Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Men det koster jo likevel ganske mye å ha barn, ikke sant? Dersom bidraget blir redsert til 0,-, så vil det fortsatt gå mye penger til klær, fritid og mat.

ja men det slipper samværsforelder å betale, hvis han/hun ikek ønsker å betale. sånn er det. da faller utgiftene på bidragsmottaker, som kanskje ikke mottar noe bidrag i detheletatt

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

ojoj........jeg har 2 barn som jeg mottar bidrag for, og jeg får 75% av minstebidraget fra staten da far er fritatt for bidragsplikt, og jeg får 1820kr pr mnd, jeg vet at far tjener penger svart og har en bra inntekt, men så lenge det ikke kan dokumenteres kan man ingenting gjøre.

Gjest Hilde K S
Skrevet
ja men det slipper samværsforelder å betale, hvis han/hun ikek ønsker å betale. sånn er det. da faller utgiftene på bidragsmottaker, som kanskje ikke mottar noe bidrag i detheletatt

Slipper å betale bidrag, ja. Dersom poenget var å spare penger, gjør man jo ikke det, da det allerede koster en del å ha ungene halve tiden. Altså; dersom man har ungene annenhver helg og en dag i uken og betaler bidrag, så unngår man en god del utgifter til klær og mat. Om man velger å ha ungene halvparten av tiden, vil jo mye av disse 2000,- gå til mat og klær til ungene. Man sparer altså fryktelig lite på å gjøre det sånn.

Om det ikke finnes noen bidragsmottaker, skal begge foreldrene betale for mat og klær. Det hadde jo vært helt sykt om (feks) mor, som tidligere har vært bidragsmottaker skulle ha betalt for mat og klær til ungene dersom de bodde hos far halve tiden.

Gjest -Minnie
Skrevet

Hei Sophie

Jeg har omsorgen for to barn på 11 og 13. I og med at faren og meg tjener ganske likt så betaler han 2450,- pr mnd.

Han har dem fire netter i måneden men får fratrekk som om han hadde dem i maks 10 døgn (ifølge de nye bidragsreglene)

Beløpet er for meg en ren symbolverdi og er latterlig lavt. Det dekker bare en brøkdel av hva det faktisk koster å ha den økonomiske omsorgen for dem men jeg tar ikke diskusjonen med ham - dette er de reglene som Dåvøy ønsket å innføre og dermed må de bare følges.

Jeg foreslår at du avtaler et møte med barnas far. Du kan når som helst be om å få en utregning (som du alt har sjekket) via innkrevningssentralen. Men parallelt med dette kan du ta opp med ham hvordan dere kan dele på øvrige driftsutgifter på de felles barna deres. Lag et budsjett hvor du inkluderer alt fra frisør, legesjekker, hobbyer, fritidsaktiviteter, bursdager (! - har du noen gang regnet på hvor mange bursdager to barn deltar i pr år? Det er ikke så rent få), i det store og hele så tar du med alt hva det faktisk koster.

Appellér til fornuften hans - dette dreier seg om ungenes daglige ve og vel. Skriv et brev kanskje - om du føler at det er enklere å få med alt skriftlig.

Når du sier at han ønsker delt omsorg for dem sammen med deg så er ikke dette noe han bare kan pælme ut i luften som et forslag etter at du har jobbet med dem i 12 år. Dette må gjennomdiskuteres og han må argumentere for hvorfor han mener dette er til det bedre for ungene. Om du er av en annen oppfatning så kan han ikke bare få det som han vil uten at det ligger noen vektige grunner bak.

Hvorfor mener han at dette er en god idé akkurat nå? Har han forklart det rasjonelt?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tjener dårlig, bare 240.000.- brutto, han tjener 100.000.- mer enn meg, altså 340.000.- Han har ungene annenhver helg fra torsdag til mandag, + hver torsdag, så det blir 10 overnattinger i mnd.

Jeg har det tøft økonomisk og har høye utgifter på egen leilighet, de har to inntekter og leier en kommunal leilighet.

Jeg synes 2.800.- har vært helt på grensen av hva han burde betale i forhold til hans og min økonomi, men nå blir det altså mindre. Jeg er vel igrunnen skuffet over at han ikke ønsker å fortsette å betale dette beløpet, da det klart hjelper meg i opprettholdelsen av en viss standard for ungene. Men jeg har ingenting jeg skulle ha sagt. Han har nok utgifter andre plasser, sier han.

En annen ting er at han nå etter 12 år, ønsker delt foreldreansvar, det kom som lyn fra klar himmel. Vi har aldri vært gift, og han har aldri nevnt dette før.

Hva gjør jeg?

Nå behøver ikke komunal leilighet bety at folk bor billig. De er jo blitt markedsregulert, så jeg synes det er svindyre leiligheter. Det er jo de med lave inntekter som skal ha slike boliger. Nå vet vel ike du hva hans samboer har av gjeld og utgifter,men husk også at den nye ungen har krav på like mye som de to ande ungene.

Slik er det bare.

kansje far kan ha deres felles barn litt oftere?

Gjest Gjest_Anki_*
Skrevet

Hei. Jeg og faren har delt foreldrerett og betaler ingenting i bidrag. Han får dobbel barnetrygd for henne, og setter alltid inn halvparten av dette på min konto. Vi prøvde med litt bidrag i begynnelsen, men vi fant ut at staten kom bedre ut av dette enn vi gjorde. Vi har ett veldig godt forhold til hverandre i forhold til barnet, og er begge i nye forhold. Vi kjøper like mye stæsj til ungen begge to, men samboeren hans er nok hakket "verre" enn meg :) Ungen lider i vært fall ikke!!

Gjest Gjest
Skrevet
ojoj........jeg har 2 barn som jeg mottar bidrag for, og jeg får 75% av minstebidraget fra staten da far er fritatt for bidragsplikt, og jeg får 1820kr pr mnd, jeg vet at far tjener penger svart og har en bra inntekt, men så lenge det ikke kan dokumenteres kan man ingenting gjøre.

Man kan alltids tipse arbeidstilsynet/likningskontor/fylkesskattekontor... :sjarmor:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...