Gjest gjest1 Skrevet 26. juli 2006 #221 Del Skrevet 26. juli 2006 - Hallo, det er ... butikkens navn - Ja, det er meg her. - Eh, hvem sa du? - Det er meg. - ... - Ja, du hører vel hvem det er? - Eh, nei, dessverre. Det gjør jeg nok ikke? - Alle de andre som jobber her vet hvem jeg er. - Okei. Men hvem er det da? - Hahahaha. Ja, du hører vel det. Det er... X. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yenoh Skrevet 26. juli 2006 #222 Del Skrevet 26. juli 2006 Ooh, jeg glemte en opplevelse: Påskeaften; da stenger vi kl 16 i stedet for 20 slik vi vanligvis gjør på lørdager. Det står visst i avisene, og det henger lapper inne i butikken. Når klokka nærmer seg, er det fremdeles fullt av kunder i butikken. Joda, den er grei nok. Men, så står døra slik innstilt at den åpnes innenfra når noen går ut, men ikke andre veien. Man skulle tro at dette stoppet folk og de tok hintet, men neida, de venter pika meg til noen av kundene inne i butikken går ut, så smetter de inn når døra da åpnes. Og når de omsider kommer til meg og skal betale, presterer de å spørre om når vi stenger i dag. *se på klokka* "Eeeeegentlig stengte vi for en halvtime siden, men ...". Hadde vedkommende bare tatt hintet og vist et lite tegn på anger, hadde jeg vel overlevd. Men neida, de bare "åja", og så skal de kanskje ha ut "litt småpenger"(jeg trodde mynter gikk som småpenger, og jeg har alltid trodd at trehundreognoe var litt mer enn "småpenger") også. Argh, like irriterende hvert år. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 26. juli 2006 #223 Del Skrevet 26. juli 2006 Musikkhateren er i selgertråden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2006 #224 Del Skrevet 26. juli 2006 Joda, men litt medmenneskelighet synes jeg at man kan oppvise som kunde. Jeg for min del er blitt så møkklei av folk som kommer to minutt på stengetid, bruker ti minutt på å finne det de skal ha, og deretter skal de ha ut mine siste vekslepenger, slik at de som bruker kassa mi dagen etter, må begynne dagen med femhundringser og mynter. Dessuten; som student, i hvert fall når det ikke er ferie, har noen kanskje dager som innebærer skole, og rett på jobb etterpå, og der er du til 22-23 på kvelden. Da er du rimelig mett av dagen, og lengter etter at klokka skal bli stengetid så du kan dra hjem og slappe av. Noe fra min hverdag som kassadame på "Rimi": En kunde handler for 357,50 kr og skal betale med kort. Joda, greit nok, men så drar hun kortet, og ber meg samtidig "slå på fem hundre". Jeg har f.eks. en hundrelapper igjen, og den trenger jeg til kundene som betaler med en fysisk femhundrings for samme sum. Jeg rister på hodet og sier at "Dessverre, jeg har ikke så mye." eller "Jeg har dessverre ingen hundrelapper igjen å gi ut. Men jeg kan slå på seks hundre(hvis jeg har mange tohundrelapper)/du kan få fem hundre i tillegg". Kunden utbryter overlegent: "Hva, har du ikke penger i kassa di?!". *sukke* Nei, jeg sa jo nettopp at jeg ikke har, og jeg gjentar at jeg har dessverre ikke det. "Ja, men hvis jeg hadde betalt med en femhundrelapp, da?" fra henne(som oftest er det kvinner). "Ja, DA har jeg, men ..." begynner jeg, og skal forklare at dette ikke er det samme, hvorpå hun avbryter meg med et triumferende "Men da HAR du penger i kassa, da, så da slår du på femhundre til meg så jeg får litt vekslepenger". *frese iltert til* Javel, hva gjør jeg da hvis kunden bak kommer med en fysisk femhundrings og betaler for samme sum? Det frister sterkt å si så hun med kortet hører det: "Dessverre, men hun foran deg *peke på* kranglet seg til min aller, aller siste hundrings, og ikke har jeg femtilapper heller, så du får kjefte på henne for at jeg ikke har annet igjen nå enn mynter". Eller den eldre mannen som skal tippe, og oppdager at han skal ha røyk. Så sier han dette til personen bak tippeterminalen, og blar opp penger for å betale for røyken. Hvorpå han blir overrasket over at han må betale dette i kassa hos meg, for Norsk Tipping og "Rimi" er to vidt forskjellige firma, og kassene har dermed ingenting med hverandre å gjøre. ← Synes nå jaggu det er på tide at dere begynner å ha litt flere sedler i kassa deres. Får jo aldr tatt ut noe ekstra jo. Skikkelig irriterende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 26. juli 2006 #225 Del Skrevet 26. juli 2006 (endret) Vi har et visst antall hundebur til disposisjon, som vi låner ut en dag mot et lite depositum. Enkelte kunder har fått det for seg at det er en menneskerett å ha tilgang på hundebur. "Er det her jeg får sånn... hundebur?" "Ja, det er det, men det siste buret gikk dessverre for fem minutter siden" "Hva? Men jeg skal jo ha hundebur!" "Dessverre har vi ikke det til deg nå, det siste gikk nettopp" På dette tidspunktet ser han ut til å koke over av sinne. "Jammen! Hva gjør jeg nå da?! Dette ødelegger hele dagen min! Det jeg skal gjøre inkluderer ikke bikkja" "Beklager" "Neimen fy! Tenk å stå her og ødelegge andres dager på den måten!" Og på dette tidspunktet er jeg bare veldig oppgitt. Endret 26. juli 2006 av Rhiakath 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2006 #226 Del Skrevet 26. juli 2006 På min internett butikk så har jeg mulighet for enten kan dem hente varen hos meg eller så må dem betale porto som går etter vekt. Det stod på denne måten! Tabellpris 29 KR Hentes 0 KR Det er mange som velger hentes og skriver til meg, jeg kan gå og hente varen i min lokal postkontor! Nå har jeg fått gjort litt om på hentes. Og der stå det nå : Hentes her hos oss (adressen) 0 Kr! Jeg hadde sikkert skrevet det samme som kundene dine. For hva er tabellpris..? Ikke noe jeg har hørt om før hvertfall. Hvorfor ikke bare skrive porto eller frakt etter vekt? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 27. juli 2006 #227 Del Skrevet 27. juli 2006 Synes nå jaggu det er på tide at dere begynner å ha litt flere sedler i kassa deres. Får jo aldr tatt ut noe ekstra jo. Skikkelig irriterende. ← Synes nå jaggu det er på tide at dere (kunder) begynner å ha litt flere sedler i lommeboka deres. Får jo aldri korrekt veksel jo. Skikkelig irriterende. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arielle Skrevet 27. juli 2006 #228 Del Skrevet 27. juli 2006 Flere av butikkene jeg har jobbet i har låsen til gitteret på utsiden av butikken, så vi måtte ta ned gitteret halvveis og krype tilbake for å ta oppgjøret. ← Slik var det hos oss også. Men man skulle jo virkelig tro at folk skjønte at det var stengt når det var helt mørkt i butikken, ingen folk og du nærmest måtte krype på gulvet under gitteret for å komme inn i butikken... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 27. juli 2006 #229 Del Skrevet 27. juli 2006 Tror tankegangen til folk er at så lenge det er ansatte til stede, så er det åpent. Lærte meg etterhvert å forsvinne inn på bakrommet med en gang jeg hadde stengt, da banket de hvertfall ikke så lenge på døra før de ga opp... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yenoh Skrevet 27. juli 2006 #230 Del Skrevet 27. juli 2006 Synes nå jaggu det er på tide at dere begynner å ha litt flere sedler i kassa deres. Får jo aldr tatt ut noe ekstra jo. Skikkelig irriterende. ← Du jobber ikke i butikk selv, ser jeg. Nå er jeg ikke på jobb, så jeg benytter herved anledningen til å virkelig gi et par forklaringer. Nå har det seg slik, at kassabeholdningen min varierer fra dag til dag, avhengig av hva dere kunder velger å betale med. Er det mange som betaler med små sedler(små = mindre enn 500), da er det ikke noe problem for deg å få tatt ut tusen kroner i tohundringser. Men, hvis det er mange som skal betale med kort, har jeg logisk nok ikke så mange sedler. Det er jo forskjell på cash og på kort, ikke sant? Når kunden foran deg betaler med det lille plastkortet sitt, kommer beløpet inn på en eller annen konto, fra din egen konto. Det kommer ingen ilende til for å legge det samme beløpet i sedler, ned i kassa mi, slik at jeg har masse sedler å "gi" til deg slik at stakkars lille deg kan få noen "småpenger". Jeg kan også gni det inn på en annen måte. Tenk deg at du er ute og handler. Og du legger merke til at flere foran deg har fått det for seg å ta ut penger fra meg. Når det kommer til den siste kunden foran deg, beklager jeg og sier at jeg ikke har flere "smålapper" igjen, jeg må ha litt til de som betaler kontant, men hun kan få femhundre i tillegg (altså en hel femhundrings). Dette fnyser hun av og klager høylytt over håpløse jentunger som ikke har vekslepenger i kassa si. til slutt blir jeg så drittlei av klagingen hennes, at jeg gir henne mine aller siste "smålapper"(en hundrings og to tohundringser), og sier at jeg får vel håpe at jeg får inn igjen. Så kommer du. Du handler for 89,50 kr, og gjett hva du betaler med. Jo, en femhundrings(hva faen kan dere ikke bruke sedler som passer noenlunde til beløpet for da?! ). Du ser at jeg stønner innvendig, og leter febrilsk i andre kasser om noen kan "dele opp". Nei, alle de andre har vært ute for de samme sure drittsekkene som SKAL ha ut kassadama sine siste vekslepenger, slik at det ikke er noe igjen til de "uskyldige" menneskene som betaler kontant. I aller verste fall må jeg be deg komme tilbake senere, takket være kvinnfolket bak deg, med holdningen Synes nå jaggu det er på tide at dere begynner å ha litt flere sedler i kassa deres. Får jo aldr tatt ut noe ekstra jo. Skikkelig irriterende. ← Hva synes du om det? Dessuten; hvis det virkelig er så katastrofalt at dama i kassa ikke kan trylle frem sedler til deg(til og med jeg, med en toer i faget økonomi, forstår at når det som går ut av kassa, blir større enn det som kommer inn, da blir kassa TOM!), slik at du kan ta ut "vekslepenger"(ehm, uttakspenger, kanskje? Vekslepenger er nemlig når dere betaler en større sum enn dere skal ha varer for til meg, og jeg gir tilbake det som er overflødig, slik at dere ikke betaler for mer enn dere skal ha med dere ut av butikken.), da lurer jeg jaggu meg på hvordan folk klarte seg FØR det ble mulig å ta ut penger samtidig som du handler. Og enda verre, jeg fatter ikke at folk overlevde uten bankkortet sitt, jeg :O 17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yenoh Skrevet 27. juli 2006 #231 Del Skrevet 27. juli 2006 Synes nå jaggu det er på tide at dere begynner å ha litt flere sedler i kassa deres. Får jo aldr tatt ut noe ekstra jo. Skikkelig irriterende. ← Videre har jeg en annen "liten" ting jeg synes passer inn her: Kjære (dumme) kunde: Selvfølgelig har jeg ikke penger i kassa mi når mine 4 første kunder for dagen skal ha fire hundre og et eller annet hver i vekslepenger, det sier seg nesten selv, når man tenker på at når jeg starter dagen med noen få sedler, og noen mynter. Ikke er det aktuelt å starte dagen med flere vekslepenger, da dette er noe ikke jeg selv bestemmer, men folk laaaangt over meg i systemet. Jeg kan jo sikkert veksle i den andre kassa, men hva gjør jeg når alle andre kasser i hele butikken, pluss reservelageret, er tomme? Stikker opp i butikken i etasjen over og tigger om å få veksle der, slik at stakkars lille deg kan slippe å kjøre opp på senteret et par minutter unna og ta ut penger der? Joda, jeg har beløpet du spør om i kassa mi, men hva skal kunden bak deg få, da? Tre hundre og syttifire kroner i mynter? Hva hadde du sagt hvis du fikk kun mynter i vekslepenger ene og alene fordi kunden foran deg ikke gidder å bruke noen sekunder ekstra av sin dyrebare tid i en minibank? Videre trodde jeg man lærte allerede som bitteliten, at det som ikke blir holdt oppe av noe, kommer til å dette ned. På ungdomsskolen lærer man i naturfag om tyngdekraft og masse, man lærer at tyngdekraft er jorden som trekker alle gjenstander til seg. Burde man ikke da legge varene på samlebåndet på en slik måte at de IKKE detter ned? For de kommer nemlig til å falle ned hvis støtten under dem forsvinner. Men likevel blir dere like forbauset hver bidige gang jeg må dukke ned på gulvet for å hente paprikaen som lå oppå pizzaen, som igjen hadde ferskgjærpakker, klubber(kjærlighet på pinne), bind, og melkekartonger under seg, eller hver gang noe detter ned på deres side fordi dere ikke legger det langt nok inn på båndet. Og hva er så fascinerende ved å rive ned "neste kunde"-klossene og tyggispakkene, da? Enten er det aviser dere bruker til det, store pakker med bleier, pizza, pakker med toalettpapir, eller noe annet. Er det virkelig så gøy å se meg hente dem opp igjen for å slippe å få kjeft fordi DERE river dem ned så andre kunder ikke kan bruke dem?? Og igjen; sier jeg at jeg ikke har mer penger i kassa mi som dere kan få ta ut, så har jeg IKKE mer i kassa som dere kan få trekke kortet deres på. Joda, jeg har hvis du hadde brukt en 500-lapp i stedet for kortet ditt, men da hadde det vært fordi du ikke hadde annet enn en 500-lapp tilgjengelig, og ikke noe annet. Samme hvor mye godvilje jeg legger til for deres skyld, så får dere meg ikke til å gi fra meg ALLE vekslepengene mine, for jeg vet hvor mye kjeft og irritasjon jeg får fra kundene som kommer ETTER dere. Det dere kaller vekslepenger, er det jeg kaller UTTAKSpenger, fordi dere tar dem ut fra kontoen deres. En kunde som handler for 79,50 og betaler med en 100-lapp, bruker en 100lapp som eneste betalingsmiddel, og jeg kan jo ikke stjele de 20,50 fra den kunden bare fordi dere vil ha såkalte vekslepenger? Og hvis jeg gir dere alt jeg har av kontanter i kassa mi, hvordan kan jeg da drive butikk? Eller har en annen kunde løyet til meg da han sa at "det går jo ikke an å drive butikk uten vekslepenger"? (VEKSLEpenger, ikke UTTAKSpenger) Det finnes jo en utdannelse for å jobbe i butikk. Det finnes utdannelse for å jobbe i serviceyrker generelt. Men enkelte burde hatt en utdanning i å være kunde også, for selv om kunden visstnok alltid skal ha rett, så er ei kassadame et helt vanlig menneske, som jobber i en helt vanlig butikk. Hun kan ikke trylle og dermed gjøre slik at dere kan legge varene deres hvordan dere vil uten at det får konsekvenser for noen, og hun dyrker heller ikke pengetrær, slik mange av dere liker å tro. Takk for meg. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 27. juli 2006 #232 Del Skrevet 27. juli 2006 (endret) Det er også sikkerhetsmessige årsaker til at vi ikke har kassene fulle av penger slik at alle skal kunne ta ut. Man har ikke krav på å få ta ut penger i kassa, det er en tjenste butikkene yter hvis de har mulighet. Endret 27. juli 2006 av Arwen 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 27. juli 2006 #233 Del Skrevet 27. juli 2006 Menneskets ego er uendelig, eller hva? Spør noen deg om de kan ta ut penger, og du har såvidt veksel, svarer du "Nei, beklager." Maser de mer er det bare å stå på det du sa "Beklager, men det går nok ikke." uten videre forklaring. Å fortelle at du har penger i kassen gjør bare vondt verre. Tro meg. Jeg har lært. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 27. juli 2006 #234 Del Skrevet 27. juli 2006 Det gjør jeg også. Og passer selvfølgelig på at kassa ikke spretter ut slik at de ser de tre hundrelappene mine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yenoh Skrevet 27. juli 2006 #235 Del Skrevet 27. juli 2006 Menneskets ego er uendelig, eller hva? ← Jepp! Spør noen deg om de kan ta ut penger, og du har såvidt veksel, svarer du "Nei, beklager." Maser de mer er det bare å stå på det du sa "Beklager, men det går nok ikke." uten videre forklaring. Å fortelle at du har penger i kassen gjør bare vondt verre. Tro meg. Jeg har lært. ← Så hva svarer man da når vedkommende nedlatende spør "har du ikke penger i kassa di?"? "Nei, ikke etter at egoistiske dumminger som deg har vært her og tømt hele skiten" tenker jeg inni meg, men jeg kan jo ikke si noe sånt. Mamma foreslo "Nei, dessverre, det har vært kunder her tidligere som har vært her og de fikk alt jeg hadde", men jeg vet ikke helt ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yenoh Skrevet 27. juli 2006 #236 Del Skrevet 27. juli 2006 Det gjør jeg også. Og passer selvfølgelig på at kassa ikke spretter ut slik at de ser de tre hundrelappene mine. ← Når folk får ta ut, da, og lener seg over disken slik at de kan sjekke om de kan få to hundrelapper i stedet for en tohundrings, femtilapper i stedet for hundrelapper etc? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 27. juli 2006 #237 Del Skrevet 27. juli 2006 Da sier jeg bare at beklager, det må jegha til veksel. Har fortsatt (etter syv år i samme kjede) ikke opplevd at noen har blitt sure for det. Så lenge de får pengene sinde er de fornøyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 27. juli 2006 #238 Del Skrevet 27. juli 2006 Så mye vits i å kalle kundene dumme da! Hva skjer med blodtykket på folka i denne tråden? Snart leser vi vel i VG: Kvinne eksploderte og døde foran PCen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kelsey Skrevet 27. juli 2006 #239 Del Skrevet 27. juli 2006 Videre trodde jeg man lærte allerede som bitteliten, at det som ikke blir holdt oppe av noe, kommer til å dette ned. På ungdomsskolen lærer man i naturfag om tyngdekraft og masse, man lærer at tyngdekraft er jorden som trekker alle gjenstander til seg. Burde man ikke da legge varene på samlebåndet på en slik måte at de IKKE detter ned? For de kommer nemlig til å falle ned hvis støtten under dem forsvinner. Men likevel blir dere like forbauset hver bidige gang jeg må dukke ned på gulvet for å hente paprikaen som lå oppå pizzaen, som igjen hadde ferskgjærpakker, klubber(kjærlighet på pinne), bind, og melkekartonger under seg, eller hver gang noe detter ned på deres side fordi dere ikke legger det langt nok inn på båndet. Og hva er så fascinerende ved å rive ned "neste kunde"-klossene og tyggispakkene, da? Enten er det aviser dere bruker til det, store pakker med bleier, pizza, pakker med toalettpapir, eller noe annet. Er det virkelig så gøy å se meg hente dem opp igjen for å slippe å få kjeft fordi DERE river dem ned så andre kunder ikke kan bruke dem?? ← Jeg ville selv blitt utrolig irritert av slike ting, men man må jo også huske på at når man er ansatt i butikk møter man på flere hundre kunder hver dag som hver og en kan ha en dårlig dag, være surrete, klønete, ikke i form - ja, hva som helst. Så om noen ting detter på gulvet tror jeg nesten du må regne med det i løpet av en dag, og at slike ting ikke sier så mye om hvordan kundene dine er til vanlig. For øvrig har jeg lest og ledd meg igjennom hele tråden, og jeg sitter her og lurer fælt på hvor alle disse menneskene som krabber under gittere, lager store diskusjoner osv. befinner seg. Jeg kjenner ingen i min omgangskrets som kunne finne på noe lignende. Og regner med at de fleste ikke kjenner noen heller. Kanskje dette er noe folk driver med i skjul? Eller at disse krabberne bare er venner med hverandre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yenoh Skrevet 27. juli 2006 #240 Del Skrevet 27. juli 2006 Da sier jeg bare at beklager, det må jegha til veksel. Har fortsatt (etter syv år i samme kjede) ikke opplevd at noen har blitt sure for det. Så lenge de får pengene sinde er de fornøyd. ← Det har jeg opplevd. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå