Gjest Gjest1 Skrevet 15. juli 2006 #21 Skrevet 15. juli 2006 At hun gjør en større gjenytelse istede for fortsatt husarrest, høres bra ut. Det er da tross alt ikke fengsel vi snakker om. ← Nei. Det er oppdragelse.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2006 #22 Skrevet 15. juli 2006 Hvorfor det? ← Fordi her gir man kun de svarene folk forventer å få ... Det er mye mer behagelig å be om synspunkter, da ser du
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2006 #23 Skrevet 15. juli 2006 At hun gjør en større gjenytelse istede for fortsatt husarrest, høres bra ut. Det er da tross alt ikke fengsel vi snakker om. ← Nei, det er klart ... men hvorfor husarrest i det hele tatt? Spesielt når man vet at man gir etter allikevel ... Det visste sikkert datteren også - ellers hadde hun ikke engang prøvd.
Gjest Gjest1 Skrevet 15. juli 2006 #24 Skrevet 15. juli 2006 Nei, det er klart ... men hvorfor husarrest i det hele tatt? Spesielt når man vet at man gir etter allikevel ... Det visste sikkert datteren også - ellers hadde hun ikke engang prøvd. ← Du vet ikke hva du snakker om i mitt spesifikke tilfelle.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2006 #25 Skrevet 15. juli 2006 Nei, men hvis det er en så viktig del av problemstillingen din så bør du ikke spørre her inne. Hvordan kan du ta de andre svarene seriøst når de ikke heller vet hva som er bakgrunnen for husarresten du gav?
Gjest Piper Skrevet 15. juli 2006 #26 Skrevet 15. juli 2006 Nei,husarrest,innestraff,kall det hva du vil synes jeg er noe rare greier. Det har aldri jeg praktisert med sønnen min. Ikke hadde vi noe sånt hjemme når jeg var barn heller. Sønnenmin er 16 nå,og oppfører seg veldig bra. Gjorde/gjør han noe galt så er det nok å snakke til han på en fornuftig måte. Har gått helt fint det hittil. Nå har han aldri vært noen bråkmaker el.funnet på noe særlig tull heller da. Men,uansett sånn straff har jeg virkelig ikke sansen for. Trodde ikke folk gjorde sånt en gang lenger jeg da,men.... ← Og det holder ikke alltid å bare snakke til barna, så hva skal man da gjøre? Du sier du aldri ville valgt det, og at snakking har fungert helt fint. Men om nå sønnen din ikke hadde hørt på deg, hva ville du valgt da? Snakket videre, i håp om at det en gang sank inn? Eller ville du valgt en annen metode? Ellers syns jeg det blir helt feil, å skryte vilt over hvor flink ditt barn er, når TS ønsker tips og råd. For det er nok ikke uvanlig, at ganske mange barn ikke er like lette som det din er.
Gjest Gjest1 Skrevet 15. juli 2006 #27 Skrevet 15. juli 2006 Nei, men hvis det er en så viktig del av problemstillingen din så bør du ikke spørre her inne. Hvordan kan du ta de andre svarene seriøst når de ikke heller vet hva som er bakgrunnen for husarresten du gav? ← Jeg spurte ikke om det var riktig med husarrest eller ikke. Den avgjørelsen klarte jeg helt fint å ta alene.
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2006 #28 Skrevet 15. juli 2006 Og det holder ikke alltid å bare snakke til barna, så hva skal man da gjøre? Du sier du aldri ville valgt det, og at snakking har fungert helt fint. Men om nå sønnen din ikke hadde hørt på deg, hva ville du valgt da? Snakket videre, i håp om at det en gang sank inn? Eller ville du valgt en annen metode? Ellers syns jeg det blir helt feil, å skryte vilt over hvor flink ditt barn er, når TS ønsker tips og råd. For det er nok ikke uvanlig, at ganske mange barn ikke er like lette som det din er. ← Er nok en flink oppdrager jeg. Siden jeg aldri har måttet ty til sånne midler. Innestraff er noe tull.
Gjest Pet Skrevet 15. juli 2006 #29 Skrevet 15. juli 2006 Innestraff er noe tull. ← Særlig nå som det meste skjer inne. Tidligere, når unger omtrent ikke var inne, kunne nok straffen svi, men nå kan de jo bare snakke med venner på sms og msn og sitte på pcen eller se på tv. Eller innebærer husarrest at de ikke får lov til å kommuniserer med noen utenfor husets fire vegger på noen måte?
Gjest Piper Skrevet 15. juli 2006 #30 Skrevet 15. juli 2006 Særlig nå som det meste skjer inne. Tidligere, når unger omtrent ikke var inne, kunne nok straffen svi, men nå kan de jo bare snakke med venner på sms og msn og sitte på pcen eller se på tv. Eller innebærer husarrest at de ikke får lov til å kommuniserer med noen utenfor husets fire vegger på noen måte? ← Tror du virkelig at de har tilgang til data ol? For hvilken straff er det da
Gjest Gjest1 Skrevet 15. juli 2006 #31 Skrevet 15. juli 2006 Særlig nå som det meste skjer inne. Tidligere, når unger omtrent ikke var inne, kunne nok straffen svi, men nå kan de jo bare snakke med venner på sms og msn og sitte på pcen eller se på tv. Eller innebærer husarrest at de ikke får lov til å kommuniserer med noen utenfor husets fire vegger på noen måte? ← Jeg skal love deg at innestraff svidde her i huset. Min datter har hverken fri tilgang på mobil eller data, hun får lov innimellom. TV er kjedelig når man har sommerferie og venninnene er ute.
Gjest Pet Skrevet 15. juli 2006 #32 Skrevet 15. juli 2006 Tror du virkelig at de har tilgang til data ol? For hvilken straff er det da ← Så blid du er, da! Så da er ikke straffen bare at de må være inne? Dette har jeg ikke noe greie på siden jeg aldri har praktisert det, men hva er de de ikke får lov til å gjøre mens de må være inne?
Gjest Piper Skrevet 15. juli 2006 #33 Skrevet 15. juli 2006 Er nok en flink oppdrager jeg. Siden jeg aldri har måttet ty til sånne midler. Innestraff er noe tull. ← Det er jo din mening, men om det er det eneste som fungerer på enkelte barn, hvorfor ikke bruke det? Og som jeg sa, det er ikke alle barn en bare kan snakke med, selv om du har vært heldig der. Barn er forskjellige, og det gjelder søsken også. Her i huset har vi tre barn, som faktisk fungerer ulikt. Der den ene føler "hele verden raser sammen", om han ikke får sitte på dataen. Den andre "sin verden raser sammen", om han ikke får lov til å gå ut, og sistemann kan vi faktisk bare snakke med så ordner alt seg. Tre ulike individer, og det bare her i huset. Så du er nok ingen bedre oppdrager, enn det andre er. Selv om du sikkert gjerne vil tro det. Men du har rett og slett funnet ut hva som fungerer på din sønn, og det er jo kjempe flott. Men som sagt, er ikke det dermed sagt at det samme fungerer på alle andre barn, og det er en fin egenskap å forstå at ikke alle barn er like.
Gjest Piper Skrevet 15. juli 2006 #34 Skrevet 15. juli 2006 Så blid du er, da! Så da er ikke straffen bare at de må være inne? Dette har jeg ikke noe greie på siden jeg aldri har praktisert det, men hva er de de ikke får lov til å gjøre mens de må være inne? ← Det skal jo ikke være gøy å være inne, så her fjerner vi data og tv, men de kan leke med de andre lekene sine. Så straffen blir jo ikke bare husarrest, men tv- og dataforbud også.
Gjest Pet Skrevet 15. juli 2006 #35 Skrevet 15. juli 2006 Det skal jo ikke være gøy å være inne, så her fjerner vi data og tv, men de kan leke med de andre lekene sine. Så straffen blir jo ikke bare husarrest, men tv- og dataforbud også. ← Hvis de ikke er interessert i data og tv, fjerner man yndlingsleker og kosedyr og bøker og slikt?
Gjest Gjest1 Skrevet 15. juli 2006 #36 Skrevet 15. juli 2006 Sånn det fungerer her i huset holdt det med å fjerne muligheten til å gå ut. Hun er stort sett vant til å gjøre som hun vil. Vi har ikke en gang måttet praktisere faste innetider, fordi det aldri har vært noe problem så langt at hun er seint hjemme uten spesiell avtale.
Gjest Piper Skrevet 15. juli 2006 #37 Skrevet 15. juli 2006 Hvis de ikke er interessert i data og tv, fjerner man yndlingsleker og kosedyr og bøker og slikt? ← Vil tro det ja, om det fungerer. En behøver jo ikek ha husarrest for alle barn heller, men for noen fungerer det. Men andre bryr seg kanskje ikke, fordi de rett og slett trives best inne. Det gjelder å finne den metoden, som får barnet til å gjøre det en ønsker at de skal gjøre.
Gjest Pet Skrevet 15. juli 2006 #38 Skrevet 15. juli 2006 Vil tro det ja, om det fungerer. ← Så en "effektiv" husarrest betyr at barnet må være inne og heller ikke få lov til å holde på med/leke med noe de liker?
Gjest Gjest Skrevet 15. juli 2006 #40 Skrevet 15. juli 2006 Det er jo din mening, men om det er det eneste som fungerer på enkelte barn, hvorfor ikke bruke det? Og som jeg sa, det er ikke alle barn en bare kan snakke med, selv om du har vært heldig der. Barn er forskjellige, og det gjelder søsken også. Her i huset har vi tre barn, som faktisk fungerer ulikt. Der den ene føler "hele verden raser sammen", om han ikke får sitte på dataen. Den andre "sin verden raser sammen", om han ikke får lov til å gå ut, og sistemann kan vi faktisk bare snakke med så ordner alt seg. Tre ulike individer, og det bare her i huset. Så du er nok ingen bedre oppdrager, enn det andre er. Selv om du sikkert gjerne vil tro det. Men du har rett og slett funnet ut hva som fungerer på din sønn, og det er jo kjempe flott. Men som sagt, er ikke det dermed sagt at det samme fungerer på alle andre barn, og det er en fin egenskap å forstå at ikke alle barn er like. ← Jezzzez
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå