Malama Skrevet 18. juli 2006 #1 Skrevet 18. juli 2006 Ja, vi skal jo flytte. Og derved pakke. Og da trenges det tusenvis av kasser... Føles sånn i alle fall. Hva gjør dere? Kjøper der spesielle "flyttekasser"? Vanlig pappkasser? Får på butikken? (Lurer litt på dette, når jeg er på butikken og de får varer, så er det jo nesten ikke kasser på det, bare litt papp nederst og plast over. HAR de i det hele tatt kasser vi kan få? Får man dem, eller forsvinner de i papir-pressa så fort varene er pakket ut?) Vi får låne et tyvetalls plastkasser sånn rett rundt selve flyttingen, men disse kan vi ikke ha mer enn bare disse dagene, og det er enda en måned til vi flytter, så vi må ha noe å pakke i nå da. vi har pakket i noen kasser til nå, men disse er snart fulle, og jeg bare lurte på strategien videre... (Ja, om noen lurer: jeg kjeder meg sinnsyt akkurat nå, ellers ville jeg neppe planlagt akkurat dette...)
Gjest Gjesta Skrevet 18. juli 2006 #2 Skrevet 18. juli 2006 Flyttekasser er jo svinedyre, så vi har satset på å få pappesker fra et byggevarefirma som gjerne gir dem bort. De er presset og kuttet, men det er ingen sak å teipe dem selv.
Chica Skrevet 18. juli 2006 #3 Skrevet 18. juli 2006 Vi samlet med oss fra jobb en god stund før selve flyttingen. Her jeg jobber blir det ikke så mye esker, men det kommer da noen i uken. Hos sambo er det større omsetning og han fikk samlet med seg en del gode solide esker. Har dere noen dere kan låne av? Vi flatpakket våre esker etter bruk og nå ligger de i kjelleren til foreldrene hans i påvente av at noen trenger de igjen.
Bobeline Skrevet 18. juli 2006 #4 Skrevet 18. juli 2006 Jeg spurte etter bananesker i matbutikkene. De har bunn og lokk, og var veldig kjekke å pakke i, synes jeg. Det var bare å fylle esken med ting, og deretter sette lokket på toppen, og så stable de oppå hverandre.
Gjest prestekrage Skrevet 18. juli 2006 #5 Skrevet 18. juli 2006 Kjøpte endel på binders jeg. Kjøpte også noen plast-kasser og sammenleggbare plastkurver på Claes Olsson. Ellers vil jeg tipse deg om å si i fra på nærbutikken at du gjerne vil ha esker. Her hos meg satte de tilside sålenge de hadde fått forespørsel... Så hentet jeg to- tre ganger i to uker....
Apple- Skrevet 18. juli 2006 #6 Skrevet 18. juli 2006 Jeg spurte etter bananesker i matbutikkene. De har bunn og lokk, og var veldig kjekke å pakke i, synes jeg. Det var bare å fylle esken med ting, og deretter sette lokket på toppen, og så stable de oppå hverandre. ← Signerer denne! Har flyttet to ganger de siste fem årene, og har benyttet bananesker begge gangene. De er sterke, har håndtak og butikkene sparer ofte på dem i stedet for å putte dem i papp-pressa (fordi de vet så mange spør etter dem). Et lite tips: Husk å skrive med tusj både oppå og på siden hve du har lagt i dem (gjerne i detalj), det hjalp meg utrolig da jeg skulle pakke ut sist.
Linn3c Skrevet 18. juli 2006 #7 Skrevet 18. juli 2006 (endret) Me har heldigvis ei veninne som jobbar på G-sport. Der får dei haugar og dungar med varer fleire gongar i veka, og ho kan ta med seg kassane heim etter at dei er tømt. Viss du vil kan eg sikkert skaffa litt til deg også... Edit: Desse kassane er sånn at du må teipe botn først, og så når kassen er fyllt teipar du toppen. Det einaste dumme er at dei ikkje har handtak, men det er gjerne like greit, så slepp ein å miste glass og slikt i golvet fordi hankane er for dårlige.. Endret 18. juli 2006 av Linn3c
Gjest gjest1 Skrevet 18. juli 2006 #8 Skrevet 18. juli 2006 Banankasser synes jeg er det beste å pakke i. Passe store slik at de er lett å stable og ikke minst lett å bære, de er solide og tåler alt + de har lokk. Vi samlet kasser i et par uker før vi skulle flytte. Spurte hver gang vi var på butikken, og stort sett hadde de et par til overs. Kjøpte noen andre pappkasser også (husker ikke hvor dessverre), men de var ubrukelige. De var alftor store noe som gjorde at vi puttet mye oppi de - og når vi da skulle bære de var de så tunge at hankene røk. Og da var de jo helt uhamselige å få med seg. Så, banankasser er tingen!
Apple- Skrevet 18. juli 2006 #9 Skrevet 18. juli 2006 Vi samlet kasser i et par uker før vi skulle flytte. ← Begynte dere å pakke bare et par uker før dere skulle flytte?? Himmel, dere må være skikkelig organiserte, jeg bøyer meg i støvet Jeg begynte å pakke tre måneder i forveien, jeg...
Malama Skrevet 18. juli 2006 Forfatter #10 Skrevet 18. juli 2006 Jeg kjenner ingen å låne av, og ingen av oss har jobb der det blir kasser vi kan ta (men det er fra hsn jobb vi får låne de plstkassene da) Jeg vurderer nå en tuslerunde for å se om det kan finnes noe vi i det minste kan få låne da, for det ankommer jo tross alt kasser hit også (i alle fall til de andre avdelingene innimellom) Men, banankasser fra butikker skal altså være en mulighet. Får se om jeg kan spørre på en butikk eller to da. (liker ikke helt tanken, men det er pga min sjenerthet, og at jeg generelt hater å "be om noe", men det får jeg bare heve meg over) For pakke må vi jo!
Malama Skrevet 18. juli 2006 Forfatter #11 Skrevet 18. juli 2006 Me har heldigvis ei veninne som jobbar på G-sport. Der får dei haugar og dungar med varer fleire gongar i veka, og ho kan ta med seg kassane heim etter at dei er tømt. Viss du vil kan eg sikkert skaffa litt til deg også... Edit: Desse kassane er sånn at du må teipe botn først, og så når kassen er fyllt teipar du toppen. Det einaste dumme er at dei ikkje har handtak, men det er gjerne like greit, så slepp ein å miste glass og slikt i golvet fordi hankane er for dårlige.. ← Om du skulle få flere enn du klarer å bruke, så gjerne det (men, du trenger vel sikkert alle kassene du får tak i selv om dagen...) Tape har vi masser av, og de kassene vi har pr i dag har heller ikke hanker, så det er ikke noe problem. (og når det gjelder merking av kasser: full kontroll apple, som den FlyBaby jeg er har jeg i så måte adoptert FlyLadys tilnærming til akkurat dette. Lister er tingen. Jeg elsker lister)
Apple- Skrevet 18. juli 2006 #12 Skrevet 18. juli 2006 Malama, det går helt fint å pakke bare i bananesker, med mindre du har noe som er så stort at det ikke passer i en. Jeg pakket 95 % av våre ting i bananesker sist gang vi flyttet.
Apple- Skrevet 18. juli 2006 #13 Skrevet 18. juli 2006 (og når det gjelder merking av kasser: full kontroll apple, som den FlyBaby jeg er har jeg i så måte adoptert FlyLadys tilnærming til akkurat dette. Lister er tingen. Jeg elsker lister) ← En kvinne etter mitt hjerte!
Gjest -eline- Skrevet 18. juli 2006 #14 Skrevet 18. juli 2006 Et annet tips er vinesker. De er ganske geniale å pakke bøker i siden de tåler endel og ikke er så store, slik at det faktisk er mulig å bære de når de er fulle. Har selv vært på polet og fått flere esker til flytting tidligere, ingen problemer.
Malama Skrevet 18. juli 2006 Forfatter #15 Skrevet 18. juli 2006 Malama, det går helt fint å pakke bare i bananesker, med mindre du har noe som er så stort at det ikke passer i en. Jeg pakket 95 % av våre ting i bananesker sist gang vi flyttet. ← Med andre ord: Jeg må bare overkomme min aversjon mot å gå inn på butikken og spørre om de har noen banankasser vi kan få. (evt, hvilke ukedager de HAR banankasser som ikke er presset flate allerede?) Og gjøre det til en vane å tusle innom der disse dagne og få med meg banankasser. Ugg, gruer meg, men greit, jeg skal prøve å gjøre det da. For om de er så fortreffelige som alle sier, og alle andre pakker i dem, så kan jo ikke btikkfolka være ukjent med at folk vil ha dem da, og sikkert ikke se så dumt på meg som jeg føler at de vil...
Linn3c Skrevet 18. juli 2006 #16 Skrevet 18. juli 2006 Men, banankasser fra butikker skal altså være en mulighet. Får se om jeg kan spørre på en butikk eller to da. (liker ikke helt tanken, men det er pga min sjenerthet, og at jeg generelt hater å "be om noe", men det får jeg bare heve meg over) ← Skjønar godt kva du meiner! Derfor er eg så glad for at S (du hugsar henne frå jentekvelden?) kan skaffe til oss. Då er det ikkje så skummelt! Me har berre henta henne på jobben dei dagane ho har hatt kassar til oss.. Om du skulle få flere enn du klarer å bruke, så gjerne det (men, du trenger vel sikkert alle kassene du får tak i selv om dagen...) Tape har vi masser av, og de kassene vi har pr i dag har heller ikke hanker, så det er ikke noe problem. Viss du ser i dagboka mi, så ser du at kontrollen nærmar seg, så nokre kassar til deg og din kjære skal nok la seg ordne. (og når det gjelder merking av kasser: full kontroll apple, som den FlyBaby jeg er har jeg i så måte adoptert FlyLadys tilnærming til akkurat dette. Lister er tingen. Jeg elsker lister) ← FlyLady er heilt genial! Eg har berre merka kassen med romnamn (stova, kjøkkenet, badet osv) og kva nummer i rekka den er, og eit lite stikkord om kva som er inni. Er det knuseleg har me skrive FORSIKTIG med store bokstavar på topp og ei side. Og så har eg skrive inn i permen min litt meir detaljert kva som fins i kva kasse. Genialt! Eg elskar lister!
Malama Skrevet 18. juli 2006 Forfatter #17 Skrevet 18. juli 2006 Ja, du har knusegod kontroll, Linn3c, du er kjempeflink! Fantastsik! (og jada, jeg husker "S") Jeg må sikkert overkomme min aversjon mot å be butikkfolka om kasser (jeg kan jo ikke være så feig at jeg får min kjære til å gjøre dette, jeg er da tross alt voksen, sant?) men verdsetter alle kasser jeg kan få tak i. Føler at vi har tusen ting...
Malama Skrevet 18. juli 2006 Forfatter #18 Skrevet 18. juli 2006 forresten, Linn3c, du som står midt oppi dette, har du et ca anslag på hvor mange kasser man bruker? Altså, ikke nøyaktig, men sånn ca? Jeg antar det ikke er tusen, selv om det føles sånn, men...?
Apple- Skrevet 18. juli 2006 #19 Skrevet 18. juli 2006 Rundt her vi bor er det utallige supermarkeder. Som deg, kviet jeg meg først for å gå inn og spørre, men da jeg skjønte at "alle" gjør det, gikk sjenansen fort over. Noen steder var det faktisk om å gjøre å dra innom ofte, fordi så mange gjorde det, at de til tider var tomme. Så ikke bekymre deg, Malama, dette er de vant med. Selv om jeg en gang møtte på en usikker tenåringsgutt som bare stirret tomt på meg da jeg spurte. Da var jeg heldigvis så dreven at jeg tok ham med inn på lageret og viste ham hvor de pleide å ha bananeskene Tror jeg til slutt endte opp med noe sånt som 50 esker (og visste du forresten at det i Norge importeres bananer fra minst 5 forskjellige leverandører? )...
Apple- Skrevet 18. juli 2006 #20 Skrevet 18. juli 2006 ...et ca anslag på hvor mange kasser man bruker? Altså, ikke nøyaktig, men sånn ca? Jeg antar det ikke er tusen, selv om det føles sånn, men...? ← Det spørs hvor mange du pakker for, hva du flytter fra og til osv. Man klarer ofte å samle opp utrolig mye hvis man bor i hus... Jeg pakket for meg selv og Lilleeple (5 år) og flyttet fra hus til leilighet, og endte som sagt opp med ca 50 esker. Høres utrolig mye ut, egentlig... Og det etter at jeg hadde brukt utallige timer på å gå igjennom det som var i kjeller og på loft - ble kvitt en hel masse ræl som bare hadde samlet seg opp (helt av seg selv, tror nå jeg!) i løpet av de 5 årene vi bodde der...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå