Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
hvorfor sier du at VI valgte å ta det gjennom det offentlige? Dette er ikke en sak som vedrører deg i det hele tatt, men din mann og hans eks. Synes du det er så fint at hans barn fra tidligere har dårligere vilkår? Skamme seg......

Vi valgte å ta det gjennom det offentlige fordi det dreier seg om VÅR økonomi. Mener du at barna får dårligere vilkår fordi vi ikke har en privat avtale?Det må du gjerne begrunne siden du tydeligvis vet så mye om vår familie ;)

Her i huset har vi mine, dine og våre barn. Min mann er med på avgjørelser vedrørende min datter og jeg er med på avgjørelser vedrørende hans barn når de er hos oss.

Når det gjelder bidraget så betaler VI nå ca 1000 kr mindre i mnd enn om vi skulle hatt en privat avtale. Du må gjerne føle deg provosert av det, men vi har desverre ikke så god økonomi at vi kan betale noe særlig mer.

VI; VI; VI ;)

Du skjønner, vi er et team som tar vare på alle ungene våre. Forferdelig provoserende at jeg bryr meg om mine stebarn. Fysj!! :ler:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ett barn i mitdten av tenårene: 940 kr.

Og han bidrar ikke med et par sokker en gang utover mat ved samvær.

Gjest Gjest
Skrevet
Vi valgte å ta det gjennom det offentlige fordi det dreier seg om VÅR økonomi. Mener du at barna får dårligere vilkår fordi vi ikke har en privat avtale?Det må du gjerne begrunne siden du tydeligvis vet så mye om vår familie ;)

Her i huset har vi mine, dine og våre barn. Min mann er med på avgjørelser vedrørende min datter og jeg er med på avgjørelser vedrørende hans barn når de er hos oss.

Når det gjelder bidraget så betaler VI nå ca 1000 kr  mindre i mnd enn om vi skulle hatt en privat avtale. Du må gjerne føle deg provosert av det, men vi har desverre ikke så god økonomi at vi kan betale noe særlig mer.

VI; VI; VI ;)

Du skjønner, vi er et team som tar vare på alle ungene våre. Forferdelig provoserende at jeg bryr meg om mine stebarn. Fysj!! :ler:

Jeg må visst være veldig tydelig... Her er hva du skrev:

Min mann betaler ca 2800 kr til sammen for to barn. eksen ville i utgangspunktet ha privat avtale og foreslo at han skulle betale 4000 kr i mnd. Glad vi valgte å ta det gjennom det offentlige. 

Vi har fire andre barn i husholdningen. Jeg mottar bidragsforskudd for mitt første barn, ca 600 kr mnd.

Du er sjeleglad fordi HAN betaler mindre til barna han har med eksen. det er det jeg mener du bør skamme deg over. du sier du er glad DERE valgte å ta det gjennom det offentlige. Skjønner ikke du at du ikke er en del av saken i det hele tatt? Underholdskostanden for de to barna er noe din mann og hans eks skal bli enige om, det er ingenting du har noe som helst med, skjønner du... Jeg ser du gjentar at du er glad for at din mann betaler mindre til de to barna. Hvem tror du det rammer? Moren? Nei, barna. Men du synes tydeligvis det er greit at de to eldste barna hans har det verre enn de dere har sammen. Hvordan behandler du barna når de er hos deg? Eller er de ikke der i det hele tatt? Du sier du bryr deg om dine stebarn. Likevel vil du at din mann skal betale minst mulig for deres livsopphold? Henger ikke på greip. Skamme seg, sa jeg.....

Gjest gjest1
Skrevet
En annen ting er at han nå etter 12 år, ønsker delt foreldreansvar, det kom som lyn fra klar himmel. Vi har aldri vært gift, og han har aldri nevnt dette før.

Jeg kjenner til flere som har fått seg ett sjokk etter eksen plutselig buser ut med at han vil ha delt foreldreansvar... :overrasket:

Etter det jeg har fått med meg, så trenger ikke far å betale bidrag så lenge de har delt omsorg...men om dette stemmer, er jeg ikke helt sikker på.

Typen min sin kamerat har fått eksen gravid. Så den kameratgjengen har snakket masse om bidrag og det er tydelig utbredt at de gjør alt for å slippe å betale.

Han som skal bli far blir uføretrygdet snart (prøvd masse ecstasy i ungdommen og blitt litt loco) og da ser det ut som at hun som er gravid bare får 300kr i bidrag i mnd. Det er ikke mye det!

Gjest Gjest
Skrevet

Delt foreldreansvar HAR omtrent alle. Det han vil ha er 50/50 samværsløsning. Alle blander disse to begrepene...Altså at barnet bor en uke hos han og en uke hos mor. Antakelig for å slippe bidrag (siden det kommer som lyn fra klar himmel) Nok en jævla idiot som tror at han skal spare penger.... :legrine: La ham få 50/50 dersom ungen vil. Du får ikke bidrag lenger, men du får ei uke for deg selv jevnlig og han får lære hva det vil si å faktisk VÆRE forelder!

Gjest Gjest
Skrevet
Antakelig for å slippe bidrag (siden det kommer som lyn fra klar himmel)  La ham få 50/50 dersom ungen vil. Du får ikke bidrag lenger, men du får ei uke for deg selv jevnlig og han får lære hva det vil si å faktisk VÆRE forelder!

Selv om de har barna 50/50 så vil den foreldren som tjener minst ha krav på bidrag fra den som tjener mest.

Gjest Gjest
Skrevet
Selv om de har barna 50/50 så vil den foreldren som tjener minst ha krav på bidrag fra den som tjener mest.

Ja, men neppe snakk om astronomiske summer man kan leve av. Så i alle de tilfeller der det ikke er snakk om årsinntekt a`la lille Petter Storemann fra Porsgrunn, så er det bare små kroner å krangle om...

Gjest Piper
Skrevet
Jeg må visst være veldig tydelig... Her er hva du skrev:

Du er sjeleglad fordi HAN betaler mindre til barna han har med eksen. det er det jeg mener du bør skamme deg over. du sier du er glad DERE valgte å ta det gjennom det offentlige. Skjønner ikke du at du ikke er en del av saken i det hele tatt? Underholdskostanden for de to barna er noe din mann og hans eks skal bli enige om, det er ingenting du har noe som helst med, skjønner du... Jeg ser du gjentar at du er glad for at din mann betaler mindre til de to barna. Hvem tror du det rammer? Moren? Nei, barna. Men du synes tydeligvis det er greit at de to eldste barna hans har det verre enn de dere har sammen. Hvordan behandler du barna når de er hos deg? Eller er de ikke der i det hele tatt? Du sier du bryr deg om dine stebarn. Likevel vil du at din mann skal betale minst mulig for deres livsopphold? Henger ikke på greip. Skamme seg, sa jeg.....

Helt alvorlig. økonomien i en familie rammer alle, og da har man virkelig noe man skulle ha sagt. Hvorfor i all verden skal han godta å betale 4000, når det offentlige mener han ikke har mer økonomi enn å dekke 2800? Skal den nye konen dekke resterende, for det er jo det hun må, siden hans økonomi ikke dekker det.

Barna lider faktisk ingen nød om de ikke mottar mangfoldige tusen, selv om enkelte mødre skulle tro dette. En må ikke bo i en dyr leilighet, og det er da virkelig ikke bidragsplikteren som skal sørge for at mor kan leve med en dyrere standard.

Og helt alvorlig, ahdde du ikke fått problemer, om du måtte betale 4000 kroner i bidrag til dine barn + sørge for at de hadde mat ol når de var hos deg?

Jeg får 2400 for mine to barn, og de har det kjempe flott. Faren betaler ikke 5 øre, og jeg har nå blitt så likegyldig at jeg ikke gidder å bry meg om det heller. Men om han nå hadde skulle betale, ville jeg aldri forlangt at han skulle betale mer enn det det offentlige mener er riktig. Det må bli opp til hver og en, og det er virkelig ikke bare bidragsmottaker som skal styre det.

Jeg betaler ikek bidrag for sønnen min som bor i Sverige, men jeg sørger for at han har klær og alt han behøver her hos meg. + jeg står for reisekostandene hans, som ligger på ca 7500 i året. Jeg er ikek flau for det, for egentlig skulle faren betalt 75% av reisene også, fordi jeg ikke har hatt inntekt under studiene.

og en som lever i samme hushold og som har felles økonomi med sin partner, har faktisk noe med hva pengene går til. Og så enkelt er det faktisk.

Gjest Piper
Skrevet
Delt foreldreansvar HAR omtrent alle. Det han vil ha er 50/50 samværsløsning. Alle blander disse to begrepene...Altså at barnet bor en uke hos han og en uke hos mor. Antakelig for å slippe bidrag (siden det kommer som lyn fra klar himmel) Nok en jævla idiot som tror at han skal spare penger....  :legrine:  La ham få 50/50 dersom ungen vil. Du får ikke bidrag lenger, men du får ei uke for deg selv jevnlig og han får lære hva det vil si å faktisk VÆRE forelder!

Delt foreldreansvar har man bare om man var gift da man fikk barna, eller om man har skrevet egen avtale. Ellers går foreldreansvaret automatisk til bostedsforeldren.

Og må alle som ønsker å ha barna sine 50/50, være ute etter å spare penger? Lurer på hvor mange kvinner som ikek ønsker å gi fra seg en del av omsorgen, på grunn av at de da mister en god del av bidraget. Sikkert flere enn fedre som bare tenker penger.

Gjest Gjest
Skrevet
Delt foreldreansvar har man bare om man var gift da man fikk barna, eller om man har skrevet egen avtale. Ellers går foreldreansvaret automatisk til bostedsforeldren.

Og må alle som ønsker å ha barna sine 50/50, være ute etter å spare penger? Lurer på hvor mange kvinner som ikek ønsker å gi fra seg en del av omsorgen, på grunn av at de da mister en god del av bidraget. Sikkert flere enn fedre som bare tenker penger.

Ja sikkert. Etter å ha gitt jevnt faen i ungene de første tolv årene, så er det nok det tapte samværet de er ute etter... :roll:

Gjest Piper
Skrevet
Ja sikkert. Etter å ha gitt jevnt faen i ungene de første tolv årene, så er det nok det tapte samværet de er ute etter... :roll:

Hvorfor sier du de, for jeg regner med det bare er snakk om en far eller? Må alle være like, fordi en er et dass? Mine har en dass til far, men jeg har da full forståelse for at andre fedre kan være flott fedre. Og det finnes enkelte kvinnfolk som er dass også, som bare tenker seg og sitt.

Gjest Gjest
Skrevet

jeg får 3800 for 2. ser jeg kan være fornøyd med det ja.

Gjest Gjest
Skrevet

jeg vil bare si, at bidragsyter ikke er pliktig å kjøpe så mye som et par sokker til barna. det er faktisk en av de tingene bidraget skal gå til.

Og er leiligheten for dyr for deg så får du gjøre som andre som bor over sin standard...flytt til noe billigere !

Dette er barna dine, ingen melkeku for svingende !

Skrevet
for ETT barn? Det er bra at foreldre blir enige om bidrag, og her tjener nok faren veldig veldig mye :-) Bra for barnet!!!

for to barn. han tjener ganske bra ja.. tror nok grunnen til at beløpet er så stort er fordi han nok håper på å bli sammen igjen.. og fordi vi har god kontakt og han vil det beste for barna..

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg lurer på hvorfor så mange er så bitre på at den andre forelderen ikke betaler noe utover bidraget. Dere får jo bidrag, hvorfor vil dere ha enda mer??

Skrevet
jeg vil bare si, at bidragsyter ikke er pliktig å kjøpe så mye som et par sokker til barna. det er faktisk en av de tingene bidraget skal gå til.

Og er leiligheten for dyr for deg så får du gjøre som andre som bor over sin standard...flytt til noe billigere !

Dette er barna dine, ingen melkeku for svingende !

Huff. Var det nødvendig da? Tenk å si noe slikt til et voksent menneske. Du burde skamme deg! Jeg har aldri tenkt på ungene mine som en melkeku. At det er mulig!!

Hovedinnlegget fra meg var ikke ment som offentlig klaging og syting, bare mere som et hjertesukk fra en enslig forsørger som prøver å få endene til møtes.

Du kan jo prøve å flytte til Tromsø og se om du får deg en billigere plass å bo når du trenger 3 soverom!!

Bare som en ekstra opplysning så har jeg de siste 4 årene hatt vaskejobb i tillegg til min faste jobb. Så ikke kom her å påstå at jeg "lever av" bidraget!!

Dust!

Skrevet
La ham få 50/50 dersom ungen vil. Du får ikke bidrag lenger, men du får ei uke for deg selv jevnlig og han får lære hva det vil si å faktisk VÆRE forelder!

Det kan være mange grunner til at noen ikke ønsker at far skal ha delt samvær, deriblandt meg. Far har rett og slett ikke mulighet for å ha ungene mer. Hans nye samboer har 3 barn fra før og de har altså nå fått et barn til. Det er rett og slett ikke plass til våre 2 barn. Når de er der annenhver helg må de sove på madrasser på gulvene eller dele seng (dersom ett av hennes barn er hos en av fedrene). Ikke særlig hyggelig for en gutt på 12 og en jente på snart 9.

Andre faktorer som spiller inn, er fars arbeidstid, og også skolearbeid med lekser og slikt hvor jeg rett og slett ikke kan stole på at ungene får den hjelpen de trenger.

Jeg tror ikke jeg ville ha sovet en natt dersom jeg visste at ungene mine skulle tilbringe mer tid enn hva de allerede gjør der.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Når det gjelder 50/50, kan jeg ikke tro det er for å slippe utgiftene i forbindelse med barnebidrag på 2800,-.

To barn koster gjerne mer enn 2800,- når de skal ha mat, klær, fritidsutstyr og alt som hører til i løpet av en halv måned.

Samtidig må fortsatt den forelderen med høyest inntekt betale bidrag til den med lavest inntekt.

Økonomisk vil det ikke lønne seg å ha 50/50 for barnefar, dersom han tenker at det skal spare ham for penger.

Gjest Gjest
Skrevet
Når det gjelder 50/50, kan jeg ikke tro det er for å slippe utgiftene i forbindelse med barnebidrag på 2800,-.

To barn koster gjerne mer enn 2800,- når de skal ha mat, klær, fritidsutstyr og alt som hører til i løpet av en halv måned.

Samtidig må fortsatt den forelderen med høyest inntekt betale bidrag til den med lavest inntekt.

Økonomisk vil det ikke lønne seg å ha 50/50 for barnefar, dersom han tenker at det skal spare ham for penger.

det er jeg ikke sikker på at du har rett i, husk at samværsfradraget er veldig høyt, jeg tror at med 50/50 kan bidraget falle nesten helt bort. så vikarierende motiver er fullt mulig for samværsforelder.

Gjest Hilde K S
Skrevet
det er jeg ikke sikker på at du har rett i, husk at samværsfradraget er veldig høyt, jeg tror at med 50/50 kan bidraget falle nesten helt bort. så vikarierende motiver er fullt mulig for samværsforelder.

Men det koster jo likevel ganske mye å ha barn, ikke sant? Dersom bidraget blir redsert til 0,-, så vil det fortsatt gå mye penger til klær, fritid og mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...