Gå til innhold

Hva er "hei" og "hadet" på arabisk?


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

En arbeidskollega lærte meg noen arabiske fraser i dag, men jeg har glemt hva "hei" og "hadet" heter. Noen som vet? Tenkte å overraske nabodama i morgen, men er teit når jeg har glemt det viktigste :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei: Marhaba (uformelt). God dag: salaam aleikum (naar noen sier det svarer man: wa aleikum salaam). Hadet: ma-salaam. Saa koselig av deg aa ta kontakt med naboen, de fleste er altfor redde/sky til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tanita

Det kommer litt an på hvor hun er fra, for det er forskjellige måter å si hei og hdet på i de forskjellige arabisktalende landene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, tenkte ikke paa lokale variasjoner. Tror likevel de flest arabisktalende forstaar salaam aleikum (ihverfall hvis de legger godviljen til). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, tenkte ikke paa lokale variasjoner. Tror likevel de flest arabisktalende forstaar salaam aleikum (ihverfall hvis de legger godviljen til). :)

Salaam aleikum blir ihvertfall meg bekjent, brukt av både kurdere, palestinere, israelere, algerere, somaliere, syrere, iranere og irakere.. (rekkefølgen er tilfeldig!) så skulle det meste være dekket opp... De brukte det ihvertfall alle sammen på det asylmottaket jeg jobbet for noen måneder siden.... så sånn sett vet jeg ikke om de bruker det hjemme eller om de lærte det her.... men regner med at hun skjønner det likevel!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Tusen takk for svar :) . Naboen kommer fra Irak, og det var salaam aleikum og ma-salaam kollegaen prøvde å lære meg. Og nå kan jeg enda en, wa aleikum salaam, som ikke ble nevnt på jobben i går. Flott :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Gjest_Marja_*
Hei: Marhaba (uformelt). God dag: salaam aleikum (naar noen sier det svarer man: wa aleikum salaam). Hadet: ma-salaam. Saa koselig av deg aa ta kontakt med naboen, de fleste er altfor redde/sky til det!

Hei

Kom over dette innleget her men ser at det er ganske lenge siden det er noen som har skrevet i denne diskusjonen men jeg poster noe alikavell.

Kansje det finnes noen som er interesert.

Jeg ser at det som er skrevet av Pooh idesverre ikke er helt riktig.

Marhaba er et gamelt arabisk ord som blir brukt av muslimer i hele værden.

Marhaba betyr Velkommen.

God dag på arabisk: Sabah al khar

Salaam aleikum: Fred være med deg/dere/ eller fred til deg/dere

og svaret du gir tilo bake

Wa aleikum salaam: med deg/dere fred som da betyr at du ønsker fred tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salaam aleikum blir ihvertfall meg bekjent, brukt av både kurdere, palestinere, israelere, algerere, somaliere, syrere, iranere og irakere.. (rekkefølgen er tilfeldig!) så skulle det meste være dekket opp... De brukte det ihvertfall alle sammen på det asylmottaket jeg jobbet for noen måneder siden.... så sånn sett vet jeg ikke om de bruker det hjemme eller om de lærte det her.... men regner med at hun skjønner det likevel!

:)

For ordens skyld bør det nevnes at iranere ikke snakker arabisk, men ja; de skjønner salaam aleikum..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...