Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her om dagen kom det en inn i butikken.

Kunde: Ledning
Jeg: Hei hei, hva kan jeg hjelpe deg med?
K: Ledning
Jeg: Åssen ledning tenkte du på da? Vi har en del forskjellige (altså internett ledning, telefonledning, skjøtekontakt, antenneledning, lampeledning osv,osv).
J: Ja da har vi noen her da (peker på skjøteledningen rett bak meg). 
J: Da må du nesten fortelle meg åssen ledning, så skal jeg hjelpe deg.
K: Bare ledning.
J: Hvis det er vanlig lampeledning du leter etter kan du se der borte, peker på lampeledningen.
Kunden går da og står å glor der litt. Mens jeg står med en annen kunde så kommer han igjen.
K: Stikkontakt
Jeg står som sagt med en annen, har gitt opp å prate for jeg får bare et enkelt ord som svar og bare peker mot kontaktene. 
Kunden går dit og ser, også går han ut av butikken. Selvfølgelig river han bare opp de bommene vi har, der det står med rød og klar skrift at det ikke er noen utgang. 

Altså jeg spør om det er noe jeg kan hjelpe han med, men når du ikke får en setning og bare et ord flere ganger så gir jeg opp. Er det så vanskelig? Tydeligvis!

Anonymkode: ffdcd...054

Han var ikke tilbakestående da? Hørtes veldig spesielt ut...

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har flere :fnise:

Kunde(oftest eldre damer/menn i disse situasjonene: "ja, også vil jeg gjerne ha en pizza med biffkjøtt! Men du, det er meeget viktig at den er uten hvitløk!"

Meg: "den pizzaen er uten hvitløk, så det blir ikke noe problem."

Kunde: "ja du skjønner, jeg blir så dårlig i magen av hvitløk! Og jeg har jo ikke lyst til å sitte på do å bæsje resten av dagen! Heheh, ja, du vet hvordan det er. Så UTEN HVITLØK, altså"

Meg: "........."

HVORFOR forteller kunder dette. HVORFOR.

hahaha! Tanten min er dessverre en sånn kunde, vi har en del pinlige øyeblikk når vi er på restaurant med henne for å si det sånn...

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Han var ikke tilbakestående da? Hørtes veldig spesielt ut...

Han virket ikke tilbakestående etter min mening. Litt eldre herremann, som bare virket sur og gretten. Har en del sånne innom i løpet av uka for å si det sånn!!

• Liker 2
Skrevet

En annen ting, jeg vet det er en ubetydelig ting som ingen sikkert tenker over, men... Det er så mange kunder som sier "jeg få en ... ", "få en....", "gi meg en...". Nei, du ikke noen ting. Det er ikke så mye, men jeg blir veldig glad om du som kunde i såfall heller sier "kan jeg få en".

kan på norsk faktisk bety det samme som kan: Du må så si, Må jeg få presentere..., Må jeg få komme inn?
I alle disse eksemplene kan erstattes med kan.

Anonymkode: 2cc52...131

• Liker 12
Skrevet (endret)

Han virket ikke tilbakestående etter min mening. Litt eldre herremann, som bare virket sur og gretten. Har en del sånne innom i løpet av uka for å si det sånn!!

Uff, jeg hadde også en sånn kunde da jeg jobbet i butikk. Jeg sto bak disken sa "hei og smilte" han sa ingenting, strente rett bort til disken og sa noe sånt som "urmaker,fikse klokken" mens han slengte klokken på disken... Det var dritfrekt og jeg skjønte jo ingenting for jeg var helt ny der da. Koster tydeligvis aaaaltfor mye av deres viktige tid å si en hel setning istedenfor en-stavelses ord.

Endret av lille_fiol
  • Liker 4
Skrevet

Vanskelig å tolke når vi bare leser det du har skrevet, men jeg tenkte også at han kunne være tilbakestående/funksjonshemmet. Ihvertfall på det området. Det er ikke slik at alle som er funksjonshemmet er det på alt de gjør og at det vises. Man kan kunne fylle ut selvangivelser og bygge en garasje, men ikke klare å gjøre seg forstått når en skal handle eller bestille taxi. Kanskje han kan gjøre seg forstått på mandag, men pga alt som skjedde på tirsdag og dagsformen på onsdag, så kan han knapt få ut et ord på onsdag. Slik funksjonshemming blir ofte misforstått pga at vedkommende ser normal ut og fungerer greit på mange andre områder, klarte dette i går og "burde da greie å...", "ser normal ut etter min mening". Typisk usynlig funksjonshemming/handikapp, som selvsagt er vanskelig for andre å forstå. Det kan hende han bare var en sur og gretten herremann og burde tatt seg sammen. Eller kanskje det var en funksjonshemmet herremann som ser normal ut og som er sur og gretten fordi han ikke får til å gjøre slike "basic" ting, og i tillegg blir dømt pga det. Jeg sier ikke at du burde ha skjønt det, eller at det er slik, men i noen tilfelle, så kan det være slik. Når du skriver at du har ganske mange slike inne i uken, så har jeg nok bare mistolket innlegget ditt og hvordan de ter seg.

Anonymkode: e4ee6...3b7

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har uendelig med kundehistorier, men det er disse tre jeg kommer på i farten.

Når jeg gikk på videregående jobbet jeg i kassen på en menybutikk. Hadde en noenlunde fast kunde som pleide å trenge litt ekstra hjelp med å pakke varene. Hun var en skikkelig sur, eldre dame som satt i rullestol og som alltid kjeftet på ansatte uten grunn. Det var midt i den travleste juletiden, med lange køer i alle kassene. Jeg slår inn varene hennes, og ser at de neste 2-3 kundene bak henne kun skal ha en ting hver. Jeg sier høfflig at jeg skal pakke varene hennes for henne, om hun bare kan vente to minutter slik at jeg kan ta unna køen først. Hun kaller meg så for "ei jævla fitte"...:klo:

I fjor sommer jobbet jeg i en butikk midt i et typisk ferieområde. I tillegg til butikken har vi en kiosk/enkelt serveringssted og dusj/vaskeanlegg i samme bygning. Jeg jobbet litt i de forskjellige avdelingene, avhengig av hvor jeg trengtes. En dag jeg jobbet i kiosken kom det en småbarnsfamilie inn for å kjøpe is. Mens jeg slår inn varene leser dama høyt fra en overskrift på forsiden av en av avisene, "Hvordan leve det perfekte singel-livet" (eller noe i den duren), og sier "ja, denne må jeg ha" mens hun skuler stygt bort på mannen sin. Hva sier man til det liksom? Det ble i hvert fall en dritpinlig stillhet.

En dag jeg jobbet i butikken kom en dame bort til meg med et grovbrød med sirup. Samtalen gikk omtrent slik:

Hun: Hvorfor pakker dere brødene inn i plast? De blir jo myke!!

Meg: Det er ikke vi som har pakket dem inn, det er slik de er når de blir levert (Det vet jeg, fordi det er jeg som har ansvar for å ta i mot brødene hver dag)

Hun: Nei, det blir de ikke!

Meg: Ehh...jo. Og det typen brød her pleier jo ikke å ha sprø skorpe uansett hvordan de pakkes

Hun: Jo, det har de!! Det er måten dere pakker de inn på som ødelegger dem

:ironi:

To minuter senere

Hun: Så tomt det er i hyllene da. Jeg finner ingenting av det jeg skal ha

Meg: Beklager, vi har hatt litt problemer ved vareleveranser denne uken. Men de kommer om en time, så om du vil komme tilbake i formiddag så er nok utvalget mye bedre

Hun: Nei, det får da vel være måte på. Jeg kan jo ikke løpe frem og tilbake til butikken hele dagen! (hun har hytte ti minutter unna)

Nei, altså..Hva vil du at jeg skal gjøre? Jeg kan desverre ikke trylle frem varene du vil ha før de er blitt levert til oss.

• Liker 35
Skrevet

Vanskelig å tolke når vi bare leser det du har skrevet, men jeg tenkte også at han kunne være tilbakestående/funksjonshemmet. Ihvertfall på det området. Det er ikke slik at alle som er funksjonshemmet er det på alt de gjør og at det vises. Man kan kunne fylle ut selvangivelser og bygge en garasje, men ikke klare å gjøre seg forstått når en skal handle eller bestille taxi. Kanskje han kan gjøre seg forstått på mandag, men pga alt som skjedde på tirsdag og dagsformen på onsdag, så kan han knapt få ut et ord på onsdag. Slik funksjonshemming blir ofte misforstått pga at vedkommende ser normal ut og fungerer greit på mange andre områder, klarte dette i går og "burde da greie å...", "ser normal ut etter min mening". Typisk usynlig funksjonshemming/handikapp, som selvsagt er vanskelig for andre å forstå. Det kan hende han bare var en sur og gretten herremann og burde tatt seg sammen. Eller kanskje det var en funksjonshemmet herremann som ser normal ut og som er sur og gretten fordi han ikke får til å gjøre slike "basic" ting, og i tillegg blir dømt pga det. Jeg sier ikke at du burde ha skjønt det, eller at det er slik, men i noen tilfelle, så kan det være slik. Når du skriver at du har ganske mange slike inne i uken, så har jeg nok bare mistolket innlegget ditt og hvordan de ter seg.

Anonymkode: e4ee6...3b7

Ser poenget ditt, og ikke tenkt over det på den måten!! Så kan selvfølgelig være det også, man vet aldri .
Vi har dessverre en del som er sånn, og som bare forventer at vi skal vite hva de mener. Derfor er det lett å tenke at de bare ikke gidder og tror at vi som jobber i butikk (med over 15 000) skal skjønne akkurat hva de skal ha. Da blir man litt frustrert tilslutt, og spesielt når de ikke gir noe mer forklaring enn et enkelt ord. 

• Liker 4
Skrevet

Vi har nettopp bygget opp butikken på nytt, etter et helvete med mye julevarer som skal inn, i en middelstor butikk med mangel på plass. Vi har stått på som bare det, og vi er slitne. Vi er mildt sagt jævlig slitne. Kundene har hatt tålmodighet, de har lagt merke til at vi har jobbet beinhardt og det tror jeg vi alle er takknemlige for. 

Men, jeg har generelt veldig liten tålmodighet for foreldre som ikke har kontroll på barna sine. Hadde en kunde som spurte om noe, hvor barnet løp rett inn i meg med noe spisst som traff meg midt i låret. Akkurat der klarte jeg ikke å gjøre noe annet enn å bare gå fra kunden og hente sjefen, slik at han kunne overta. Ellers har jeg kunder som har sluppet ungene sine inn i butikken, latt de fysisk leke i butikken uten å ta hensyn til glass, varer til flere tusen etc. Klarer man ikke å ha kontroll på barna, tar man de heller ikke med ut. 

• Liker 30
  • Nyttig 2
Skrevet

:fnise:  :fnise:

Anonymkode: 12aae...960

• Liker 1
Skrevet

Smiler og savner faktisk dagene jeg jobbet i butikk. Det er dritt der og da, men igjen så er det gjerne de kundene man husker når man slutter. 

Som mannen som kom kjeften tilbake med en ødelagt stiftemaskin, bannet i ett sett over at kjeden solgte dårlige varer, kikket rundt seg og advarte andre kunder for å handle her. Det viste seg i denne saken at mannen hadde satt inn stiftene feil vei... 

Mannen som kom tilbake med en boksåpner til 29 spenn, og noen hermetikk-bokser for å vise at varen var ødelagt. Han var forbannet for at han ikke fikk spist middagen sin, fordi boksåpneren han kjøpte dagen før ikke fungerte som den skulle. Jeg brukte 30 min på å lære mannen på 60 å åpne hermetikk med en fattslig boksåpner... 

Den gamle (unnskyld) kjærringa i rullestol som var innom HVER dag for å kjefte over prisene vi hadde på varer. Særlig en ting gikk igjen flere ganger i uken, en mobil til 599,- Nei DEN kostet kun 1 krone på en annen butikk, så det var helt forjævlig at vi kunne selge en mobil til DEN prisen, når de gir de vekk i andre butikker. Prøve å forklare at den da ble solgt med abonnement? Tror du det hjalp?? :P

Alle familier som tar turen innom og slipper barna for seg selv i barneavdelingen, slik at de voksne kan handle i fred. For det første: TUUUSEN takk for all skriking og løping, og deres barn er IKKE så søte og rolige som dere tror. For det andre: Om ikke dere har planer om å rydde opp i hyllene etter at alle varene har byttet plass eller falt ned, så la vær å slipp barna alene i butikken. Vi ansatte synes ikke det er stas å bruke lang tid på å rydde i noe som ikke trengte å være en arbeidsoppgave. Og jo, vi SER at dere skjønner at deres barn er ansvarlig for alt rotet. ;)

Til sist vil jeg nevne alle menn over 40 som koselig kommer hen til meg og spør etter en mann for hjelp. Ja, jeg var 19-22, men hadde goood peiling på varene vi solgte. Å høre "Jeg vil gjerne snakke med en mann", eller "Du kan jo ikke dette her, men..." eller den klassiske ignoreringen av meg, kikking i et minutts tid, snu seg tilbake og si "Er det ingen menn her? Hvordan skal jeg få hjelp til det jeg trenger da?" Altså... Ikke for å være ovenpå, men jeg var en av de beste ansatte butikken hadde etter kort tid, og satt mange av mannskjovenistiske asshats på plass ^^, 

Ah, butikkjobben <3

Anonymkode: 3262b...90b

• Liker 35
Skrevet

Takk til alle tippekunder som tester tålmodigheten min. 

Kunde: Jeg skal ha en lotto.
Meg: Okei, det blir 50 kr da. 
Kunde: Jeg skal ha en lotto på et annet kort også, bare legg det sammen, jeg betaler alt etterpå.
Meg: Det går dessverre ikke, du må betale på dette kortet før jeg kan avslutte, og du kan spille på det andre kortet. 
Kunde: Nei, jeg skal betale for begge samtidig.
Meg: Det går ikke, du må betale for denne lottoen først.
Kunde: Dette er tull, du gjør det feil, dette må dere fikse. Lær deg tippingen jente.. blabla
Meg: Det er faktisk ingenting jeg kan gjøre med det. Det er bare er sånn. Du MÅ betale før jeg kan avslutte :))))
Kunde: NEII! Du tar feil, jeg skal betale for lotto på begge kortene samtidig. For et tull. Du må lære deg dette.
Meg: Som sagt, det går ikke. Jeg kan ikke avslutte her sånn at du kan spille på et andre kortet før ETTER du har betalt. 
Kunde: Neineinei få snakke med noen andre. Jeg skal bare betale en gang, på to forskjellige kort. 

Til slutt ble jeg bare så lei at:

Kunde: Vet du hva, det går ikke, uansett hvem som prøver. Hvis du har et problem med betalingssystemet får du ringe norsk tipping!

Og da ga han seg :angry: Men altså hva er problemet? Hvorfor ikke bare betale de 50 kronene først, så kan du få spille på det andre kortet og betale 50 kroner der. Hvorfor skal du absolutt betale 100 kroner en gang heller? Hvorfor innser du ikke at du tar feil??? Åhhh...

Anonymkode: 08c4e...3ca

• Liker 18
Skrevet

Takk til alle tippekunder som tester tålmodigheten min. 

Kunde: Jeg skal ha en lotto.
Meg: Okei, det blir 50 kr da. 
Kunde: Jeg skal ha en lotto på et annet kort også, bare legg det sammen, jeg betaler alt etterpå.
Meg: Det går dessverre ikke, du må betale på dette kortet før jeg kan avslutte, og du kan spille på det andre kortet. 
Kunde: Nei, jeg skal betale for begge samtidig.
Meg: Det går ikke, du må betale for denne lottoen først.
Kunde: Dette er tull, du gjør det feil, dette må dere fikse. Lær deg tippingen jente.. blabla
Meg: Det er faktisk ingenting jeg kan gjøre med det. Det er bare er sånn. Du MÅ betale før jeg kan avslutte :))))
Kunde: NEII! Du tar feil, jeg skal betale for lotto på begge kortene samtidig. For et tull. Du må lære deg dette.
Meg: Som sagt, det går ikke. Jeg kan ikke avslutte her sånn at du kan spille på et andre kortet før ETTER du har betalt. 
Kunde: Neineinei få snakke med noen andre. Jeg skal bare betale en gang, på to forskjellige kort. 

Til slutt ble jeg bare så lei at:

Kunde: Vet du hva, det går ikke, uansett hvem som prøver. Hvis du har et problem med betalingssystemet får du ringe norsk tipping!

Og da ga han seg :angry: Men altså hva er problemet? Hvorfor ikke bare betale de 50 kronene først, så kan du få spille på det andre kortet og betale 50 kroner der. Hvorfor skal du absolutt betale 100 kroner en gang heller? Hvorfor innser du ikke at du tar feil??? Åhhh...

Anonymkode: 08c4e...3ca

har dere cashguard i tippingen? Det funker hos oss som ikke har det, han har sikkert gjort det før hos noen uten cashguard:) men uansett utrolig irriterende med kunder som tror de kan jobben din bedre enn deg:)

Skrevet

har dere cashguard i tippingen? Det funker hos oss som ikke har det, han har sikkert gjort det før hos noen uten cashguard:) men uansett utrolig irriterende med kunder som tror de kan jobben din bedre enn deg:)

Ikke jeg som postet innlegget. Det vanskelige i sånne tilfeller er at en ikke har en begrunnelse, dersom en ikke vet dette med at det faktisk går om butikken ikke har CashGuard, slik at en ikke klar å forklare kunden hvorfor det ikke går i din butikk, når det har gått hos andre. Etter at jeg fikk vite hva "årsaken var" har jeg brukt denne forklaringen på alle kunder som klager på at de ikek bare kan betale alt til slutt, og da skjønner de det, heldigvis. :P 

Anonymkode: 92671...4e4

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...