Gå til innhold

drikking 3-4 ganger i uka

Fremhevede innlegg

Gjest Rabarbra-Guri
Skrevet

jeg drikker nå om sommern og hele vintern som var og hele sommer nesten 3-4 ganger i uka.

jeg drikker kanskje 10 øl til sammen hver gang. :rodme:

hvor skadelig er dette? hva slags bivirkninger vil jeg få etter en stund liksom?

kan man holde på sånn lenge eller? :sjenert::ler:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Kvinner bør ikke drikke mer enn standar drinker hverdag (en halvliter er to standar drinker).

Med ditt forbruk 10x3.5 for å gi et snitt = 35 drinker i uken

En standar drink er 8 gram alkohol = 280 gram alkohol i uken og et dagsnitt på 40 gram.

Et gjennomsnitt på 40 gram alkohol betyr medium risiko for lever sykdom.

Kilde: Kumar & Clark - Clinical medicine

Et høyt alkohol intak over tid er særlig farlig for lever da det fører til 'fatty liver' og senere til cirrose som kan føre til leversvik og lever kreft.

Alkohol påvirker nervesystemet og langvarig overforbruk kan føre til demens.

Alkohol øker også faren for en rekke kreftformer: bukspyttkjertel kreft, kreft i mage-tarm system, brystkreft og lunge kreft.

For mye alkohol er også skadelig for hjerte og kar systemet, bla øker faren for hjertesvikt og uregelmessig hjerterytme (AF).

Kilde: www.uptodate.com

Har mye god info på alkohol.

Her er litt norsk informasjon:

http://www.lommelegen.no/art/art1679.asp

Så svaret på spørsmålet ditt er at du pr i dag drikker mer en det som er anbefalt og at dette påvirker helsen din i størst grad lever og nervesystem.

Vil derfor anbefale deg å minske inntaket.

Gjest Rabarbra-Guri
Skrevet

hvor mange øl kan jeg drikke i uka da? (jeg er så dårlig på mattematikk). :rodme:

gjør det noe skade på utsiden da? det med kroppen kommer vel etter MAAANGE år vil jeg tro??

Gjest Rabarbra-Guri
Skrevet

jeg så nå att jeg kan drikke en halvliter med øl hver dag. det er lite. :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du synes at en 1/2 liter øl HVER dag er lite (dvs. problematisk for deg?) så tror jeg du skal tenke deg godt om. Det virker som om du har et litt for stort behov for alkohol. Ja, du kan holde det på dette nivået en stund, men etterhvert trenger kroppen mer!

Gjest gjest1
Skrevet

Hm, de fleste drikker jo mer nå om sommeren så det er så varmt...

Men kan man lixom drikke en 3-4 ganger i uka, bare iløpet av sommeren uten at det blir skade av det da?

Skrevet

Jøje meg. Drikker du så mye?

Har du prøvd å ikke drikke på f.eks. 2 mnd. noen gang?

Gjest Gjest
Skrevet
hvor mange øl kan jeg drikke i uka da? (jeg er så dårlig på mattematikk). :rodme:

gjør det noe skade på utsiden da? det med kroppen kommer vel etter MAAANGE år vil jeg tro??

Du kan drikke en øl hver dag (minus en fri dag) altså 6 øl i uken uten at dette er skadelig. Men dette er dersom du drikker det fordelt utover uken. Finner det ikke i Kumar & Clark boken akkurat nå men hvis jeg ikke husker helt feil så skal ikke kvinner drikke mer enn 3 øl på en gang, da dette kan være helse skadelig.

Av rent utvendige bivirkninger så er nok vektøkning det man merker mest av.

Det er selvfølgelig mer skadelig å drikke mye over lengere perioder, men forskning viser også at den typiske studentfylla kan ha svært uheldige konsekvenser for leveren samt at det selvfølgelig øker faren for alkohol-relaterte ulykker.

Så faren for leverskade bør taes alvorlig og vil i allefall anbefale og ikke drikke så mye som du skisserer mer enn en gang i uken.

Gjest Narnia
Skrevet

Du kan bli feit, og få dårlig hud. Det i seg selv vil vel være nokså utrivelig. Og "det med kroppen" trenger nødvendigvis ikke ta så mange år, jeg har hørt om folk tidlig i 20-årene som har tendenser til skrumplever o.l.

Gjest Gjest
Skrevet
jeg drikker nå om sommern og hele vintern som var og hele sommer nesten 3-4 ganger i uka.

jeg drikker kanskje 10 øl til sammen hver gang. :rodme:

hvor skadelig er dette? hva slags bivirkninger vil jeg få etter en stund liksom?

kan man holde på sånn lenge eller?  :sjenert:  :ler:

Du har faktisk et veldig stort alkoholinntak. SØK HJELP.

Gjest Gjest
Skrevet

høres ut som et problem for deg, siden du spør hvor mye du KAN drikke. Kan drikke uten å få skade? Om det er lite ,mnen jevnlig inntak, så er det skadelig.

Ingen er vel så kultiverte som franskmenn da de drikker. de nyter sitt vinglass til luncen hver dag. Aldri fyll,men fy katta hvor mange som er skadet av lite.

må man abselutt drikke hver dag?

Gjest Gjest
Skrevet
Hm, de fleste drikker jo mer nå om sommeren så det er så varmt...

Men kan man lixom drikke en 3-4 ganger i uka, bare iløpet av sommeren uten at det blir skade av det da?

De fleste? tror du tar feil der.

Gjest Gjest
Skrevet
Du kan bli feit, og få dårlig hud. Det i seg selv vil vel være nokså utrivelig. Og "det med kroppen" trenger nødvendigvis ikke ta så mange år, jeg har hørt om folk tidlig i 20-årene som har tendenser til skrumplever o.l.

Feit er jo logisk, siden allkohol har mye kalorier.

Men går det utover huden også??

Gjest Gjest
Skrevet
Feit er jo logisk, siden allkohol har mye kalorier.

Men går det utover huden også??

All usunn livstil går utover huden, om det er alkohol eller noe annet.

La vær å drikke en mnd og se forskjellen på huden.

Gjest Rabarbra-Guri
Skrevet
Du kan drikke en øl hver dag (minus en fri dag) altså 6 øl i uken uten at dette er skadelig. Men dette er dersom du drikker det fordelt utover uken. Finner det ikke i Kumar & Clark boken akkurat nå men hvis jeg ikke husker helt feil så skal ikke kvinner drikke mer enn 3 øl på en gang, da dette kan være helse skadelig.

Av rent utvendige bivirkninger så er nok vektøkning det man merker mest av.

Det er selvfølgelig mer skadelig å drikke mye over lengere perioder, men forskning viser også at den typiske studentfylla kan ha svært uheldige konsekvenser for leveren samt at det selvfølgelig øker faren for alkohol-relaterte ulykker.

Så faren for leverskade bør taes alvorlig og vil i allefall anbefale og ikke drikke så mye som du skisserer mer enn en gang i uken.

oki. jeg tror egentlig ikke at jeg får leverskade av å drikke i to år på rad så mye som nå. tenk to år av noen og tyve år liksom. hmmmm. nei jeg skal holde på litt ut sommern men EN ting som plager meg er at jeg har fått litt grov hud liksom. og ganske store porer. og på nesa har det kommet noen få røde "streker". men ikke så mange da. tror det kommer av for lite søvn eller hva???

Gjest Rabarbra-Guri
Skrevet
høres ut som et problem for deg, siden du spør hvor mye du KAN drikke. Kan drikke uten å få skade? Om det er lite ,mnen jevnlig inntak, så er det skadelig.

Ingen er vel så kultiverte som franskmenn da de drikker. de nyter sitt vinglass til luncen hver dag. Aldri fyll,men fy katta hvor mange som er skadet av lite.

må man abselutt drikke hver dag?

nei man MÅ!! ikke men jeg syns det er diggbart da. bare slappe av med en six pack på stranda liksom. ikke no store greier d?

jeg trodde att franskmenn var sunne jeg. side de drakk bittelite men jeg tar kanskje feil?

i mitt miljø er det dessuten ganske vanlig å drikke så ofte som meg året rundt. pga mye happenings og sånn t.x. derfor drikker man og har det moro.

bedre å angre på noe man har gjort enn å ikke ha gjort noe ;)

Gjest Gjest
Skrevet
oki. jeg tror egentlig ikke at jeg får leverskade av å drikke i to år på rad så mye som nå. tenk to år av noen og tyve år liksom. hmmmm. nei jeg skal holde på litt ut sommern men EN ting som plager meg er at jeg har fått litt grov hud liksom. og ganske store porer. og på nesa har det kommet noen få røde "streker". men ikke så mange da. tror det kommer av for lite søvn eller hva???

Kunne kanskje være en ide å ta en tur til legen for en enkle blodprøve for å teste leverfunksjonen din. Da kan du få avklart om det har fått konsekvenser for deg.

Røde streker i ansiktet kan høres ut som forandringer en ser på små blodårer ved høyt alkohol inntak, etter flere år med for mye alkohol så får en et rød musset utseende.

Apropo kun to år, du bør være obs på at fordi alkoholen påvirker nervesytemet så går det ann å drikke på seg akoholisme ved et slik inntak du beskriver så vær obs på dette og legg i allefall inn en uke eller to med alko pause en gang i blant så du merker hvordan det påvirker deg og kan stoppe i tide... :forvirret:

Gjest Rabarbra-Guri
Skrevet
Du har faktisk et veldig stort alkoholinntak. SØK HJELP.

hallo. skjerp deg. jeg klarer meg uten!!

Gjest Rabarbra-Guri
Skrevet
Kunne kanskje være en ide å ta en tur til legen for en enkle blodprøve for å teste leverfunksjonen din. Da kan du få avklart om det har fått konsekvenser for deg.

Røde streker i ansiktet kan høres ut som forandringer en ser på små blodårer ved høyt alkohol inntak, etter flere år med for mye alkohol så får en et rød musset utseende.

Apropo kun to år, du bør være obs på at fordi alkoholen påvirker nervesytemet så går det ann å drikke på seg akoholisme ved et slik inntak du beskriver så vær obs på dette og legg i allefall inn en uke eller to med alko pause en gang i blant så du merker hvordan det påvirker deg og kan stoppe i tide... :forvirret:

hva mener du med to uker?? altså blir jeg dårlig etter 2 uker???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...