Gå til innhold

eldre damer misliker yngre jenter?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Jøss, det høres merkelig ut.

Er du sikker på at dette ikke bare foregår inne i ditt hode?

Hvis det er tilfelle det du sier, er det jo svært uhøflig av dem...

Nei, det er nok ikke noe som foregår inne i hodet mitt :roll:

Aner ikke hvorfor de er sånn, men samme kan det være.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet
Nei, det er nok ikke noe som foregår inne i hodet mitt :roll:

Aner ikke hvorfor de er sånn, men samme kan det være.

Jeg har også vært ung i arbeidslivet en gang i tiden, men dette har jeg aldri opplevd. Nå er jeg "eldre" i arbeidslivet og jeg kan ikke si jeg har opplevd det nå heller.

Du er sikker på at det ikke kan være noe med deg selv da? Kler du deg f.eks. utfordrende? Går med navelen bar i arbeidstiden? Er sminket til trengsel midt på formiddagen.

Du sier du er usikker på deg selv litt lenger oppe, dette kan jo også få de merkeligste konsekvenser. Jeg var usikker, men jeg ble grå mus av det. Min datter er usikker, hun ser ut som et tivoli, snakker fort og ler mye...

Andre som jeg har opplevd som har vært usikre, tar på seg en skråsikker mine og gir ikke slipp på den...

Skrevet

Når jeg leser dette nå, slår det meg at jeg faktisk opplevde dette i min første jobb.

Ble skikkelig uglesett av de voksne damene (aner ikke hvor gamle de var), som hvisket og tisket om meg og sa jeg fikk jobben på utseende.

Da var jeg 22 år gammel, med laaaangt solbleket hår og helt vanlig pen.

Jeg skjønte det ikke - før lenge etterpå da jeg ble fortalt at de baksnakket meg. Noen av damene tok meg i mot med åpne armer og var greie, andre altså ikke. En av damene understreket hele tiden at hun var en "klassisk skjønnhet", mens jeg var bare pen. Jeg var forsåvidt enig med henne, men skjønte ikke hvorfor hun maste om det hele tiden :ler: . Hun var den yngste av de andre, kanskje 10 år eldre enn meg...

I ettertid, når jeg har blitt litt mer erfaren og møtt mange flere mennesker, skjønner jeg mer av hvem som reagerte hvordan. Det har nok med deres egenoppfattelse å gjøre mer enn med alder. En pen dame som var like gammel som dem og hadde en fin stilling, hadde det neppe bedre enn meg, og alle fortalte hvor bra det var da hun sluttet. Tror dette er mest en sånn "kvinne er kvinne verst"/Jantelov greie jeg. Alle som oppleves som trusler skal kues av enkelte. Men det er neppe aldersrelatert...

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har også vært ung i arbeidslivet en gang i tiden, men dette har jeg aldri opplevd. Nå er jeg "eldre" i arbeidslivet og jeg kan ikke si jeg har opplevd det nå heller.

Du er sikker på at det ikke kan være noe med deg selv da? Kler du deg f.eks. utfordrende? Går med navelen bar i arbeidstiden? Er sminket til trengsel midt på formiddagen.

Du sier du er usikker på deg selv litt lenger oppe, dette kan jo også få de merkeligste konsekvenser. Jeg var usikker, men jeg ble grå mus av det. Min datter er usikker, hun ser ut som et tivoli, snakker fort og ler mye...

Andre som jeg har opplevd som har vært usikre, tar på seg en skråsikker mine og gir ikke slipp på den...

Jeg kler meg hverken utfordrende eller går med navelen bar.

Bruker ikke mye sminke heller.

Ang. usikkerheten min er jeg en grå mus.. :forvirret:

Så hvorfor jeg får så stygge blikk vet jeg rett og slett ikke..

Det skjedde faktisk i dag igjen.. Var innom dagligvaren, en dame på ca 40-45 år, satt i kassen.

Jeg ga henne penger og vekselen kastet hun på disken.

Ikke snakk om å gi det pent tilbake nei..

Og igjen- det stygge blikket.. :overrasket:

Jeg så bare rart på kjerringa... For en oppførsel!

Gjest gjest1
Skrevet

Det skjedde faktisk i dag igjen.. Var innom dagligvaren, en dame på ca 40-45 år, satt i kassen.

Og igjen- det stygge blikket..  :overrasket:

Jammen, jeg og får ofte sure og stygge blikk fra kassadamen.

Det har ikke noe med alderen din å gjøre.

Noen er bare sur. :ler:

Gjest gjest1
Skrevet

Og igjen- det stygge blikket..  :overrasket:

Det høres vanvittig rart ut... er du sikker på at det ikke er din egen usikkerhet som gjør at du ser ting som faktisk ikke er der? At du overtolker folk?

Da jeg var ung og usikker fikk jeg stadig høre at jeg så så sur ut... jeg var ikke sur, jeg var sjenert og viste ikke en følelse utenpå. Kanskje de oppfatter deg som sur og tverr hvis du er litt innadvendt? Jeg vet jo ikke hvordan du er, men som min datter sier: Jeg er et speil av mine omgivelser.... og det er antakelig alle andre også...

Ellers er et par av ungene mine sånn at de tror alle legger merke til hva de sier og gjør til enhver tid, og hvis noen ler mens de er i nærheten så tror de automatisk at det er dem de ler av.... et resultat av usikkerhet og self conciousnes... (kan ikke noe godt norsk ord for det..)

Jeg ser virkelig ingen grunn til at nesten alle voksne damer du treffer på din vei skal være sure på deg. Det må være noe der som du ikke er klar over.

Skrevet

Noen skrev her at - "Kanskje du kler deg utfordrene:"

Hallo! Gir det en god nok grunn til å være som TS mener eldre er? :overrasket:

Jeg opplever ofte at eldre virker belærende og til tider kan være litt spydige. Og det uten at jeg har sagt særlig mye. Det virker som om de går med denne innstillingen som sier: "Hun er ung og vet derfor ingenting".

Synd, men nei da...ikke alle.

Ja, vi i tyveårene er sikkert litt svart/hvitt. Noe du mysan påpekte.

Det samme påpekte moren min for en stund tilbake. "Dere i tyvealderen ser ikke så mye nyanser og alt er svart/hvitt for dere. Dere tror som regel at dere vet best også." sa hun til meg og broren min.

Ja, det kan godt stemme. Jeg er sikkert sånn selv, men er det ikke sånn vi er i denne alderen da?

Man skal vokse, lære å gå igjennom disse fasene.

Det ser ut til at enkelte eldre glemmet at de har vært kalv selv. Jeg regner med at dere også var sånn når dere var i tyveårene.

Gjest allium
Skrevet
Det er herlig å være "gammel", trygg og selvsikker. Jeg har endelig blitt den personen jeg alltid har ønsket. Kroppen min har jeg endelig lært å ta vare på, håret mitt har jeg endelig funnet en fin fasong på, har endelig lært å kle meg riktig, og endelig har jeg blitt kvitt sosial angst, prestasjonsproblemer, usikkerhet og spiseproblemer....ja lista er lang!

Kunne ikke falle meg inn å ønske meg tilbake til 20-åra, og det mener jeg helt seriøst. Livet er fantastisk etter 40. Gled dere, jenter!

Og gutter/menn kikker på meg enda....

:plystre:

:Nikke:

Og husk: Vi "gamle" vet hvordan det er å være ung (nei, vi har ikke glemt det). Tjueåringer vet derimot ikke hvordan det er å være førti.

Gjest gjest1
Skrevet
Noen skrev her at - "Kanskje du kler deg utfordrene:"

Hallo! Gir det en god nok grunn til å være som TS mener eldre er?  :overrasket:

Nei, men som jeg sier til datteren min: du signaliserer mye med klærne og utseendet, enten du tenker over det eller ikke. Og folk kan sette deg i en bås du ikke hører hjemme. (På samme måte som at hun selv dømmer folk etter hvordan de går kledd)

Ja, det kan godt stemme. Jeg er sikkert sånn selv, men er det ikke sånn vi er i denne alderen da?

Man skal vokse, lære å gå igjennom disse fasene.

Det ser ut til at enkelte eldre glemmet at de har vært kalv selv. Jeg regner med at dere også var sånn når dere var i tyveårene.

Tjuefemåringer i dag er (ofte) som vi var i tenårene da jeg vokste opp. Vi ble stilt krav til tidligere, og måtte ta ansvar tidligere. Veldig mange i dag er fremdeles single, barnløse og studenter på den tiden da min generasjon allerede hadde jobbet i årevis og hadde ansvar for både seg selv og barn. Mange bor også hjemme hos foreldrene uten ansvar langt inn i tjueårene. Det er kanskje derfor noen blir litt oppgitte - de forventer av tjue+personer skal være mer voksne...

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, jeg tror ikke det er tilfellet at eldre damer misliker yngre jenter.

Kanskje noen få, men det er nok ikke på grunn av alderen, men personkjemien.

Skrevet
Tjuefemåringer i dag er (ofte) som vi var i tenårene da jeg vokste opp. Vi ble stilt krav til tidligere, og måtte ta ansvar tidligere. Veldig mange i dag er fremdeles single, barnløse og studenter på den tiden da min generasjon allerede hadde jobbet i årevis og hadde ansvar for både seg selv og barn. Mange bor også hjemme hos foreldrene uten ansvar langt inn i tjueårene. Det er kanskje derfor noen blir litt oppgitte - de forventer av tjue+personer skal være mer voksne...

Jeg tror det er noe i det du sier her. Jeg flyttet 50 mil hjemmefra da jeg var 17 år for å begynne i en jobb, fikk meg hybel og hadde plutselig mye ansvar. Husleie, klesvask, husarbeide generelt, planlegging av økonomien. Et år senere flyttet jeg til Oslo, med det samme ansvaret. Da jeg var 25 år så hadde jeg jobbet og bodd hjemmefra i 8 år, og derfor forventer jeg kanskje mer av en 25-åring i dag i den tro at de har den samme erfaring som jeg hadde på samme alder.

Men jeg ser ikke stygt på yngre damer bare fordi de er yngre, hvis jeg ser stygt på noen så er det som regel for at de har sagt eller gjort et eller annet som jeg reagerer negativt på.

Ellers er vel jeg også den typen som blir en grå mus når jeg er usikker, mens jeg i mine "tror på meg selv" perioder stråler.

Gjest Miloine
Skrevet

Tro nok TS har opplevd dette ja! Det blir uansett feil å si at alle er sånn da!

Selv er jeg 35 år (støgg gammal :ler: ) jeg har kollegaer som er mye yngre enn meg, og jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg "elsker å prate med dem"

Har selv en sønn på 15 år (20 år yngre enn meg) og kammeratene hans sier at de liker å prate med meg, fordi jeg faktisk setter meg inn i deres situasjon!

Jeg har faktisk merket meg at en del av mine kollegaer "ser rart på" disse kjemperessurssterke menneskene! Kjempedumt, og veldig unødvendig. :forvirret:

Skrevet
Nei, men som jeg sier til datteren min: du signaliserer mye med klærne og utseendet, enten du tenker over det eller ikke. Og folk kan sette deg i en bås du ikke hører hjemme. (På samme måte som at hun selv dømmer folk etter hvordan de går kledd)

Ja, man signaliserer nok mye med hvordan man går kledd.

Allikevel, til tross for at jeg ikke kler meg utfordrende møter jeg mange eldre damer som ser på meg med en oven-i-fra-og-ned-holdning. Skjønner ikke hvorfor.

Det stemmer nok at 25-åringer, osv er som hvordan dere var i tenårene, men er det en unnskyldning, da?

Tidene foranrdrer seg. Sånn er det bare.

Hvis dere eldre ikke klarer å tolerere og ikke minst å forstå at ting er annerledes nå enn for 30 år siden, så er jo ikke det våre unges feil.

Nå flytter de fleste hjemmeifra i en alder av 18 og litt oppover da. Svært få som bor hjemme når de er langt opp i tyveårene gitt. ;)

Gjest gjest1
Skrevet

Høhø. Ei jente i klassen min hadde kranglet med mora si og grein og bæljet fordi hun må vaske klær selv fra nå av. 18 år gammel tror jeg. Hva i heiteste helvete er nå vanskelig med å vaske tøy selv? :overrasket:

Men jeg hater henne da ikke for det. Det går an å løfte på øyenbrynet av en ting uten å dømme hele personen for det.

Gjest Miloine
Skrevet
Ja,

Allikevel, til tross for at jeg ikke kler meg utfordrende møter jeg mange eldre damer som ser på meg med en oven-i-fra-og-ned-holdning. Skjønner ikke hvorfor.

Jepp, sånn kan jeg også føle det - da snakker jeg om "eld gamle damer" som ser rart på meg! Jeg smiler og nikker jeg, men allikevel får jeg "stygge" blikk av noen.

Merkelig.

Har merket meg at når sønnen min (på 15 år ) er med så er det ikke slik

Jeg har min egen teori om hvorfor det er sånn!

Skrevet
eldre damer ser ut til å elske å hate oss i 20 årene.

hvorfor det??????

ønsker dem at dem var tjue igjen? eller er dem sur fordi mannfolka på dems alders snur seg etter oss?

vi har det kanskje mye morsommere enn dere på 35+

Ja, der traff du spikeren på hodet. Selv er jeg 36 og misunner dere 20-åringer som har det sååååå mye morsommere enn meg. :roll:

Jeg er gammel, sur, bitter og grinete og skulle ønske at dere unge jenter bare fantes i eventyrboka av brødrene Grimm.

:ironi:

Skrevet
Jeg tror mange "eldre" damer på 35+ har det mye morsommere enn deg nettopp fordi de er 35+ med den erfaringen og sikkerheten det medfører. Har du tenkt på det?

Nesj, det har hun nok ikke tenkt på. Vi som er 35+ er straks klar for eldresenteret.

Skrevet
Dette har jeg lurt på selv. På jobben er det stort sett damer i mellom 35-50 år.

De virker bittre for at de ikke er unge lenger. Tror ikke vi er i stand til å jobbe. Prater nedlatenede til oss og baksnakker oss. Drittkjerringer. Takk og pris for at jeg skal bytte jobb.

Du baksnakker jo også. På seg selv kjenner man andre.

Skrevet (endret)

På jobben er vi 4 kvinner i alderen 23- 36- 41 og den siste på straks 50. Vi har en fantastisk kjemi oss i mellom og snakker sammen som gamle venninner. Hun på 23 år begynte hos oss for 14 dager siden. Hun har langt, blondt hår og er helt nydelig både av utseende og lynne. Men det kunne ikke falt meg inn å ønske at jeg var på hennes alder. Jeg har allerede vært gjennom 20-årene og med hånden på hjertet må jeg si at jeg ikke savner den tiden.

Jeg er mye mer selvsikker nå, føler meg trygg på meg selv og min kropp. Er mer selvsikker når det kommer til sex også. Jeg er i sannhet i min beste alder.

PS: Ikke for å ødelegge helgen din, men du kommer etterhvert til 30-årene du også. Velkommen etter. :)

Endret av Velvet
Gjest Miloine
Skrevet (endret)
Ja, der traff du spikeren på hodet. Selv er jeg 36 og misunner dere 20-åringer som har det sååååå mye morsommere enn meg. :roll:

Jeg er gammel, sur, bitter og grinete og skulle ønske at dere unge jenter bare fantes i eventyrboka av brødrene Grimm.

:ironi:

Jeg er ett helt år yngre en deg jeg, men jeg misunner også disse 20 åringene :ironi::ler:

Jeg skulle så gjerne ha byttet med disse som er så unge :ler::ler::ler::ironi:

De er jo såååååå flotte, full av humor og ikke minst erfaring fra DET VIRKELIGE LIVET! ;)

selv er jeg bare dødskjedelig og nebbete! Sønnen min på 15 år er uenig i det da! ;)

eldre damer ser ut til å elske å hate oss i 20 årene.

hvorfor det??????

ønsker dem at dem var tjue igjen? eller er dem sur fordi mannfolka på dems alders snur seg etter oss?

vi har det kanskje mye morsommere enn dere på 35+

:hoho:

kjempemorsomt innlegg, hvorfor ligger ikke denne på "snikk snakk" ?

Endret av Miloine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...