Gå til innhold

Trygd, trygdemisbruk osv.


Gjest Lea

Er det for lett for friske å få trygd/sosialstøtte i Norge?  

  1. 1. Er det for lett for friske å få trygd/sosialstøtte i Norge?

    • Usikker
      8
    • Nei
      14
    • Ja
      11


Anbefalte innlegg

Ro deg ned litt da gutten min...

Jeg har ikke omtalt ALLE trygdemottakere som latsabber.

Jeg ergrer meg heller ikke over at jeg må betale 40% i skatt, men at deler av disse pengene forsvinner til folk som like godt kunne skaffet seg en jobb (og JA, det tror jeg at de jeg snakker om kan).

Jeg betaler skatt med glede.. eller hadde gjort det... om pengene utelukkende hadde gått til de som trengte dem, som ikke har noen mulighet til å jobbe. Og de som jobber på trygdekontoret og sosialkontoret må gjerne få sin lønn, om de gjør (eller har mulighet til å gjøre) jobben sin skikkelig.

De jeg snakker om er ikke vanskeligstilte.. de er bortskjemte og late!

Og mitt sanne jeg har da aldri vært skjult.

Tenker på min neste hele året jeg og synes at de som sliter skal ha de pengene de har krav på (om ikke mer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så du forakter de bortskjemte? De late? Hvem er den late? Hvem er den bortskjemte? Er det kunstnerne du jager nå Lea... Forfatterne.... fritenkerne og oppviglere? Mennesker som ikke passer inn i den korrigerte timeplanen til "likeretts"forkjempere og andre dobbeltmoralister... så lenge jeeeeg jooobber sytes det... så leeeenge jeeeg betaler skatt.... så vil jeeeeg bestemme hvor pengene skal gå... de skal ikke gå til latsabbene...

Mennesker som bruker livet på å nyte gleden over å være til... stille spørsmål til omgivelsene sine og reflektere over tingenes gang... de skal sulte ifølge Lea....

Velger man å rømme fra mas... fra stress.... fra forpliktelsene og tvangstrøyene da skal man tørste.... sier Lea....

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fillern.. og jeg som tenkte at jeg skule legge meg nå... jaja!

For å forklare litt nærmere hvilken "type" mennesker jeg kaller latsabber, bortskjemte og snyltere om du vil:

De som ikke gidder å jobbe. Kunstnere og forfatterene jobber vel de? Jeg har heller ikke lagt merke til at de mottar mer sosialstøtte enn andre.

Jeg snakker om folk som er tiltaksløse. Som er unge og friske, som ikke tar en "drittjobb" fordi de får penger likevel. De som ikke tenker på andre enn seg selv og at de har nok penger til øl og røyk. Flere av dem bor også hjemme hos foreldrene gratis, men har en annen adresse som forteller at de bor alene.

De jeg snakker om blir tilbudt jobber som de ikke gidder å ta, eller som de ikke gidder å utføre, slik at de skal slippe tilbud om fast jobb.

Dagene bruker de sammen med likesinnede på en kafe, hvis de gidder å stå opp før middag da. De er langt fra kunstnere eller forfattere.

Har du ennå ikke skjønt hva jeg snakker om?

Har du aldri møtt noen av disse dagdriverene?

Kjenner du ingen som lever på sosialstøtte, selv om de kunne tjent penger selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fvirkelig betvile at det finnes friske, arbeidsføre og late mennesker i dette landet som tar i mot penger med glede fra tidligere innbetalte skattepenger? Det gjør det! Og det er mange fler som hadde hatt godt av en lang arbeidsuke i ny og ne, som koser seg og har ferie og tar for seg av "opparbeidete" goder. Dette finnes og det blir et helt feil utgangspunkt for diskusjonen å begynne å snakke omd isse finnes eller ikke. De finnes!

Om ordningene er for gode i dette landet? Tja, for noen, helt klart!

Når man snakker om tilvist arbeid - det er tøv, det skjer ikke. Aetat har ikke kapasitet. Snakker om de man sysselsetter ved å ha arbeidsledige? Tja, det biter seg i halen, de får ikke gjort det de skal, så hadde det vært færre ledige, kunne de sikkert ha rukket mer.

Samme gjelder de som går på sosialstøtte. Tror dere at alle de kun trenger penger? Neida, de kunne ha trengt helt annen oppfølging også - en del av dem, ikke alle så klart. Mange har helt andre behov i tillegg til pengene. Er dere klar over hvor mange omsorgs- og sosialstøtte-opplæringsfunksjoner vi kunne ha trengt mennesker til i dette landet som handler om mer enn å utbetale penger? Det er ganske mange. Hvorfor tar det et år å bli godkjent for adopsjon? Hvorfor mangler vi sosiallærere? Hvorfor er det ingen som har tid til å hjelpe en familie å sette opp budsjetter og fungere i et samfunn? Lære somaliske familier at barna må ha med matpakke på skolen?

Joda, jeg vet at mange av disse funksjonene blir tatt vare på i større eller mindre grad flere steder. Men det kunne vært gjort mer.

Og ja, det finnes de som snylter og lever godt på skattepengene våre uten å yte tilbake. Vi har et samfunn hvor det er beregnet at du skal yte i en 30-40 år. Det er dårlig stil å bevisst unngå dette. Forresten betaler man skatt av arbeidsledighetstrygd.

Skal vi bruke tid og energi på å irritere oss? Eller bare innse at et velferdssystem alltid vil ha free riders? Vel, det er et valg hver og en av oss må gjøre selv.

Jeg betaler også min skatt med glede. Jeg er ikke misunnelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Ser godt poenget ditt Lea. Det er for mange som mottar både trygd og sosialstønad helt urettmessig. Det finnes en del som for eksempel mottar uførepensjon og arbeider svart samtidig, eller som oppgir at de er enslige forsørgere mens de i virkeligheten bor sammen med barnefaren. Jeg er enig i at vi må prøve å redusere antall snyltere til et minimum.

På den andre siden bør ikke de som har rett til stønad møtes med mistenksomhet og et uoverkommelig krav om dokumentasjon.

Det norske velferdssystemet bygger i stor grad på tillit og vi risikerer derfor at en del utnytter denne tilliten. Noe som etter min mening er forkastelig.

Folk kan gjerne late seg hele dagen, men jeg har ikke lyst til å betale for det, jeg synes det er helt greit å bidra til fellesskapet, men de som stjeler fra fellesskapet har ikke min sympati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Lea, jeg synes det virker som om du tror at man får utbetalt så utrolig mye i sosialstønad. Det er ikke særlig lukurativt å gå på sosialen, jeg tjener mer på å jobbe 7,5 timer i uka enn jeg ville fått i sosialstøtte. Som mottaker av sosialstøtte får du vanligvis kun penger til mat og husleie ingenting annet.

For øvrig er det ikke så lett for alle å få jobb, aetat er i alle fall ikke særlig hjelpsomme. Og det virker som det blir færre og færre jobber i dette landet. Ikke alle som er i stand til å jobbe har valgt å gå på sosialen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lea, jeg synes det virker som om du tror at man får utbetalt så utrolig mye i sosialstønad. Det er ikke særlig lukurativt å gå på sosialen, jeg tjener mer på å jobbe 7,5 timer i uka enn jeg ville fått i sosialstøtte. Som mottaker av sosialstøtte får du vanligvis kun penger til mat og husleie ingenting annet.

Jeg synes at alenemødre/fedre og syke/handikappede og andre vanskligstilte får for LITE støtte!

Men for en ung person holder dette i massevis. Og hvis man sper på med noen svarte jobber (hvis man gidder det da) og gjerne litt småkriminalitet så lever man ganske bra på sosialstøtte og dagpenger.

Særlig gjelder dette hvis man klarer å få til en jukse-husleie, der man enten bor hjemme og har en annen adresse eller at man "bestikker" utleier og får mer penger til husleie enn det man trenger.

Litt vanskelig å forklare dette, for jeg har få kunnskaper om hvordan dette gjøres, men jeg vet at dette er ganske vanlig.

For øvrig er det ikke så lett for alle å få jobb, aetat er i alle fall ikke særlig hjelpsomme. Og det virker som det blir færre og færre jobber i dette landet. Ikke alle som er i stand til å jobbe har valgt å gå på sosialen...

Jeg vat at Aetat ikke er så hjelpsomme. Har faktisk vært arbeidsledig selv i en kort periode, før jeg rakk å levere alle papirer hadde jeg skaffet meg jobb, så jeg fikk aldri noen støtte.

Det er stor arbeidsledighet akkurat nå, men det finnes nok av jobber hvis man er litt kreativ og er villig til å ta midlertidige jobber. De færreste av oss har vel fått drømmejobben med en gang? Jeg har tatt min tørn i "drittjobber", disse har ført til bedre jobber, som har ført meg til enda bedre jobber. Det er slik det fungerer (heldigvis).

Faktisk er det lettere for en person uten utdannelse å få jobb nå, enn for en som har tatt IT-utdannelse f.eks. Det som kreves er at du har en referanse eller en attest som viser at du er villig til å jobbe.

Og nei, jeg snakker ikke om de som IKKE går på sosialen. Jeg snakker om de som gjør det... og det er flere enn man tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en annen tråd kom man inn på dette med trygd.

Har ikke lyst til å fortsette debatten på den tråden, så jeg starter heller en ny.

Det jeg har lyst til å vite er deres synspunkter på trygdemisbruk.

Og evt. hvordan dere ser på dette med trygd i Norge.

Er det for lett for friske mennesker å få trygd eller sosialstøtte her i landet? Og hvorfor er det da så vanskelig for syke å få det de har krav på?

Jeg svarte usikker på dette, fordi det er så mange årsaker til at noen får og noen ikke.

Jeg vil jo helst tro at de på trygd ikke er trygdemisbrukere da.

Det kan vel være noen unntak som ellers i samfunnet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eT TasTaTur som ikke helT Vil henge med, så her blir deT små og sTore boksTaVer om hVerandre - særlig T og VT - beklager......

Det finnes sikkerT Trygdemisbrukere, men jeg Tror aT for hVer misbruker finnes deT minsT fem som ikke får deT de har kraV på eller reTT Til. Og deT er eT sTørre problem enn aT deT er noen som kanskje uTnyTTer sysTemeT.

For å få dagpenger, må du ha haTT innTekT Tidligere - og innTekT oVer en Viss sTørrelse. Denne grensen er nå økt, slik aT særlig delTidsansaTTe som misTer jobben Vil komme dårlig uT - de kan risikere å ikke få dagpenger. I Tillegg på du venTe noen dager fra du blir ledig før du får penger - og denne Tiden øker også nå. Som om ikke deTTe er ille nok, reduseres nå Tiden du får dagpenger. DeTTe er eT bidrag fra høyresiden i poliTikken for å få "laTsabbene" uT i jobb igjen. Ja, jeg glemTe eT par andre elemenTer også - sånn som aT dersom du misTer jobben fordi bedrifTen flagger uT eller legger ned aVdelinger, effekTiViserer elle hVa de nå kaller nedbemanningen, og du skulle få en liTen deltidsjobb - ikke nok Til å leVe aV, og bare mens du VenTer på fullTidsjobb, så blir du sTraffeT også for deT - fordi du misTer dagpengene hVis du jobber 50 prosenT.

JA, du betaler skatt av dagpenger også, og fram til nyttår opparbeidet du deg også feriepenger - litt ekstra til deg og familien i ferien. Dette er gså borte nå, null ferie på arbeidsledige og deres familie.

Jeg ser derfor at å være arbeidsledig er en tragedie for de fleste - både fordi støtteordninger som har vært etablert blir sterkt redusert, og fordi det uansett årsak er tungt å ikke kunne bidra med noe til samfunnet. Man faller litt utenfor.

Så er man kanskje i den situasjonen at man blir utdannet til arbeidsledighet - jobbene finnes ikke, og arbeidsmarkedet er stramt. Du må likevel både bo og spise. Å be om hjelp fra sosialkontoet er ikke bare lett. Du må helst kjenne til systemet, hvis du skal få hjelp, og du granskes grundig før det er aktuelt med støtte. Sosialhjelp er egentlig beregnet som nødhjelp, men når du ikke har dagpenger eller mister dem fordi din tid er utløpt, hvilket alternativ har du da? Og skulle du få barnetrygd ol regnes dette faktisk som inntekt og trekkes fra det du og familien din skal leve av.

Skal vi se - hvilke andre "snyltere" har vi - misbrukere av rehabiliteringspenger, uføre ol kanskje.

Det er ganske lite å leve av hvis man - kanskje grunnet køsystemet ved sykehusene - har brukt opp sin tid som sykemeldt. Er man heldig, får man rehabiliteringspenger i påvente aV aT du kommer i jobb igjen - sånn liTT oVer halVparTen aV deT du hadde som innTekT da du ble syk.

TrygdesysTemeT skal Være eT sikkerheTsneTT som er der når Vi Trenger deT, og Vi VeT aldri når deT blir. HeldigVis har jeg i liTen grad behøVd sysTemeT, men jeg kjenner mange som sloss moT deT og bruker Tid og krefTer på denne kampen isTeden for kampen for å bli frisk eller komme seg i jobb.

Så jeg beTaler derfor gjerne min skaTt - selV om den er høy, for å bidra Til detTe og andre felles sikkerheTsneTT, og jeg ser gjerne mellom fingerne på aT noen klarer å få mer uT aV sysTemeT enn de kanskje egenTlig har reTT Til, hVis jeg kunne Være sikker på aT de som Trenger deT blir møTT med VelVilje og respekT - og sTøTTe fra fellesskapeT.

Slik arbeidsmarkedeT er i dag, øker arbeidsledigheTen, og stadig flere blir rammet av disse nye reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et veldig bra innlegg Bettie, får håpe slike virkelighetsfjerne Lea og hennes kollektivtenkere ser annet enn egen tragedie når dem dømmer mennesker.....

Latsabber og 40% skatt er gjenklangen som skjærer istedetfor omsorg og hjelpsomhet overfor svakerestilte.

W

Hvorfor ikke rekke ut en hånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte *usikker* i avstemningen.

Har vel litt blandede følelser med dette.

Men jeg mener det ikke er lett å få tak i arbeidsledighetstrygd / dagpenger her i landet. Jeg var arbeidsledig i fjor fra januar til og med medio mars, og hadde null støtte hjemmefra, bodde omtrent med sambo hos hans foreldre. Han hadde heller ikke jobb etter 4 - 5 år på videregående, forskjellige GK og VK-kurs innen elektro osv, han fikk ikke lærlingplass, måtte ta et nytt kurs, osv...... Og nå tilslutt dataingeniørutdanning + et påbygningsår fullført i forfjor (juni)

Jeg, helsesekretær med mange forskjellige gode erfaringer i Oslo på sykehus og privat legepraksis, men null jobber her, til tross for de beste skussmål.

Vi søkte og søkte begge to. Samtidig skaffet vi de nødvendige attester (trodde vi) for å kunne søke på dagpenger,- vår eneste mulighet mens vi var IVRIGE og AKTIVE jobbsøkere. Men NEIDAAAAAH! Det var ikke så lett. Vi måtte skaffe attester på attester og saksbehandler var ny hver gang og vi måtte igjennom hele regla gang på gang. Og jeg grein praktisk talt hver gang på vei ut fra aetat. Var så forbanna at jeg slang hele mappa mi nedi snøen på parkeringa uttafor, og HYLTE OG SKREIK! Ja, mister fort besinnelsen når jeg blir urettferdig behandlet.

Vi måtte vel tilbake til aetat 4 - 6 ganger for å få med de siste nødvendige papirer,- samtidig var våre tidligere arbeidsgivere LITT treige med å gi oss likningsattest eller kode 111A attesten som er klin nødvendig i den sammenheng. Og OMSIDER var vi i mål, men jeg hatet aetat og det gjør jeg den dag i dag. Usympatiske, ignorante besserwissere som overhodet ikke hørte på hva vi hadde å si, fikk aldri tilbud om kurs / omskolering eller jobber / vikariater, enda jeg har jobbet i helsevesnet. Sambo har er høgskoleingeniør i data. INGENTING hendte, og vi fikk mye mindre penger enn det vi trodde, da selvfølgelig pga skatt og andre slike morsomheter. Vi må jaggu ha jobba mye for å kunne få noe i det hele tatt. Var selvfølgelig takknemlig for det vi fikk, men de var både sene med utbetalinger og meldekortsystemet på internett var på bærtur annen hver gang. Serverproblemer osv....

Jeg har aldri slitt så mye i mitt liv som den gang på arbeidsledighetstrygd.

Men dengang måtte vi,- sosialen var neste løsning. Neitakk! Ikke nedverdige oss selv, og så betale masse penger tilbake når vi omsider fikk en jobb....... tenkte vi. Glad vi slapp det.

Men så pokker om jeg noen gang skal søke om denne støtten igjen. Ingen trivelig opplevelse. Så hvordan det skal være så sabla LETT å skaffe seg disse pengene, vet nå ikke jeg. Jeg har jobba på, tatt all den utdanningen jeg kan og vært aktiv og svært lite kresen jobbsøker, og tar nå mer utdanning. Trivdes forsåvidt som helsesekretær, men såre lite jobbmuligheter og ikke akkurat BRA lønn. Jeg vil nå ha lønn for strevet og håper på en god ingeniørutdanning innen bygg eller kjemi.

ALDRI MER AETAT!!!! Så lett var det for vårs........

Min mening ellers er at innsats, erfaring, stå-på egenskaper og utdanning ikke teller mer. Du må bare ha flaks..... :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil oppfordre Lea og alle andre som synes det er så lett å få økonomisk stønad fra det offentlige, å lese Bettie sitt innlegg flere ganger. Det var et meget kunnskapsrikt og objektivt innlegg.

Diva sitt mer følelsesladede innlegg er en god og fargerik beskrivelse, som utfyller Betties innlegg på en utmerket måte.

"Applaus"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan bare ikke forstå at noen frivillig bare slutter i jobb/sykemelder seg for å leve på trygd.Er selv på yrkesretta attføring skal snart ut i tiltak,skole til høsten.Har aldri hatt så dårlig råd soom nå,synes at alle som er friske oppegående mennesker burde være glad de kan jobbe å forsørge seg selv.Kjenner noen som går å håper på uføretrygd for de gidder ikke å jobbe,jeg sier til de at tenk på dere får aldri ferie penger det blir minste trygd å leve av når de blir eldre.Nei fy...det kan ikke være noe liv.Og ja jeg er rasende på de som misbruker systemet :evil: Heldigvis blir nå flere og flere tatt,og jeg ble glad når jeg leste om de nye reglene til dagpenger.Hilsen ei som hater å leve på ei lita trygd og å være syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fortsetter dere å si at det er vanskelig å få trygd når man er syk eller arbeidsledig.

JA DET ER VANSKELIG!

Men dere som har vært i situasjoner der dere hatt problemer med dette, burde jo være de første til å se stygt på de som "snylter".

Og jeg snakker fortsatt som unge, friske mennesker og ikke vil jobbe, men tar i mot all støtte de kan få. Adresser og husleie er trikset med, slik at de får mer penger enn det de har krav på.

Hvis jeg hadde vært arbeidsufør eller arbeidsledig og hatt problemer med å få trygd, så hadde jeg vært rasende på de som FÅR, men som ikke skulle hatt trygd. Når du først er inne i systemet med papirer osv, så går ting av seg selv hos Aetat. Riktignok kan man visst bare motta støtte i form av dagpenger i en begrenset periode, men sosialen betaler gjerne ut penger i lengre perioder de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart jeg ser stygt på de som snylter på dagpenger!!!

Men fatter bare ikke ÅSSEN det går an å snylte på dette. Mulig jeg er naiv nå, men vi måtte jo nesten oppgi hele livshistorien vår og få godkjenning for ALT!

De som snylter må garantert ha meget god kjennskap til systemet eller ha meget gode kontakter innenfor systemet. Evt. ha fått tak i noen annens attester / kode 111a attest. Vet a pokker jeg ,- åssen de klarer det.

Det er jo nesten en sikkerhetsklarering i seg selv å registrere seg som arbeidssøker og dagpengesøker hos aetat ?

Åssen folk snylter og sniker til seg cash på sosialen, vet jeg ikke. Men jeg vet helt klart at det forekommer.

Livet er så urettferdig der! Skjønner heller ikke, som en annen bruker sa, hvordan noen klarer å slutte / si opp i en jobb, for å motta dagpenger eller sosialstønad. Den lille summen vi fikk hver dengang, holdt såvidt! Det er vel den kjipeste periodeni livet mitt, tror jeg.

Skulle virkelig ønske mange folk var litt mindre uærlige og hadde rent mel i posen, i stedet for å snylte på alt og alltting. Ganske ego, egentlig- å gjøre sånt. De bryr seg i allefall ikke om de som ikke får noe igjennom pga dem. Men dette er jo egentlig svært naive tanker :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er helt klart at enkelte sitter med kunnskaper om hvordan de skal få mest mulig penger, uten å gjøre en dritt. Min erfaring er at de plukker opp tips fra hverandre.

En annen ting er at dette kanskje er mer utbredt i byer (som er i Oslo). Det blir et mer gjennomsiktig miljø på et lite/mindre sted, da kjenner man gjerne noen som jobber her og der og de som jobber på "kontorene" vet mer om personene som søker om støtte.

Jeg tror at de som "snylter" bruker mer tid og krefter på å skaffe papirer og sette seg inn i systemet enn de som virkelig er syke oller arbeidsledige. I tillegg er man, som sagt, inne i systemet etter en stund (når alle papirer er levert osv). Da kan man jo bare sitte der, ta en jobb i ny og ne (fordi det kreves) og sørge for at man får sparken eller at man ikke er ønsket som vikar lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg vet om folk som flyttet til en annen kommune, for der var det høyere arbeidledighet, bare for å slippe å få en jobb, arbedsledighetstrygd var mer behagelig (Ja, jeg vet dette for et faktum, seriøst, jeg kjenner folka!) Ja, så slapp de å få jobb da. (Og hun er "nesten konditor" for hun hadde bare et par måneder igjen av læretida da hun ble gravid (graviditet tar da vitterlig 9 måneder, hun hadde et par måneder igje) men hun sluttet fordi arbeidstida var så lite behagelig,i forhold til en unge (Jada, å begynne på jobb klokka 5 er nok lite kjekt, men altså, et par måneder til, så hadde hun en utdannelse før ungen kom, i det minste?)

Og jeg har hatt naboer der hun "på papiret" var enslig forsørgende mor, og student. Fikk selvsagt masse støtte, det vet vi at slike får. Og mange fortjener det, og trenger det, ingen tvil om det. Men når barnefaren i praksis bodde sammen med dem, og han jobbet og tjente penger, så hadde hun da ikke krav på stønader for ENSLIGE FORSØRGERE! Som hun åpent sa at hun fikk, og at de bodde på denne måten nå som hun studerte, for å få mer penger.

Dette er eksmpler på slike som Lea snakker om, og slike liker jeg slett ikke! Late drittsekker som utnytter systemet.

Mens andre igjen sliter i årevis for å få uføretrygd, f.eks. Min mor har ikke kunnet arbeide siden jeg var født omtrent, men uføretrygd, det fikk hun vel for ikke mer enn 10 år siden, så vidt jeg vet. (Hun er revmatiker, 100% ufør, men det tok årevis å få dette igjennom systemet, og hun måtte gjennom evaluering 3 ganger med noen års mellomrom, for å se om hun var blitt bedre så de kunne "ta fra henne" trygda (hun er jo bare tadig dårligere, og nå har hun fått den fast, noe som føles betryggende for henne) Dette er ikke penger å bli rik på, og hun hadde ikke hatt mye å leve for om det ikke var for at min far jo har en jobb og forsørger familien.

Jeg vet at man ikke blir rik av trygd og sosialpenger. Men det virker av og til som om det er de som trenger det som ikke blir rik, og de som IKKE TRENGER DET som får mest, fordi de er så innmari slu, og ikke eier samvittighet, så de får både her og der, ting de ikke reelt har rett på.

Slike irriterer meg. Ja, det gjør det. Det irriterer meg også at noen ikke får det de har krav på/bruk for. Hadde det gått ut mindre penger til de som ikke har krav på det, så hadde det blitt mer til de andre. Lånekassen gir ut penger til folk som ikke har krav på det, og de vet det, og vi andre betaler for det i form av høyere renter. Det er et faktum. Sosialen, trygdevesenet og sånn, de betaler også ut penger til de som ikke fortjener det. Det er sånn, og det irriterer.

Jeg svarte ikke på spørsmålet her, for jeg mener ja, og jeg mener nei, og jeg mener ikke at jeg er usikker.

Vel, det var min lille mening om saken i alle fall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er tragisk at vi bygger ned disse velferdssystemene vi har hatt som et delles, solidarisk sikkerhetsnett. Det er en tragedie for de som er arbeidsledige at reglene endres slik at disse menneskene får det enda verre enn de har i dag.

Og også de som mottar sosialstønad/hjelp merker innstrammingene og nedskjæringer i de kommunale budsjettene. Bare se hva Kristiansand kommune går ut med - "se til å spar strøm dere sosialklienter, ellers får dere mye mindre å leve av". dette er ille når vi vet at mange som mottar sosialhjelp bor i gamle og dårlige boliger hvor de i utgangspunktet fryser selv om de fyrer.

Og jeg har overhode ingen tro på at vi vil ramme "snylterne" med disse innskrenkningene. Hvis de vil, finner de alltid en mulighet til å benytte absolutt alle muligheter innen systemet.

Men de som rammes - det er de som ikke orker å sloss mot et system, som synes det er ille, er skamfulle fordi de må ha offentlig hjelp (fattigkassemerkelappen) og de som av andre grunner ikke har ressurser til å hevde og få sin lille rett. Og det er vel ikke disse menneskene dere tenker på når dere er i harnisk over snylterne?

Skal jeg være litt stygg- synes jeg dette smaker av dårlig, gammledags misunnelse og en aning selvrettferdighet også. Dette blir på samme måte som misunnelsen over de som klarer å "snyte på skatten". Alle "kjenner" minst en som virkelig snyter på skatten - ikke sant?

Og jeg mener fortsatt - det er bedre at fire-fem "snyltere" får mer enn de skal ha enn at regelverket blir så komplisert og stramt at 1 som trenger hjelpen ikke får den.

Og jeg håper at sikkerhetsnettet er der hvis jeg skulle få bruk for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...