Gå til innhold

mange her som har amstaff selvom det


Gjest Gjest_miriam_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Denne diskusjonen synes jeg har vært her inne før, hvorfor er amstaffeiere så opptatt av å skulle forsvare seg og sitt rasevalg? Og det blir jo rart å skulle forsvare om en rase er farlig eller ikke ut i fra sin egen hund.

Og jeg må si at du må leve i en spennende hundeverden siden du kjenner flere aggresive puddler enn amstaffer! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nabofamilien min har Amstaff. En såkalt "snill og god familiehund".

Han finner de svakeste og reddeste og er skikkelig guffen og truende mot dem.

Han knurrer mot barna i huset, ligger i sofaen, og kjenner sin plass (nr. 3 av 5) i rangstigen.

Og de voksne i familien driver med all slags trening og går på masse kurs og er medlem i mange foreninger. Enda fatter de ikke at de bor sammen med en drapsmaskin. Ikke en mulig drapsmaskin, men en som garantert kommer til å klikke om 1-5 år.

Har en voksen ungdom i blokka nedenfor med samme hund. Skikkelig "koselig" eksemplar av bikkje det også. Han tar ansvar for bikkja, vanker ikke i "gjeng" eller utsetter hunden for vanskelige situasjoner. Men bikkja er spik spenna gæren for det.

Blikket til de bikkjene er tomt. Det er ganske skremmende å se, for bikkjer har alltid noe i blikket, men ikke disse to.

Jeg tror at det som med andre raser er seriøse oppdrettere og bakgårdsoppdrettere.

Og en seriøs oppdretter overlater ikke en valp til en narkoman ungdom som er gjengmedlem. Derfor må denne idioten gå til bakgårdsoppdretteren, hvor bikkjene ikke parres pga blandig av gode gener, men hvor tispa og hanbikkja allerede er ødelagte og ikke hadde godt gemytt og gode gener i utgangspunktet.

Ditte overføres til et nytt kull, og valpene får ikke den viktige og gode tiden med tispa som de trenger for i bakgården er det kun penger som gjelder. Helst skal tispa parres på nytt så fort valpene har kommet ut.

Er det rart det går galt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pitbuller er fantastiske familie hunder, for de som kan oppdra dem. Alle hunder kan læres opp til og være familiehunder, pitbullen er opprinnelig en utstillingshund, men har blitt oppdratt til og bli en beskyttelses/sloss hund pga muskler og styrke.. Puddler er faktisk, utrolig nok kamphunder, selv om mange ikke vet om dette..

En ting folk ikke tenker på er det at siden nå pitbull og amstaff er forbudt så blir det vel dobbermann og rottweiler som blir neste rase ut, de funker like utmerket til og bli brukt som slossehunder de og, deretter blir det nok schafer. Deretter er det faktisk stor sjangs for at det blir kongepudler pga str/byggning.. Til slutt ender det vel opp med at alle raser bortsett fra disse små gneldre bikkjene på under 40 cm som er lovlige..

I følge statistikken er det 16,5 % sjangs for at du blir bitt av en pitbull og 16,7 % sjangs for at du bli biti av en amstaff..

Altså sjangsen er der, men liten.. Og jeg tror de folka her har peiling http://www.atts.org/

Men som sagt, alt kommer på personen som eier hunden.. Man kan få amstaffer som oppfører seg som engler og man kan få golden retrivere som oppførere seg som idioter.. Såklart, ikke alt kommer ann på eieren, men omtrent 90 % av oppførselen til en hund kommer ann på eieren..

Og forresten, grunnen til at jeg har møtt flere aggresive puddler enn amstaffer kan være fordi det som oftes er dumme, gamle damer som har null peiling på hund som eier de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At pudler er kamphunder, hvor har du det fra? De er vannapporterende hunder, hvis du lurte.

Se på kroppsbygningen på såkallte kamphunder da, det skal vel litt til at trøkket i kjeven til en puddel (spesielt til de små som de gamle damene har) er like sterkt som på feks en amstaff. Konsekvensen av en aggressiv amstaff og en aggresiv mellompuddel kan jo ikke sammenlignes.

Forøvrig er jeg mer bekymret for schäfere, schäfere er den rasen som er kjappest til å angripe andre hunder (ikke mennesker for så vidt).

Når det gjelder å være en god familiehund, er de fleste hunder det, da hunder er flokkdyr og flokk = familie. Så at amstaffen også er en god familiehund, er jo ingen overraskelse.

Uansett, kos deg med amstaffen din, og det er hyggelig at du har en fin hund! Det må jo være samme hva alle andre måtte mene? F.eks. mener jo mange at pudler er en jålehund, men jeg vet utfra mitt hundehold at puddelen er alsidig, trofast og ujålete. Hva andre måtte mene, er uinteressant for meg. Så da bør det vel være uinteressant at noen av oss andre måtte mene at din hund er av en aggressiv rase? Lovforbudet har ingen av oss påvirkningskraft på uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv jobbet i et dyreasyl, og selv sett konsekvensene av mishandlede amstaffer og amstaffer som hadde vært brukt i kamper. MEN jeg har også sett amstaffer bli brakt inn til asylet fordi de hadde blitt anskaffet etter forbudet, eller fordi de ikke hadde stamtavle. Disse hundene, ofte hunder med supert lynne, måtte bli avliva, AVLIVA pga av forbudet. Jeg er derfor helt enig med de som sier at dette forbudet ikke er veien å gå. Hadde dere kikket inn i de store uskyldige hundeøynene da hunden sovnet inn, tror jeg alle ville vært enige i at det ikke er rettferdig at uskyldige må dø pga lovverket.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_miriam_*

jeg skal forklare grunnen til at jeg skrev denne linken siden det faktisk er folk der ute som klarer å irriterer seg over det, og må lage sine egne meninger om hvordan jeg formulerer meg. grunenn er at vi nå har passet på en blandingshund som er halvt amstaff, men den har ikke noe hjem annet enn hos oss da, vi har ikke lyst å måtte avlive den, og den ser igrunnen ikke ut som en amstaff men mer som den andre rasen den er blanding av. den er bare 2 mnd å kjempe søt å liten å tynn å jeg har så vondt av den, så vi tenker på å beholde den eller ikke... å derfor lurte jeg. så NEI ninakanin eller hva du kaller deg, det er ikke pga utsenet hvis du er så redd for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten å ha noen inngående kjennskap til lovverket, så mener jeg å ha hørt at noen av grunnen til forbudet også var at konsekvensene blir mye større når denne typen hunder først angriper.

bittet på amstaffen og pitbullen er sterkere og gjør dermed større skade om f.eks en golden biter.

jeg er ikke for forbudet, kjenner skikkelige folk som har amstaffer som er like potensielle drapsmaskiner som enhver golden eller shæfer rundt om, men akkurat med tanke på skaden dyret kan utrette, så er vel skadeomfanget større hos disse typene hunder en hos endel andre hunder?

og at blikkene deres er tomme... vel, jeg ser en amstaff i øynene tre fire dager i uka, og de er alt annet en tomme ihvertfall. Det er en hund med minst like mye følelser og utrykk som andre hunder jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg er helt enig med dem som mener at forbud av hunderaser ikke er veien å gå. Det burde heller være lettere å bli fratatt hunden og evnt miste retten til å eie hund også i framtiden om man ikke behandler den skikkelig. For det er ikke hundene som er problemet, det er eierne. Og da mener jeg selvfølgelig ikke alle eiere, bare det fåtallet som er årsaken til at de aktuelle rasene har fått det dårlige ryktet som de har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
jeg skal forklare grunnen til at jeg skrev denne linken siden det faktisk er folk der ute som klarer å irriterer seg over det, og må lage sine egne meninger om hvordan jeg formulerer meg. grunenn er at vi nå har passet på en blandingshund som er halvt amstaff, men den har ikke noe hjem annet enn hos oss da, vi har ikke lyst å måtte avlive den, og den ser igrunnen ikke ut som en amstaff men mer som den andre rasen den er blanding av. den er bare 2 mnd å kjempe søt å liten å tynn å jeg har så vondt av den, så vi tenker på å beholde den eller ikke... å derfor lurte jeg. så NEI ninakanin eller hva du kaller deg, det er ikke pga utsenet hvis du er så redd for det.

De eneste som virkelig blir rammet av forbudet er jo hundene som må bli avlivet siden de blir sett på som "farlige" og derfor er forbudte. Veldig trist at friske dyr blir avlivet pga et sånt forbud.

Hvordan vet dere at hunden er blanding av smstaff da, er det moren som er amstaff?

Nå skal man jo ikke oppfordre til lovbrudd, men jeg synes jo det er for ille at en frisk hund skal avlives. Vet ikke hva disse amstaffmotstanderne synes om det?

Og jeg må si norsk dyrepolitikk virkelig meg er underlig. De forbyr raser, men de har også forbudt kastrering av hund. Alle vet at uhell kan skje. Da mener myndighetene det riktige er å avlive disse hundevalpene så snart de er født? For dette er jammen meg dyrevennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk dyrepolitikk er veldig,veldig feil.. Bare det at dyrevernet går under mattilsynet sier vel forsovit sitt...

Og forresten, hvis du trodde det så har ikke jeg smataff, og har aldri hatt noen planer om og ha de3t, ikke min type hund.. Alt for klompete..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_miriam_*
De eneste som virkelig blir rammet av forbudet er jo hundene som må bli avlivet siden de blir sett på som "farlige" og derfor er forbudte. Veldig trist at friske dyr blir avlivet pga et sånt forbud.

Hvordan vet dere at hunden er blanding av smstaff da, er det moren som er amstaff?

Nå skal man jo ikke oppfordre til lovbrudd, men jeg synes jo det er for ille at en frisk hund skal avlives. Vet ikke hva disse amstaffmotstanderne synes om det?

Og jeg må si norsk dyrepolitikk virkelig meg er underlig. De forbyr raser, men de har også forbudt kastrering av hund. Alle vet at uhell kan skje. Da mener myndighetene det riktige er å avlive disse hundevalpene så snart de er født? For dette er jammen meg dyrevennlig.

Moren er Amstaff ja... er noen venner av oss sine valper, så var dette den siste valpen å vi har allerede blitt så glad i den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg må si norsk dyrepolitikk virkelig meg er underlig. De forbyr raser, men de har også forbudt kastrering av hund.

Det er da ikke forbudt å kastrere dyr. Hvorfor skriver du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Det er da ikke forbudt å kastrere dyr. Hvorfor skriver du det?

Er det ikke? Jeg trodde det var forbudt for hunder, men at det var opp til hver enkelt veterinær å gi dispensasjon fra regelen.

Personlig synes jeg det er helt greit å ha forbud mot kastrering. Det er i mine øyne totalt imot naturen. Men jeg har mange fikse ideer som mange som synes dyr er til for menneskets fornøyelse neppe deler, og som er irrelevante for denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke? Jeg trodde det var forbudt for hunder, men at det var opp til hver enkelt veterinær å gi dispensasjon fra regelen.

Personlig synes jeg det er helt greit å ha forbud mot kastrering. Det er i mine øyne totalt imot naturen. Men jeg har mange fikse ideer som mange som synes dyr er til for menneskets fornøyelse neppe deler, og som er irrelevante for denne tråden.

Jeg vet ikke om det er vanskelig å kastrere bikkjer. Jeg kjenner 2 steiløse. Var vel ikke annen grunn til å kastrere de en at de var dominerende.

Katter kastreres på billigsalg. Det er jo kampanjer mange ganger i året for å ta både hanner og hunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Varg-Menja
Det er da ikke forbudt å kastrere dyr. Hvorfor skriver du det?

Det er egentlig forbudt å kastrere både hunder og katter, dersom det ikke foreligger helsemessige grunner for det. Når det gjelder katter har det for en del år siden blitt gitt dispensasjon til å gjøre det likevel, så lenge vi har ett problem med for mange katter. Hos hunder er det fortsatt slik at man må ha medisinske grunner, men stadig flere dyrleger er nokså runde i kanten på å definere "helsemessige grunner", så de fleste utfører det dersom man ber om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
De er fæle. Bra de er forbudt. Dyr som er avlet opp til kamp er livsfarlige, uansett om noen mener de har eller kjenner noen som har en som er sååååååå skjønn og snill. De er noen udyr og misbrukes ofte i torpedomiljøer og andre kriminelle miljøer. Bort med dem!!!

Hallo i luken! Du bør ikke uttale deg om noe du tydeligvis ikke har peiling på!!!! Blir skikkelig provosert av slike tåpelige uttalelser. I USA blir amstaff brukt som terapihund for både funksjonshemmede barn og eldre. En amstaff er heller IKKE avlet frem for kamp. Den er faktisk avlet på lynne og eksteriør. Grunnen til at de er blitt forbudt er at de er like en pittbull. Dette er KUN på utseende. Lynnet til en amstaff kan ikke sammenliknes med en pitbull. En pitt eier ikke kroppsspråk, og derfor hører vi at slike hunder "plutselig" går til angrep. En amstaff derimot, har et velutviklet ktoppspråk som er lett å lese. De har også mye anti agressiv atferd. Det har seg slik at noen idioter har greid å ødelegge for de amstaff eierene som er seriøse. Selv bruker jeg min i både lydighet og agillity. Har den med på jobb, og den går løs blant katter og sauer. Elsker henne!!!!!!!

Ps: du bør gå på nettet og lese om hvordan og hvorfor denne loven tredde i kraft. Det har seg sånn at både politi, mattilsyn, dyrevern m.m snakket i hundens favør uten at det ble tatt hensyn til. Grunnlaget er svært dårlig og svakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lynnet til en amstaff kan ikke sammenliknes med en pitbull. En pitt eier ikke kroppsspråk, og derfor hører vi at slike hunder "plutselig" går til angrep. En amstaff derimot, har et velutviklet ktoppspråk som er lett å lese.

Oi, her er det mye uvitenhet ute og går. En pitbull og amstaff er i grunnen den samme hunden, bare at de har blitt splittet i to deler (nesten som med schæfer?)

Å si at en pitbull ikke eier kroppsspråk er vel kanskje litt selvmotsigende? Det finnes da mange pitbuller som har like bra kroppsspråk som en labrador, og det finnes mange labradorer som har like dårlig kroppsspråk som en pitbull. Å si at de ikke eier kroppsspråk er bare tull og tøys - de er hunder de også.

Kroppsspråket for deg vil forresten si hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest squeeky

Problemet her er vel at det er umulig å skille amstaffen fra en pitbull...de er helt like...Selv om gemyttet er litt forskjellig. Problemet er vel også at så lenge den ene er lov, og den andre ikke, så er det umulig å vite om en amstaff faktisk ER en amstaff eller om de er pitbull eller en blanding.

Jeg vet at det er mange gode oppdrettere der ute, men noe er det dessverre ikke....de useriøse vil ha hunder som er aggressive, og avler frem den egenskapen så godt de kan, slik at hunden blir ødelagt.

Når du har en slik ødelagt hund, og den blir avlet på og valper solgt i hopetall, så skjønner jeg at det er vanskelig å skille mellom de "gode" og "dårlige" hundene. Jeg er også et fan av ordslaget "Det finnes ikke onde hunder, bare onde eiere", men ordtaket har visse unntak, når hunden er avlet frem aggressiv.

OT; Nå synes jeg også at dyrepolitikken er litt rar i Norge da, jeg synes det er merkelig at de leverer ut hunder(alle raser) til narkomane. Har sett så mange ødelagte hunder som må leve et uverdig liv. De er tynne og pistrete, og usikre på omgivelsen; Altså en potensiell farlig hund.

Ikke alle ødelegger hundene sine, men en stor andel gjør det dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...