Gå til innhold

Dumme ting kunder sier

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
På 8.2.2018 den 6.17, The Kitten skrev:

Kunden ville dele betalingen og betale litt kontant, og resten på kort. Vanligvis er ikke det noe problem men denne gangen ble det mye styr. 

Kunde: *Gir meg x antall mynter*  "Så tar jeg resten på kort."

Meg: Denne mynten er dansk, så den kan jeg ikke ta imot. 

Kunde: Men jeg fikk de på en annen butikk. 

Meg; Ja, sikkert, men jeg kan ikke ta imot den.

Kunde: *Gir meg det han har av norske mynter* "Så skal jeg ta resten på kort og ta ut 100 kr"

Meg: Beklager, men det går ikke når du deler betalingen på den måten. Jeg kan ordne det etterpå, men da må du kjøpe en pose eller noe. 

Så fikk jeg ikke noe svar, men kunden betalte for resten av varene sine. 

Jeg tenkte at alt var fint, men det var det ikke. 

Kunde: Jeg skal ha ut 100 kr

Meg: Da må du kjøp noe mer, en pose f.eks

Kunde: Jeg trenger ingen pose

Meg: Ok, men jeg får ikke slått inn kun uttak uten å slå inn en vare

Kunde: Kan du ikke slå posen i retur? slå inn en ny pose og så kan jeg ta ut penger?

Meg: Det går ikke, for da går kjøpet i 0 og det er ikke mulig for meg å slå inn at du vil ta ut penger.

Kunden gikk litt vekk fra kassen, men lot varene sine ligge på båndet. Han så ikke etter noe å kjøpe han stirret bare på meg. Så da det kom ny kunder som førte til at jeg trengte plassen på båndet fjernet jeg varene hans demonstrativt. 

Kunde: "Du kan ikke fjerne varene mine!"

Meg: Jo, det kan jeg. Jeg trenger plassen til andre kunder.

Kunde: Men det er mine varer

Meg: Ja, det er det, men de er i veien, og jeg har lov til å fjerne ting som er i veien for meg når jeg jobber.

Så stirret han litt mer på meg mens jeg ble ferdig med de andre kundene. Etter at de har gått stirrer han intens på meg.

Meg: Hva vil du?

Kunde: Ta ut 100 kr

Meg: Har du noe du vil kjøpe da? Jeg får ikke slått inn uttak uten at du kjøper noe

Kunde: Jeg har jo kjøpt noe *peker på varene sine*

Meg: Ja, og jeg forklarte at du måtte gjøre en ny handel for å ta ut penger.

Kunde: Jeg skal ta ut 100 kr

Meg: Dette er ikke en bank. Hvis du vil ta ut penger så må du kjøpe noe. Uansett hvor lyst jeg har til å gi deg 100 kr fra kassen for å bli ferdig med saken så kan jeg ikke det uten at du kjøper noe. Så med mindre du kjøper en pose i det minste så er det ingenting jeg får gjort.

Kunden kjøper motvillig en pose og får de 100 kr sine. 

Senere på kvelden kommer han for å retunere posen og få pengene sine igjen. 

Meg; Beklager, men posen er brukt så jeg kan ikke ta den tilbake. Bruk den neste gang du handler eller til søppel. 

Det er deg jeg blir oppgit over, ikke kunden. Du kan vel gi han 100 kroner når han har kjøpt noe ? ... 

Anonymkode: a7bed...d09

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 30.5.2018 den 23.41, ti10 skrev:

Det kan skje at tilfeldigheter gjør at det blir kø på tidspunkter når det vanligvis er rolig i butikken. Det hade vært mange små og mellomstore bedrifter som ikke hadde overlevd dersom de alltid skulle bemanne for "worst case scenario".

Hva som kan skje hvis man forlater butikken? Tja,  for eksempel at noen stjeler noe og stikker av med det? Og da snakker vi alt fra varer, penger, nøkler, telefoner, inventar (å jada) og hva som helst. Du tror så godt om folk at jeg skjønner at du ikke har jobbet i butikk :) 

Å joda, har jobbet både på butikk og bensinstasjon og har vært i denne type situasjoner. Er det snakk om en kø så er der flere personer til stede og da er sjansen for tyveri bak disken minimal. 

Endret av mmd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er deg jeg blir oppgit over, ikke kunden. Du kan vel gi han 100 kroner når han har kjøpt noe ? ... 

Har du jobbet i butikk med f.eks cashguard? Det har jeg gjort. Selv om jeg gjerne skulle vært snill og gitt ut en hundrelapp, eller bare sagt "det går fint" når det kommer noen og mangler 2 kr på det de har kjøpt, så lar det seg ikke nødvendigvis gjøre å overstyre cashguarden. Så man er ikke nødvendigvis en vanskelig ansatt. 

Anonymkode: 27331...fac

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du jobbet i butikk med f.eks cashguard? Det har jeg gjort. Selv om jeg gjerne skulle vært snill og gitt ut en hundrelapp, eller bare sagt "det går fint" når det kommer noen og mangler 2 kr på det de har kjøpt, så lar det seg ikke nødvendigvis gjøre å overstyre cashguarden. Så man er ikke nødvendigvis en vanskelig ansatt. 

Anonymkode: 27331...fac

Er det ikke bare å slå inn 0,02 kr på «mat», også skrive inn beløpet han vil ta ut på «bank»? Sånn gjør vi det..

Anonymkode: 997da...399

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis jeg ikke har en måte å slå det inn på... Da blir det i verste fall ansett som tyveri. Og jeg er ikke villig til å miste jobben min for at en kunde skal få den jævla 100-lappen sin.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, The Kitten skrev:

Ikke hvis jeg ikke har en måte å slå det inn på... Da blir det i verste fall ansett som tyveri. Og jeg er ikke villig til å miste jobben min for at en kunde skal få den jævla 100-lappen sin.

Av og til funker ikke strekkoden på enkelte varer, og da kan man taste inn prisen manuelt. Denne funksjonen brukte vi også hvis noen skulle ta ut penger. Altså slo inn kr 0,0etellerannet , og la til beløpet de ønsket å ta ut. De betalte riktignok 0,0etellerannet for mye, men de fleste syntes det var greit. 

Hvordan skulle det vært tyveri? Beløpet man taster inn blir jo betalt av kunden.

Anonymkode: 997da...399

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En mamma og datteren på 4-5 år som skulle kjøpe en ting til 200 kr.

I

enkroninger.

Sa pent at jeg ikke kunne ta imot så mange en-kroninger, men at Meny på den andre siden gjerne ville ha det, så om hun hadde mulighet til å veksle først og så komme tilbake. Det så ut som himmelen falt ned i hodet hennes, det uttrykket var helt fantastisk. Det hadde ikke SLÅTT HENNE at jeg ikke kunne ta imot 200 enkroninger.... :rolleyes:

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, The Kitten said:

Jeg forstår virkelig ikke hva det er du maser om. Det er da helt vanlig å la kunder ta ut småbeløp ved å f.eks. slå inn en pose eller et par øre ved å "slå det på tast". Man mister jo ikke jobben sin av noe slikt - man får i tillegg fornøyde kunder..

Anonymkode: 92671...4e4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg forstår virkelig ikke hva det er du maser om. Det er da helt vanlig å la kunder ta ut småbeløp ved å f.eks. slå inn en pose eller et par øre ved å "slå det på tast". Man mister jo ikke jobben sin av noe slikt - man får i tillegg fornøyde kunder..

På min butikk har vi ikke tillatelse til å slå inn uttak på den måten. Jeg orker ikke å ta samtaler med sjefen fordi kunden glemte at hen skulle ta ut penger. 

En butikk er ikke en bank, og man har faktisk et ansvar for å selv huske at man skal ta ut penger. 

Heldigvis har de fleste kunder forståelse for at man må kjøpe noe, og flertallet tar seg heller en pakke tyggis en en pose :)

(forståelse for at man ikke har kontakter å gi ut, det er en annen sak. Jeg savner cashguard 😭)

Anonymkode: d28eb...7f8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men her ville jo kunden absolutt ikke ha pose.. Der jeg jobber har vi heller ikke lov å slå inn et bittelite beløp "på tast" :) Kunden må kjøpe en faktisk vare for å få tatt ut.

Anonymkode: 2e6dc...e77

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men kunden ville jo ikke kjøpe en pose, og vi har ikke mulighet til å trykke inn beløp under det for å la kunder ta ut penger.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, mmd skrev:

Å joda, har jobbet både på butikk og bensinstasjon og har vært i denne type situasjoner. Er det snakk om en kø så er der flere personer til stede og da er sjansen for tyveri bak disken minimal. 

Fint for deg :), men kundene vet ikke like godt som de ansatte hva/ hvem de skal se etter, og vil neppe holde aktivt øye med hele butikken. Det finnes personer som er så frekke, kjappe og fingernemme at man nesten ikke tror det er sant. Og i enkelte områder er det flere av den typen. Men nå sporer vi av her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Sugar&Spice skrev:

En mamma og datteren på 4-5 år som skulle kjøpe en ting til 200 kr.

I

enkroninger.

Sa pent at jeg ikke kunne ta imot så mange en-kroninger, men at Meny på den andre siden gjerne ville ha det, så om hun hadde mulighet til å veksle først og så komme tilbake. Det så ut som himmelen falt ned i hodet hennes, det uttrykket var helt fantastisk. Det hadde ikke SLÅTT HENNE at jeg ikke kunne ta imot 200 enkroninger.... :rolleyes:

Pass deg så du ikke havner i avisa siden du diskriminerte det staaaakaaars barnet.:ironi: Var noen sånne saker i media for noen år siden...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/w15ad/malin-5-fikk-ikke-betale-med-egne-sparepenger
https://www.aftenposten.no/norge/i/oRObm/Milla-6-fikk-ikke-betale-trampolinen-med-smapenger

Jeg jobbet i flere år i en butikk med spilleautomater rett i nærheten (den gangen det var lovlig med spilleautomater man kunne vinne noen tusen kroner på) og vi hadde flere ganger daglig folk innom som ville veksle myntene de hadde vunnet i sedler. Noen ganger sa vi ja, om vi trang mynt, men vi måtte ofte si nei. Det ble ikke alltid tatt godt i mot.

Husker vi hadde en kunde som ville betale en dyr vare, til flere tusen kroner, med 10 og 20 kroninger. Vi hadde mer enn nok veksel i safen og sjefen hadde gitt klar beskjed om at vi ikke kunne ta i mot mer enn det loven påla oss (25 av hver type?), siden det kostet ganske mye i gebyr å levere nattsafeposer med mer mynt enn tillatt. Fyren ble grisesur og laget masse bråk om hvor elendig service det var hos oss. Joda, penger er penger, men det er faktisk flere faktorer som teller og en butikk har faktisk ikke ubegrenset behov for mynt.

Anonymkode: 379a7...032

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 hours ago, The Kitten said:

Men kunden ville jo ikke kjøpe en pose, og vi har ikke mulighet til å trykke inn beløp under det for å la kunder ta ut penger.

Det var da merkelig, har dere ikke den funksjonen for tilfeller hvor dere  slå ting inn på tast? Har jobbet i flere matbutikker, og den hadde vi alltid. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det var da merkelig, har dere ikke den funksjonen for tilfeller hvor dere  slå ting inn på tast? Har jobbet i flere matbutikker, og den hadde vi alltid. 

Vi har alle varene registrert i kassa, så vi søker de opp. Dermed trenger vi aldri å slå inn på tast. Vi har muligheten, men ikke lov til å slå inn uttak på denne måten 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi har alle varene registrert i kassa, så vi søker de opp. Dermed trenger vi aldri å slå inn på tast. Vi har muligheten, men ikke lov til å slå inn uttak på denne måten 

Det er da merkelig. Har jobbet i flere matbutikker og det var alltid et eller annet som måtte tas på tast, f.eks. om et tilbud ikke gikk inn til riktig pris eller om det var noe galt med f.eks. en basilikum slik at kunden kunne få den billigere. Butikken min var også streng på at vi ikke skulle bruke tast unødvendig, men de lot oss slå inn et par øre for kunder som skulle ta ut penger. Kunder er jo vant med å få den servicen fra ca. alle andre butikker, så da ble det for merkelig om vi skulle være så vrange..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da merkelig. Har jobbet i flere matbutikker og det var alltid et eller annet som måtte tas på tast, f.eks. om et tilbud ikke gikk inn til riktig pris eller om det var noe galt med f.eks. en basilikum slik at kunden kunne få den billigere. Butikken min var også streng på at vi ikke skulle bruke tast unødvendig, men de lot oss slå inn et par øre for kunder som skulle ta ut penger. Kunder er jo vant med å få den servicen fra ca. alle andre butikker, så da ble det for merkelig om vi skulle være så vrange..

Kan du slutte å spekulere nå?!

Anonymkode: af770...972

• Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette avsporer hele tråden, men bare for å si det så har det alltid vært slik at jeg må kjøpe en tyggispakke eller noe for å få tatt ut penger. 

Anonymkode: 1bdb1...fb2

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står i en kø som består av fire personer. En godt voksen dame valser rett inn foran hele køen, inkludert personen som står og skal betale for varene sine.
"Jeg skal bare forbi her, fordi jeg skal bare bytte en vare!"

Damen blir stående lenge og kverulere med den ansatte, og bruker like lang tid som det hadde tatt å ekspedere alle de fire som står i kø, til sammen.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Medlemmet

Vi har en stamkunde av typen gammel-mann-som-er-innom-hver-dag-for-å-kjøpe-øl. 

Han har aldri vært frekk mot meg, men det er nok fordi han jeg ikke har gjort noen feil foran ham enda - men jeg har sett ham bli frekk mot andre, og det skal jammen ikke mye til. Når noen for eksempel ikke fikser det han skal ha i tippekassa fort nok sender han ordentlig sure og oppgitte blikk til den stakkaren som ekspederer ham. 

Det frekkeste jeg har sett ham bli, var da vi hadde en under opplæring i kasse 1 (hovedkassa). Jeg stod i kasse 2, og det var kø i begge våre kasser. Jeg ekspederte da mine kunder, og så at denne stamkunden havnet i kassa til han under opplæring (jeg fulgte litt ekstra med fordi jeg vet hvordan denne kunden er). Han skulle ha tobakk. 

Fyren under opplæring var ikke kjent med de forskjellige typene, noe jeg heller ikke var min første dag bak kassa så for meg er det fullt forståelig, men for kunden - not so much. "Petterøes TRE sa jeg!! TRE!" Stakkaren bak kassa tok fram forskjellige typer og viste til mannen, og ingen var rett. Mannen ble illsint. Til slutt snur han seg mot meg, i min kasse, og sier: "Hvorfor har dere sånne som han bak kassa?!", og peker på nykommeren som trolig følte seg relativt liten bak kassa. Jeg sa rolig til ham: "Vi har da alle vært ny en gang, det er da ikke noe å ta sånn på vei for?", og da ble han heldigvis stille, fikk tobakken han skulle ha, og dro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...