Gå til innhold

hvorfor tror dere på gud


Anbefalte innlegg

skjønner ikke helt det der med kristendommen.

hvorfor tror folk på gud. jeg har lest bibelen, perm til perm.

å så langt synes jeg det meste bare er svada. en skrevet av menn til menn. så hvorfor tror dere på gud???

jeg tror ikke på gud å klarer meg helt fint

å kommer jeg til helvete så er det nok av helt andre grunner hehe :ler::sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_RPM_*

Jeg leste ikke fra perm til perm før jeg begynte å tro, troen er en gave sies det i bibelen, så først ber man om å få tro.

Jeg var 19 år da jeg ønsket at Gud fantes for meg, Han fantes for en kompis av meg, og han var så overbevisende i sin tale om Gud at jeg den dagen begynte å lese om Jesus, hørt om Han før på skolen, men lærte ikke mye når jeg ikke var interrissert da. Da jeg leste den dagen på kvelden, var historien merkelig levende, og jeg slukte nye testamentet de dagene, hoppet litt tilbake i gamle testamentet, skapelsesberetningen, salomos ordspråk, salmene og sånn.

Så var det en merkelig natt jeg opplevde at et blått lys kom over meg, fra topp til tå og det var en meget merkelig opplevelse, og etter det så jeg merkelige skyer med rare farger og tordendrønn, det var det jeg husket da jeg våknet og tenkte med en gang jeg var blitt åndsdøpt, noen jeg kjenner har hatt en sånn merkelig opplevelse de og når de først begynte og tro.

Har ennå ikke lest hele bibelen og det er fem år siden jeg begynte å tro, og bibelen overrasker meg stadig med det overnaturlige, den kan ikke bare være skrevet av mennesker uten guddommelig åpenbarelse, fordi sånn de kristne jeg kjenner og meg selv opplever bibelen er overnaturlig, flere ganger har vi bedt for hverandre, og vi har kjent kraften ved det.

Du kan om du vil be om å få tro, du har lest hele bibelen sier du, da vet du hvem du skal be til.

La Guds Ånd lære deg Gud å kjenne. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James

Nå er ikke jeg kristen. Har aldri vert det og vil aldri bli det. Så jeg vet ikke om jeg kan svare på det. Og for og nevne det det er ikke bare Kristne som tror på Gud. Det finnes andre religioner

Hvorfor tror jeg på Gud.... Jeg vet ikke jeg bare gjør det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor jeg tror på Gud?

Det satt nok litt igjen fra barnetroen. Jeg husker da jeg var liten, og noen ganger redd, så var det alltid trygt å kunne be til Jesus, spesielt når jeg hadde lagt meg om kvelden. Jeg synes synd på de barna som ikke får denne tryggheten overført fra sine foreldre.

Men som den skeptikeren jeg alltid har vært, og fortsatt er, så ble troen mer borte i voksen alder. Jeg hørte også mye rart som ble fortalt om kristne, og om det som stod i Bibelen, så jeg bestemte meg for selv å lese Bibelen, slik at jeg med selvsyn kunne se hva som stod der. Og mye av det jeg hadde hørt stemte dårlig med dette. Men jeg ble ikke kristen av den grunn.

Men siden jeg var et bønnebarn, (altså, det var noen som bad om at jeg måtte bli frelst) så virket nok dette sterkt på meg, selv om jeg ikke visste om dette.

Så en dag da jeg var alene hjemme, bestemte jeg meg for å tro, og ta i mot Jesus som min frelser.

Da jeg senere fortalte dette til andre, begynte ting å skje ganske radikalt. Jeg merket Guds nærvær så sterkt og så herlig, at jeg ikke rørte meg på en lang stund.

Men om dette hadde vært alt, hadde jeg nok ikke vært kristen i dag.

Men Guds nærvær kan jeg føle i hverdagen og i vanskelige situasjoner.

Han har også reddet mitt liv helt konkret og fysisk.

Den som er en gjenfødt kristen, er aldri i tvil om Guds nærvær. Dette kjennes både i sjel og sinn, og ikke minst i sitt hjerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt denne diskusjonen med min mor å mine søstre som ikke kan fatte å begripe hvordan jeg kan lve ett godt liv uten å be til gud for ikke å snakke om å ikke tro på gud i det hele tatt . det at jeg er ikke tror på noen gud i noen forstand er ikke det samme som at jeg ikke tror på noe. jeg tror på vitenskapen. synes at det er en mye mere logisk forklaring på hvordan verden ble til osv.

som jeg bruker å si what ever works.

med andre ord det som fungerer for noen trenger ikke å fungere for alle.

noen stiller sikkert også spørsmålstegn på det faktum at jeg har døpt min datter. dette er av den enkle grunn at hvis hun en dag har lyst til å konfirmere seg (ikke borgerlig) så må hun være døpt ettersom konfirmasjon er en viderefølging av dåpen.

velger hun å konfirmere seg så SKAL det være i kirka. synes borgelig konfirmasjon er bare tull. da kan de like godt bare si rett ut at de ønsker seg peng å gaver. konfirmasjonen er jo en kristelig handling.

jeg tok med min lile jente i en alder av ett år på ferie til et muslimskland på ferie. å skal si at jeg fikk mye pepper for dette. ikke bare fordi min familie er kristen å innbiller seg at alle muslimer er terrorister eller noe i den duren.

skulle ønske at min familie som ER kristen (stort sett alle) kunne klare å finne litt toleranse for andres tro. inklusive muslimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*
jeg tror på vitenskapen. synes at det er en mye mere logisk forklaring på hvordan verden ble til osv.

Viten kan man formidle, men ikke visdom.

Sier ikke at du er dum da.

Tror en ikke-kristen og en kristen har like mye frykt for å reise ned til et muslimsk land, iallefall Irak, Iran og Afghanistan.

Bosnia og der er vel ikke så farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

joda selvfølgelig kan en kristen å en ikke kristen være like redd for å reise til iran irak og deromkring. men det finnes jo andre land her i verden hvor det ikke er noen grunn til å være redd for å dra til bare fordi man ikke har samme religion.

jeg har vært to ganger i dette landet både med å uten barn. når det gjelder å reise med barn (spesielt) kan det være lurt å sjekke hvordan ting fungerer der nede. mend et handler like mye å ha respekt for deres tro. du vet jo at du reiser til et muslimskland så ikke sprad rundt i gatene i bikini. å vis hensyn. jeg har stortsett vært lke hvit når jeg kom hjem fra disse turene som før jeg dro. går mye i joggebukse å t skjorte av respekt for disse menneskene som bor der og lever der.

vi som turister kan ikke forvente at når vi reiser til et fremmed land på besøk så skal borgerne i dette landet innrette seg etter oss og våres ønsker og kultur.

det skal være sagt at vi måtte feile å lære litt vi også. selv om vi ikke valset rundt i gatene i bikini så fant vi etterhvert ut at kanskje til og med skjorts og singlett var litt vel lettkledd for dem så vi innstilte oss på deres nivå å kledde på oss litt mere når vi gikk utenfor hotellet.

min erfaringmed dette landet har vært utelukkende positive å jeg har ingen betenkeligheter med å ta med meg resten av familien dit.

tunisia er ikke et av de landene som er sterkt muslimsk men det er fortsatt muslimsk å det bør man ta hensyn til.

oppdaget fort at folkene er veldig koselige å trivelige og ikke minst åpne for at du ikke har samme tro som dem.

det de hadde litt vanskelig for å tro var at jeg hadde en datter som jeg var alene med. men det har jo like mye med kultur som med religion å gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lanyah

Jeg tror ikke på Gud og er ikke kristen, men jeg tror på Jesus, at han var en mann med helende krefter. Slike mennesker finner vi jo idag òg...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Malina
Jeg tror ikke på Gud og er ikke kristen, men jeg tror på Jesus, at han var en mann med helende krefter. Slike mennesker finner vi jo idag òg...!

Tror på Jesus,men er ikke kristen?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Tror på Jesus,men er ikke kristen?!

En hinduist tror også på Jesus det gjør også muslimer og buddister. Ingen av disse er kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Er ikke kristen, tror ikke på gud.. Kunne aldri falle meg inn å gjøre det heller.

Jeg tror på vitenskapen jeg, jeg tror på det jeg ser eller kan føle. tror ikke at det er noen høyere makter som passer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg tror på Gud fordi han har gitt meg et liv som ikke kunne vært bedre. Å begynne å tro på Gud er det beste som har hendt meg og jeg kunne aldri tenkt meg å gå tilbake til et liv uten. At andre synes det er tull og tøys er helt greit. Jeg tror på vitenskapen også. Det er ingen motsetning mellom det og det å tro på Gud. Jeg har absolutt ingen ting å tape på å tro på Gud. Derimot har jeg vunnet alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg tror kun på meg selv til noen beviser at det er en gud.

Jeg utelukker ikke muligheten heller. Alle gassene og molekylene kan ikke ha oppstått fra ingenting. Tenk langt laaaaaangt tilbake. Hvordan ble alt til? Hvordan ble det som lagde alt til til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

  • 2 uker senere...

Hva sier biblen om tro?

«UTEN TRO ER DET UMULIG Å BEHAGE HAM, FOR DEN SOM NÆRMER SEG GUD, MÅ TRO AT HAN ER TIL, OG AT HAN SKAL LØNNE DEM SOM OPPRIKTIG SØKER HAM.» — HEBREERNE 11: 6.

HVA er tro? Noen forklarer tro som en religiøs overbevisning om at det finnes en Gud, uten at man har noe pålitelig bevis for hans eksistens. Den amerikanske journalisten H.L. Mencken definerte tro som «en ulogisk overbevisning om at det usannsynlige skal skje». Er det slik Bibelen beskriver sann tro? Det er nødvendig å ha en klar forståelse av hva tro er, for skriftstedet ovenfor sier: ’Uten tro er det umulig å behage Gud.’

Bibelen sier: «Tro er full visshet om det en håper.» (Hebreerne 11: 1, Norsk Bibel) Tro er derfor bygd på nøyaktig kunnskap, på kjensgjerninger som rette avgjørelser kan baseres på. Det er nødvendig med et grunnlag for å tro.

man kan illustrere det med et eksempel. Du kan kanskje si om en venn du har: «Jeg stoler på ham. Jeg kan regne med at han holder ord. Hvis jeg har et problem, så vet jeg at han vil hjelpe meg.» Du ville ikke si dette om en som du bare har kjent en dag eller to, ville du vel? Det må være en som har bevist gjentatte ganger at han er pålitelig. Det burde være på samme måten når det gjelder religiøs tro, for troen skal gi håp og overbevisning som er bygd på et pålitelig grunnlag.

Tro eller lettroenhet?

Mye som går under benevnelsen tro i dag, er i virkeligheten lettroenhet — det å være rede til å tro uten å ha holdbare grunner for det en tror. Lettroenhet er ofte basert på et sviktende grunnlag av følelser og overtro. Dette er ingen velfundert tro, en tro som har et pålitelig grunnlag.

Lettroenhet kan føre til at en trekker forhastede slutninger som ikke er i harmoni med Bibelens sannhet. Bibelen advarer derfor mot tro som ikke har noe grunnlag: «Den uerfarne tror hvert ord, men den kloke gir akt på sine skritt.» (Ordspråkene 14: 15) Apostelen Paulus skrev: «Forviss dere om alle ting; hold fast ved det som er godt.» (1. Tessaloniker 5: 21) Bibelen fremmer ikke lettroenhet. Den oppmuntrer oss til å bygge vår tro på kjensgjerninger.

Det er viktig å kunne skille mellom sann tro og lettroenhet. Det går an å være religiøs uten å ha sann tro. Paulus sa: «Ikke alle har tro.» (2. Tessaloniker 3: 2) Men det er noen som har tro som er basert på Bibelen, og denne troen har innvirkning på livet deres.

Sann tro knytter mennesket til Gud

Tro kan sammenlignes med en lenke hvor tillit utgjør de enkelte leddene som knytter mennesket til Gud. Men en slik tro er noe som er framelsket, ikke noe som er medfødt. Hvordan kan du framelske sann tro? Bibelen forklarer: «Troen [kommer] av det en hører. Og det en hører, kommer ved ordet om Kristus.» — Romerne 10: 17.

Det er derfor nødvendig at du tar deg tid til å lære Gud å kjenne og til å sette deg inn i den lære som ble forkynt av hans Sønn, Jesus Kristus. Denne kunnskapen oppnår du ikke uten videre. (Ordspråkene 2: 1—9) Du må anstrenge deg for å finne ut hva Bibelen sier, for å kunne bli overbevist om at den er pålitelig.

Men sann tro innebærer mer enn å ha kunnskap eller å ha tro på at noe er sant. Det berører også hjertet — setet for motivene. Romerne 10: 10 sier: «Med hjertet viser en tro.» Hva betyr dette? Når du mediterer over det som står i Bibelen, og bygger opp verdsettelse av det, lar du dens budskap synke dypt ned i hjertet. Troen vokser og blir sterkere etter hvert som du blir motivert til å gi akt på Guds løfter, og etter hvert som du ser beviser på hans velsignelse. — 2. Tessaloniker 1: 3.

Sann tro er noe meget verdifullt. Det hjelper oss til å møte vanskeligheter med tillit til Gud; vi stoler på hans evne til å lede våre skritt og på hans vilje til å dekke våre behov. Guds Sønn, Jesus Kristus, pekte dessuten på en gagnlig virkning troen har på lang sikt: «Gud elsket verden så høyt at han gav sin enbårne Sønn, for at enhver som viser tro på ham, ikke skal bli tilintetgjort, men ha evig liv.» (Johannes 3: 16) Evig liv — for en enestående gave til dem som har tro!

Troen på Guds løfte om å lønne sine tjenere får en til å se livet i et nytt perspektiv. Hebreerne 11: 6 sier at sann tro innebærer at en tror på Guds evne til å lønne «dem som oppriktig søker ham». Det er derfor tydelig at sann tro ikke er lettroenhet, og at det omfatter mye mer enn bare å tro at Gud er til. Det innebærer tiltro til Guds evne til å lønne dem som oppriktig søker ham. Ønsker du virkelig og oppriktig å kjenne Gud? Hvis du gjør det, ta da til deg nøyaktig kunnskap fra hans Ord, Bibelen, og din tro vil bli belønnet. — Kolosserne 1: 9, 10.

Jeg tror på gud pga bibelens nøyaktige profetier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*
Hva sier biblen om tro?

«UTEN TRO ER DET UMULIG Å BEHAGE HAM, FOR DEN SOM NÆRMER SEG GUD, MÅ TRO AT HAN ER TIL, OG AT HAN SKAL LØNNE DEM SOM OPPRIKTIG SØKER HAM.» — HEBREERNE 11: 6.

HVA er tro? Noen forklarer tro som en religiøs overbevisning om at det finnes en Gud, uten at man har noe pålitelig bevis for hans eksistens. Den amerikanske journalisten H.L. Mencken definerte tro som «en ulogisk overbevisning om at det usannsynlige skal skje». Er det slik Bibelen beskriver sann tro? Det er nødvendig å ha en klar forståelse av hva tro er, for skriftstedet ovenfor sier: ’Uten tro er det umulig å behage Gud.’

Bibelen sier: «Tro er full visshet om det en håper.» (Hebreerne 11: 1, Norsk Bibel) Tro er derfor bygd på nøyaktig kunnskap, på kjensgjerninger som rette avgjørelser kan baseres på. Det er nødvendig med et grunnlag for å tro.

man kan illustrere det med et eksempel. Du kan kanskje si om en venn du har: «Jeg stoler på ham. Jeg kan regne med at han holder ord. Hvis jeg har et problem, så vet jeg at han vil hjelpe meg.» Du ville ikke si dette om en som du bare har kjent en dag eller to, ville du vel? Det må være en som har bevist gjentatte ganger at han er pålitelig. Det burde være på samme måten når det gjelder religiøs tro, for troen skal gi håp og overbevisning som er bygd på et pålitelig grunnlag.

Tro eller lettroenhet?

Mye som går under benevnelsen tro i dag, er i virkeligheten lettroenhet — det å være rede til å tro uten å ha holdbare grunner for det en tror. Lettroenhet er ofte basert på et sviktende grunnlag av følelser og overtro. Dette er ingen velfundert tro, en tro som har et pålitelig grunnlag.

Lettroenhet kan føre til at en trekker forhastede slutninger som ikke er i harmoni med Bibelens sannhet. Bibelen advarer derfor mot tro som ikke har noe grunnlag: «Den uerfarne tror hvert ord, men den kloke gir akt på sine skritt.» (Ordspråkene 14: 15) Apostelen Paulus skrev: «Forviss dere om alle ting; hold fast ved det som er godt.» (1. Tessaloniker 5: 21) Bibelen fremmer ikke lettroenhet. Den oppmuntrer oss til å bygge vår tro på kjensgjerninger.

Det er viktig å kunne skille mellom sann tro og lettroenhet. Det går an å være religiøs uten å ha sann tro. Paulus sa: «Ikke alle har tro.» (2. Tessaloniker 3: 2) Men det er noen som har tro som er basert på Bibelen, og denne troen har innvirkning på livet deres.

Sann tro knytter mennesket til Gud

Tro kan sammenlignes med en lenke hvor tillit utgjør de enkelte leddene som knytter mennesket til Gud. Men en slik tro er noe som er framelsket, ikke noe som er medfødt. Hvordan kan du framelske sann tro? Bibelen forklarer: «Troen [kommer] av det en hører. Og det en hører, kommer ved ordet om Kristus.» — Romerne 10: 17.

Det er derfor nødvendig at du tar deg tid til å lære Gud å kjenne og til å sette deg inn i den lære som ble forkynt av hans Sønn, Jesus Kristus. Denne kunnskapen oppnår du ikke uten videre. (Ordspråkene 2: 1—9) Du må anstrenge deg for å finne ut hva Bibelen sier, for å kunne bli overbevist om at den er pålitelig.

Men sann tro innebærer mer enn å ha kunnskap eller å ha tro på at noe er sant. Det berører også hjertet — setet for motivene. Romerne 10: 10 sier: «Med hjertet viser en tro.» Hva betyr dette? Når du mediterer over det som står i Bibelen, og bygger opp verdsettelse av det, lar du dens budskap synke dypt ned i hjertet. Troen vokser og blir sterkere etter hvert som du blir motivert til å gi akt på Guds løfter, og etter hvert som du ser beviser på hans velsignelse. — 2. Tessaloniker 1: 3.

Sann tro er noe meget verdifullt. Det hjelper oss til å møte vanskeligheter med tillit til Gud; vi stoler på hans evne til å lede våre skritt og på hans vilje til å dekke våre behov. Guds Sønn, Jesus Kristus, pekte dessuten på en gagnlig virkning troen har på lang sikt: «Gud elsket verden så høyt at han gav sin enbårne Sønn, for at enhver som viser tro på ham, ikke skal bli tilintetgjort, men ha evig liv.» (Johannes 3: 16) Evig liv — for en enestående gave til dem som har tro!

Troen på Guds løfte om å lønne sine tjenere får en til å se livet i et nytt perspektiv. Hebreerne 11: 6 sier at sann tro innebærer at en tror på Guds evne til å lønne «dem som oppriktig søker ham». Det er derfor tydelig at sann tro ikke er lettroenhet, og at det omfatter mye mer enn bare å tro at Gud er til. Det innebærer tiltro til Guds evne til å lønne dem som oppriktig søker ham. Ønsker du virkelig og oppriktig å kjenne Gud? Hvis du gjør det, ta da til deg nøyaktig kunnskap fra hans Ord, Bibelen, og din tro vil bli belønnet. — Kolosserne 1: 9, 10.

Jeg tror på gud pga bibelens nøyaktige profetier

Hope you stick around, for du vet hva som står i Rom: 10, 16->

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...