Sugar&Spice Skrevet 4. juni 2018 #12181 Skrevet 4. juni 2018 1 time siden, Medlemmet skrev: Vi har en stamkunde av typen gammel-mann-som-er-innom-hver-dag-for-å-kjøpe-øl. Han har aldri vært frekk mot meg, men det er nok fordi han jeg ikke har gjort noen feil foran ham enda - men jeg har sett ham bli frekk mot andre, og det skal jammen ikke mye til. Når noen for eksempel ikke fikser det han skal ha i tippekassa fort nok sender han ordentlig sure og oppgitte blikk til den stakkaren som ekspederer ham. Det frekkeste jeg har sett ham bli, var da vi hadde en under opplæring i kasse 1 (hovedkassa). Jeg stod i kasse 2, og det var kø i begge våre kasser. Jeg ekspederte da mine kunder, og så at denne stamkunden havnet i kassa til han under opplæring (jeg fulgte litt ekstra med fordi jeg vet hvordan denne kunden er). Han skulle ha tobakk. Fyren under opplæring var ikke kjent med de forskjellige typene, noe jeg heller ikke var min første dag bak kassa så for meg er det fullt forståelig, men for kunden - not so much. "Petterøes TRE sa jeg!! TRE!" Stakkaren bak kassa tok fram forskjellige typer og viste til mannen, og ingen var rett. Mannen ble illsint. Til slutt snur han seg mot meg, i min kasse, og sier: "Hvorfor har dere sånne som han bak kassa?!", og peker på nykommeren som trolig følte seg relativt liten bak kassa. Jeg sa rolig til ham: "Vi har da alle vært ny en gang, det er da ikke noe å ta sånn på vei for?", og da ble han heldigvis stille, fikk tobakken han skulle ha, og dro. Hadde jeg vært en av kundene som stod i kø er jeg redd jeg hadde svart "nei si det, hvorfor i helvete har de sånne som deg foran kassa?!" i ren affeksjon. Faen, jeg blir så provosert av mennesker som ikke forstår hvordan det er å være ny i en jobb! Grrrrrrr 38
Gjest Medlemmet Skrevet 4. juni 2018 #12182 Skrevet 4. juni 2018 4 timer siden, Sugar&Spice skrev: Hadde jeg vært en av kundene som stod i kø er jeg redd jeg hadde svart "nei si det, hvorfor i helvete har de sånne som deg foran kassa?!" i ren affeksjon. Faen, jeg blir så provosert av mennesker som ikke forstår hvordan det er å være ny i en jobb! Grrrrrrr Enig. Angrer litt på at jeg ikke var kvassere i språket selv. 😰
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2018 #12183 Skrevet 4. juni 2018 Jeg jobber i nettbutikk og i dag fikk jeg Mail fra en kunde «det er synd det ikke går an å bestille varer dere ikke har». Rart det der 🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃🙃 Anonymkode: 84597...371 45
The Kitten Skrevet 8. juni 2018 #12184 Skrevet 8. juni 2018 I dag. Kl var 23 og kollegaen min og jeg skulle stenge butikken. Vi hadde lukket døren, og så hørte vi banking på døren. Kunde holder opp mobilen sin og viser at kl er 23. Vi rister på hodet og signaliserer at vi ikke kommer til å slippe ham inn. Men nå angrer jeg litt, for hva i all verden var så viktig at han måtte komme kl 23? 1
Kamikatze Skrevet 9. juni 2018 #12185 Skrevet 9. juni 2018 8 timer siden, The Kitten skrev: I dag. Kl var 23 og kollegaen min og jeg skulle stenge butikken. Vi hadde lukket døren, og så hørte vi banking på døren. Kunde holder opp mobilen sin og viser at kl er 23. Vi rister på hodet og signaliserer at vi ikke kommer til å slippe ham inn. Men nå angrer jeg litt, for hva i all verden var så viktig at han måtte komme kl 23? Kanskje han var søkkrik, og ville be deg med på nattklubbdeit? 7
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #12186 Skrevet 9. juni 2018 I min tidligere jobb var jeg med en butikk fra åpning, da vi overtok lokalene til en konkurrerende kjede med mye det samme sortimentet. Det var mange som ikke fikk med seg at vi byttet og trodde de var i den tidligere butikken, så de ble en del misforståelser, men de fleste tok det med et smil. Denne kunden, derimot... Kunde: Hei, hvor ligger Produkt X? Meg: Det har vi dessverre ikke. Kunde: Har dere sluttet å selge det? Meg: Vi har aldri hatt det inne, men jeg skal ta det videre til ledelsen at mange ønsker det. Kunde: Dere har jo hatt det inne, jeg har kjøpt det hos dere før. Meg: Det var nok ikke hos oss, kan det tenkes at du forveksler oss med Kjede Y? Kunde: Nei, det var denne butikken! (begynner å bli sint) Meg: Vel, vi overtok nettopp lokalene etter Kje... Kunde: Jeg er da ikke dum, jeg ser jo at det er samme butikk! Jeg har kjøpt Produkt X i akkurat denne butikken! Meg: Ja vel. Når var dette? Kunde: Det var vel i sommer en gang. Meg: Ja, du skjønner, vi åpnet ikke før i november! Men Kjede Y lå her før, det er mange som tror vi er den samme kjeden Kunde: Nei for faen, jeg var i DENNE butikken sier jeg jo! Meg: (puste dyyyypt) Du var nok i Kjede Y... Herfra husker jeg ikke nøyaktig hva som ble sagt, kunden ble forbanna og skjelte meg ut, anklaget meg for å kødde med ham med vilje og jeg var jo sååååå frekk som ikke kunne gå på lageret og hente produktene vi så klart hadde gjemt unna for å leke med kunder. Jeg skjønner godt at uoppmerksomme kunder kan tro det er samme butikk, men hallooo! Jeg var på det tidspunktet 18 og hadde ikke jobbet lenge, så det var en veldig ekkel opplevelse. Heldigvis kom det en hyggelig mann og bad kunden skjerpe seg 😄 Kunden tok det forøvrig videre til sjefen min, som jeg så klart hadde fortalt alt! Da sjefen sa det samme som jeg hadde sagt, hadde kunden løyet og sagt at jeg ikke hadde fortalt det, men bare vært frekk. Heldigvis var jeg ganske forsiktig og ekstremt pliktoppfyllende da, så sjefen anså det som svært lite troverdig at jeg plutselig skulle begynt å bitche med en kunde. Anonymkode: be086...792 25
Sphynx Skrevet 9. juni 2018 #12187 Skrevet 9. juni 2018 Har begynt å jobbe i dyrebutikk nå. Og det ligger i et bygg hvor det lå en REMA for ett år siden. De fleste som kommer innom vil pante flasker Enn så lenge har jeg bare hatt koselige kunder innom og maaaaasse hunder ❤️ men hadde en kunde som nesten nekta å handle hundemat fra meg fordi jeg ikke hadde hund. Han turte ikke ta imot anbefalinger eller tips fra ei som ikke hadde hund en gang 🤐 Fikk kolegaen min til å steppe inn hvor det første han sa var ''Du kan vel hjelpe meg? Du har vel hund, hun her, hun har ikke hund!'' -kollegaen min har ikke hund, men hun bare eeeh jaaa, jo, jeg har hund, seff seff. Også fikk hun solgt de varene jeg skulle selge til han 🤔 14
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #12188 Skrevet 9. juni 2018 3 timer siden, Sphynx skrev: Har begynt å jobbe i dyrebutikk nå. Og det ligger i et bygg hvor det lå en REMA for ett år siden. De fleste som kommer innom vil pante flasker Enn så lenge har jeg bare hatt koselige kunder innom og maaaaasse hunder ❤️ men hadde en kunde som nesten nekta å handle hundemat fra meg fordi jeg ikke hadde hund. Han turte ikke ta imot anbefalinger eller tips fra ei som ikke hadde hund en gang 🤐 Fikk kolegaen min til å steppe inn hvor det første han sa var ''Du kan vel hjelpe meg? Du har vel hund, hun her, hun har ikke hund!'' -kollegaen min har ikke hund, men hun bare eeeh jaaa, jo, jeg har hund, seff seff. Også fikk hun solgt de varene jeg skulle selge til han 🤔 Du jobber ikke tilfeldigvis nord i oslo? 😛 Anonymkode: 997da...399 1
Sphynx Skrevet 9. juni 2018 #12189 Skrevet 9. juni 2018 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du jobber ikke tilfeldigvis nord i oslo? 😛 Anonymkode: 997da...399 Jo 🤐 Endret 9. juni 2018 av Sphynx
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #12190 Skrevet 9. juni 2018 Overhørt på butikken i dag: Kassedame: "Det ble 750kr, betaler du resten med kort?" Dame: "........." Kassedame: "Det mangler 250 kr, skal du betale med kort?" Dame: ".....medlemskortet?" Kassedame: "Jeg har slått inn det, men du mangler fortsatt 250 kr." Dame: "..........medlemskortet?" Kassedame: "Nei, du mangler 250 kr å betale". Vet ikke hvor lenge dette pågikk, men ble en del kø bak henne etterhvert 🤷 Anonymkode: 7333e...e3c 23
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #12191 Skrevet 9. juni 2018 41 minutter siden, Sphynx skrev: Jo 🤐 Haha, håper ikke jeg sa for mye 🙉. Men så gøy, da tror jeg at vet hvor det er! Har handla der til katten et par ganger😊. Anonymkode: 997da...399 2
Sphynx Skrevet 9. juni 2018 #12192 Skrevet 9. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha, håper ikke jeg sa for mye 🙉. Men så gøy, da tror jeg at vet hvor det er! Har handla der til katten et par ganger😊. Anonymkode: 997da...399 Hihi, det er iallefall verdens koseligste dyrebutikk 😍 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #12193 Skrevet 9. juni 2018 På 2.6.2018 den 0.00, The Kitten skrev: Men kunden ville jo ikke kjøpe en pose, og vi har ikke mulighet til å trykke inn beløp under det for å la kunder ta ut penger. Vi taster "ikke mat og 0,10 øre" så lan kunden ta ut. Anonymkode: 96a4c...5f5 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2018 #12194 Skrevet 9. juni 2018 En ting jeg lærte i løpet av 9 år i dagligvarehandelen er at man faktisk må si fra til de mest uoppdragne kundene sine, det hjelper ingen verdens ting å bare la de dure på fordi «kunden alltid har rett». De første årene mine var jeg altfor ydmyk og underdanig, men etter hvert ble jeg meget trygg i rollen da jeg hadde fullstendig koll på hvor alle varer var i butikken, hvem som jobbet når, rutiner for bestilling og levering og så videre. Når kunder da begynte å skjelle ut meg eller kollegaene mine til tross for at vi oppriktig forsøkte å etterkomme deres behov satt jeg foten ned på en streng, men ordentlig måte at «slik snakker du ikke til meg» eller liknende. Det hendte at jeg fikk en trussel i ny og ne om at de aldri skulle handle her igjen, men kan ikke huske en eneste som gjennomførte trusselen. Ingen som gidder å dra lenger enn de må for å handle. Opplevelsen min var også at det hjalp å irettesette de personene, for de sluttet stort sett å oppføre seg som berettigede apekatter, hvertfall på mine vakter. Det hjelper muligens at jeg er nærmere to meter høy og veier tresifret, men jeg mener at vi som jobber i butikk fortjener å behandles som mennesker vi og. Hadde fem forskjellige sjefer i løpet av de ni årene og kun en var litt kritisk til hvordan jeg snakket til denne typen kunder, men etter en lang og konstruktiv medarbeidersamtale om temaet var han enig med meg og ble selv flinkere til å sette ned foten både for seg selv, men også for de yngre og uerfarne medarbeiderne. Andre kunder synes heller ikke det er noe behagelig å se på noen skjelle ut en stakkars ansatt, og sier man fra på en ordentlig måte er det ingen andre kunder som reagerer negativt heller. Oi, dette ble langt gitt! Tydelig at dette med kjeftende kunder har irritert meg mye tidligere😂 Anonymkode: 54e21...c06 29
The Kitten Skrevet 13. juni 2018 #12195 Skrevet 13. juni 2018 Kunde: Hvor mye kan jeg ta ut? Meg: ingenting dessverre, vi har for lite kontanter i begge kassene. Kunde: Så hvor mye kan jeg ta ut? Meg: ingenting, jeg har ikke nok til å gi ut Kunde: Så kan jeg få 1200 kr ut? 28
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2018 #12196 Skrevet 14. juni 2018 Dette var bare søtt og litt trist da... Jobbet i klesbutikk i min ungdom. Kjeden hadde tatt over lokalene til en skikkelig dame-butikk som hadde vært der siden 60-tallet sikkert. 😛 Det var noen klær igjen fra den forrige butikken. Nylonstrømper, ensfargede singleter og t-skjorter, bukser med strikk i livet og sånn. Klær som var sikkert over 20 år gamle. Men sjefen lot de henge der, for hun kunne jo tjene på det. Den forrige butikkeieren hadde dødd av alderdom. Kom ofte noen gaaaamle damer innom som skulle handle disse klærne da. Mange av de var tydeligvis ensomme. De kom inn og spurte meg om jeg hadde det og det plagget. Så måtte jeg vise de hvor, så spurte de om et annet plagg. Så fortalte de at her har de handla i alle år, her er så fine klær. Og hvor gammel er du da? Og så gikk de rundt og spurte om alt mulig. Og da de skulle betale brukte de kjempelang tid og spurte om ting som lå ved disken og sånn. De var ikke sånne smilende, utadvendte, sprudlende, skravlete gamle damer som dere sikkert ser for dere. Men de virket tydelig triste og ensomme. Forsiktige og stille. Mange av de kjøpte heller ikke noe. De bare tittet rundt, og pratet. Noen kom flere ganger om dagen. Jeg syns så synd på de, og sjefen gjorde det også. Så vi passet på å ta oss tid til de når de kom, spurte om de ville ha kaffe eller noe. Gikk rundt med de i butikken og pratet om klær. Det verste var når det var masse kunder og litt kø, og en av disse gamle damene kom inn. Så sto de så pent ved disken og venta på å prate med oss, men så hadde vi ikke tid. Anonymkode: f9780...a7c 28
Cottonball Skrevet 14. juni 2018 #12197 Skrevet 14. juni 2018 8 timer siden, The Kitten skrev: Kunde: Hvor mye kan jeg ta ut? Meg: ingenting dessverre, vi har for lite kontanter i begge kassene. Kunde: Så hvor mye kan jeg ta ut? Meg: ingenting, jeg har ikke nok til å gi ut Kunde: Så kan jeg få 1200 kr ut? I feel your pain... kunder som vil ta ut penger og ikke skjønner det når man forklarer at det er lite veksel. Hadde ei en gang som lente seg over disken (ved siden av neste kunde i køen som betalte kontant) for å se nedi pengeskuffen. "Dere har jo penger der!" Hadde forklart ho at vi trengte det lille vekselet vi hadde så tidlig på morgenen, men det gikk vel rett ut igjen det andre øret😅 4
lllll Skrevet 14. juni 2018 #12198 Skrevet 14. juni 2018 Nå som posene har begynt å koste penger omtrent overalt er jeg såååå lei av folk som blir sure og frekke når jeg spørr om de trenger pose. Noen av de har ikke fått med seg at de ikke lenger er gratis(leser ikke folk aviser/følger med på nyhetene?) , og tror vi tar betalt for å være jævlige og gjøre dagen deres mest mulig dritt. Jeg spørr alltid om de skal ha pose før jeg slår inn og da får jeg ofte "JA SELVFØLGELIG SKAL JEG HA POSE, HVA TROR DU?!!!!😠".... Jeg er sikker på at dette er folk som hadde blitt sure uansett om jeg spurte eller ikke. Hadde jeg ikke spurt og slått inn 1,- for pose hadde de vel kommet rasende tilbake og krevd den krona tilbake og kastet posen i trynet på meg. Selv er jeg glad for dette tiltaket og betaler gladelig for pose. Både fordi jeg da lærer meg å ta med handlenett eller veske neste gang, og fordi jeg syns det er flott at handelsstanden bidrar til kutt i plastforbruken. Men enkelte tenker kun på seg selv og sitt. 15
lllll Skrevet 14. juni 2018 #12199 Skrevet 14. juni 2018 På 1.6.2018 den 21.39, AnonymBruker skrev: Av og til funker ikke strekkoden på enkelte varer, og da kan man taste inn prisen manuelt. Denne funksjonen brukte vi også hvis noen skulle ta ut penger. Altså slo inn kr 0,0etellerannet , og la til beløpet de ønsket å ta ut. De betalte riktignok 0,0etellerannet for mye, men de fleste syntes det var greit. Hvordan skulle det vært tyveri? Beløpet man taster inn blir jo betalt av kunden. Anonymkode: 997da...399 Fordi kassene rundt omkring i butikkene er forskjellige, noen kasser har rett og slett ikke den funksjonen i systemet. Flere kjeder sliter også med uærlige ansatte som stjeler osv, og de ansatte har strenge regler for hvordan kassa skal brukes. Jeg har selv som nyansatt gjort et og annet unntak for å gjøre vanskelige kunder fornøyd for så å bli oppringt fra hovedkontoret med spm ang nettopp den handelen og den kvitteringsbongen. Man må følge reglene. Så går det jo an å tenke litt selv også, og oppføre seg som folk. At enkelte klikker i vinkel over at de ikke får tatt ut penger overalt lenger sånn som før er ikke de ansattes problem, det er ikke de som står å bestemmer det. Vi går mot et kontantløst samfunn og for noen er det vanskelig å forstå at det ikke lenger bugner over av mynt overalt som det gjorde før 8
The Kitten Skrevet 15. juni 2018 #12200 Skrevet 15. juni 2018 Dette var senterlederen på senteret... Vi blir kastet ut, så vi vet ikke hva som skjer med jobbene. Senterleder: Jeg lurte på om jeg skulle kjøpe noen sko av deg? Meg: Jeg kommer ikke til å selge deg noe, og du er ikke velkommen her, så du kan egentlig bare gå. Senterleder: Vet du hvem jeg er? Meg: Ja, og jeg vet du er en drittsekk. Vi har alle fått beskjed om å ikke ekspedere deg eller hjelpe deg med noe som helst, så som sagt kan du bare gå... Senterleder: Ja, men du vil vel tjene penger? Meg: Ja det vil jeg, men takket være deg så mister kanskje flere av oss jobbene våre. Så jeg sier det ikke igjen. KOM DEG UT! 24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå