Nabodama Skrevet 7. juli 2006 #41 Skrevet 7. juli 2006 Ok, jeg ser hva du sier. Men ser du ikke at det er et paradoks at: Om jeg velger å betale naboen for å passe barna mine hver dag mellom 8 og 16, så jobber hun. MEN, om jeg velger å "putte pengene" i egen lomme og gjøre jobben selv, så er det plutselig ingen jobb lenger? Det er jo det samme arbeidet som blir utført.... Og, om jeg velger å betale en kvinne for å ha det daglige renhold i mitt hjem, så jobber denne kvinnen. MEN, om jeg utfører jobben selv, så er det plutselig ikke en jobb lenger? Det er også her det samme arbeidet som blir utført... Hvorfor er det så vanskelig å anerkjenne "husmor" som et yrke, og at en yrkesaktiv kvinne, som i tillegg må ta seg av hjemmearbeidet når hun kommer hjem, er dobbeltarbeidende? Kan ikke det å være "husmor" ses på som det samme som å være "selvstendig næringsdrivende", hvor hun kan velge å betale for å sette bort jobben, ta deler av jobben selv og resten ut på "anbud", eller at hun velger å ta hele jobben selv... Barna må jo ha tilsyn uansett, er da ikke samme jobben om det er mor eller naboen som utfører denne jobben? Edit: glemte et ord ← Å utføre tjenester for andre er ikke det samme som å utføre tjenester for seg selv. En får ikke betalt for å gjøre ting for seg selv. Får da være måte på. Jeg går til andre for å få klippet håret, selv om jeg kunne gjort det selv også.
Nabodama Skrevet 7. juli 2006 #42 Skrevet 7. juli 2006 Mener dere virkelig at det å være husmor er noe som en burde få lønn for? Det mener jeg faktisk er toppen av egoisme. Vel lever vi i et av verdens rikeste land, men likevel lever f.eks pensjonistene på fattigdomsgrensa. Vi må ordne opp i slike ting før husmødrene, som går hjemme av fri vilje og utfører tjenester for seg selv skal lønnes for det. De passer sine egne barn og rydder/vasker sitt eget hus/skitt. Hva med oss som er i full jobb, vi burde vel også få lønn da for det vi gjør hjemme?
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2006 #43 Skrevet 7. juli 2006 Mener du at det skal kalles ''jobb'' når noen reparerer bilen sin på fritida også? ← Dersom det er profesjonelle (dvs har relevant utdannelse eller erfaring) så regnes det faktisk som det, feks i følge regler for skatt og arbeidsledighetstrygd.
Gjest Bare innom Skrevet 7. juli 2006 #44 Skrevet 7. juli 2006 (endret) Mener dere virkelig at det å være husmor er noe som en burde få lønn for? Det mener jeg faktisk er toppen av egoisme. Vel lever vi i et av verdens rikeste land, men likevel lever f.eks pensjonistene på fattigdomsgrensa. Vi må ordne opp i slike ting før husmødrene, som går hjemme av fri vilje og utfører tjenester for seg selv skal lønnes for det. De passer sine egne barn og rydder/vasker sitt eget hus/skitt. Hva med oss som er i full jobb, vi burde vel også få lønn da for det vi gjør hjemme? ← Nei, jeg mener ikke at en skal ha lønn for å være hjemme, jeg gjentar: jeg ønsker at de som velger å være hjemme skal få anerkjennelse for at de gjør en verdifull jobb, !!! og at folk faktisk respekterer det valget de har tatt! (Se mysans innlegg, hun beskrev det veldig bra) Dessuten hadde det vel vært greit om de som har vært husmødre hele livet (les våre bestemødre og oldemødre) hadde fått en annen belønning enn minstepensjon for å ha jobbet hardt et helt liv! Her hadde kanskje pensjonspoeng vært på sin plass? I dag møter husmødre negative holdninger hvor enn de snur seg! Om en jente velger å bli oljearbeider eller snekker, så blir hun hyllet som en helt, men om en kvinne velger å ta vare på hus/hjem og barn utover de første 3 år, så er hun idiot, egoist, arbeidssky og jeg vet ikke hva... (dette er kommentarer JEG har fått før folk får vite at jeg er hjemme p.g.a sykdom) Jeg gjentar paradokset: Om en dagmamma passer et barn, så jobber hun. Om en mor passer sitt eget barn (gjør samme jobben) så er hun egoist og arbeidssky...Hvor er logikken i dette synet? Dette er holdningen våre hjemmeværende husmødre møter til daglig. Det å "være hjemmeværende husmor" har blitt et skjellsord, og dette synes jeg ikke våre husmødre på heltid fortjener! Endret 7. juli 2006 av Bare innom
Nabodama Skrevet 7. juli 2006 #45 Skrevet 7. juli 2006 Nei, jeg mener ikke at en skal ha lønn for å være hjemme, jeg gjentar: jeg ønsker at de som velger å være hjemme skal få anerkjennelse for at de gjør en verdifull jobb, !!! og at folk faktisk respekterer det valget de har tatt! (Se mysans innlegg, hun beskrev det veldig bra) Dessuten hadde det vel vært greit om de som har vært husmødre hele livet (les våre bestemødre og oldemødre) hadde fått en annen belønning enn minstepensjon for å ha jobbet hardt et helt liv! Her hadde kanskje pensjonspoeng vært på sin plass? I dag møter husmødre negative holdninger hvor enn de snur seg! Om en jente velger å bli oljearbeider eller snekker, så blir hun hyllet som en helt, men om en kvinne velger å ta vare på hus/hjem og barn utover de første 3 år, så er hun idiot, egoist, arbeidssky og jeg vet ikke hva... (dette er kommentarer JEG har fått før folk får vite at jeg er hjemme p.g.a sykdom) Jeg gjentar paradokset: Om en dagmamma passer et barn, så jobber hun. Om en mor passer sitt eget barn (gjør samme jobben) så er hun egoist og arbeidssky...Hvor er logikken i dette synet? Dette er holdningen våre hjemmeværende husmødre møter til daglig. Det å "være hjemmeværende husmor" har blitt et skjellsord, og dette synes jeg ikke våre husmødre på heltid fortjener! ← Dette er jeg enig i.
Gjest Gjesta Skrevet 8. juli 2006 #46 Skrevet 8. juli 2006 Det å få barn er frivillig, men at du nekter å respektere hjemmeværende husmødre fordi de er RIKE..., og for så i neste setning si at du ikke respekterer dem fordi det er så mange andre som ønsker det samme men som ikke har muligheten... misunnelse heter dette på godt norsk! ← Hva snakker du om? Misunnelse? Tror du har misforstått meg fundamentalt. Se litt utfor lille Norge, og du vil se at vestlige kvinner faktisk er relativt rike imens flere i denne verden lever under fattigdomsgrensen og MÅ arbeide! Hva har det med misunnelse å gjøre? Jeg synes bare det er synd at norske husmødre som faktisk har det relativt bra, og ofte kan VELGE å være hjemmeværende pga trygder eller mannens inntekt etc ikke har så jævla mye å klage over når kvinner i den tredje verden løper rundt med ungen på en arm og gir handjobs med den andre samtidig som de balanserer en bøtte vann på hodet. Eller når mindre rike mødre i vesten må jobbe fulltid som vaskekone for å få endene til å møtes. Tror du ikke de ville gitt mye for å sitte hjemme og se glamour, tørke snotten av babyen og koke poteter i stedet? Jeg har ikke sagt noe om at jeg ikke respekterer husmødre, jeg synes bare ikke dere har noe å klage over.
Gjest Emera Skrevet 8. juli 2006 #47 Skrevet 8. juli 2006 Hva snakker du om? Misunnelse? Tror du har misforstått meg fundamentalt. Se litt utfor lille Norge, og du vil se at vestlige kvinner faktisk er relativt rike imens flere i denne verden lever under fattigdomsgrensen og MÅ arbeide! Hva har det med misunnelse å gjøre? Jeg synes bare det er synd at norske husmødre som faktisk har det relativt bra, og ofte kan VELGE å være hjemmeværende pga trygder eller mannens inntekt etc ikke har så jævla mye å klage over når kvinner i den tredje verden løper rundt med ungen på en arm og gir handjobs med den andre samtidig som de balanserer en bøtte vann på hodet. Eller når mindre rike mødre i vesten må jobbe fulltid som vaskekone for å få endene til å møtes. Tror du ikke de ville gitt mye for å sitte hjemme og se glamour, tørke snotten av babyen og koke poteter i stedet? Jeg har ikke sagt noe om at jeg ikke respekterer husmødre, jeg synes bare ikke dere har noe å klage over. ← Der var det mange fordommer samlet i ett eneste innlegg!
Gjest Gjesta Skrevet 8. juli 2006 #48 Skrevet 8. juli 2006 Der var det mange fordommer samlet i ett eneste innlegg! ← Takk, jeg prøver så hardt jeg kan Har satt det litt på spissen, men mener det jeg sier: den gjennomsnittlige norske husmor har absolutt ingenting å klage over. Rart at folk her driver å krangler fordi de blir kalt egoistiske og slikt, når de tydeligvis har dårlig evne til å se forbi sin egen nese. Det er jo enormt synd på dem, som er så slitne om kvelden at de nesten ikke klarer å følge med på Frustrerte Fruer, som bare har råd til en sydentur i året og er så fattige at de må kutte ut biffen til fordel for spaghetti. Buhu. Vær glad for at dere har muligheten til å være hjemme!
Gjest Bare innom Skrevet 8. juli 2006 #49 Skrevet 8. juli 2006 Hva snakker du om? Misunnelse? Tror du har misforstått meg fundamentalt. Se litt utfor lille Norge, og du vil se at vestlige kvinner faktisk er relativt rike imens flere i denne verden lever under fattigdomsgrensen og MÅ arbeide! Hva har det med misunnelse å gjøre? Jeg synes bare det er synd at norske husmødre som faktisk har det relativt bra, og ofte kan VELGE å være hjemmeværende pga trygder eller mannens inntekt etc ikke har så jævla mye å klage over når kvinner i den tredje verden løper rundt med ungen på en arm og gir handjobs med den andre samtidig som de balanserer en bøtte vann på hodet. Eller når mindre rike mødre i vesten må jobbe fulltid som vaskekone for å få endene til å møtes. Tror du ikke de ville gitt mye for å sitte hjemme og se glamour, tørke snotten av babyen og koke poteter i stedet? Jeg har ikke sagt noe om at jeg ikke respekterer husmødre, jeg synes bare ikke dere har noe å klage over. ← For det første: jeg har flere ganger sagt at jeg ikke tilhører gruppen husmødre som er hjemme på grunn av eget valg, så kan du være så snill å slutte å si "dere" når du svarer meg. For det andre: Hvem har klaget? Jeg har hele tiden påpekt at JEG mener husmødre fortjener respekt for det arbeidet de gjør,og det valget de har tatt. Jeg mener at det å være husmor er en fulltidsjobb, men jeg har ikke nevnt et ord om at de sliter og har det mye tøffere enn alle andre! Dette er det DU som trekker fram. Jeg må vel egentlig bare takke deg for at du bekrefter mine påstander om de nedlatende holdninger norske husmødre ofte møter.
Gjest Bare innom Skrevet 8. juli 2006 #50 Skrevet 8. juli 2006 (endret) Takk, jeg prøver så hardt jeg kan Har satt det litt på spissen, men mener det jeg sier: den gjennomsnittlige norske husmor har absolutt ingenting å klage over. Rart at folk her driver å krangler fordi de blir kalt egoistiske og slikt, når de tydeligvis har dårlig evne til å se forbi sin egen nese. Det er jo enormt synd på dem, som er så slitne om kvelden at de nesten ikke klarer å følge med på Frustrerte Fruer, som bare har råd til en sydentur i året og er så fattige at de må kutte ut biffen til fordel for spaghetti. Buhu. Vær glad for at dere har muligheten til å være hjemme! ← Og igjen, takk for at du bekrefter de nedlatende holdninger mange kvinner møter fordi de har valgt å være hjemme! Endret 8. juli 2006 av Bare innom
Gjest Gjesta Skrevet 8. juli 2006 #51 Skrevet 8. juli 2006 Og igjen, takk for at du bekrefter de nedlatende holdninger mange kvinner møter fordi de har valgt å være hjemme! ← Jeg er slett ikke nedlatende overfor hjemmeværende husmødre. Jeg har venninner som er det, og respekterer dem for det. MEN når dere/husmødre/alle andre enn deg begynner å klage, så blir jeg sur. Jeg ser du bare vil at husmorrollen skal bli anerkjent som viktig.. men hvorfor skal du da påpeke at å vaske bilen ikke er noe stress, eller at husarbeid for seg selv ikke er jobb i forhold til det mødre gjør etc? Vi gjør da alle ting utenom jobben i livet. Hvis noen vil ha en bikkje eller en veteranbil eller en hage eller en unge, så får de litt mer å gjøre. Sånn er det. Jeg har studert kjønnsteori, og er svært interessert i temaet husmødre og husmorrollen både historisk og globalt. Det irriterer meg at folk her har så snevert syn på saken, for så å kalle meg fordomsfull (det var ikke deg, bare innom). Folk burde åpne sinnet, horisonten, noen bøker.. anything.
Gjest Bare innom Skrevet 8. juli 2006 #52 Skrevet 8. juli 2006 Jeg er slett ikke nedlatende overfor hjemmeværende husmødre. Jeg har venninner som er det, og respekterer dem for det. MEN når dere/husmødre/alle andre enn deg begynner å klage, så blir jeg sur. Jeg ser du bare vil at husmorrollen skal bli anerkjent som viktig.. men hvorfor skal du da påpeke at å vaske bilen ikke er noe stress, eller at husarbeid for seg selv ikke er jobb i forhold til det mødre gjør etc? Vi gjør da alle ting utenom jobben i livet. Hvis noen vil ha en bikkje eller en veteranbil eller en hage eller en unge, så får de litt mer å gjøre. Sånn er det. Jeg har studert kjønnsteori, og er svært interessert i temaet husmødre og husmorrollen både historisk og globalt. Det irriterer meg at folk her har så snevert syn på saken, for så å kalle meg fordomsfull (det var ikke deg, bare innom). Folk burde åpne sinnet, horisonten, noen bøker.. anything. ← Beklager, men jeg oppfattet at du var nedlatende, og det var greit å få avklart at jeg misforstod dette. Men jeg skjønner hva du mener med klaging. Selv om jeg mener det er greit å få ut litt frustrasjon av og til (som alle til tider opplever), så blir jeg også lei av de som klager hele tiden. Om de er slitne så må de få lov til å si det, men om de er misfornøyde hele tiden, da er det på tide å gjøre noe med det som plager dem. Men jeg lurer på om vi snakker forbi hverandre her? Jeg har da vitterlig ikke sagt at det ikke er noe stress å vaske bilen? Jeg har sagt at det å vaske bilen er en jobb som går inn under kategorien husarbeid/arbeid i hjemmet. Jeg har heller ikke sagt at husarbeid ikke er en jobb i forhold til den jobben mødre gjør. Jeg har sagt at mengden rot øker proporsjonalt med antall mennesker i husholdningen, og at om en har både husarbeid og små barn, så er det naturlig at denne jobben er annerledes enn om en kun har husarbeid å forholde seg til.
Gjest gjest1 Skrevet 8. juli 2006 #53 Skrevet 8. juli 2006 Jeg er slett ikke nedlatende overfor hjemmeværende husmødre. Jeg har venninner som er det, og respekterer dem for det. MEN når dere/husmødre/alle andre enn deg begynner å klage, så blir jeg sur. Jeg ser du bare vil at husmorrollen skal bli anerkjent som viktig.. men hvorfor skal du da påpeke at å vaske bilen ikke er noe stress, eller at husarbeid for seg selv ikke er jobb i forhold til det mødre gjør etc? Vi gjør da alle ting utenom jobben i livet. Hvis noen vil ha en bikkje eller en veteranbil eller en hage eller en unge, så får de litt mer å gjøre. Sånn er det. Jeg har studert kjønnsteori, og er svært interessert i temaet husmødre og husmorrollen både historisk og globalt. Det irriterer meg at folk her har så snevert syn på saken, for så å kalle meg fordomsfull (det var ikke deg, bare innom). Folk burde åpne sinnet, horisonten, noen bøker.. anything. ← hvor i tråden leser du at hjemmeværende mødre har det værre enn andre mødre? Det eneste vi påpeker er at vi reagerer negativt på utsagn som at man "bare går hjemme og koser seg". Og så forsvarer vi som har vært hjemmeværende den arbeidsmengden som faktisk gjøres i forhold til de som har husarbeidet etter kontortid, uten å påstå at de som jobber ute OG hjemme har det noe mindre slitsomt. Vi sier bare at de som er hjemmeværende ikke har det noe mindre slitsomt enn de som jobber ute heller. De som jobber ute har forøvrig mer stress i livet sitt, det er jeg sikker på. Og at man ikke har "lov" til å klage fordi det finnes andre her i verden som har det verre, blir egentlig bare dumt. Det er alltid noen som har det verre, uansett hvor jævlig man har det... og da tenker jeg ikke bare på hjemmarbeidende.
Gjest Bare innom Skrevet 8. juli 2006 #54 Skrevet 8. juli 2006 hvor i tråden leser du at hjemmeværende mødre har det værre enn andre mødre? Det eneste vi påpeker er at vi reagerer negativt på utsagn som at man "bare går hjemme og koser seg". Og så forsvarer vi som har vært hjemmeværende den arbeidsmengden som faktisk gjøres i forhold til de som har husarbeidet etter kontortid, uten å påstå at de som jobber ute OG hjemme har det noe mindre slitsomt. Vi sier bare at de som er hjemmeværende ikke har det noe mindre slitsomt enn de som jobber ute heller. De som jobber ute har forøvrig mer stress i livet sitt, det er jeg sikker på. Og at man ikke har "lov" til å klage fordi det finnes andre her i verden som har det verre, blir egentlig bare dumt. Det er alltid noen som har det verre, uansett hvor jævlig man har det... og da tenker jeg ikke bare på hjemmarbeidende. ← Takk Mysan! Vel forklart! (Det er godt at det er noen som klarer å få fram poenget jeg strever med å få fram! )
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2006 #55 Skrevet 8. juli 2006 Dessuten hadde det vel vært greit om de som har vært husmødre hele livet (les våre bestemødre og oldemødre) hadde fått en annen belønning enn minstepensjon for å ha jobbet hardt et helt liv! Her hadde kanskje pensjonspoeng vært på sin plass? ← Og det får man da også i dag, med tilbakevirkende kraft tilbake til 70-tallet ett sted. Pensjonpoeng tilsvarende enn grei grunnlønn, for den tida man har vært hjemmeværende med barn under 7 år.
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2006 #56 Skrevet 8. juli 2006 Og det får man da også i dag, med tilbakevirkende kraft tilbake til 70-tallet ett sted. Pensjonpoeng tilsvarende enn grei grunnlønn, for den tida man har vært hjemmeværende med barn under 7 år. ← Kvinner får riktignok pensjonspoeng for å ha vært hjemme med barn så lenge de var mødre på 70-tallet, men hva med de som var mødre på 50 og 60-tallet? Det var disse kvinnene som MÅTTE være hjemme, og det er disse kvinnene som er pensjonister i dag. Disse kvinnene hadde ikke det samme valget som kvinner av i dag har, det ble krevd av dem at de skulle stelle for mann/barn og hjem. Yrkesaktive mødre ble ikke akseptert! Dette er kvinner som har jobbet hardt i hjemmet i 50 år, som har oppdratt våre foreldre, og som har gjort alt i sin makt for at vi skal ha det beste utgangspunktet i livet, og som i dag blir "belønnet" for sitt strev med minstepensjon.
Gjest gjest1 Skrevet 9. juli 2006 #57 Skrevet 9. juli 2006 Kvinner får riktignok pensjonspoeng for å ha vært hjemme med barn så lenge de var mødre på 70-tallet, men hva med de som var mødre på 50 og 60-tallet? Det var disse kvinnene som MÅTTE være hjemme, og det er disse kvinnene som er pensjonister i dag. Disse kvinnene hadde ikke det samme valget som kvinner av i dag har, det ble krevd av dem at de skulle stelle for mann/barn og hjem. Yrkesaktive mødre ble ikke akseptert! Dette er kvinner som har jobbet hardt i hjemmet i 50 år, som har oppdratt våre foreldre, og som har gjort alt i sin makt for at vi skal ha det beste utgangspunktet i livet, og som i dag blir "belønnet" for sitt strev med minstepensjon. ← ja, er det ikke fantastisk? Først har du ikke noe reelt valg, og deretter skal du straffes for det valget du aldri hadde...
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2006 #58 Skrevet 11. juli 2006 ja, er det ikke fantastisk? Først har du ikke noe reelt valg, og deretter skal du straffes for det valget du aldri hadde... ← Vel vel. begge mine bestemødre var i full jobb på både 50- og 60-tallet, og ingen av dem har utdannelse. Så å trekke alle over en kam går ikke.
Gjest Bare innom Skrevet 11. juli 2006 #59 Skrevet 11. juli 2006 Vel vel. begge mine bestemødre var i full jobb på både 50- og 60-tallet, og ingen av dem har utdannelse. Så å trekke alle over en kam går ikke. ← Skråblikk og generaliseringer... Min oldemor var også yrkesaktiv på 50-tallet (jordmor), og min farmor fikk sin første jobb rundt 1967, og da jobbet hun hjemmefra. Selv om to av mine slektinger var yrkesaktive i løpet av disse årene, så betyr ikke dette at alle kvinner hadde det samme valg som disse to kvinnene. Farmor hadde 5 barn i tett alder, ingen barnehage, en gård å ta vare på mens farfar fisket... hvor store muligheter hadde hun til å arbeide om ikke arbedet hadde kommet hjem til dem? Mormor hadde 6 barn, men samme situasjon ellers. Ingen barnehage, en gård å passe, en mann som var på fiske 3 mnd om gangen... Ikke noe reelt valg! Dessuten var det "tradisjonen". En mann skulle forsørge sin familie, konen skulle være hjemme for å stelle hus og passe barn, det "passet seg ikke" om hun jobbet utenom hjemmet! Nå har ikke jeg en statistikk å vise til, men jeg vet med sikkerhet at ca 50% av kvinnene var yrkesaktive på begynnelsen av 70-tallet, så om prosenten overstiger 20% på 50-60-tallet blir jeg veldig overrasket... Men jeg kan moderere meg litt: Det store flertallet av kvinnene på 50-60-tallet hadde ikke noe valg. Derfor sier Mysan så korrekt: de blir straffet for det valget de aldri hadde.
Gjest gjest1 Skrevet 11. juli 2006 #60 Skrevet 11. juli 2006 Vel vel. begge mine bestemødre var i full jobb på både 50- og 60-tallet, og ingen av dem har utdannelse. Så å trekke alle over en kam går ikke. ← De må ha hatt noen til å passe barna da, og jeg vet ikke hvor utbygget barnehagetilbudet var den gangen. Jeg ble født på slutten av femtitallet, mamma jobbet litt etter at jeg ble noen år også, og vi var så heldige at vi bodde sammen med farmor og farfar, og farmor passet meg når mamma var på jobb. Farmor hadde en deltidsjobb og der kunne hun ha med meg uten at det gjorde noe. Jeg husker jeg fikk egen klut og tørket støv hos NSB, for det var der hun jobbet, som kontorrenholder. Hadde vi ikke hatt den muligheten at farmor kunne passe meg, så hadde ikke mamma kunnet jobbe. Og dette var da på sekstitallet. Jeg var nok rundt fire år da jeg var med farmor på jobb. Mamma jobbet for at de skulle kunne kjøpe rekkehuset de fremdeles bor i. Hun sluttet vel å jobbe da broren min ble født, og da vi flyttet til rekkehuset kom også bror nummer to. Det fantes et daghjem i nærheten, men jeg tviler på om mamma og pappa ville kommet noe bedre ut av det økonomisk om de skulle betale daghjemsplass for tre barn bare for at hun skulle jobbe. Jeg tror hun gjorde mer nytte for seg hjemme, og sparte økonomien ved å sy alle klærne våre, lage all mat fra bunnen, plukke bær som hun syltet også videre... Det var liksom husmorjobben den gangen. Er nok lettere i dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå