Gå til innhold

9 års straff for drap


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Synes jeg ikke. Husk at dette er en 17 åring det er snakk om, som nå mister hele sin ungdomstid om han sitter straffen ut. Han skal da liksom være menneske når han kommer ut. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at ni år var i det meste laget, i og med at han har uttrykt anger og skjønner hva han har gjort. Dette er bare en unggutt, og sjansene for rehabilitering er meget gode. Men det er ikke slik at man blir mer rehabilitert jo lenger man sitter inne.

Det er dessuten bemerkelsesverdig hvor mye man kan forandre seg fra man er 17 år, og det har da ingen hensikt å fengsle for så lang tid som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg ikke. Husk at dette er en 17 åring det er snakk om, som nå mister hele sin ungdomstid om han sitter straffen ut. Han skal da liksom være menneske når han kommer ut. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at ni år var i det meste laget, i og med at han har uttrykt anger og skjønner hva han har gjort. Dette er bare en unggutt, og sjansene for rehabilitering er meget gode. Men det er ikke slik at man blir mer rehabilitert jo lenger man sitter inne.

Det er dessuten bemerkelsesverdig hvor mye man kan forandre seg fra man er 17 år, og det har da ingen hensikt å fengsle for så lang tid som mulig.

OK, kanskje jeg tar feil, men synes det hørtes så veldig lite ut.

Synes også det blir litt rart å prate om at vedkommende mister sin ungdomstid, når han akkurat har tatt resten av livet bort fra ei ung jente.

Dessuten folk som er i fengsel er der ikke bare for straff og rehabilitering, men også for å hindre de i å begå nye straffbare handlinger.

Må ærlig innrømme at jeg ikke har særlig peiling på lovbrudd og straff, men bare 9 år for et så brutalt drap synes jeg var skremmende lite.

Uansett er dette en fryktelig tragisk sak for alle parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, kanskje jeg tar feil, men synes det hørtes så veldig lite ut.

Synes også det blir litt rart å prate om at vedkommende mister sin ungdomstid, når han akkurat har tatt resten av livet bort fra ei ung jente.

Dessuten folk som er i fengsel er der ikke bare for straff og rehabilitering, men også for å hindre de i å begå nye straffbare handlinger.

Må ærlig innrømme at jeg ikke har særlig peiling på lovbrudd og straff, men bare 9 år for et så brutalt drap synes jeg var skremmende lite.

Uansett er dette en fryktelig tragisk sak for alle parter.

Nå skal man ikke bruke straff som hevn, og i dette tilfellet tror jeg det er liten sjanse for gjentagelse. Det måtte i såfall komme fra et temperamentsproblem, som kan bearbeides -- og særlig da vedkommende er såpass ung. Når jeg bare var en 20 år, var jeg allerede meget forskjellig fra da jeg var 17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nå skal man ikke bruke straff som hevn

Hvorfor ikke?

Betyr det at du mener at ingen burde sitte i fengsel uansett hva de har gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nå skal man ikke bruke straff som hevn, og i dette tilfellet tror jeg det er liten sjanse for gjentagelse.

Klipt fra dagbladet:

"Rettspsykiaterne som har undersøkt 17-åringen, har pekt på klar risiko for fremtidig voldsatferd fra gutten, og har uttalt at han er avhengig av psykiatrisk hjelp i mange år fremover"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke?

Betyr det at du mener at ingen burde sitte i fengsel uansett hva de har gjort?

Hevn er ikke konstruktivt. Straffer foreldre ut fra hevn? Det lærer man ingenting av. Foreldre som straffer ut fra et hevnmotiv er for overgripere å regne, og den slags straff fører bare til at barna blir enda verre. Dette har vist seg å stemme like bra for staten overfor kriminelle. Poenget er jo at det skal bli folk ut av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipt fra dagbladet:

"Rettspsykiaterne som har undersøkt 17-åringen, har pekt på klar risiko for fremtidig voldsatferd fra gutten, og har uttalt at han er avhengig av psykiatrisk hjelp i mange år fremover"

Ah, da får jeg spise noen av ordene mine. Men fortsatt er det slik at det er lettere å forandre seg jo yngre man er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte på at han ble tiltalt for forsettelig drap, ikke overlagt drap, den problemstillingen blir jo også tatt opp i et avsnitt i artikkelen det er linket til.

Når du går hjem og henter en pistol, deretter ringer dama di for å få henne til å møte deg, og så skyter henne- da er det temmelig overlagt, slik jeg ser det. Men så er ikke jeg jurist, heller.

Hentet fra Nrks nettsider tidligere i år:

Aktor Harald Grønlien mente man bør gå høyt opp på stigen for forsettlig drap, fordi dette det 17-åringen har gjort nærmer seg  overlagt drap. Grunnen til at de landet på forsettlig drap var at den tiltalte rett etter drapet hadde  forklart at han bare hadde tenkt å skade kjæresten.

Om man bare har tenkt å skade noen er det vel ikke "nødvendig" å dra hjem og hente en pistol?

Endret av quirky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte på at han ble tiltalt for forsettelig drap, ikke overlagt drap, den problemstillingen blir jo også tatt opp i et avsnitt i artikkelen det er linket til.

Når du går hjem og henter en pistol, deretter ringer dama di for å få henne til å møte deg, og så skyter henne- da er det temmelig overlagt, slik jeg ser det. Men så er ikke jeg jurist, heller.

Hentet fra Nrks nettsider tidligere i år:

Om man bare har tenkt å skade noen er det vel ikke "nødvendig" å dra hjem og hente en pistol?

De faktum at guten også prøvede pistolen, tok med seg ekstra ammunisjon og de som du legger till quirky burde da tilsvare overlagt drap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktor så på drapet som en ren henrettelse. Gutten skjøt jenta også 5 ganger.

Jeg synes 9 år er lite da et fengselsår kun er ca 8 måneder. Gutten sitter inne i 6 år, kanskje han er ute etter 4-5 for god oppførsel i tilegg, for å tatt et liv, med viten og vilje. En 17 åring er stor nok til å forstå at man sansynligvis dør når man skyter noen 5 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ni år er altfor lite.

Ute om ikke mange år og sikkert en fin utdannelse og i det hele tatt.

Og kan begynne på nytt.

Hva med den stakkars jenta som ble revet bort på en sånn grusom måte.

Og han visste helt sikket hva han gjorde.

Hvis noen hadde tatt livet til sønnen min på den måten vet jeg hva jeg hadde gjort hvis strafffen ble så lav.

Hadde jo bare fått noen få år,så hadde jeg vært ute igjen å kunne begynt på nytt igjen.

Strengere straffer sier jeg bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest1

Gutten burde få hjelp til å etablere et normalt liv når han kommer ut fra fengselet. Han burde også få hjelp til å lære seg hvordan han skal håndtere situasjoner og sinnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt var det litt i minste laget. Efter all sannsynlighet vil drittsekken være ute igjen efter 6-7 år.

Han har jo bare drept et menneske. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Det er dette som gjør det så vanskelig å diskutere fengselsstraffer. Hvis en straffeutmåling styres av prinsipp om "like for like" (eller noe sånt), så er vi over i amerikanske tilstander.

Jeg syns også straff bør være konstruktiv, og ikke styrt av følelser (hevn). Selvfølgelig er det fælt det han har gjort. Men syns man bør ta med i betraktningen om det er gjentakelsesfare.

Og det noen nevnte om utdanning. Jeg håper virkelig han får mulighet til utdanning! Dette vil kunne bidra til at han ikke blir en fare for samfunnet når han en gang kommer ut. Om han bare går rundt uten mål og mening, mener jeg at det er mye større fare for at han havner i et kriminelt miljø når han kommer ut (som han kanskje kom i kontakt med i fengselet).

Syns det er viktig å tenke langsiktig her. Signaleffekt er forsåvidt også viktig, men tror ikke at en potensiell drapsmann tenker "hm, 9 år, det kan jeg holde ut, så jeg dreper henne". Tror ikke de som dreper tenker på straff. Og om han bare blir sittende i 5-6 år, så tror jeg det føles som straff nok. Om man så har tv på rommet og hyggelige fengselsbetjenter, så er man faktisk fullstendig frihetsberøvet i flere år (jeg sier ikke at jeg syns synd på dem).

Jeg syns også at hvis man har valget mellom omfattende rehabilitering i fengselet og lengre straffer (økonomisk sett), så bør man velge det førstnevnte. Jeg mener at man bør hjelpe selv kyniske pedofile til å bearbeide saker og ting. Ikke fordi jeg syns de fortjener det, men fordi jeg syns barna han/hun senere vil komme i kontakt med fortjener det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Jeg syns argumenter om at han visste hva han gjorde osv blir malplassert, fordi det er ikke det det er snakk om her. Syns hele saken bare er tragisk, syns synd på begge parter her. Vet ikke hva jeg mener om 9 år er for kort, men han er jo ung og 9 år (eller 6) føles nok veldig lenge for han (hvertfall var det sånn for meg, ett år var lang tid da jeg var 17 i forhold til når jeg er i 20årene).

Ikke at jeg unnskylder han eller mener han ikke bør straffes, men syns ikke ting er så svart/hvitt at argumenter som "han kan skylde seg selv", "for en drittsekk" og "han visste konsekvensene" bør brukes. Men sånn er det kanskje i de fleste saker?

Syns det er feil at media siterer faren til hun jenta, når han kommer med slike uttalelser. Skjønner godt sorgen hans og ønsket om hevn, men slike kommentarer syns jeg familien til gutten bør slippe at kommer ut til hele Norge. "Samfunnet kan ikke gi den straffen vi ønsker" (dødstraff?), "vi kan ikke flytte" (implisitt at den andre familien bør flytte?) etc, syns så synd på familien til den gutten som på en måte blir syndebukker sammen med han. Mener ikke at det er MER synd på dem enn den andre familien, men det er synd på begge, på hver sin måte, men ingen av delene syns jeg rettferdiggjør slike uttalelser (eller at de offentliggjøres av media)

Hvis de pårørendes smerte skulle vært målestokk for hvor lang straffen skulle vært, ville straffen kanskje aldri vært høy nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanvittig lav straff. Han kan være ute på gaten igjen om seks år - etter å regelrett ha henrettet en uskyldig jente.

Håper og tror at også han som eide våpenet vil få straff for skjødesløs oppbevaring av skytevåpen.

Endret av Ava
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Aktor så på drapet som en ren henrettelse. Gutten skjøt jenta også 5 ganger.

Jeg synes 9 år er lite da et fengselsår kun er ca 8 måneder. Gutten sitter inne i 6 år, kanskje han er ute  etter 4-5 for god oppførsel i tilegg, for å tatt et liv, med viten og vilje. En 17 åring er stor nok til å forstå at man sansynligvis dør når man skyter noen 5 ganger.

Klart en syttenåring er stor nok til å skjønne at om man skyter noen fem ganger, så dreper man dem. Men jeg tviler på at gutten var i en situasjon hvor han kunne tenke særlig rasjonelt, og da hjelper det lite hva du er stor nok til å forstå.

Utover det synes jeg straffen er passende. 6-7 år bak lås og slå med psykiatrisk behandling og tilbud om utdanning er akkurat hva han (og samfunnet) trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestern
Klart en syttenåring er stor nok til å skjønne at om man skyter noen fem ganger, så dreper man dem. Men jeg tviler på at gutten var i en situasjon hvor han kunne tenke særlig rasjonelt, og da hjelper det lite hva du er stor nok til å forstå.

Utover det synes jeg straffen er passende. 6-7 år bak lås og slå med psykiatrisk behandling og tilbud om utdanning er akkurat hva han (og samfunnet) trenger.

Synsing og føleri, hvordan begrunner du at han trenger akkurat 6-7 år? Fordi du synes det ?

Forøvrig enig i at samfunnet trenger psykiatrisk behandling (det er det du skriver).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...