Gå til innhold

Krav til utleieenhet


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg skal kjøpe rekkehus, og har plan om å leie ut en etasje. Har tenkt å leie ut underetasjen, men de fleste rekkehusene jeg har kikket på vil ha underetasje med vanlige vinduer og sollys (dvs huset ligger i en skråning).

Hvilke formelle krav stilles for å leie ut? Feks takhøyde, baderom osv?

Og så lurer jeg på hva dere forventer dere hvis dere skal leie hybel:

-sannsynligvis blir det ikke noe kjøkken, men at jeg setter inn en lite kjøkkenkrok, ev kokeplate+kjøleskap

-det må selvsagt være et baderom

-er det nødvendig å tilby vaskemaskin, eller kan leieboer ordne dette selv på vaskeri?

-det er vel en fordel med egen inngang?

-kan jeg skrive i leiekontrakt at leieboer ikke har bruksrett på hagen?

-Det er OK med vanlige husordensregler som i et borettslag, slik som at det skal være stille etter 23? kan jeg sette grense på hvor mye festing det kan være? Ønsker ikke at det skal være festing hver helg, heller ikke en gang i måneden.. er dette urimelig, hvis dette er betingelse for å flytte inn?

-hva annet forventer dere som leier?

-Noe spesielt jeg må være obs på i forhold til problemer som kan oppstå i forhold til leieboer?

Hvor mye kan jeg regne med å få for en slik utleiehybel? Jeg har som sagt ikke kjøpt rekkehuset enda, men sannsynligvis blir det i nord i Oslo eller sør-øst. hybelen blir sikkert på ca 30 kvm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Formelle krav er takhøyde på minst 2,2. Soverom skal ha rømningsvei (husker ikke størrelsen på vinduene i farten), i tillegg bør det være brannsikring med røykvarsler (og mulighet for å få fatt i brannslukningsapparat/slange)

Jeg må si at når jeg leser kravene dine, så har jeg ikke lyst til å bo hos deg! Du høres litt ut som har tenkt å bare tjene raske penger på noen som skal leie. :ironi: Dersom du ønsker at folk skal bli boende lenge, må de trives. Et skikkelig kjøkken er et must. Det finnes fine løsninger (f.eks. fra ikea) med minikjøkken. Det bør minst være mulighet for komfyr, veldig mange studenter (som jo er målgruppen din) er best til å lage grandiosa.

Du må ikke tilby vaskemaskin, men det er en fordel. Dersom det er opplegg til det på badet har du ikke like stort press på å stille en maskin til rådighet. Joda, man kan bruke vaskeri, men det er langt mellom vaskeriene, så det går igjen på trivselen. Det blir tungvint. Noen studenter tar også klesvasken sin hjem til mor, har vedkommende den muligheten er kanskje ikke vaskemaskin så farlig.

Egen inngang mener jeg ikke er det viktigste. Du må imidlertid være obs på at det kan bli litt rot der fra leieboer. Bruksrett på hage kan du klart regulere i leiekontrakten. Men dersom det er en nydelig hage utenfor mitt vindu og jeg ikke har lov til å bruke den... Jeg hadde ikke bodd lenge. Hage er jo virkelig en av tingene du kan bruke som "lokkemiddel". Vanlige husordensregler er OK. Du må akseptere at leietaker har besøk, selv om det ikke skal være fest hele tiden. Du bør heller lydisolere slik at du ikke blir plaget av lyder nedenfra. Det er ikke uvanlig at man har vorspiel på hybelen før man går ut, så man må være nøye når man velger leietaker. Det går selvsagt an å be dem dempe seg, men vedkommende må få lov til å bevege seg der nede.

Du bør gjøre det attraktivt å bo hos deg. Typiske lokkemidler er kabeltv, internett, parkering, varmekabler på bad, lave strømutgifter (eller inkludert strøm, men det anbefales ikke!).

Dersom du skal ha depositum, og det bør du, SKAL dette settes inn på egen konto i LEIETAKERS navn. DU skal betale utgifter til å opprettelse av denne kontoen.

Problemer med leietakere... don't get me started! Ikke velg den første og beste, men bruk magefølelsen din. Det er bedre at det står tomt en måned enn at du leier ut til en du ikke er sikker på. (En utkastelse tar fort 3 måneder, og du kan ikke forvente å få leie i det tidsrommet, du bør derfor ikke være avhengig av leieinntektene for å betale huslånet).

Jeg vet ikke hvordan utleiemarkedet er i oslo, så hva du kan forvente å få i husleie aner jeg ikke. Inntrykket mitt er at det er flere leietakere enn leiligheter, så det meste blir utleid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loren

-sannsynligvis blir det ikke noe kjøkken, men at jeg setter inn en lite kjøkkenkrok, ev kokeplate+kjøleskap

*** Husk at leieboere mest sannsynlig også trenger litt skapplass på kjøkken, ha så mye som mulig av det. Sjekk ut "minikjøkken" hos Ikea, kanskje? husk også at om du kaller det "leilighet" vil folk forvente mer enn om du kaller det "hybelleilighet/hybel"

-det må selvsagt være et baderom

*** Hvis du ikke har tenkt å dele bad med leieboeren din så må det nok det ;) Husk litt skapplass der og ;) alltid et pluss

-er det nødvendig å tilby vaskemaskin, eller kan leieboer ordne dette selv på vaskeri?

*** Jeg ville ALDRI leid et sted uten vaskemaskin/opplegg for det!!! Mulig jeg er kravstor, men det er noe jeg ville sett på som et stort minus hvis jeg var ute etter leilighet nå... Du trenger ikke å ha en vaskemaskin i leiligheten, men ha mulighet for leieboer til å sette inn..

-det er vel en fordel med egen inngang?

*** Aldri bodd noe sted med felles inngang (og jeg har bodd en del steder). Så kan ikke si noe om fordel/ulempe, men det er sikkert en grunn inni hodet mitt til at jeg aldri har ringt på leiligheter med felles inngang... :P

-kan jeg skrive i leiekontrakt at leieboer ikke har bruksrett på hagen?

***Du kan, men det gjør automatisk leiligheten mindre attraktiv(for meg iallefall).. Sitte inne og se på ei herlig gressplen der du ikke får bruke en liten flik en gang? Der vi bor nå står det i kontrakten at vi har " Ikke full bruksrett til hage, men til avskjermet område" også er det satt opp en levegg ved inngangen vår, sånn at vi har litt plen å sitte på om sommern :)

-Det er OK med vanlige husordensregler som i et borettslag, slik som at det skal være stille etter 23? kan jeg sette grense på hvor mye festing det kan være? Ønsker ikke at det skal være festing hver helg, heller ikke en gang i måneden.. er dette urimelig, hvis dette er betingelse for å flytte inn?

*** Er leieboeren din okei burde det være nok med vanlige husregler. Om du er redd for bråk kan du jo kanskje si fra i annonsen at du søker etter rolige leieboere? samt nevne på visning at det er lytt (trenger ikke være det, men du kan jo si det) sånn at du gjerne vil at det skal være rolig i huset på kvelds/natterstid, ikke vær "redd" for å si fra på visning om at det er slik du vil ha det..Bedre å luke ut folk der enn å få problemer i ettertid iallefall, men som sagt, er leieboeren okei er det nok ikke noe problem...

-hva annet forventer dere som leier?

*** Jeg forventer at utleier har ryddig kontrakt, og at jeg får det privatlivet jeg har rett på selv om jeg bor i noen andres hus.. At utleier ordner opp ved f.eks oversvømmelser, lekkasjer og slikt, iallefall er behjelpelig i slike situasjoner.

-Noe spesielt jeg må være obs på i forhold til problemer som kan oppstå i forhold til leieboer?

*** Vær kritisk til hvem du leier ut til... Det er lettere å si nei ettter visning , enn å prøve å kaste dem ut to måneder etter at de har flytta ut...

Les husleieloven, meld deg inn i huseierforeninga, eller hva det heter..Det finnes utallige ting det *kan* bli problem av, men det lønner seg alltid å stille forberedt til dem :)

Håper ikke du synes svaret mitt ble veldig negativt, men det er fra mitt ståsted som leieboer jeg svarer altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
-sannsynligvis blir det ikke noe kjøkken, men at jeg setter inn en lite kjøkkenkrok, ev kokeplate+kjøleskap

Ja, jeg vil gjerne ha kjøkken! Det trenger ikke være stort, men bør ha plass til en skikkelig komfyr, kjøl/frys og en skikkelig vask. Skapplass og benkeplass også!

-det må selvsagt være et baderom

-er det nødvendig å tilby vaskemaskin, eller kan leieboer ordne dette selv på vaskeri?

ja, gjerne med plass til vaskemaskin!

-det er vel en fordel med egen inngang?

Ja, det synes jeg, men det er ikke et must!

-kan jeg skrive i leiekontrakt at leieboer ikke har bruksrett på hagen?

Helst!

-Det er OK med vanlige husordensregler som i et borettslag, slik som at det skal være stille etter 23? kan jeg sette grense på hvor mye festing det kan være? Ønsker ikke at det skal være festing hver helg, heller ikke en gang i måneden.. er dette urimelig, hvis dette er betingelse for å flytte inn?

Ja, det er ganske urimelig å legge begrensninger på leietagers sosiale liv utover vanlig husordensregler!

Det er stor forskjell på leietagere! Ønsker du stabile leietagere som helst er i jobb, MÅ du gjøre hybelen/leiligheten attraktiv for disse! Folk i fast jobb er ganske kresne og vil helst ha tilgang på alle tingene nevnt over. Til gjengjeld betaler de leia og bor gjerne lenge og de trives. Gjør du hybelen din lite attraktiv får du mindre å velge i blant leietagere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kravene er forskjellige til hybel og selvstendig boenhet. En hybel vil i motsetning til selvstendig boenhet være en del av den primære boenheten, og normalt dele funksjoner som kjøkken og sanitærrom. Utleie av hybel i form av ett eller flere rom som utgjør en mindre del av boligen og ikke har separat inngang regnes som tradisjonell boform. Slik utleie representerer ikke bruksendring. Har hybelen egen inngang, er den å regne som egen bolig med de krav som forskriften stiller og dermed søknadspliktig jfr PBL § 93 1. ledd

Hvis det er selvstendig boenhet, da stilles det krav i forhold til avfallshåndetring, parkeringsmulighet, sportsbod av en viss størrelse for oppbevaring av sykler, barnevogn osv.osv. Videre er det krav om dagslys, utsyn, takhøyde, rømningsvei, lydisolasjon osv.

Anbefales at du studerer teknisk forskriften og skatteetatens sider før du bestemmer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg må si at når jeg leser kravene dine, så har jeg ikke lyst til å bo hos deg! Du høres litt ut som har tenkt å bare tjene raske penger på noen som skal leie. :ironi:

Nå har jeg ikke kjøpt rekkehuset enda, og er derfor bare i planleggingsfasen. Det er jo derfor jeg forhører meg litt rundt hva folk forventer seg. Jeg har selv bare bodd på studentby, og der var forholdene veldig ryddige og ordentlige, har selv ingen erfaring med leie på det private markedet.

Og selvsagt ønsker jeg å tjene penger på utleie. Men hovedgrunnen er at jeg ikke får lån i banken uten å ha leieinntekter siden jeg er singel. Jeg er altså ingen grådig bolighai, men blir rammet av at den eneste "rikitge" måten å leve på i vårt samfunn er å leve i parforhold. Derfor får jeg ikke lån i banken uten å ha en ekstra inntekt.

Jeg ønsker selvsagt at leieboeren skal trives hos meg. Jeg har alle forutsetninger for å bli en god utleier, siden jeg har ryddig økonomi og vil selvsagt tilkalle rørlegger med en gang det er behov for det osv.

-er det nødvendig å tilby vaskemaskin, eller kan leieboer ordne dette selv på vaskeri?

*** Jeg ville ALDRI leid et sted uten vaskemaskin/opplegg for det!!! Mulig jeg er kravstor, men det er noe jeg ville sett på som et stort minus hvis jeg var ute etter leilighet nå... Du trenger ikke å ha en vaskemaskin i leiligheten, men ha mulighet for leieboer til å sette inn..

Jeg har som nevnt bare bodd på studentby tidligere og der var det fellesvaskeri i kjelleren. Det er derfor jeg lurer på hvordan dette bør løses ved privat utleie. Bør jeg kjøpe en vaskemaskin ekstra og sette inn i utleieenheten? vil da selvsagt ikke kjøpe en toppmodell av en vaskemaskin, men kanskje brukt.

Siden jeg ikke har kjøpt huset enda vet jeg jo ikke hvordan badet i underetasjen vil være. Vet jo ikke hvor stort badet blir, og om det blir plass til vaskemaskin, derfor jeg er usikker.

Selv vil jeg sikkert ha vaskemaskin til meg selv på kjøkken eller bad. Kan jeg sette opp fast vaskedag til leieboeren hvor vedkommende får komme inn hos meg opg vaske? Ønsker ikke at leieboeren skal reke rundt i min leilighet til enhver tid, så det bør vel være greit å ha fast tid h*n får komme og ordne dette?

-kan jeg skrive i leiekontrakt at leieboer ikke har bruksrett på hagen?

***Du kan, men det gjør automatisk leiligheten mindre attraktiv(for meg iallefall).. Sitte inne og se på ei herlig gressplen der du ikke får bruke en liten flik en gang? Der vi bor nå står det i kontrakten at vi har " Ikke full bruksrett til hage, men til avskjermet område" også er det satt opp en levegg ved inngangen vår, sånn at vi har litt plen å sitte på om sommern :)

Håper ikke du synes svaret mitt ble veldig negativt, men det er fra mitt ståsted som leieboer jeg svarer altså :)

Jeg ønsker bare ikke at leieboeren skal ha full grillfest i hele hagen, når jeg ønsker å slappe av der. Å sette av en del av hagen til hver av oss er kanskje en god ide!

har sett på disse kjøkkenløsnigene på IKEA ja, og de ser greie ut.

Hvordan er det med møbler, foretrekker leieboere egne møbler eller at det står møbler der fra før?

Er det OK med loppemarkedsmøbler, eller krever dagens ungdom helt nye IKEA-møbler? Selv har jeg nemlig bare loppemarkedsmøbler hjemme (som selvsagt ikke er nedslitt), er det OK å sette inn noen slike brukte møbler?

Og jeg vet viktigheten av å velge leieboer med omhu. Kjenner noen som ble knivstukket av leieboeren sin... :overrasket: Det er nok derfor jeg tenker at det er best at vi har adskilte innganger, hvis det er mulig.

Takk for svar så langt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke å ha en vaskemaskin en gang. bare det er opplegg for vaskemaskin, slik at leieboeren kan ta med seg sin egen. Når det gjelder kjøkken, så går det fint an å innrede kjøkkenet uten kjøkeskap, komfyr osv. Slike ting er folk forberedte på å kjøpe selv (kanskje de allerede har disse tingene også).

Når det gjelder møbler, så er dette en vurderingssak. Vi leier ut en etasje helt umøblert. Har heller ingen hvitevarer med i leien. Men du bør ha et skikkelig kjøkken. Pass på at det er nok skapplass til det en (eller to) personer trenger av dekketøy og andre kjøkken-ting (kjelder, panner osv). Og det bør være nok benkeplass også. Du trenger ikke å ha skap under hele benken en gang.

Nå vet ikke jeg hvor stor denne leiligheten er, men det høres jo ut som det er greit med plass, om det er en hel etasje. Hvis jeg har misforstått og det bare er et rom på 25 kvm, så holder det kanskje med et minikjøkken. Men det bør være plass til en komfyr med stekeovn og et kjøleskap.

Om du har et gammelt kjøkkenbord og 2 stoler, en brukt sofa og et klesskap, så sett det gjerne inn. Men vær forberedt på at du må fjerne dette når noen flytter inn. Du får neppe særlig mye mer for en møblert leilighet enn en umøblert uansett. Jeg ville absolutt ha droppet møblene og hvitevarene og heller lagt pengene i kjøkken og bad, slik at alt lå til rette for at leieboeren kunne ta med seg det h*n ønsket.

Felles inngang er ikke noe problem, så lenge det går an å låse av de forskjellige boenhetene. En ting er at DU ikke vil ha leieboeren inn til deg, men det er helt sikkert gjensidig. Prøv å holde boenhetene så mye fra hverandre som mulig, så slipper du irritasjon. Om det faller naturlig, så lar du en hageflekk følge med leiligheten. Prøv også å holde denne unna den plassen du bruker selv og oppholder deg i. Sett opp en levegg eller bygg en liten platting som leieboeren kan bruke. Leieboeren er helt sikkert ikke interessert i å sitte oppå deg. Om det ikke faller naturlig med uteplass, så dropper du det og skriver i kontrakten at det ikke er tilgang til hage/terrasse.

Om du velger å ha enkelte fellesområder, så tenker du på forhånd gjennom hvilket arbeid som skal deles. F.eks trappevask eller snømåking. Sett opp dette i kontrakten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Du er selv ansvarlig om du ikke lar kjøkkenet være uten jording, så jeg ville kontaktet en elektriker.

Jeg leste bare hovedinnlegget, men jeg ville aldri anbefalt noen å leie hos deg.

En hageflekk kunne du unnet en evt. leietager.

Du bør ikke leie ut og kjøpe en bolig om du ikke er villig til å samarbeide. Først må jo du selv klargjøre boligen før innflytting.

Det er ditt ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke latt leietakere komme opp til meg for å vaske klær, i alle fall ikke før jeg kjente dem skikkelig. I mitt hus, som har tre leiligheter, er det ordnet slik at under kjellertrappa står det vaskemaskin og tørketrommel. Det er lagt opp strømkontakt for hver leilighet slik at man setter støpselet inn i sin egen kontakt når man skal vaske. Det aller beste er om leiligheten har opplegg for vaskemaskin, da er det opp til leietakeren selv om han vil ha vaskemaskin der eller ikke.

Om du bør ha møbler eller ikke kommer litt an på målgruppen din. Dersom du ønsker studenter kan møbler ofte være en fordel, ellers er min erfaring at de fleste har en del ting selv (eller er villige til å skaffe det). Jeg har også vært behjelpelig med å skaffe ting eller ta ut ting etter leieboers ønske. Møblene skaper jo litt trivsel, så det er bedre å leie ut umøblert enn å kjøpe skikkelig shabby brukt. (Finnes også mye fint brukt, får du tak i det er det helt greit).

Igjen en advarsel: Vær nøye med hvem du velger skal bo der. Vær HELT sikker. Sjekk med politi og namsmann at dette er ok (altså ukjente for dem) personer. Det er betydelig større feller enn å måtte ringe en rørlegger ved utleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*
Du er selv ansvarlig om du ikke lar kjøkkenet være uten jording, så jeg ville kontaktet en elektriker.

Jeg leste bare hovedinnlegget, men jeg ville aldri anbefalt noen å leie hos deg.

En hageflekk kunne du unnet en evt. leietager.

Du bør ikke leie ut og kjøpe en bolig om du ikke er villig til å samarbeide. Først må jo du selv klargjøre boligen før innflytting.

Det er ditt ansvar.

Men jeg har da verken kjøpt rekkehuset eller gjort noen som helst beslutninger rundt dette. Jeg skrev hovedinnlegget for å forhøre meg hva som forventes ev en utleiehybel/leilighet. Hadde vært fint hvis de som svarer her kunne kommet med forslag i stedenfor å hinte om at jeg er en grisk bolighai. Tvert imot er jeg da imøtekommende og samarbeidsvillig siden jeg forhører meg både her og med andre før jeg i det hele tatt beslutter om jeg skal drive utleie.

Jeg har forvørig plan om ikke ta så altfor høy husleie siden jeg ønsker å få flere interessert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*
Igjen en advarsel: Vær nøye med hvem du velger skal bo der. Vær HELT sikker. Sjekk med politi og namsmann at dette er ok (altså ukjente for dem) personer. Det er betydelig større feller enn å måtte ringe en rørlegger ved utleie.

Kan politiet gi ut slike opplysninger, det er ikke taushetsbelagt? Jeg unner rusmisbrukere et sted å bo, men det blir nok ikke i mitt hus. Særlig siden jeg har fått servere skrekkhistorien om leietageren som stakk utleier med kniv (det jeg fortale om i et annet innlegg).

Tenkte i utgangspunktet en student som ikke fester for mye hadde vært OK. De drar gjerne mye hjem i helger og ferier. Eneste ulempen er at de har dårlig råd, og kanskje ikke så flinke til å prioritere utgiftene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg stusser litt på noen ting hos deg, mulig det bare beror på at du er uvitende om priser og sånt enda. Men du snakker om å LAGE kjøkken og bad for evt. utleie. Hvs du ikke er rørlegger selv, så snakker vi her om utgifter på rundt hundre tusen, vil jeg tippe. Tviler på at banken vil være særlig villig når det gjelder lån til dette, siden du skriver at du ikke får boliglån på kun din egen inntekt. Noe annet er det selvsagt dersom det allerede er en leilighet/hybelleilighet i huset.

Lurer også på om du blander begreper:

HYBEL er hvis du leier ut f.eks. det ene soverommet, og leietaker deler kjøkken og bad med deg.

Eller du kan sette inn en hybelkomfyr eler mikro, en liten kjøkkenbenk og et lite kjøleskap - og vips du har en kjøkkenkrok. Er det to bad i leiligheten, og du kan knytte det ene badet til dette rommet, - enda bedre. Nå har du en HYBELLEILIGHET.

LEILIGHET krever at det er soverom i tillegg til eget kjøkken, og selvsagt egen inngang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Sønnen min leide hybel ifjor, da bodde han i sokkeletg. i en enebolig. Yttergangen var felles med huseierne, og han hadde et eget hjørne der for ytterklær og sko. Rommet hadde en liten kjøkkenbenk (underskap + skufferad) og et kjøleskap ved siden av. Et par overskap og ventilator var det også, i tillegg til mikroovn. Det var ikke hybelkomfyr der, så det kjøpte jeg til han.

Dette var den opprinnelige kjellerstua i huset som ble leid ut, med tilhørende bad med dusj og badstu(!). Det var ikke innlagt vann på rommet, men siden badet var stort, så hadde de laget enslags benk der, hvor det sto vaskebalje osv, slik at han hadde et sted å vaske opp. Ingen tilgang til vaskemaskin. Han betalte 2400 for dette, i Tromsø.

Jeg var og så på mange hybler ifjor, og de færreste hadde vann på rommet, eller tilgang til vaskemaskin.

Men klart, slike hybler er ment for unge skoleelever, som oftest flytter folk ut etter ett år, eller kanskje de bor lenger hvis standarden er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Jeg tror ennå husleieloven er slik at om du leier ut fullt møblert så har man en mnd. oppsigelsestid. Hvis det er umøblert, eller delvis møblert, så er det tre mnd.

Jeg leide hos et ektepar og vi delte vaskemaskin, men jeg leide i underetasjen og vaskerommet var der så vi trødde ikke ned dørstokkene til hverandre, selv om det ble til at vi av og til tok en kaffekopp sammen.

Jeg var klar over at det var lytt og tok hensyn. Jeg leide ikke fullt møblert.

Jeg tror fullt møblert defineres slik at det eneste du trenger ta med deg er tannbørste og personlige ting. Dvs. at sengtøy, håndduker osv. skal være i boligen.

Jeg ville heller ikke tråkket ned hagen din om jeg var leietaker, eller sløst med strøm og vasket en halvfull vaskemaskin. Det enkleste er å leie ut til en som er singel om boligen ikke er større enn at det knapt er plass til et kjøkken. Men det blir noe du må overveie.

At det skal være stille etter kl. 23 står vel i alle husleiekontrakter.

Jeg forstår at du er skeptisk til hvem du leier ut til, men be om referanser (referanser kan forresten være juks, men noe må man stole på).

I Oslo er prisene stive, og du kan ikke sette opp leia mer enn prisindeksreguleringen, men hvis jeg møtte en leietaker som jeg følte jeg kunne stole på, ville jeg satt ned prisen litt.

Depositum må du ta, og den sikreste er den fra sosialkontoret. En venninne av min mor leide ut boligen sin. Hun fikk den tilbake full av barnetegninger på veggen, sur oppvask, ødlagt innbo osv. Sosialkontoret dekket dette, dvs. de dekket oppussing og det som var ødelagt.

Men ellers er 3 mnd husleie vanlig i depositum, men du kan få problemer med å få ut en evt. plagsom leietager som f.eks. ikke betaler husleien, hvis du ikke selv er i stand til å tilby leietageren en erstatningsbolig.

Innfløkt... ja.

Synes du skal ha med i kontrakten hvor mange som skal bo der, om det er lov til framleie og om det er lov å ha dyr der.

Framleie bør du ikke godta. Da vet du i alle fall ikke hvem du får i huset.

Men de fleste leietagere er helt ok og vil ha mest mulig privatliv, akkurat som du selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg stusser litt på noen ting hos deg, mulig det bare beror på at du er uvitende om priser og sånt enda. Men du snakker om å LAGE kjøkken og bad for evt. utleie. Hvs du ikke er rørlegger selv, så snakker vi her om utgifter på rundt hundre tusen, vil jeg tippe. Tviler på at banken vil være særlig villig når det gjelder lån til dette, siden du skriver at du ikke får boliglån på kun din egen inntekt. Noe annet er det selvsagt dersom det allerede er en leilighet/hybelleilighet i huset.

Lurer også på om du blander begreper:

HYBEL er hvis du leier ut f.eks. det ene soverommet, og leietaker deler kjøkken og bad med deg.

Eller du kan sette inn en hybelkomfyr eler mikro, en liten kjøkkenbenk og et lite kjøleskap - og vips du har en kjøkkenkrok. Er det to bad i leiligheten, og du kan knytte det ene badet til dette rommet, - enda bedre. Nå har du en HYBELLEILIGHET.

LEILIGHET krever at det er soverom i tillegg til eget kjøkken, og selvsagt egen inngang.

Siden jeg ikke har kjøpt rekkehuset enda, vet jeg jo ikke så mye om hvordan en eventuell leieenhet blir. Derfor er det mye usikkert rundt dette. Men jeg kommer ikke til å legge ut alt rundt min personlige økonomi, så derfor skulle jeg ønsker dere som svarer her kunne slutte å spekulere mer rundt dette. At bankene sjeldnere gir lån til single er strengt tatt en annen diskusjon. Men min låneevne blir vel strengt tatt noe mellom meg og banken.

-jeg er fortsatt usikker på dette rundt hagen, siden det er noe av grunnen til at jeg må flytte. det må jeg se an, og ev sette opp et slags skille

-jeg kommer ikke til å forby dyrehold, da dette etter min (og mange juristers) tolkning er i strid med husleieloven

-ja, jeg kommer til å ta depositum, og hvis noe blir ødelagt kommer jeg selvsagt til å ta av dette som erstatning. Da snakker jeg ikke som urimeligheter som regnes som vanlig slitasjen, men hvis feks leieboer begynner å male vegger osv (kjenne noen som opplevde leieboer som ikke skjønte at man ikke maler der man leier uten å ha avklart dette med huseier. Og siden han malte veggene i en grell farge måtte huseier male over etter han flyttet ut :overrasket: ).

-jeg tviler på at det blir et selvstendig kjøkken. Det er jo uansett ikke så vanlig i leiligheter som bygges i dag. Slik som dette IKEA-kjøkkenet burde jo være bra nok for en student?

-framleie vil jeg helt sikkert forby, det er jo vanlig i borettslag også. Men jeg kan vel ikke nekte at flere skal flytte inn på hybelen sammen med leietaker(hvis vedkommende får samboer osv)?

-jeg har som sagt kun bodd på studentby tidligere, og der var det ikke allverden til standard. Man delte bad med flere, og den ene studentbyen jeg bodde hadde ikke engang stekeovn. Kanskje jeg er vant med så lav standard at jeg tenker at utleieenheten min heller ikke må ha så høy standard? Men så lenge det var billig der var jeg jo fornøyd selv om standarden ikke var allverden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg tror det er viktig at du bestemmer deg for hvilken type leietager du vil ha, og så planlegger utleieenheten ut fra dette! For meg høres det ut som om en voksen person/par i fast arbeid kanskje er det beste? Dette er ofte stabile leietagere som vil bo lenge om de finner et bra sted. Det er ikke alle som ønsker å kjøpe egen bolig.

Om du ønsker en slik leieboer nytter det ikke å innrede en studenthybel, eller en hybelleilighet med kjipe og billige løsninger. Mao, ønsker du studenter så lag en studenthybel, ønsker du folk i jobb, så lag en skikkelig hybelleilighet/leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har fått mange gode kommentarer ellers, så jeg vil bare nevne en erfaring våre naboer har med utleie. De har hybel i kjelleren der det er eget kjøkken og bad. De har ikke noe opplegg for vaskemaskin lar heller ikke leieboerene bruke den de har selv. Det jeg har observert er at de skifter leieboere mange ganger i året. Det kan selvfølgelig være mange årsaker til dette, men jeg vil tro det er slitsomt å måtte ta med vasken hjem til mor hele tida. Så om du ikke har eget opplegg for vaskemaskin i hybelen anbefaler jeg at du lar leieboeren få tilgang til din egen en gang eller to i uka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode kommentarer ellers, så jeg vil bare nevne en erfaring våre naboer har med utleie. De har hybel i kjelleren der det er eget kjøkken og bad. De har ikke noe opplegg for vaskemaskin lar heller ikke leieboerene bruke den de har selv. Det jeg har observert er at de skifter leieboere mange ganger i året. Det kan selvfølgelig være mange årsaker til dette, men jeg vil tro det er slitsomt å måtte ta med vasken hjem til mor hele tida. Så om du ikke har eget opplegg for vaskemaskin i hybelen anbefaler jeg at du lar leieboeren få tilgang til din egen en gang eller to i uka.

Dette kan jeg skrive under på. Jeg ville neppe leid en hybel der jeg ikke hadde tilgang på vaskemaskin. Jeg har leid flere steder der jeg fikk tilgang til vaskemaskin en-to ganger i uka, og det gikk fint.

Tilgang til internett er en fordel, det kan jo enkelt løses ved at du installerer en rask linje, og at du og hybelboerne deler på den (trådløst nettverk). Hvis dere skal dele linje er det også greit med visse restriksjoner, f.eks at folk bare laster ned ting om natta.

Hvis du satser på å leie ut til voksne personer vil de sannsynligvis ha møbler med seg, men svært mange som flytter for å studere langt fra hjemstedet tar ikke med seg et stort flyttelass. Jeg er på hybeljakt selv for tiden, og ser bare etter møblerte hybler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes forresten at man enten må ha alt av hvitevarer eller ingenting. Og på samme måte bør det være fullt møblert eller ikke møblert. Man har sjelden et utvalg av møbler/hvitevarer som passer med det som finnes på en hybel, så da blir det bare problemer med at man må kjøpe noe ekstra eller få lagra det som det finnes dobbelt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan politiet gi ut slike opplysninger, det er ikke taushetsbelagt?

Ja, de kan gi deg opplysninger om det er kjenninger av dem eller ikke. Du får ikke vite hva de eventuelt har gjort. De er alltid litt usikre på politistasjonen om de kan gi den informasjonen eller ikke, men jeg har alltid fått den til slutt. (Og fikk tipset om at det var lurt av politimannen som etterforsket innbruddet som min leieboer ble siktet for).

Jeg tror ennå husleieloven er slik at om du leier ut fullt møblert så har man en mnd. oppsigelsestid. Hvis det er umøblert, eller delvis møblert, så er det tre mnd.

I følge husleieloven kan annen oppsigelsestid avtales, men dersom den ikke er spesifisert stemmer det som du sier. Husk også at det kan være lurt at det står i kontrakten at det går til utløpet av en kalendermåned (dersom du har spesifisert oppsigelsestid i kontrakten, ellers står det i husleieloven mener jeg å huske), det er lettere å leie ut en leilighet fra 1., og dermed får du forhåpentligvis mindre perioder med tom leilighet.

Jeg synes forresten at man enten må ha alt av hvitevarer eller ingenting. Og på samme måte bør det være fullt møblert eller ikke møblert.

Hos oss har det faktisk vært slik at alle leietakerene i den ene leiligheten har hatt kjøleskap/kombiskap, men har manglet både oppvaskmaskin og komfyr. Noen vil ha alt, andre vil ikke ha noe, det er umulig å vite på forhånd. Da kan det være greiest å tilby å skaffe det for den rette leieboeren. Med møbler derimot er jeg litt enig, det virker som om folk enten har alt eller ingenting. De fleste vil ha kleskap og kanskje en kommode, men resten har de eller ønsker de å kjøpe. (Med mindre det er studenter på sin første hybel, da mangler de gjerne alt. Men jeg vil vel si at det er bedre at de kjøper sine egne møbler enn at du skal kjøpe noe brukt som du kanskje bare må kaste om ikke så lenge).

Selvom du er vant til studenthybel og synes det er grei nok standard på det, så kan den standarden skremme bort en del folk. Selvom det er billig er ikke folk villig til å bo i hva som helst (uten at jeg mener noe vondt om leiligheten din, det er godt mulig at den er kjempeflott, i så fall er det bra!). Det vil gjerne synes på hyppige utskiftninger. Hver gang du skal skifte leieboer koster det en del, både penger og krefter. Bl.a. annonsering og depositumskonto, også må du jo også holde visning, velge ut riktig leieboer.

Dersom du ønsker å leie ut til student må du også huske at de gjerne ikke er der på sommeren. Veldig mange sier opp leiligheten sin og finner seg noe nytt til høsten. Sommermånedene er heller ikke den perioden hvor det er lettest å finne nye leieboere, dermed kan du risikere at det går to måneder uten at du finner den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...