Gjest Pet Skrevet 15. juli 2006 #41 Skrevet 15. juli 2006 Nå syns jeg du bør lese resten av svarene mine også, for nå bare kverulerer du for å kverulere. Og det gidder jeg faktisk ikke. ← Nei, jeg bare lurer på om de som liker data og tv skal ha en hardere "tilleggsstraff" ved husarrest enn de som ikke liker det.
Gjest Gjest1 Skrevet 15. juli 2006 #42 Skrevet 15. juli 2006 Nei, jeg bare lurer på om de som liker data og tv skal ha en hardere "tilleggsstraff" ved husarrest enn de som ikke liker det. ← Poenget blir vel heller at de som liker å sitte inne med data og tv ikke får noen straff ved husarrest.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2006 #43 Skrevet 15. juli 2006 Det skal jo ikke være gøy å være inne, så her fjerner vi data og tv, men de kan leke med de andre lekene sine. Så straffen blir jo ikke bare husarrest, men tv- og dataforbud også. ← Du må virkelig ha umulige unger som må ty til sånn straff. Eller er det sånn at det ikke skal så mye til før de får straff?
Gjest Piper Skrevet 15. juli 2006 #44 Skrevet 15. juli 2006 Du må virkelig ha umulige unger som må ty til sånn straff. Eller er det sånn at det ikke skal så mye til før de får straff? ← De har en forferdelig mor
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2006 #46 Skrevet 15. juli 2006 De har en forferdelig mor ← Du har ihvertfall noen snodige meninger har jeg fått med meg.
Gjest bente85 Skrevet 15. juli 2006 #47 Skrevet 15. juli 2006 Glad foreldrene mine ikke har hatt husarrest som straff. Men vi har vært ganske greie da, så da har det ikke vært noe grunn for det.
Gjest Gjest1 Skrevet 15. juli 2006 #48 Skrevet 15. juli 2006 Jeg må si at det er merkelig at det å måtte være inne der man bor en dag kan avstedkomme så sterke følelser. Vi snakker om at barnet er hjemme, der det bor, i trygge omgivelser. Litt kjedelig, javel, men ikke på noen måte en grusom og umenneskelig straff slik jeg ser det. Å frata barnet goder som data og tv er da heller ikke umenneskelig! Barna våre har veldig mange goder. Goder barn før i tiden og andre steder i verden har klart seg helt fint uten. Om det å frata dem disse godene en dag eller to virker så grusomt tror jeg man har gått for langt i å føye barnas tillærte behov.
Gjest Gjest_mamsen_* Skrevet 17. juli 2006 #49 Skrevet 17. juli 2006 Jeg sliter med å få mine barn ut, så i stedet for husarrest bruker jeg utestraff. Hvorvidt det fungerer er usikkert. Men innimellom m¨å man bare sette en standard. ← Den var god, den skal jeg jammen prøve på guttene mine som tydeligvis er allergisk overfor frisk luft.
Gjest Gjest_mamsen_* Skrevet 17. juli 2006 #50 Skrevet 17. juli 2006 For første gang har min datter fått husarrest. Hun får ikke gå utenfor dørene eller være med venner. Grunnen er ikke nødvendig å trekke inn her. Men hvordan klarer dere det? Vi har ikke så stor plass, så jeg hører kvernen går i ett hos henne. Hun sitter på rommet sitt og kjefter omtrent sammenhengende! Jeg gir snart opp. ← Ikke gi opp, hun mister sikkert stemmen snart. Som i mange andre tilfeller så er det her om å gjøre å vise hvem som er mest sta.
Gjest Gjest_mamsen_* Skrevet 17. juli 2006 #51 Skrevet 17. juli 2006 Det er jo din mening, men om det er det eneste som fungerer på enkelte barn, hvorfor ikke bruke det? Og som jeg sa, det er ikke alle barn en bare kan snakke med, selv om du har vært heldig der. Barn er forskjellige, og det gjelder søsken også. Her i huset har vi tre barn, som faktisk fungerer ulikt. Der den ene føler "hele verden raser sammen", om han ikke får sitte på dataen. Den andre "sin verden raser sammen", om han ikke får lov til å gå ut, og sistemann kan vi faktisk bare snakke med så ordner alt seg. Tre ulike individer, og det bare her i huset. Så du er nok ingen bedre oppdrager, enn det andre er. Selv om du sikkert gjerne vil tro det. Men du har rett og slett funnet ut hva som fungerer på din sønn, og det er jo kjempe flott. Men som sagt, er ikke det dermed sagt at det samme fungerer på alle andre barn, og det er en fin egenskap å forstå at ikke alle barn er like. ← Mine tre barn fungerer også ulikt, og det tror jeg er ganske så vanlig rundt omkring i de fleste familier, i hvert fall i de familier jeg kjenner. Og med tiden så lærer man seg hva som fungerer best for det enkelte barnet.
Carrot Skrevet 17. juli 2006 #52 Skrevet 17. juli 2006 Drama, drama. ← steikje bra.... som min bedre halvdel ville sagt.. steikje bra.. Vi har ikke husarrest, men hos oss fungerte slik at "alt" som var "moro" ble "tatt bort" - ikke tv, data, telefon, mobil, pc, ipod eller mp3spillere, playstation, ds osv, ei heller rullskøyter, inlines, sykler, bruk av båt, seilbrett, snøbrett, rullebrett eller whatever som var moro - konfiskert for en gitt tid... Fungerte som bare pokker... det og at mor eller far sang skikkelig teite køntriviser de ikke kunne teksten til når ungene satt å "surnet" inne... Terror? næhei.. Barnslig - tja kanskje... men jaggu var det mye barnsligheter som virket gitt...
Gjest Gjest_Stemor_* Skrevet 17. juli 2006 #53 Skrevet 17. juli 2006 Dere som har gullunger som aldri trenger straff: er dere sikre på at det ikke er dere som er blind for barnas oppførsel? Kanskje ungene deres virkelig skulle fått og hadde fortjent husarrest til tider. Å når har barn tatt skade av å lære at det kan føre til konsekvenser med dårlig oppførsel? Det er da mye bedre at de lærer å ta konsekvensen i hjemmet enn at de må ta konsekvensen ute i samfunnet når de blir eldre. Ellers har jeg ingen tro på at noen barn bare er snille og gode absolutt hele tiden. T.o.m. min datter som stort sett er grei å ha med å gjøre har sine raptuser innimellom, og må settes på plass. Hjelper ikke det må vi ty til sterkere midler, å vi vil også benytte husarrest om det skulle gå så langt. Hvordan skal barn ellers lære?????
Kaffeavtalen Skrevet 18. juli 2006 #54 Skrevet 18. juli 2006 Dere som har gullunger som aldri trenger straff: er dere sikre på at det ikke er dere som er blind for barnas oppførsel? Kanskje ungene deres virkelig skulle fått og hadde fortjent husarrest til tider. Å når har barn tatt skade av å lære at det kan føre til konsekvenser med dårlig oppførsel? Det er da mye bedre at de lærer å ta konsekvensen i hjemmet enn at de må ta konsekvensen ute i samfunnet når de blir eldre. Ellers har jeg ingen tro på at noen barn bare er snille og gode absolutt hele tiden. T.o.m. min datter som stort sett er grei å ha med å gjøre har sine raptuser innimellom, og må settes på plass. Hjelper ikke det må vi ty til sterkere midler, å vi vil også benytte husarrest om det skulle gå så langt. Hvordan skal barn ellers lære????? ←
Gjest Tibz Skrevet 18. juli 2006 #55 Skrevet 18. juli 2006 steikje bra.... som min bedre halvdel ville sagt.. steikje bra.. Vi har ikke husarrest, men hos oss fungerte slik at "alt" som var "moro" ble "tatt bort" - ikke tv, data, telefon, mobil, pc, ipod eller mp3spillere, playstation, ds osv, ei heller rullskøyter, inlines, sykler, bruk av båt, seilbrett, snøbrett, rullebrett eller whatever som var moro - konfiskert for en gitt tid... Fungerte som bare pokker... det og at mor eller far sang skikkelig teite køntriviser de ikke kunne teksten til når ungene satt å "surnet" inne... Terror? næhei.. Barnslig - tja kanskje... men jaggu var det mye barnsligheter som virket gitt... ←
yenoh Skrevet 26. juli 2006 #56 Skrevet 26. juli 2006 Det mamma og pappa gjorde med oss, var at desto mer vi maste, desto mer langvarig ble husarresten. Det gjaldt flere ting også, forsåvidt; masing lønte seg rett og slett ikke. Hvis vi ringte dem på jobb og maste om å få gå ut til den-og-den, ble svaret et ubetinget nei hele resten av den dagen. Valgte vi det riktige tidspunktet, kunne svaret heller bli "kan du vente til vi kommer hjem, så kan du heller få gå ut da?". Pappa myknet riktignok raskt opp igjen etter at vi fikk husarrest, etter hvert som vi ble eldre, den varte bare et par dager så fikk vi lov til å gå ut igjen. Så da var det vel eeeegentlig ikke noen vits i å gi oss husarrest når vi etter hvert lærte at han snart myknet opp og lot oss gå ... Dere som ikke trenger å ty til straffer som husarrest med inndragelse av diverse goder; hvordan fikk dere det til? Jeg har i størst grad vært slik at jeg kan snakkes til(men jeg trengte straff en periode, jeg også, for det var en tid der bare snakking uten andre konsekvenser ikke lærte meg en ting), men det gjelder ikke mine tre søsken. Spesielt brødrene mine er blitt veeeeldig flinke til å lukke ørene og gi blaffen.
Gjest gjest1 Skrevet 26. juli 2006 #57 Skrevet 26. juli 2006 Nei,husarrest,innestraff,kall det hva du vil synes jeg er noe rare greier. Det har aldri jeg praktisert med sønnen min. Ikke hadde vi noe sånt hjemme når jeg var barn heller. Sønnenmin er 16 nå,og oppfører seg veldig bra. Gjorde/gjør han noe galt så er det nok å snakke til han på en fornuftig måte. Har gått helt fint det hittil. Nå har han aldri vært noen bråkmaker el.funnet på noe særlig tull heller da. Men,uansett sånn straff har jeg virkelig ikke sansen for. Trodde ikke folk gjorde sånt en gang lenger jeg da,men.... ← Det er forskjell på unger. Noen kan du oppdra ved å snakke til dem, andre må du ty til hardere virkemidler for å få dem til å lystre. Og innestraff er ikke verdens undergang akkurat da - herremin, hvor skadelig er det egentlig? Synes ungen det er kjipt nok med innestraff så kanskje hun hører etter på et tidligere tidspunkt neste gang. Enkelte av dere får det til å høres ut som tortur å gi innestraff. Det handler om en kortere eller lenger time-out. Uff så feeeelt.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2006 #58 Skrevet 26. juli 2006 Jeg vil nå heller si at det er 1-0 til henne ← Gjett om! men hvorfor husarrest i det hele tatt? Spesielt når man vet at man gir etter allikevel ... Det visste sikkert datteren også - ellers hadde hun ikke engang prøvd. ← Datteren har opplevd at moren ikke er konsekvent, at det går an å mase seg til en "bedre" straff bare man maser lenge nok og at manipulering av foreldre er en fin ting Ris til egen ræv! Det skal ikke være rom for å forhandle seg til noen bedre straff når en forelder har gitt husarrest. Meningen er jo at barna skal lære at handlingen de gjør får en konsekvens, ikke at de kan diskutere seg ut av sine negative handlinger.
Apple10 Skrevet 27. juli 2006 #59 Skrevet 27. juli 2006 Nei,husarrest,innestraff,kall det hva du vil synes jeg er noe rare greier. Det har aldri jeg praktisert med sønnen min. Ikke hadde vi noe sånt hjemme når jeg var barn heller. Sønnenmin er 16 nå,og oppfører seg veldig bra. Gjorde/gjør han noe galt så er det nok å snakke til han på en fornuftig måte. Har gått helt fint det hittil. Nå har han aldri vært noen bråkmaker el.funnet på noe særlig tull heller da. Men,uansett sånn straff har jeg virkelig ikke sansen for. Trodde ikke folk gjorde sånt en gang lenger jeg da,men.... ← Noen ganger er straff på sin plass, og straffen må stå i stil med "forbrytelsen". Derfor har vi hittil en eneste gang brukt husarrest som straff - og det var da som konsekvens av ting som hadde hendt mens barnet var ute. Konsekvensen var derfor: "Kan du ikke oppføre deg ordentlig ute, så må du være inne resten av dagen.". Enkelt og greit.
Rhodesia Skrevet 27. juli 2006 #60 Skrevet 27. juli 2006 tips:Finn på noe knakende gøy så irriterer du henne enda mer! Bare ikke gi deg. Ikke bry deg om at hun er sint. Send henne på rommet hvis det blir for ille så slipper du iallefall å SE det sure fjeset. Hvor gammel er hun forresten? *flirer* Nei seriøst, så kan husarrest være den eneste løsningen av og til. Det kommer selvsagt helt an på hva forbrytelsen er. Er det utemiljøet og brutte regler ute/blant vennegjengen eller uønsket/uakseptablet selskap eller ting barnet har gjort ute som er årsaken, kan det være nødvendig å holde det hjemme i en periode. Og selv om barnet da får se TV vil det jo oppleve å bli straffet fordi det ikke får ha kontakt med gjengen ute. Hos oss har det vært nødvendig, og da har husarresten innebært nekt til Internett og mobil. Og det er grusomt for en 12 år gammel jente altså. Til deg som har en sønn som aldri har gjort noe galt. Anbefaler deg å sjekke opp hva gutten din driver med på nett ;-) Vår 12åring ble kontaktet av en ung gutt på msn som ville knulle henne oppetter veggene og det som verre var. Moren til 15 åringen ble SVÆRT sjokkert. Han var en stille og snill gutt som aldri gjorde noe galt. Å følge med på hva ungene gjør og gi straffer når de oppfører seg uakseptabelt er en del av ansvaret vi tar på oss når vi får barn. Gjør vi det ikke svikter vi syns jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå