Gå til innhold

Dumme ting kunder sier


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

sommerfugl154 skrev (49 minutter siden):

Det har også skjedd hos oss, så tror at hvis du spør en hvilken som helst vilkårlig butikk så har de mottatt klager på alt mulig rart. Vi fikk klage på Mail fordi en kunde skulle inn i butikken og handle når klokka var 16.10 på pinseaften (stengte 16) og var sååå lei seg fordi han ikke hadde fått kjøpt mat til barna 😂

Så nei, historien din er ikke så bemerkelsesverdig.

men det er ikke JEG som er på tokt til å kritisere andre. Hadde du skrevet dette eksempelet uten å skulle heve deg over meg, så hadde jeg ikke løftet et øyebryn en gang. Hadde nikket anerkjennende og tenkt «kjenner til problemet» og gått videre med livet. 🤭

Det er notert. En vanlig lørdag er helt sammenliknbart med pinseaften.

Det er godt du vet hvem du selv er, og hva du står for da. 🫠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, kaarebjarne said:

Det er notert. En vanlig lørdag er helt sammenliknbart med pinseaften.

Det er godt du vet hvem du selv er, og hva du står for da. 🫠

Hahaha du ass. Lite å gjøre på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommerfugl154 skrev (1 minutt siden):

Hahaha du ass. Lite å gjøre på? 

Like lite som deg, åpenbart 😶‍🌫️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerrige kunder. Dvs kunder som ikke vil ha en vare når de har misforstått prisen, og må ut med en tier ekstra enn de trodde. Før noen begynner: Ja, jeg vet at for mange betyr en tier mye mer, men ikke når det er en som har varer for over tusenlappen, og så rynker på nesa og setter den i sky pga en marginal prisforskjell. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har denne tråden byttet tittel en eller annen gang? Mener det het "Dumme ting kundeN sier"?

Anonymkode: bf560...eb1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har muligens nevnt det før, men jeg misliker sterk kunder/folk som forventer og/eller ber om rabatter bare fordi de "kjenner" meg eller en kollega av meg. Altså, det at vi gikk i barnehagen sammen er ikke god nok grunn for å gi rabatt..

 

Jeg er på generelt grunnlag ikke fan av folk som pruter, jeg synes det er en uting og synes ikke folk skal ha belønning for å være freidige. Jeg tenker som så at har du ikke råd til det det faktisk koster, bør du finne en rimeligere løsning, om det er en billigere bil eller billigere parkett/gulvløsning. Noen synes jo også de skal ha rabatt bare fordi de har handlet mye. Altså, jeg forstår godt at en bil til 30000,- er mye penger for mange,  men for bilbutikken er jo dette et bittelite salg sammenliknet med nye biler til 1,5 mill.

 

Overraskende mange kunder forstår ikke hvorfor noen butikker er dyrere enn andre med tilsynelatende samme varer. Og sammenlikner da epler og pærer. En genser er ikke bare en genser,  den kan være være masseprodusert i billig kunststoff eller hånstrikket med tidkrevende broderier for å nevne ytterpunkter. Og servicegraden og kompetansen til de som jobber kan være en annen faktor som påvirker prisnivået. Selvbetjeningsbutikker der man plukker varer selv og de ansattes hovedoppgaver er varepåfylling, betjene kasse og rydding er noe annet enn en faghandel der de ansatte f eks er håndverkere og interiørdesignere og man får "gratis" hjelp f eks i form av stor fagkunnskap, råd, veiledning og designhjelp i tillegg til de fysiske varene.

Anonymkode: cb213...ac7

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber i faghandel i det høyere prissjiktet med høy servicegrad, bl a har alle ansatte relevant kompetanse, bl faglærte håndverkere, og hovedkundegruppen vår er proffmarkedet, men selvfølgelig har vi også private kunder. Av og til kommer det privatkunder, amatører, som skal igang med et eller annet prosjekt hjemme, men som da ikke vet hva de holder på med. De kommer får å få ren opplæring i hvordan de skal gjøre ting, mens alle produktene har de kjøpt i en langt billigere butikk enn vår. "Men der fikk de jo ikke hjelp, for der var det jo ingen som kunne noe!" Det er jo nettopp (bl a) de ansattes fagkunnskap som er forskjellen på servicenivå og priser mellom billigkjeder som selger "alt" og mer spissede faghandler med kompetanse! Og så blir kundene sure når vi sier at vi ikke har mulighet til bruke tid på "opplæring" når kunden ikke skal handle hos oss. 🙄 (For ordens skyld, enkle spørsmål som kan besvares fort hjelper vi med, dette handler om de kundene som åpenbart har ti tommeltotter og skal gjøre ting selv, men har null kunnskap. )

Anonymkode: cb213...ac7

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.6.2024 den 13.40):

Jeg har muligens nevnt det før, men jeg misliker sterk kunder/folk som forventer og/eller ber om rabatter bare fordi de "kjenner" meg eller en kollega av meg. Altså, det at vi gikk i barnehagen sammen er ikke god nok grunn for å gi rabatt..

 

Jeg er på generelt grunnlag ikke fan av folk som pruter, jeg synes det er en uting og synes ikke folk skal ha belønning for å være freidige. Jeg tenker som så at har du ikke råd til det det faktisk koster, bør du finne en rimeligere løsning, om det er en billigere bil eller billigere parkett/gulvløsning. Noen synes jo også de skal ha rabatt bare fordi de har handlet mye. Altså, jeg forstår godt at en bil til 30000,- er mye penger for mange,  men for bilbutikken er jo dette et bittelite salg sammenliknet med nye biler til 1,5 mill.

 

Overraskende mange kunder forstår ikke hvorfor noen butikker er dyrere enn andre med tilsynelatende samme varer. Og sammenlikner da epler og pærer. En genser er ikke bare en genser,  den kan være være masseprodusert i billig kunststoff eller hånstrikket med tidkrevende broderier for å nevne ytterpunkter. Og servicegraden og kompetansen til de som jobber kan være en annen faktor som påvirker prisnivået. Selvbetjeningsbutikker der man plukker varer selv og de ansattes hovedoppgaver er varepåfylling, betjene kasse og rydding er noe annet enn en faghandel der de ansatte f eks er håndverkere og interiørdesignere og man får "gratis" hjelp f eks i form av stor fagkunnskap, råd, veiledning og designhjelp i tillegg til de fysiske varene.

Anonymkode: cb213...ac7

Jeg har aldri gitt folk som pruter rabatt. Jeg fatter ikke hvorfor noen skal belønnes for og være det du kaller freidige, jeg vil si frekke som f… vi har innimellom give aways og de går til hyggelig kunder. 
ja, rart dette med prisforståelse, jeg har fagkunnskap som i utdannelse, mange års erfaring og diverse kurs, og kan hjelpe en kunde en time , og så lurer de på hvorfor produktet koster mer en « tilsvarende « på billigkjedene. Vel, produktet er ikke helt det samme, og tro det eller ei så skal jeg ha lønn også. 
vi har stort sett veldig hyggelige og fornøyde kunder der jeg jobber heldigvis , men innimellom dukker det jo opp noen som bare skal kaste bort tiden vår på tull. 

Anonymkode: 1ee65...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber med kundeservice/salg over telefon. 
En gjenganger er at jeg snakker med mannen på telefon, mens kona står i bakgrunnen og bjeffer beskjeder til ham. 

«Nei Kåre, vi må ha den gul!! Si til henne at den skal være gul!»

«Spørr om leveringstiden! Vi må ha den innen Torsdag! Kan de levere Torsdag? Kååre!!»

Hvorfor snakker damene ikke bare i telefonen selv, når de tydeligvis har såå mye å si?! Hvorfor må absolutt mannen ringe, når det tydeligvis er hun som har både oversikt og meninger?

Anonymkode: f8fae...04e

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobber med kundeservice/salg over telefon. 
En gjenganger er at jeg snakker med mannen på telefon, mens kona står i bakgrunnen og bjeffer beskjeder til ham. 

«Nei Kåre, vi må ha den gul!! Si til henne at den skal være gul!»

«Spørr om leveringstiden! Vi må ha den innen Torsdag! Kan de levere Torsdag? Kååre!!»

Hvorfor snakker damene ikke bare i telefonen selv, når de tydeligvis har såå mye å si?! Hvorfor må absolutt mannen ringe, når det tydeligvis er hun som har både oversikt og meninger?

Anonymkode: f8fae...04e

Hvorfor leste jeg dette i stemmen til Knut Risan AKA Den onde stemoren i Tre nøtter til Askepott? 😂😂

  • Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper til litt i en butikk om skal legges ned og kjører opphørssalg for tiden og river meg i håret over at det tilsynelatende er umulig å prise så kundene forstår det.

I starten laget vi plakater med pris etter rabatt, men da oppfattet alle kundene det som at det var fullprisen og ble sure over at det ikke var den prisen minus rabatten.

Så da gikk vi over til at all prismerking i butikken er ordinære priser. Nå spør 80% av kundene om prisen på plakatene er ferdig rabattert, til tross for at vi har lagt til en linje om at "rabatten trekkes fra i kassen" merket med gult på dem.

Helt ufattelig at folk har så tungt for det.🙄 En annen ting jeg finner smått utrolig er hvor mange som ikke er i stand til å regne ut hva en pris minus 50% rabatt er...

Typisk samtale med kunde:

"Hva koster denne?" "399,- og så er det halv pris."

"Og hva blir det?"

"199,50".

Om jeg hadde svart "Den kommer på 199,50" ville kunden garantert fulgt opp med "Og så er det halv pris på det?"

Jeg blir gaaaaaaaal....:bond:

Anonymkode: 4e972...d85

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunder som har det altfor travelt når de skal taste koden. De "tapper" eller stikker kortet inn, og begynner å taste før den er klar. På toppen av alt er det noen som presterer å si: "Hva? Skal jeg betale TO ganger?", når jeg sier at de må prøve på nytt. 

 

facepalm-gif-3.gif

Endret av FrankDrebin 2 1/2
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrankDrebin 2 1/2 skrev (1 time siden):

Kunder som har det altfor travelt når de skal taste koden. De "tapper" eller stikker kortet inn, og begynner å taste før den er klar. På toppen av alt er det noen som presterer å si: "Hva? Skal jeg betale TO ganger?", når jeg sier at de må prøve på nytt. 

 

facepalm-gif-3.gif

Prøv å si "Ja. Én til meg, og én til butikken.🙂"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Turkis Sau said:

Prøv å si "Ja. Én til meg, og én til butikken.🙂"

Godt forslag. :ler: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.6.2024 den 15.18):

Hjelper til litt i en butikk om skal legges ned og kjører opphørssalg for tiden og river meg i håret over at det tilsynelatende er umulig å prise så kundene forstår det.

I starten laget vi plakater med pris etter rabatt, men da oppfattet alle kundene det som at det var fullprisen og ble sure over at det ikke var den prisen minus rabatten.

Så da gikk vi over til at all prismerking i butikken er ordinære priser. Nå spør 80% av kundene om prisen på plakatene er ferdig rabattert, til tross for at vi har lagt til en linje om at "rabatten trekkes fra i kassen" merket med gult på dem.

Helt ufattelig at folk har så tungt for det.🙄 En annen ting jeg finner smått utrolig er hvor mange som ikke er i stand til å regne ut hva en pris minus 50% rabatt er...

Typisk samtale med kunde:

"Hva koster denne?" "399,- og så er det halv pris."

"Og hva blir det?"

"199,50".

Om jeg hadde svart "Den kommer på 199,50" ville kunden garantert fulgt opp med "Og så er det halv pris på det?"

Jeg blir gaaaaaaaal....:bond:

Anonymkode: 4e972...d85

Men ærlig talt, hvis dere driver og bytter frem og tilbake på hvordan dere priser det, er det jo ikke rart at kundene blir forvirret.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magika_fra_Fyll skrev (På 27.3.2024 den 9.06):

Kunde ringer inn for å holde en lang klagemonolog som i og for seg ikke er uvanlig eller noe galt med, men det rare denne gangen var at hun ved jevne mellomrom stoppet monologen for spørre "hallo?? HALLO?" for å sjekke om jeg fortsatt var der. Hun la ikke inn noen naturlige pauser ellers i monologen slik at jeg kunne få inn noen ord utenom at jeg prøvde stikke inn noen "mm-mm", og "ja" på innpust slik man ofte gjør mens noen snakker

 

"....ja for vi lever jo tross alt i 2024 og i et av verdens rikeste land og da synes jeg jo at.... hallo?? HALLO?"

"Ja jeg er her"

"...for det må jo gå an å skjønne at ikke alle er så flinke med data, særlig vi som er litt oppi årene bør få.. hallo????"

"Jada jeg hører"

"...og en annen ting er jo at etter å ha vært trofast kunde så kan jeg jo si at selv om jeg stort sett er fornøyd så mener jeg.. hallo? HA-LLO?"

"Jeg er her ja"

Slik fortsatte det gang etter gang i en ubehagelig lang telefonsamtale helt til hun var ferdig og avsluttet uten at jeg fikk anledning til å komme med noen tilsvar på det hele 

Slet med folk som skulle klage på ting. Ringte i sinne. Men klarte ikke  fortelle meg  hva de klaget på. Altså de kunne holde på en monolog om et problem iht et prosukt de hadde kjøpt uten å fortelle hva slags vare de klaget på. Selv med mange forsøk på å spørre hvilken konkret vare snakker du om. For så få svar at du er dum som ikke skjønner det. 

Da måtte jeg innimellom si. Vi har 6000 varer i butikken. Hvilke produkt har du trøbbel med. Jeg vet faktisk ikke hva du kjøpte i går. Jeg vet ikke engang hvem du er. 

Jeg spør også om navn på dem, siden det kan være en odre de har bestilt. Så jeg kan sjekke data på det,  mensde holder på med monologen sin. 

Dette var merkelig nok ikke uvanlig. Og ofte hadde de ikke kjøpt produktet hos oss heller. Når alt kom til alt. Da vi ikke førte merket. 

Feks vi solgte motorsager og div klippeytstyr til gress og hage.  Og mye driller og kappe utstyr  feks.  

Også starter de samtalen med å være rasende på tlf. Og sier jeg kom hjem og skulle starte opp også starter den  ikke. Jeg spør hva slags produkt har du kjøpt. Også brøler de i tlf.  Den starter ikke, også kommer monologen om hvor mye trøbbel det blit for dem. Og hvor dum jeg er som ikke skjønner hva som ikke starter. Av og til kan det hende de sier noe om at de ikke får klippet eller kuttet. Da får jeg iallefall en liten pekepinn på hva de har kjøpt. Så sier e feks at de ikke får klippet. Så spør jeg , er det en gressklipper du har kjøpt? NEI DET ER DA EN JÆVLA GRESSTRIMMER.

Åja gresstrimmer ja. Vi har 20 forskjellige typer gresstrimmere. Hvilken type har du kjøpt? VEIT DA VEL IKKE JEG, SKAL BARE HA EN GRESSTRIMMER SOM VIRKER. 

 Og sånn går det. Ofte har de ikke hatt på olje og bensin på olje og bensin produkter, fordi de mener det skal være i produktet. Også må jeg få kjeft for at det ikke er på produktet.  Så da må jeg fortelle dem at det ikke er lov pga brannsikkerhet iht oppbevaring og transport.  

Veldig vanlig at de putter olje på bensintanken og bensin på oljetanken også. Fordi de ikke gidder å lese bruks anvisning.  Så jeg sier til enhver kunde at de MÅ lese, før de begynner. På gressklippere var det oppimot 40% som gjorde dette feil. Og da gjelder ikke garanti eller retur 

Selv om vi sa fra til hver kunde, om at de måtte lese først 

Anonymkode: c3521...788

  • Liker 7
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde en kunde som kom til kassen med en vare og spurte om ikke den var på tilbud til 149. Jeg svarte at den nok var til full pris 349 og ikke noe tilbud på den nå. Kunden mente bastant at jo, den var på tilbud, det hadde hun sett på nettet, så da dobbeltsjekket jeg. Den var såklart ikke på tilbud, noe jeg forklarte kunden.
Hun svarte da at joda, den var på tilbud hos konkurrenten så siden det var samme varen så måtte den jo være på tilbud hos oss også. Prøvde så godt jeg kunne forklare henne at dette var to foskjellige kjeder og at vi ikke hadde nøyaktig samme tilbudene hele tiden og at de nok da hadde kjøpt inn ett stort kvantum til tilbudspris og dermed hadde tilbud på den. Hun mente fremdeles at hun hadde rett, for hun hadde jo sett på nettet at den var på tilbud.
Vi er forresten i en bransje som ikke driver med prismatch og heller aldri har hatt dette.

Anonymkode: 71792...4a8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunder som kommer med en handlevogn med varer for en måned i selvbetjeningen, og syter over at de har dårlig tid når det blir tilfeldig kontroll. De har dårlig tid, og velger selvbetjeningen? Ha ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som prøver å betale før jeg engang har klart å kommet meg bort til kassen..... De legger på kortet, prøver å sette det inn..

"Det skjer ikke noe her!"

JEG MÅ FÅ SLÅ INN VARENE FØRST.

Anonymkode: b89ea...30e

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Folk som prøver å betale før jeg engang har klart å kommet meg bort til kassen..... De legger på kortet, prøver å sette det inn..

"Det skjer ikke noe her!"

JEG MÅ FÅ SLÅ INN VARENE FØRST.

Anonymkode: b89ea...30e

Det der skjedde så ofte da jeg jobbet i butikk, at jeg fortsatt er flabbergasted. Hva er det disse menneskene ikke skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...