Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2006 #21 Skrevet 6. juli 2006 Jepp, det er dette jeg også tenker. ← Du har helt sikkert full jobb, men har du barn?
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2006 #22 Skrevet 6. juli 2006 Er enig med at man kan trekke analogier til å vaske bilen etc. Å få barn er jo i høy grad frivillig det også! Livet er dessuten fullt med ting man må gjøre for seg selv og andre på fritiden, hvor skal man trekke grensene for hva som er jobb og hva som ikke er det? ← Hvor ofte vasker du bilen siden du mener dette er en reell sammenligning? Vasker du bilen hver eneste dag, flere ganger om dagen i 50 år slik du gjør med f.eks oppvasken? Det å vaske bilen er en del av en jobb (hus/hjemmearbeid), men det er ikke en jobb i seg selv. Derfor blir det helt søkt å trekke denne sammenligningen! Husarbeid er den eneste jobben en utfører hver eneste dag 24/7 gjennom et helt liv!
Gjest Bare innom Skrevet 6. juli 2006 #23 Skrevet 6. juli 2006 (endret) Da har vi fått avklart en ting: "husmor" er ikke et yrke. Dette stemmer også pr. definisjon. Men det er vel klart at det å være husmor er en jobb/ et arbeid. Så da gjenstår det å avklare om det å være husmor er en fulltidsjobb, eller en deltidsjobb. En fulltidsjobb beregnes til å være mellom 37.5 t/u og 45 t/u. For at husmoren skal ha en fulltidsjobb må hun da utføre sin jobb i minimum 5 1/2 t/dagen. Personlig tar mine faste arbeidsoppgaver ca 5 timer (effektiv arbeidstid) + det som kommer til av "ekstraarbeid". I tillegg kommer "overtiden" ved syke barn, møter, tannlegebesøk, legebesøk osv. Så for meg personlig er husarbeid en fulltidsjobb. Jeg anser derfor at yrkesaktive foreldre har to jobber, med en total arbeidsmengde på minimum 150% (der to deler alt arbeid i hjemmet 50/50), og at aleneforeldre har to fulltidsstillinger. Dette kan da ikke være uriktig? Endret 6. juli 2006 av Bare innom
Gjest Miloine Skrevet 6. juli 2006 #24 Skrevet 6. juli 2006 Hvor ofte vasker du bilen siden du mener dette er en reell sammenligning? Vasker du bilen hver eneste dag, flere ganger om dagen i 50 år slik du gjør med f.eks oppvasken? Det å vaske bilen er en del av en jobb (hus/hjemmearbeid), men det er ikke en jobb i seg selv. Derfor blir det helt søkt å trekke denne sammenligningen! Husarbeid er den eneste jobben en utfører hver eneste dag 24/7 gjennom et helt liv! ← Så enig, så enig, med deg, Nigo-San og Bare Innom
Gjest gjest1 Skrevet 6. juli 2006 #25 Skrevet 6. juli 2006 Du har helt sikkert full jobb, men har du barn? ← På hvilken måte er det relevant?
Gjest Bare innom Skrevet 6. juli 2006 #26 Skrevet 6. juli 2006 Så enig, så enig, med deg, Nigo-San og Bare Innom ← Takk Miloine. Godt å se at det finnes noen som er enige, og som ser at det å være mor og husmor ikke bare er latmannsliv og "ferie".
Gjest gjest1 Skrevet 6. juli 2006 #27 Skrevet 6. juli 2006 Takk Miloine. Godt å se at det finnes noen som er enige, og som ser at det å være mor og husmor ikke bare er latmannsliv og "ferie". ← Det er da virkelig ikke det ''vi andre'' mener heller, selv om vi ikke nødvendigvis er enige i at det bør få status som et yrke.
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2006 #28 Skrevet 6. juli 2006 Personlig tar mine faste arbeidsoppgaver ca 5 timer (effektiv arbeidstid) + det som kommer til av "ekstraarbeid". I tillegg kommer "overtiden" ved syke barn, møter, tannlegebesøk, legebesøk osv. Så for meg personlig er husarbeid en fulltidsjobb. ← Wow, du må virkelig ha et digert hus? Fem timer hver dag, og så er legebesøk "overtid"? Synes det hørtes voldsomt ut! To-tre timer kan jeg skjønne, men FEM?
Gjest Bare innom Skrevet 6. juli 2006 #29 Skrevet 6. juli 2006 Det er da virkelig ikke det ''vi andre'' mener heller, selv om vi ikke nødvendigvis er enige i at det bør få status som et yrke. ← Ok, for å være helt seriøs: jeg mener heller ikke nødvendigvis at det å være husmor bør få status som yrke. Jeg er bare lei den holdningen som mange har om det å "bare" være hjemme. De som velger å være hjemme blir ofte møtt med nedlatenhet, spydige kommentarer og blir ofte ansett for å være mindre intelligente. Jeg mener helt ærlig at det å være hjemme med hus og barn eren fulltidsjobb, og at det bør bli anerkjent for det, og ikke minst at de som har valgt å være hjemme skal bli respektert for dette. Jeg mener at de yrkesaktive foreldrene bør ha anerkjennelse for at de er dobbeltarbeidende. Det står respekt av å klare å sjonglere hus/hjem, barn, jobb/studier, øvrig familie og alt det andre hverdagen bringer med seg. Jeg har selv vært hjemme i mange år p.g.a sykdom. Mange har fått med seg at jeg er hjemme, men ikke alle vet hvorfor jeg ikke er yrkesaktiv, heller ikke hvilken utdannelse jeg har. Jeg har fått kommentarer som ikke bare er uhøflige, men som grenser til sjikanering. Folk har blitt overrasket når de oppdager at jeg er et nomalt oppegående menneske, selv om jeg "bare" er hjemme... Når jeg så forklarer at jeg er hjemmegrunnet sykdom, da endres holdningen, og jeg får høre: "da skjønner jeg bedre..." Og dette er bakgrunnen for denne tråden! Jeg mener ikke at du anser husmødre som late og dumme, men det ER mange med den holdningen der ute, og dette mener jeg er trist!
Gjest Bare innom Skrevet 6. juli 2006 #30 Skrevet 6. juli 2006 Wow, du må virkelig ha et digert hus? Fem timer hver dag, og så er legebesøk "overtid"? Synes det hørtes voldsomt ut! To-tre timer kan jeg skjønne, men FEM? ← Nei, jeg har ikke et stort hus. Men jeg bruker nok litt lengre tid enn deg på en del arbeidsoppgaver.
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2006 #32 Skrevet 6. juli 2006 En husmor er en som jobber gratis. Jeg vil si det er en form for idealistisk arbeid.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2006 #33 Skrevet 7. juli 2006 nei jeg ser ikke på husmor som et yrke,og da er de vel heller ikke dobbeltarbeidende i den forstand.hvis man skal bruke et slikt uttrykk,er det vel riktig å si at menn er mere dobbeltarbeidende enn kvinner,i og med at det er flere menn som jobber heltid
Gjest Bare innom, ikke innlogget Skrevet 7. juli 2006 #34 Skrevet 7. juli 2006 nei jeg ser ikke på husmor som et yrke,og da er de vel heller ikke dobbeltarbeidende i den forstand.hvis man skal bruke et slikt uttrykk,er det vel riktig å si at menn er mere dobbeltarbeidende enn kvinner,i og med at det er flere menn som jobber heltid ← Jeg skrev: Jeg anser derfor at yrkesaktive foreldre har to jobber, med en total arbeidsmengde på minimum 150% (der to deler alt arbeid i hjemmet 50/50), og at aleneforeldre har to fulltidsstillinger. Så jeg regner absolutt mannen som dobbeltarbeidende også, så fremt at han deltar i hjemmet på lik linje med kvinnen. Nei, det å være husmor er ikke et yrke, men det er rart at enkelte ikke kan respektere at noen har valgt å ha hus/hjem og barn som sin jobb...
Gjest gjest1 Skrevet 7. juli 2006 #35 Skrevet 7. juli 2006 (endret) Kanskje husmoryrket burde få større anerkjennelse som yrke, så det ble lettere for flere å velge og oppdra sine egne unger. I dag blir man jo nærmest sett ned på dersom man velger dette fremfor å gjøre karriere, og når en hjemmearbeidende får spørsmål om hva hun jobber med, svarer hun gjerne litt unnvikende at hun er hjemme og så føler hun at hun må forsvare valget sitt. Er det ikke sånn? Man gjør en jobb, og den starter i det øyeblikket man er ute av senga, og den varer ofte til det er sengetid igjen - man få bare ikke betalt for det. Barnetrygden er ikke lønn til mor, den er for å sikre ungen det nødvendigste, og du får den selv om du jobber ute. Jeg lurer også på hvorfor det er et yrke å ta vare på andres barn fra åtte til fem, som dagmamma eller som ansatt i barnehage, men når du tar deg av dine egne barn hjemme så er det ikke en jobb lenger... det er da akkurat samme jobben. Og det blir faktisk også mer arbeid i huset så lenge man faktisk er hjemme med ungene hele dagen.... dere som går til jobb om morgenen, og hvor huset da står tomt hele dagen... det samler seg ikke arbeid i et tomt hus. Jeg husker da jeg var hjemme med mine, etter at begynte i park og på førskole osv..... jeg så frem til ferier og helger med gru, istedet for glede... for i hverdagen hadde jeg i hvert fall litt pusterom mens ungene var avgårde på sine ting et par timer.. Da kunne jeg gjøre litt i huset uten å bli avbrutt hele tiden osv... Det er slitsomt og for meg ble det rene sommerferien den dagen jeg gikk ut i full jobb. Endret 7. juli 2006 av mysan
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2006 #36 Skrevet 7. juli 2006 Det ville ha hjulpet om man kunne få pensjonspoeng for å være husmor!
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2006 #37 Skrevet 7. juli 2006 Det ville ha hjulpet om man kunne få pensjonspoeng for å være husmor! ← Men det er jo vanskelig all den tid husmødre ikke betaler innn penger til Folketrygden
Gjest Bare innom Skrevet 7. juli 2006 #38 Skrevet 7. juli 2006 Kanskje husmoryrket burde få større anerkjennelse som yrke, så det ble lettere for flere å velge og oppdra sine egne unger. I dag blir man jo nærmest sett ned på dersom man velger dette fremfor å gjøre karriere, og når en hjemmearbeidende får spørsmål om hva hun jobber med, svarer hun gjerne litt unnvikende at hun er hjemme og så føler hun at hun må forsvare valget sitt. Er det ikke sånn? Man gjør en jobb, og den starter i det øyeblikket man er ute av senga, og den varer ofte til det er sengetid igjen - man få bare ikke betalt for det. Barnetrygden er ikke lønn til mor, den er for å sikre ungen det nødvendigste, og du får den selv om du jobber ute. Jeg lurer også på hvorfor det er et yrke å ta vare på andres barn fra åtte til fem, som dagmamma eller som ansatt i barnehage, men når du tar deg av dine egne barn hjemme så er det ikke en jobb lenger... det er da akkurat samme jobben. Og det blir faktisk også mer arbeid i huset så lenge man faktisk er hjemme med ungene hele dagen.... dere som går til jobb om morgenen, og hvor huset da står tomt hele dagen... det samler seg ikke arbeid i et tomt hus. Jeg husker da jeg var hjemme med mine, etter at begynte i park og på førskole osv..... jeg så frem til ferier og helger med gru, istedet for glede... for i hverdagen hadde jeg i hvert fall litt pusterom mens ungene var avgårde på sine ting et par timer.. Da kunne jeg gjøre litt i huset uten å bli avbrutt hele tiden osv... Det er slitsomt og for meg ble det rene sommerferien den dagen jeg gikk ut i full jobb. ← Veldig godt skrevet. Jeg er enig med deg i alt! Det ville ha hjulpet om man kunne få pensjonspoeng for å være husmor! ← Men det er jo vanskelig all den tid husmødre ikke betaler innn penger til Folketrygden ← En får jo pensjonspoeng i opp til 7 år for å være hjemme med barn da...
Gjest Gjesta Skrevet 7. juli 2006 #39 Skrevet 7. juli 2006 Hvor ofte vasker du bilen siden du mener dette er en reell sammenligning? Vasker du bilen hver eneste dag, flere ganger om dagen i 50 år slik du gjør med f.eks oppvasken? Det å vaske bilen er en del av en jobb (hus/hjemmearbeid), men det er ikke en jobb i seg selv. Derfor blir det helt søkt å trekke denne sammenligningen! Husarbeid er den eneste jobben en utfører hver eneste dag 24/7 gjennom et helt liv! ← Nei, jeg vasker ikke bilen hver dag. Men det følger da av flere sine argumenter her at jeg da kan kalle det en deltidsjobb. Eller ekstravakt? 10% stilling? Jeg utfører også husarbeid hver eneste dag, selv om jeg ikke har barn. Det å få barn er dessuten frivillig, og det å være hjemmeværende husmor er faktisk et privilegium som flere kvinner IKKE har. Synes derfor det er kjipt av rike mødre og syte og klage fordi de ikke blir respektert for at de har valgt å være hjemme, når det faktisk finnes flere kvinner som svært gjerne ville vært husmødre men som ikke har muligheten til det. Og hvis det er så forbanna slit å være husmor, hvorfor får dere ikke mannen til å gjøre det heller? Eller deler ansvaret? Eller forfølger en karriere, og benytter dere av dagmammaer, barnehager og hushjelper? Ingen tvil om at husmødre utfører en slags jobb av uvurderlig verdi for samfunnet, men ikke kom og hevd at dere har det så vanvittig mye hardere enn andre.
Gjest Bare innom Skrevet 7. juli 2006 #40 Skrevet 7. juli 2006 Nei, jeg vasker ikke bilen hver dag. Men det følger da av flere sine argumenter her at jeg da kan kalle det en deltidsjobb. Eller ekstravakt? 10% stilling? Jeg utfører også husarbeid hver eneste dag, selv om jeg ikke har barn. Det å få barn er dessuten frivillig, og det å være hjemmeværende husmor er faktisk et privilegium som flere kvinner IKKE har. Synes derfor det er kjipt av rike mødre og syte og klage fordi de ikke blir respektert for at de har valgt å være hjemme, når det faktisk finnes flere kvinner som svært gjerne ville vært husmødre men som ikke har muligheten til det. Og hvis det er så forbanna slit å være husmor, hvorfor får dere ikke mannen til å gjøre det heller? Eller deler ansvaret? Eller forfølger en karriere, og benytter dere av dagmammaer, barnehager og hushjelper? Ingen tvil om at husmødre utfører en slags jobb av uvurderlig verdi for samfunnet, men ikke kom og hevd at dere har det så vanvittig mye hardere enn andre. ← Selvfølgelig har du også husmorplikter selv om du ikke har barn, men du må vel være enig i at mengden husarbeid øker proporsjonalt med antall personer i husholdningen? Og du er sikkert ikke uenig i at små barn roter mer enn større barn og voksne? (I alle fall i teorien ) Det å få barn er frivillig, men at du nekter å respektere hjemmeværende husmødre fordi de er RIKE..., og for så i neste setning si at du ikke respekterer dem fordi det er så mange andre som ønsker det samme men som ikke har muligheten... misunnelse heter dette på godt norsk! Det er fåtallet av norske husmødre som er hjemme p.g.a at de er rike. Noen har fått muligheten til å være hjemme p.g.a kontantstøtten, noen prioriterer å leve veldig sparsomt for å ha muligheten til å være hjemme, og det er sikkert mange andre grunner også. Mitt poeng er at en uansett bør respektere andre menneskers valg, og anerkjenne at de også gjør en god samfunnsinnsats, selv om deres innsats ikke kan måles i kroner og øre! Og hvem har sagt at det er mer slitsomt å være husmor enn å være yrkesaktiv? Jeg har sagt at det er en fulldagsjobb å være husmor på heltid, og at det er en enda større jobb å være både husmor og yrkesaktiv! Og til slutt, du sier "dere". For ordens skyld: jeg er riktignok hjemmeværende, men ikke av eget valg. Jeg må også dessverre erkjenne at om jeg hadde hatt valget, så hadde ikke "husmoryrket" på heltid vært noe for meg! (av flere grunner) Men dette betyr ikke at jeg ikke kan ha stor respekt for de menneskene som har tatt dette valget! Og jeg kan ikke se hvorfor de skal være nødt til å forsvare sitt valg, og hvorfor de skal rakkes ned på av andre fordi de har vært så utradisjonelle at de har valgt tradisjonelt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå