Gjest -tante pose- Skrevet 13. juli 2006 #1 Skrevet 13. juli 2006 Jenta er 8 1/2 år, ca 1.35 høy og veier 44 kg. Hun låner faktisk mine klær når hun er på overnattingsbesøk, og jeg er ikke noen flis heller. Jeg er oppriktig bekymret fordi jeg syns noen bør begynne å ta dette alvorlig snart, for hun har vært lubben hele oppveksten. Men nå syns jeg det tiltar for hvert halvår, og tenker med gru på utviklingen når ungen kommer i puberteten. Jeg vet jo ikke om hun ansees å være "overvektig", men hun har altså en enorm vom og til og med ankler og håndledd er runde, så dette kan umulig være sånn hun er skapt for å være. Hun ser direkte usunn ut og er lat og ofte i dårlig humør. 1. Hva sier man til en mamma som ikke vil "se" og ta ansvar? 2. Er dette "valpefett", og noe hun vil vokse av seg? 3. Er ikke 44kg veldig mye for en 8-åring? (Jeg veide jo 45 da jeg var 20 )
Gjest Bellatrix Skrevet 13. juli 2006 #2 Skrevet 13. juli 2006 At du veide 45 når du var 20 tilsier at du var mager. 8-åringen er nok større enn hun burde være, men dette er noe legen hennes må ta opp med foreldrene. Barn og overvekt skal tas på alvor, men man må gå forsiktig frem. Jeg tror det viktigste er at foreldrene blir mer obs på å spise sunt. Hele familien bør være med på det, ikke bare til denne jenta. I tilleg bør jenta oppfordres til å være mer aktiv for eksempel innen idrett. Ellers er det jo veldig bra om hele familien blir flinkere til å gå eller sykle på turer sammen.
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2006 #3 Skrevet 13. juli 2006 Det er ikke bare vekta som bestemmer om man er tynn eller tjukk, men høyden også. 44 kg er mye for en som er 1 m, men lite for en som er 2 meter. Alderen har ikke noe å si. Det er vel egentlig umulig for meg å si om hun er tynn eller tjukk uten å ha sett henne, men det høres nok litt mye ut. Radmager er hun garantert ikke Men så er det sånn at muskler veier mere enn fett. En bodybuilder kan veie sikker borti 90-100 kg og kanskje mere, men forsatt være tynn. Hun er bare 8, hun vokser. La henne trene eller i hvertfall la henne være i aktivitet. Det kan jo være at hun har tung benbygning i tillegg. Bein veier også mere enn fett.
tattoopia Skrevet 13. juli 2006 #4 Skrevet 13. juli 2006 men hvor lenge er det valpefett? min nevø er 14 år gammel og veier 85 kg. der er det jo liten tvil om at det er overvekt han er vel 155 cm høy eller no sånt
Gjest Miloine Skrevet 13. juli 2006 #5 Skrevet 13. juli 2006 Det er vanskelig å vurdere om noen kilo ekstra er en naturlig del av utviklingen, eller om det er noe som kan danne grunnlag for et større problem i senere år. Et eller annet sted går det en grense mellom "bare litt hvalpefett" og det å være overvektig. Det er ikke alltid så godt å vite hvordan man skal gripe det an når poden eser ut, og kiloene legger seg som ringer rundt små midjer. Når vi snakker om at barn skal ned i vekt, er de vanligvis betydelig overvektige. For litt overvektige barn er det riktig å fokusere på at de ikke skal gå ytterligere opp i vekt. Det innebærer kostholds/livsstilsomlegging for familien, ikke diett/slankekur for barnet. Foreldre skal ikke snakke om å være for tykk (kroppslig utseende) eller vekt og kilo til barna. For unger i ni-ti- årsalderen kan man bruke deres språk, og fortelle hva kroppen egentlig liker og hva som er bra for tennene, musklene, og benbygningen. Bruk helse og overskudd som argumenter for en sunn livsstil. Si dette til mor!
Gjest Hedda Gabler Skrevet 13. juli 2006 #6 Skrevet 13. juli 2006 Ikke lenge siden jeg leste at ny forskning tilsier at man bør ta tak i dette - ikke slå seg til ro med at valpefettet forsvinner av seg selv.
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2006 #7 Skrevet 13. juli 2006 Jeg kjenner selv ei jente på fire som er ganske lubben. Jeg vet heller ikke hva jeg skal gjøre. Foreldrene spiser ikke så sunt selv og gir henne mye søtsaker. Ingen av dem beveger seg noe særlig, og de bor slik at de ikke bare kan sende jenta ut for å leke alene heller, så hun får lite bevegelse. Hun virker veldig klossete i bevegelsene også når hun løper eller skal leke. Uten at foreldrene gjør noe med livsstilen, tror jeg dessverre ikke du kommer noen vei.
Gjest allium Skrevet 13. juli 2006 #8 Skrevet 13. juli 2006 men hvor lenge er det valpefett? min nevø er 14 år gammel og veier 85 kg. der er det jo liten tvil om at det er overvekt han er vel 155 cm høy eller no sånt ← 14 år og 155 cm høy? Min tiåring er 153 cm og veier vel ca. 37 kilo. Lang og tynn, men ikke ekstremt tynn.
Duracell Skrevet 13. juli 2006 #9 Skrevet 13. juli 2006 Hvis du "ikke er en flis" du heller, så ser jeg ingenting galt i å legge om kostholdet litt i heimen, og legge inn koselige sykkelturer og turer i skog og mark sammen..
Duracell Skrevet 13. juli 2006 #10 Skrevet 13. juli 2006 Ah, trodde TS var moren. Nei da vet jeg ikke helt hvordan du skal gripe fatt i problemet.
Gjest Miloine Skrevet 13. juli 2006 #11 Skrevet 13. juli 2006 Det er viktig at foreldrene tar tak i dette. Foreldre skal ikke avfeie dette med å si: "du vokser det av deg" eller: "du er da slett ikke tykk." Det kan tvert imot være en fin anledning til å si: "Ja, du har lagt på deg litt i det siste, jammen har du stor matlyst. Men sammen kan vi gjøre noe slik at du ikke legger på deg mer."
Duracell Skrevet 13. juli 2006 #12 Skrevet 13. juli 2006 Det er viktig at foreldrene tar tak i dette. Foreldre skal ikke avfeie dette med å si: "du vokser det av deg" eller: "du er da slett ikke tykk." Det kan tvert imot være en fin anledning til å si: "Ja, du har lagt på deg litt i det siste, jammen har du stor matlyst. Men sammen kan vi gjøre noe slik at du ikke legger på deg mer." ← Håper du ikke har barn!!!!!
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2006 #14 Skrevet 13. juli 2006 Valpefett kommer ofte av kosthold med for mye hvitt mel og sukker i det daglige, kombinert med for lite fysisk aktivitet. Og at jenta er i dårlig humør og lat kan også komme direkte av feil kosthold, der blodsukkeret skifter hurtig mellom å være skyhøyt for deretter å dale rett etter. Har faktisk tro på Fedon Lindbergs teori om at man skal hoplde seg til mat som gir god metthetsfølelse lenge, pga lav glykemisk indeks. Merker det i alle fall på mine unger, at det er en klar sammenheng mellom hva de spiser og humørsvingninger. Fot å side det sånn, å starte dagen med f.eks kornflakes med melk og sukker er ikke noe sjakktrekk, da er løpet kjørt. Mye bedre da med grovt brød med f.ekt magert kjøttpålegg, eller annet salt pålegg.
Gjest Miloine Skrevet 13. juli 2006 #15 Skrevet 13. juli 2006 Håper du ikke har barn!!!!! ← Det har jeg! Man trenger kanskje ikke å si det ordrett det jeg skrev, men man skal ihvertfall ikke avfeie det, og heller ikke "hyle" ut å si at du er driiitfeit! Si det på en hyggelig måte!
Gjest Hedda Gabler Skrevet 13. juli 2006 #16 Skrevet 13. juli 2006 Det hender jeg gir mine unger corn flakes med melk og ørlitt sukker eller syltetøy til frokost uten at løpet "er kjørt" av den grunn. Har ikke tro på ensidig kosthold i noen retning. ...og da er jeg ferdig med avsporingen...
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2006 #17 Skrevet 13. juli 2006 Håper du ikke har barn!!!!! ← Hva prater du om?Det èr viktig å ta tak i problem med overvekt!
Duracell Skrevet 13. juli 2006 #18 Skrevet 13. juli 2006 Det er viktig at foreldrene tar tak i dette. Foreldre skal ikke avfeie dette med å si: "du vokser det av deg" eller: "du er da slett ikke tykk." Det kan tvert imot være en fin anledning til å si: "Ja, du har lagt på deg litt i det siste, jammen har du stor matlyst. Men sammen kan vi gjøre noe slik at du ikke legger på deg mer." ← Noen har spurt hvorfor jeg reagerte så sterkt på dette innlegget, og her skal jeg si hvorfor: "Ja, du har lagt på deg litt i det siste, jammen har du stor matlyst. Men sammen kan vi gjøre noe slik at du ikke legger på deg mer." Dette er på kanten til ren ondskap. Barn ser til sine foreldre for støtte og veiledning, varme og kjærlighet. Med det presset det er på kropp og "være deilig" som er i dag, er hjemmet ens eneste fristed. Om et barn legger på seg, så er dette foreldrenes feil. Å bebreide et barn for å spise mye eller legge på seg er rett og slett helt hårreisende. Barnet har IKKE ansvar for dette i det hele tatt. Det er foreldre som legger opp dagens måltider, aktiviteter og alt annet som har innvirkning på helsen. Et barn som får denne komentaren servert fra sin mor kan utvikle komplekser, vanskelig forhold til mat, kanskje tilogmed spiseforstyrrelser.
Duracell Skrevet 13. juli 2006 #19 Skrevet 13. juli 2006 Hva prater du om?Det èr viktig å ta tak i problem med overvekt! ← Ja, det er viktig at man tar tak i det. Men det skal man skjule fra så små barn, at det faktisk er det man gjør. Å si "nå skal vi hjelpe deg til å ta av litt" er helt hårreisende!!
Duracell Skrevet 13. juli 2006 #20 Skrevet 13. juli 2006 Det hender jeg gir mine unger corn flakes med melk og ørlitt sukker eller syltetøy til frokost uten at løpet "er kjørt" av den grunn. Har ikke tro på ensidig kosthold i noen retning. ...og da er jeg ferdig med avsporingen... ← Helt enig. Ensidige kostregimer tjener ingen på. Ei heller en småbarnsfamilie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå