Gjest Bare innom Skrevet 6. juli 2006 #1 Skrevet 6. juli 2006 Etter å ha lest flere tråder om husmødre her inne, så har jeg blitt ganske forvirret… Dagmamma, barnehageassistent, førskolelærer er alle yrker. Det samme er hushjelp og renholdsarbeider. Men med en gang en kombinerer disse yrkene til samlebetegnelsen ”husmor”, så er det plutselig ikke et yrke lenger… Hva kommer dette av? Er det fordi en passer sine egne barn og vasker sitt eget hus? Så hører jeg om de som anerkjenner ”husmor-yrket” som en jobb, og som betegner seg selv som ”dobbeltarbeidende”. Dette er mennesker som har to yrker: ett som de får betalt for, og ett ”pliktarbeid” som venter når de kommer hjem fra sin betalte jobb. Denne pliktjobben har de ikke betalt for, og heller ikke ferie fra. Men hvordan kan de være dobbeltarbeidende når det å være ”husmor” ikke er et yrke? Er ”husmor-yrket” IKKE en jobb, så er alle hjemmeværende husmødre arbeidsledige, og har dermed krav på arbeidsledighetstrygd. Og da er heller ikke alle ”dobbeltarbeidende” dobbeltarbeidende lenger, i og med at de da har kun en jobb. Er ”husmor-yrket” en jobb, hvorfor får de da ikke lønn, ferie og feriepenger? Det finnes en ganske stor logisk brist her inne et sted, kan noen hjelpe meg å finne den???
agbre Skrevet 6. juli 2006 #2 Skrevet 6. juli 2006 Husmor er selvsagt ingen jobb, for man får jo ikke lønn!!!! Ergo så er ikke folk dobbeltarbeidende når de jobber "ute" og er husmødre i tillegg. De får jo kun en lønn
Arkana Skrevet 6. juli 2006 #3 Skrevet 6. juli 2006 Jeg ser nok ikke på husmor som et yrke, all den tid det de gjør faktisk er noe som alle andre også må gjøre i tillegg til jobben sin. Men jeg ser ikke på dem som arbeidsledige heller, for meg er vel det å være arbeidsledig det å ønske å være i jobb, men ikke ha en. Å frivillig være uten arbeid er ikke helt det samme, for man er jo ikke akkurat ledig for arbeid når man ikke vil arbeide.
Gjest TS=godt spørsmål Skrevet 6. juli 2006 #4 Skrevet 6. juli 2006 Når du er husmor jobber du i hjemmet med daglige gjøremål, og du tar deg av evt barn og slipper barnehageutgifter! Når barna blir store og du flytter ut, og en tenkt situasjon at du skiller deg fra mannen som alltid har forsørget deg, så får du ikke arbeidsledighetstrygd! Du blir sittende igjen med ingenting og må ty til sosialen! Det er jo dette som er velferdsnorge! http://www.liberal.no/utgivelser/FOVB-0001A3F2/01/S008893E2
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2006 #5 Skrevet 6. juli 2006 Når du er husmor jobber du i hjemmet med daglige gjøremål, og du tar deg av evt barn og slipper barnehageutgifter! Når barna blir store og du flytter ut, og en tenkt situasjon at du skiller deg fra mannen som alltid har forsørget deg, så får du ikke arbeidsledighetstrygd! Du blir sittende igjen med ingenting og må ty til sosialen! Det er jo dette som er velferdsnorge! http://www.liberal.no/utgivelser/FOVB-0001A3F2/01/S008893E2 ← feilnår barna flytter ut
Gjest Bare innom Skrevet 6. juli 2006 #6 Skrevet 6. juli 2006 (endret) Jeg ser nok ikke på husmor som et yrke, all den tid det de gjør faktisk er noe som alle andre også må gjøre i tillegg til jobben sin. Men jeg ser ikke på dem som arbeidsledige heller, for meg er vel det å være arbeidsledig det å ønske å være i jobb, men ikke ha en. Å frivillig være uten arbeid er ikke helt det samme, for man er jo ikke akkurat ledig for arbeid når man ikke vil arbeide. ← Ok, jeg ser hva du sier. Men ser du ikke at det er et paradoks at: Om jeg velger å betale naboen for å passe barna mine hver dag mellom 8 og 16, så jobber hun. MEN, om jeg velger å "putte pengene" i egen lomme og gjøre jobben selv, så er det plutselig ingen jobb lenger? Det er jo det samme arbeidet som blir utført.... Og, om jeg velger å betale en kvinne for å ha det daglige renhold i mitt hjem, så jobber denne kvinnen. MEN, om jeg utfører jobben selv, så er det plutselig ikke en jobb lenger? Det er også her det samme arbeidet som blir utført... Hvorfor er det så vanskelig å anerkjenne "husmor" som et yrke, og at en yrkesaktiv kvinne, som i tillegg må ta seg av hjemmearbeidet når hun kommer hjem, er dobbeltarbeidende? Kan ikke det å være "husmor" ses på som det samme som å være "selvstendig næringsdrivende", hvor hun kan velge å betale for å sette bort jobben, ta deler av jobben selv og resten ut på "anbud", eller at hun velger å ta hele jobben selv... Barna må jo ha tilsyn uansett, er da ikke samme jobben om det er mor eller naboen som utfører denne jobben? Edit: glemte et ord Endret 6. juli 2006 av Bare innom
Gjest gjest1 Skrevet 6. juli 2006 #7 Skrevet 6. juli 2006 Mener du at det skal kalles ''jobb'' når noen reparerer bilen sin på fritida også?
Gjest Miloine Skrevet 6. juli 2006 #8 Skrevet 6. juli 2006 Mener du at det skal kalles ''jobb'' når noen reparerer bilen sin på fritida også? ← Nei, det er en fritids syssel og gjøres ikke hver eneste dag i flere år! Enig med "bare innom", og mener også at gjest har et godt poeng!
Gjest gjest1 Skrevet 6. juli 2006 #9 Skrevet 6. juli 2006 Nei, det er en fritids syssel og gjøres ikke hver eneste dag i flere år! ← Hva med annet utearbeid?
Arkana Skrevet 6. juli 2006 #10 Skrevet 6. juli 2006 Ok, jeg ser hva du sier. Men ser du ikke at det er et paradoks at: Om jeg velger å betale naboen for å passe barna mine hver dag mellom 8 og 16, så jobber hun. MEN, om jeg velger å "putte pengene" i egen lomme og gjøre jobben selv, så er det plutselig ingen jobb lenger? Det er jo det samme arbeidet som blir utført.... Og, om jeg velger å betale en kvinne for å ha det daglige renhold i mitt hjem, så jobber denne kvinnen. MEN, om jeg utfører jobben selv, så er det plutselig ikke en jobb lenger? Det er også her det samme arbeidet som blir utført... Hvorfor er det så vanskelig å anerkjenne "husmor" som et yrke, og at en yrkesaktiv kvinne, som i tillegg må ta seg av hjemmearbeidet når hun kommer hjem, er dobbeltarbeidende? Kan ikke det å være "husmor" ses på som det samme som å være "selvstendig næringsdrivende", hvor hun kan velge å betale for å sette bort jobben, ta deler av jobben selv og resten ut på "anbud", eller at hun velger å ta hele jobben selv... Barna må jo ha tilsyn uansett, er da ikke samme jobben om det er mor eller naboen som utfører denne jobben? Edit: glemte et ord ← Ja, jeg skjønner hvordan du tenker, og synes egentlig det er vanskelig å finne et fasitsvar her (uten at vi egentlig trenger å komme fram til en enighet). Jeg har ikke noe problem med å anerkjenne husmødre som arbeidende kvinner på lik linje med de som har et betalende arbeid utenfor hjemmet, selv om jeg føler at det ikke høres helt riktig ut likevel. Jeg kan ikke helt si hva det er som gjør at jeg ikke synes husmor er et yrke, men det har vel litt å gjøre med det jeg skrev i første innlegg: at de gjør noe som alle andre også må gjøre. Du nevner da at barnepasser og hushjelp jo er yrker, men her får de betalt for jobben, så jeg vil vel si at lønn er en del av det å ha et yrke. Hmm, det er ikke så lett det her. Husmødre faller litt mellom to stoler.
Gjest Bare innom Skrevet 6. juli 2006 #11 Skrevet 6. juli 2006 Mener du at det skal kalles ''jobb'' når noen reparerer bilen sin på fritida også? ← Man gjør jo en jobb, men dette arbeidet er frivillig, og ikke er ikke noe som blir gjort kontinuerlig hver dag gjennom alle år, så nei, dette blir ikke det samme.
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2006 #12 Skrevet 6. juli 2006 Jeg ser nok ikke på husmor som et yrke, all den tid det de gjør faktisk er noe som alle andre også må gjøre i tillegg til jobben sin. Men jeg ser ikke på dem som arbeidsledige heller, for meg er vel det å være arbeidsledig det å ønske å være i jobb, men ikke ha en. Å frivillig være uten arbeid er ikke helt det samme, for man er jo ikke akkurat ledig for arbeid når man ikke vil arbeide. ← Jeg var hjemme til gutten min var 3 år og passet han og gjorde husarbeid. Etter det har jeg hatt full jobb, men med avlastning fra barnehagen med barnepass mens jeg har vært på jobb, for så å ta husarbeidet når jeg kommer hjem fra jobb! men da har mannen min hjulpet meg mer i hjemmet også!
Gjest Bare innom Skrevet 6. juli 2006 #13 Skrevet 6. juli 2006 Ja, jeg skjønner hvordan du tenker, og synes egentlig det er vanskelig å finne et fasitsvar her (uten at vi egentlig trenger å komme fram til en enighet). Jeg har ikke noe problem med å anerkjenne husmødre som arbeidende kvinner på lik linje med de som har et betalende arbeid utenfor hjemmet, selv om jeg føler at det ikke høres helt riktig ut likevel. Jeg kan ikke helt si hva det er som gjør at jeg ikke synes husmor er et yrke, men det har vel litt å gjøre med det jeg skrev i første innlegg: at de gjør noe som alle andre også må gjøre. Du nevner da at barnepasser og hushjelp jo er yrker, men her får de betalt for jobben, så jeg vil vel si at lønn er en del av det å ha et yrke. Hmm, det er ikke så lett det her. Husmødre faller litt mellom to stoler. ← Helt enig i at husmødre faller mellom to stoler. Jeg kan også trekke tankegangen litt lengre: En får pensjonspoeng i opp til 7 år for å være hjemme med barn, og en får "lønn" for jobben gjennom barnetrygden. "Lønnen" blir utbetalt i 18 år, og en forventer da at jobbens varighet er tilsvarende antall år. Pensjonspoeng er som kjent noe en opparbeider seg gjennom å ha et arbeid, så på papiret er det et arbeid å passe sine egne barn i 7 år, men hva med de resterende 11 årene? Da er det plutselig ikke et yrke lenger? Dette er jammen ikke lett å forstå!
Pilar Skrevet 6. juli 2006 #14 Skrevet 6. juli 2006 (endret) Jeg ser ikke på husmortilværelsen som et yrke - man tar seg av familien sin, og det er strevsomt nok med små barn, men å si at det er et yrke ? Nei. Endret 6. juli 2006 av Pilar
Gjest Bare innom Skrevet 6. juli 2006 #15 Skrevet 6. juli 2006 Når du er husmor jobber du i hjemmet med daglige gjøremål, og du tar deg av evt barn og slipper barnehageutgifter! Når barna blir store og du flytter ut, og en tenkt situasjon at du skiller deg fra mannen som alltid har forsørget deg, så får du ikke arbeidsledighetstrygd! Du blir sittende igjen med ingenting og må ty til sosialen! Det er jo dette som er velferdsnorge! http://www.liberal.no/utgivelser/FOVB-0001A3F2/01/S008893E2 ← Nå har jeg fått lest artikkelen du henviste til, og jeg er i det minste enig med overskriften! Resten av artikkelen var nok litt på siden av denne diskusjonen, men uansett er dette er interessant tema! Ellers er jeg helt enig med deg! Og det behøver ikke være skilsmisse som er grunnen til den dårlige økonomien. En har ikke mulighet til å opparbeide seg pensjonspoeng ved å være "hjemmearbeidende", og dermed er en sikret minstepensjon... Det er belønningen for å ha gjort en god jobb gjennom et helt yrkesliv.
Gjest Miloine Skrevet 6. juli 2006 #16 Skrevet 6. juli 2006 Hva med annet utearbeid? ← Utearbeid som hagearbeid er en del av det en husmor gjør når hun går hjemme! (som oftest) Jeg kaller heller ikke husmorarbeidet som et yrke, men at det er en jobb å være husmor mener jeg virkelig at det er! Spesielt dersom du i tilegg til hus og hagearbeid, butikkinnkjøp etc. har barn å ta deg av! Jeg vet jo selv, av erfaring, at det å ha full jobb/skole, småbarn og evt. aleneforsørger er tøft! Det er faktisk det jeg alltid har vært, mer eller mindre, fram til for 4 år siden (sønnen min er 15)
Gjest Gjesta Skrevet 6. juli 2006 #17 Skrevet 6. juli 2006 Å være husmor er per definisjon ikke et yrke, det er ikke vits i å diskutere en gang. Man kan fremdeles anerkjenne at det er både strevsomt og ekstremt viktig for samfunnet, men det blir feil å kalle det et yrke i ordets rette betydning. Er enig med at man kan trekke analogier til å vaske bilen etc. Å få barn er jo i høy grad frivillig det også! Livet er dessuten fullt med ting man må gjøre for seg selv og andre på fritiden, hvor skal man trekke grensene for hva som er jobb og hva som ikke er det?
Gjest Miloine Skrevet 6. juli 2006 #18 Skrevet 6. juli 2006 Nå har jeg fått lest artikkelen du henviste til, og jeg er i det minste enig med overskriften! Resten av artikkelen var nok litt på siden av denne diskusjonen, men uansett er dette er interessant tema! Ellers er jeg helt enig med deg! Og det behøver ikke være skilsmisse som er grunnen til den dårlige økonomien. En har ikke mulighet til å opparbeide seg pensjonspoeng ved å være "hjemmearbeidende", og dermed er en sikret minstepensjon... Det er belønningen for å ha gjort en god jobb gjennom et helt yrkesliv. ← Enig med deg og gjesteinnlegget - og for en belønning da!
Gjest gjest1 Skrevet 6. juli 2006 #19 Skrevet 6. juli 2006 Å være husmor er per definisjon ikke et yrke, det er ikke vits i å diskutere en gang. Man kan fremdeles anerkjenne at det er både strevsomt og ekstremt viktig for samfunnet, men det blir feil å kalle det et yrke i ordets rette betydning. Er enig med at man kan trekke analogier til å vaske bilen etc. Å få barn er jo i høy grad frivillig det også! Livet er dessuten fullt med ting man må gjøre for seg selv og andre på fritiden, hvor skal man trekke grensene for hva som er jobb og hva som ikke er det? ← Jepp, det er dette jeg også tenker.
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2006 #20 Skrevet 6. juli 2006 Å være husmor er per definisjon ikke et yrke, det er ikke vits i å diskutere en gang. Man kan fremdeles anerkjenne at det er både strevsomt og ekstremt viktig for samfunnet, men det blir feil å kalle det et yrke i ordets rette betydning. Er enig med at man kan trekke analogier til å vaske bilen etc. Å få barn er jo i høy grad frivillig det også! Livet er dessuten fullt med ting man må gjøre for seg selv og andre på fritiden, hvor skal man trekke grensene for hva som er jobb og hva som ikke er det? ← Det er vel en generell enighet her inne at husmor ikke er et yrke, men at det er slitsom å være det spes.hvis du i tilegg har barn. Det er 'lønn for strevet' det er snakk om kjære deg. Analogier TIL Å VASKE BILEN OG BARNEPASS den er drøy! Barnepass gjør du daglig, fikse bilen gjør du strengt tatt ikke vær dag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå