Gå til innhold

Trygd, trygdemisbruk osv.


Gjest Lea

Er det for lett for friske å få trygd/sosialstøtte i Norge?  

  1. 1. Er det for lett for friske å få trygd/sosialstøtte i Norge?

    • Usikker
      8
    • Nei
      14
    • Ja
      11


Anbefalte innlegg

I en annen tråd kom man inn på dette med trygd.

Har ikke lyst til å fortsette debatten på den tråden, så jeg starter heller en ny.

Det jeg har lyst til å vite er deres synspunkter på trygdemisbruk.

Og evt. hvordan dere ser på dette med trygd i Norge.

Er det for lett for friske mennesker å få trygd eller sosialstøtte her i landet? Og hvorfor er det da så vanskelig for syke å få det de har krav på?

Selv synes jeg at det er hårreisende at det utbetales trygd til folk som er for late til å jobbe. Og nå snakker jeg ikke om de med usynlige handikap og sykdommer, men unge, friske mennesker som lever på sosialstøtte.

Jeg har sett og kjenner flere som sier: "Nå har jeg jobbet så hardt i så mange år at nå skal jeg jammen få min del av skattepengene!" Så blir de sittende. Innmari behaglig å sitte i en stol og se at det kommer inn penger på konto hver måned...

Dette kan selvfølgelig utarte seg og handle om hudfarge o.l., det er ikke ønskelig.

Jeg vet at dette kan provosere de som har sett den andre siden. At de ikke har fått støtte når de har hatt behov for det, men det er en helt annen debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har jeg full forståelse for.

Men jeg mener at det er en sammenheng her.

Når noen får trygd som de ikke har krav på/behov for, blir det vanskeligere for de som burde hatt pengene.

Men jeg har, som sagt, forståelse for at du ikke vil delta i denne debatten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte nei jeg, fordi jeg selv har opplevd hvor utrolig vanskelig og degraderende det er å be om hjelp når man er i en situasjon som tilsier at man er et soleklart tilfelle for stønader.

Det er nok de som snylter, klart, sånn er det overalt. Men utfra egen erfaring svarte jeg altså nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det nok noen som snylter på våre gode velferdsordninger, men vi kan jo ikke derfor avskaffe dem alle!

Vi kan heller ikke lage ordningene helt vanntette, for det ville krevd et enormt kontrollapparat, og vinningen ville sannsynligvis gått opp i spinningen!

Dessuten, Lea, du behøver ikke å bekymre deg.

Såvidt jeg vet, er det langt flere som har rett på hjelp, men som IKKE får det, fordi de simpelthen ikke VET at de har denne retten. Det er således et underforbruk av stønader i dette landet og IKKE et overforbruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bekymrer meg ikke så mye for at pengene forsvinner, men irriterer meg ofte over de som sitter på rumpa når de egentlig kunne gjort nytte for seg.

Jeg bekymrer meg for arbeidsmoralen til mange unge. Det har blitt fryktelig lettvindt å få tak i penger. Jeg snakker ikke her om uføretrygd og sykepenger, men om sosialstøtte, dagpenger osv. Ordninger som burde vært forbeholdt de som var avhengig av støtte for å klare seg.

For flere år siden hadde jeg en kjæreste på 20 år. Han var frisk og rask. Han fikk utbetalt mer for å sitte på rumpa enn det jeg fikk for å jobbe 40 timer i uka. Riktignok var ikke dette en godt betalt jobb, tvert imot, men den holdt i massevis for meg.

Han fikk beskjed om å melde seg i et vikarbyrå. Det kom også noen småjobber fra arbeidskontoret. Han måtte ta disse jobbene, men skulket stadig. Det var gjort klart på forhånd at det var store muligheter for fast jobb (i flere av vikarjobbene). Man han var ikke interessert.

Flere av vennene hans gjorde det samme, og for alt jeg vet driver de på med dette ennå. Sosialen dekket husleie på 4500 kroner og han hadde mer enn nok penger til å fly på byen hver helg og hadde mat på bordet.

Dette er kanskje grunnen til at jeg er så opptatt av dette.

Jeg mener altså ikke at det skal bli vanskeligere for syke, gamle og vanskeligstilte å få trygd og støtte.

Jeg er klar over hvor vanskelig det er å bli trodd om man ikke har en synlig sykdom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det slik at pengene blir gjemt i madrassen...? Går det egentlig an å snyte på staten? Er lediggang det samme som latskap?

Sosialklienter, heretter kalt arbeidsgivere grunnet så mange arbeidsplasser skapt i kjølevannet av disse stakkars "vanskeligstilte"... For hver hundrelapp en sosialklient mottar, har 250 kroner forsvunnet i "administrasjonsutgifter".... Ingen skaper så mange arbeidsplasser som arbeidsløshet og elendighet. I Norge er det hundretusener av papirflytere som ikke gjør annet enn å holde et system vedlike....

98.7 % av statsbudsjettet er faste blokker, det er penger som ikke kan flyttes, når politikere krangler på holmgang... krangler dem om 1.3 % av statsbudsjettet. Slik er det også med trygdemottakere, de gir lønn til sosionomer, psykologer, bedrifter, rehabsentere, leger, vaskehjelpere, terapauter, i Norge idag er femti prosent av arbeidstokken i offentlige sektor, de er like mye statssnytere som trygdemottakere.

En ting er arbeidsplasser trygdemottakere skaper i offentlig sektor, noe annet er privat.

Alle penger en har forbrukes, vel går 80 % tilbake til staten som skatter og avgifter men de siste tyve prosente igangsetter en kjedereaksjon som dekker alt fra kassadamen på elkjøp til pizzabudet... og deres arbeidsplasser igjen...

Det er ikke så lett å forstå Lea... men det er slik at dersom trygdemottakere ikke hadde fått trygd, enten den er svindlet eller mottat ærlig... så skaper det så mange fellesgoder at det ikke er annet enn lønnsomt for fellesskapet. Det alle finansfolk og politikere er livredde for er at mennesker skal slutte å forbruke penger, da kollapser et samfunn.

Alle penger sosial/trygdemottakere mottar gjeninnføres til samfunnet via kjøp av varer/tjenester og skatt, og dette øker samfunnets omsetningshastighet som igjen gir arbeidsplasser.

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Lea skriver:

Jeg snakker ikke her om uføretrygd og sykepenger, men om sosialstøtte, dagpenger osv.

Bare til opplysning: Man får ikke dagpenger (= arbeidsledighetstrygd) uten å ha vært i jobb. Det er således en rettighet alle som har vært i arbeidslivet har, og du får utbetalt i forhold til hva du tjente før du ble arbeidsledig.

Du mister denne trygden hvis du ikke tar imot tilvist arbeid, men har visstnok "lov" til å si nei noen ganger før trygden stoppes.

Dessuten, og det viktigste: Tidligere kunne du få arbeidsledighetstrygd i inntil tre år, så var det over på attføring eller sosialstøtte. Vår eminente, arbeidervennlige regjering, støttet av Frp, klarte å sette ned denne perioden til to år. Så det er ikke snakk om å få det i evigheter, hvis du tror det, Lea.

Sosialstøtte får man kun hvis man ikke har nok til å leve av, etter nøye satser, som varierer fra kommune til kommune. Hvis din unge spreke slabbedask av en venn fikk sosialstøtte for å bo og leve, javel, så hadde han vel ikke andre inntekter, da.

Vi kan alle irritere oss over slike slappfisker, men har de ikke mer fremdrift enn det, så har de nok ikke en så lystelig framtid heller, for hvem vil ha en slik slappfisk? De forblir i en sump av fattigdom og må se sine oppegående, raske venner stadig gli lenger og lenger forbi i materiell velstand.

Vi må likevel finne oss i at noen "snylter" på den måten, for systemet med sosialstøtte må vi ha. Det er nok av dem som faller mellom alle stoler (trygdesystemer), og som virkelig trenger den hjelpen sosialkontoret yter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kan se friske ut og likevel ikke være istand til å jobbe. Og sosialstønad blir man ihvertfall ikke rik av. Jeg personlig misunner ingen som får sosialstønad, og jeg tror heller ikke det var det de drømte om når de var barn.

Jeg irriterer meg heller over nullskatteytere, svart arbeid og materiell sløsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For en gangs skyld skal jeg kommentere et innlegg av deg, Waco. Jeg er nemlig enig i det meste du skriver, ikke minst i konklusjonen!

Sånn er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at 2-3 år på dagpenger er mer enn nok jeg da. Mulig at fyren jeg nevnte fikk stoppet dagpengene sine etter noen år. Jeg holdt ikke ut med ham lenge nok til å se enden.

Visst hadde han hatt jobb tidligere. Han hadde en jobb en gang, men syntes at det var så kjedelig at han ga blaffen og fikk sparken. Så ble han belønnet med å få dagpenger fra første stund.

Joda, han tok jobbene han fikk gjennom arbeidskontoret. Men slike slappe karer gadd de tydeligvis ikke å ha, så han ble kuttet ut og kunne fortsette dagdriveriet sitt.

Folk kan se friske ut og likevel ikke være istand til å jobbe. Og sosialstønad blir man ihvertfall ikke rik av. Jeg personlig misunner ingen som får sosialstønad, og jeg tror heller ikke det var det de drømte om når de var barn.

Dette har jeg nevnt tidligere og er helt enig i at folk med "usynlige" sykdommer skal ha samme rett på trygd som andre syke. Men det er ikke denne type trygd og støtte det handler om.

Det er ikke flaut å gå på sosialkontoret lenger og det burde det faktisk vært. Hvis disse kontorene kunne bruke noen av disse "papirflytterene" til bedre oppfølging og kontroll av de som mottar støtte, så vill de kanskje oppdage at noen trengte mer og andre ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som du er litt misunnelig Lea...? Litt synd at enkelte mennesker er sånn. Istedetfor å se hva man selv kan bidra med så er det hva alle andre gjør hele tiden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ops, falt ut. Det var jeg som var gjest som kommenterte Wacos innlegg.

Er forresten HELT enig med Psst også. Nullskatteytere, skattesnytere og denslags er mye mer irriterende enn de stakkarene som går på sosialkontoret, eller må leve av trygd.

Og Lea, der ser du! Slappfisken din fikk ikke beholde deg.

Og Lea, du synes at 2-3 år på arbeidsledighetstrygd er nok. Ja, det synes helt sikkert dem som er så ulykkelig å være langtidsledige også. Men det er jo ikke snakk om at de VELGER å være så lenge ledige (og nå snakker jeg selvsagt ikke om dine snyltende, daffe venner). Det er snakk om mennesker som IKKE får jobb.

Da spiller det liten rolle at du og sikkert mange andre, mener det er lenge nok å gå ledig i to- tre år. Det er et stort sprang å gå fra trygd til sosialstønad, for inntekten går drastisk ned.

Og la oss ikke ønske oss "fattigkassa" tilbake- den gangen det var en stor skam!

La dem som er nødt til det, gå med hevet hode til sosialkontoret. INGEN i dette samfunnet skal være nødt til å stå med lua i hånda og be om almisser. Det var vi ferdig med i forrige århundre (får vi håpe)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan virke som du er litt misunnelig Lea...? Litt synd at enkelte mennesker er sånn. Istedetfor å se hva man selv kan bidra med så er det hva alle andre gjør hele tiden....

Neida Waco.. jeg er ikke misunnelig.

Dette irriterer meg fordi det strider i mot alt jeg "tror på".

Hvis jeg ønsket meg sosialstøtte og dagpenger hadde jeg mest sansynlig klart å komme på lønningslista.

Synes at det er surt å betale 40% skatt for at latsabbene skal få sitte godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Det var også jeg som skrev innlegget mellom Wacos førsteinnlegg og Psst. Så ikke før nå at jeg ikke var innlogget der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Mmmmm-for det er jo bare derfor du betaler skatt... Ikke for å ta del i fastlegeordningen... Ikke for at grunnskolen skal være gratis... Ikke for at du skal få komme på sykehus uten at det koster deg en formue.... Ikke for å bygge opp en fremtidig pensjon....

Si meg, har du et eget felt på ditt skattekort hvor du krysser av? "DISSE PENGENE ER ØREMERKET ALLE LATSABBER SOM MOTTAR TRYGD ELLER SOSIALSTØNAD"?

Nei, jeg betaler skatten min med glede - uten at den er øremerket noe som helst - og priser meg lykkelig over at jeg slipper å "gå på sosialen" for å ha penger til mat.... Og de få som utnytter systemet får fortsette med det det...jeg gidder faktisk ikke bry meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og Lea, du må prøve å tenke annerledes!

Dine 40 % i skatt gjør at vi har veier å kjøre våre biler på, gratis sykehus og skole osv. og dessuten et sikkerhetsnett (syketrygd, arbeidsledighetstrygd og sosialstønad), den dagen vi trenger det.

Det fungerer som våre forsikringer ellers, du får intet igjen før den dagen du trenger det. (Og vi vet alle at det finnes forsikringssvindlere, men vi vil jo ha forsikring likevel! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man bør innføre borgerlønn som et motsvar for slike som Lea?

Tenk om vi kunne slå sammen sosial, dag og skolepenger i ett slik at alle som var uten arbeid fikk et fast beløp årlig?

Men da hyler vel sånne som Lea =(

Hvorfor er det så vanskelig å glede seg over det man har istedetfor å angripe mennesker som er litt mindre heldig stilt enn deg selv?

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoho::hoho:

Ja kanskje det kanskje!

Flott om noen synes at jeg virker sååå truende at de trenger å gå i forsvar og innføre ordninger pga "sånne som meg".

Misforstå meg rett. Jeg gleder meg over det jeg har.

Dette har ikke noe med misunnelse å gjøre.

Jeg ba om folks meninger og det har jeg fått.

Tar gjerne i mot flere synspunkter jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... du omtaler jo trygdemottakere som latsabber og erger deg over at du betaler 40 % skatt.... hvorfor ikke heller betale din skatt med glede? Være litt glad på andres vegne istedetfor egoisme og utoleranse for mennesker som av ulike grunner desverre ikke kan bidra like mye til samfunnet...?

Kanskje Lea og hennes likesinnete er nordmenns skjulte røst? Kanskje den hovmodige holdningen Lea og hennes likemenn viser samfunnets svakerestilte er tabuer vi egentlig ikke bør snakke høyt om?

Waco

Litt trist at Leas sanne jeg vises mens folk flest gleder seg over julen og dens tanke om å tenke på din neste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...