Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

men dere som er så redd for graviditet, dette ER jo fremdeles etter hva jeg skjønner, ett prevensjonsmiddel da, så så lenge man går på dette så skal jo ikke graviditet skje.

man må vel slutte med pillene om man ønsker barn, og da kommer vel mensen tilbake også.

det er vel neppe slik at tar du noen piller så forsvinner mensen for alltid selv når man ikke lenger tar pillene.

så jeg ville ikke bekymret meg for graviditet, ikke når det er prevensjon man faktisk går på. (det er en prevensjonspille som fjerner menstruasjoner helt, ikke en ren "kunfjernemensen-pille") ;)

selv ville jeg faktisk ikke tatt det, jeg har gått på p-piller i herrans mange år, og har ikke følt meg mer fornøyd med kroppen min en jeg har det nå etter at jeg har sluttet.

før slet jeg med smerter, stoooore smerter, under mensen, dette har jeg heller fått behandlet med akupunktur.

det fungerte for meg, så nå får jeg menstruasjonen så på dagen regelmessig at jeg stort sett vet hvilken dag jeg får det på, uten p-piller. og i værste fall må jeg ta en pinex, stort sett når jeg tar en pinex er det mest for sikkerhets skyld.

er så vant til å ha vondt at jeg går og er litt redd for det, så jeg tar iblant en pinex bare sånn for sikkerhets skyld.

foreløpig (sluttet på p-piller for seks mnd siden tenker jeg) har jeg bare hatt en menstruasjon hvor jeg faktisk TRENGTE å ta den.

og jeg har det mye bedre i kroppen min uten østrogentilsetninger, mensne viser meg at kroppen min fungerer og jeg føler meg mer kvinne nå en jeg gjorde før. (selv om jeg blødde før også, på p-piller altså)

ps. har full forståelse for at andre velger annerledes altså, og at folk med ekstreme blødninger og smerter som de ikke blir kvitt, vil elske denne typen piller, selv om jeg personlig synes det er litt skummelt med slikt.

Endret av aline
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har hatt hormonspiral siden 2002, og har ikke hatt mensen siden da. Synes det er helt nydelig å slippe blødninger. Er likevel premenstruell, og kjenner på kroppen og humøret at noe er i gjæret. Anser meg selv som heldig som slipper å ha mensen, og har aldri bekymret meg for graviditet.

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg har hatt hormonspiral siden 2002, og har ikke hatt mensen siden da.

Ja, dette med å kutte ut mensen er jo ikke noe nytt, bare fordi noen nå kommer med piller som skal stoppe den. Mange kvinner på p-sprøyte mister mensen helt, og det samme skjer tydeligvis med hormonspiralen. I tillegg har kvinner lenge, som artikkelen sier, brukt vanlige p-piller til å droppe mensen selv.

Noen her er redd for hva det å droppe mensen kan gjøre med kroppen, men vi må ikke glemme at det å ha mensen så ofte som vi i dag har, det er rimelig nytt.

Skrevet
Ja, dette med å kutte ut mensen er jo ikke noe nytt, bare fordi noen nå kommer med piller som skal stoppe den. Mange kvinner på p-sprøyte mister mensen helt, og det samme skjer tydeligvis med hormonspiralen. I tillegg har kvinner lenge, som artikkelen sier, brukt vanlige p-piller til å droppe mensen selv.

Noen her er redd for hva det å droppe mensen kan gjøre med kroppen, men vi må ikke glemme at det å ha mensen så ofte som vi i dag har, det er rimelig nytt.

Poenget er vel at dette likevel ikke har blitt nevneverdig forsket på. At 2-3 tilfeldige kvinner på et forum har levd uten mens i noen år og har det helt fint er ikke ensbetydende med at dette er noe som er trygt å gjøre. Jeg er sikker på at det finnes mange storrøykere som har levd til de ble 90 uten at det betyr at røyking er ufarlig.

Gjest Gjesta
Skrevet
Poenget er vel at dette likevel ikke har blitt nevneverdig forsket på. At 2-3 tilfeldige kvinner på et forum har levd uten mens i noen år og har det helt fint er ikke ensbetydende med at dette er noe som er trygt å gjøre. Jeg er sikker på at det finnes mange storrøykere som har levd til de ble 90 uten at det betyr at røyking er ufarlig.

Nå må vi ikke snuble i problemene her. Denne tråden tar opp to problemstillinger, ikke en:

Hva p-piller og andre hormonprevensjoner gjør med kroppen er én ting.

Hva det å leve uten menstruasjon gjør med kroppen er en annen.

Å bruke hormonpreparater for å hindre menstruasjon er relativt nytt. Her kan vi gjerne be om mer forskning og flere undersøkelser.

Men kvinner har levd med mye færre menstruasjoner i løpet av livet pga mangel på skikkelig prevensjonsmidler opp til de siste par generasjonene. Kvinner som meg (31 år og barnløs) med ca 220 mensturasjoner hittill i livet ville vært en sjeldenhet for noen generasjoner siden. Vi kan like gjerne spørre oss: er det å ha menstruasjon så ofte som dagens kvinner har, egentlig bra for oss?

Gjest Gjest
Skrevet
Mange kvinner på p-sprøyte mister mensen helt

Ja, og se nå hva vi vet om p-sprøyta. Folk kan risikere å slite i årevis før at syklusen er tilbake til normalt - enkelte må ha hjelp til å få den igang igjen, den øker risikoen for benskjørhet, den kan bringe med seg helsikes masse bivirkninger. Det finnes et eget nettsted for "horror historier" fra folk som har tatt den sprøyta. Legen min sier at han ikke vil ha gitt den til sin verste fiende engang.

Det er faktisk en naturlig syklus vi tuller med. At vi får mensen er et tegn på at vi er friske og alt er som det skal. Jeg vil tro at de ferreste, om noen, egentlig har behov for å bli kvitt mensen helt. Prevensjonsmessig finnes det løsninger som kopperspiral, Ladycomp mm. som ikke propper kroppen full av hormoner, og sliter man med smerter(Dette er faktisk en naturlig del av det å være kvinne), så finnes det, for utenom alt som er tilgjengelig over disk på apoteket, også akupunktur og homeopati som man kan forsøke.

Skrevet
Jeg har hatt hormonspiral siden 2002, og har ikke hatt mensen siden da. Synes det er helt nydelig å slippe blødninger. Er likevel premenstruell, og kjenner på kroppen og humøret at noe er i gjæret. Anser meg selv som heldig som slipper å ha mensen, og har aldri bekymret meg for graviditet.

Jeg har også hormonspiral og synes at livet uten mensen er myyye bedre enn livet med mensen. Det er utrolig deilig å slippe unna hver mnd.

Anbefales!!!

Skrevet

Jeg hører til den gruppen som rett og slett blir sengeliggende de 2 - 3 første dagene av mensen, så for meg høres dette ypperlig ut samtidig som jeg er skeptisk til å tilføre kroppen for mye kjemiske stoffer.

Men nå er jeg såpass gammel at det er vel ikke så lenge til overgangsalderen. Noe som igjen gir meg god grunn til å bli en skikkelig bitchy kjerring :sjarmor:

Gjest Gjest
Skrevet

Det er faktisk en naturlig syklus vi tuller med. At vi får mensen er et tegn på at vi er friske og alt er som det skal. Jeg vil tro at de ferreste, om noen, egentlig har behov for å bli kvitt mensen helt. Prevensjonsmessig finnes det løsninger som kopperspiral, Ladycomp mm. som ikke propper kroppen full av hormoner, og sliter man med smerter(Dette er faktisk en naturlig del av det å være kvinne), så finnes det, for utenom alt som er tilgjengelig over disk på apoteket, også akupunktur og homeopati som man kan forsøke.

Gjeeeesp... Jaaaaaada, så skal vi løpe nakne ut i skogen og rope "se på meg. jeg er kvinne og jeg blør", før vi presser ut en unge eller fem og spiser morkaka etterpå.

Jeg er en av dem som lever et liv uten mensen nå. Før jeg ble 20, hadde jeg hatt tre blodoverføringer pga stort blodtap. Jeg var blant dem som styrtblødde slik at det rant langt nedover lårene. Jeg brukte i gjennomstnitt to pakker av de største bindene i døgnet - uten at det holdt, gikk jeg på et nytt sted, var toalettet det første jeg måtte finne ut hvor var henne. 1 1/2 uke i måneden var de utelukkende mørke underdeler og plastikklaken i senga som gjaldt.

Det er greit nok at du har funnet løsninger som fungerer for deg - veldig bra for deg, men det finnes også folk som får livet ødelagt av mensen. Det er ikke alle som blør to dråper og ferdig med det.

Gjest Gjest
Skrevet

slapp av, du kommer garantert i overgangsalderen. Da forsvinner den forhatte mensen for godt...

Gjest Gjest
Skrevet
slapp av, du kommer garantert i overgangsalderen. Da forsvinner den forhatte mensen for godt...

Hehe, hvorfor vente til overgangsalderen når man kan bli kvitt den på andre måter. :sjarmor:

Skrevet

Ikke at jeg er noen professor på mensen, men det er ikke akkurat naturlig å blø så mye og så lenge som kvinner gjør idag. Kvinner får mensen tidligere enn før og kvinner har mensen lengre (i antall år) enn før. Dette skyldes at vi idag lever under langt bedre kår enn for bare 60 - 70 årsiden (dette henger sammen med den almene helsetilstanden og at vi har lengt bedre helseomsorg, vi lever også lenger enn før. Om noen tiår så er det det nok ikke uvanlig å bli hundre år). At kvinner idag får langt færre (eller ingen) barn gjør også at det blir lang fler mensperioder enn det som var normalt før. det er skrevet mange artikkler om dette fenomenet, søk på google.

Skrevet

Jeg begriper ikke at folk kan si at det er unaturlig å ha mensen ofte, når dette faktisk er slik man er skapt og noe kroppen ordner opp i selv. Å ha mensen er selvsagt noe av det mest naturlige som finnes. Å ta piller er derimot IKKE naturlig. At kvinner og kvinnekroppen har forandret seg gjennom tusenvis av år er jo også helt naturlig, og endrer ikke det faktum at å ha mensen også er det.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tok p-piller og fikk blodpropp. Kjenner flere som også har opplevd det, og ingen av oss er overvektige eller røyker. Legene sier at det beste er å holde seg unna prevensjon med hormoner, med mindre man bruker det pga ekstreme menssmerter og blødninger som kommer i veien for vanlig livsutfoldelse. Min mens plager meg ikke annet enn magesmerter og blod på bindet, og det klarer jeg faktisk å leve med.

Skrevet
..[]..men vi må ikke glemme at det å ha mensen så ofte som vi i dag har, det er rimelig nytt.

Huh? Er det? Det var nytt for meg.

Hvor ofte (eller sjeldent) hadde kvinner mensen før?

Skrevet
Huh?  Er det? Det var nytt for meg.

Hvor ofte (eller sjeldent) hadde kvinner mensen før?

de tenker sikkert på at siden det ikke fantes prevensjon i urtiden, og siden man fikk flere barn, så hadde de større perioder hvor de ikke hadde mensen (les: mens de gikk gravide gang etter gang etter gang) en det vi har idag.

har aldri hørt om at de i urtiden bare hadde mensen hver tredje måned, så det må jo være pga flere fødsler før i tiden.

Gjest gjest1
Skrevet

Uansett må det vel være opptil hver enkelt kvinne, i samarbeid med sin lege å velge om de vil ha mensen hver fjerde uke eller hvert fjerde år.

Det er valgfritt å bruke hormonprevansjon, og noen tåler det bedre enn andre, da må vel de kvinnene få bruke slik prvensjon som de selv vil, uten at tilfeldige kvinner på et forum skal legge seg bort i det...

Skrevet
Uansett må det vel være opptil hver enkelt kvinne, i samarbeid med sin lege å velge om de vil ha mensen hver fjerde uke eller hvert fjerde år.

Det er valgfritt å bruke hormonprevansjon, og noen tåler det bedre enn andre, da må vel de kvinnene få bruke slik prvensjon som de selv vil, uten at tilfeldige kvinner på et forum skal legge seg bort i det...

Det må da for guds skyld gå an å diskutere noe uten å få høre at man legger seg bort i ting.

Legge seg bort i det? :roll:

Skrevet

Det eneste prevensjonsmiddelet som fungerer for meg er faktisk Cerazette, og mensen, den slipper jeg - så jeg vet godt at livet uten mensen er meget behagelig.

Gjest Gjest
Skrevet
Det eneste prevensjonsmiddelet som fungerer for meg er faktisk Cerazette, og mensen, den slipper jeg - så jeg vet godt at livet uten mensen er meget behagelig.

Samme erfaring her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...