Gjest Hilde79 Skrevet 14. juni 2006 #21 Skrevet 14. juni 2006 Selvfølgelig er det synd! Men selv om jeg syns det, er det allikvel folk som har det synet på feminisme og det er disse menneskene jeg ikke gidder å diskutere med. Det er disse menneskene jeg ikke gidder å bruke energi på. Det er klart, spør de meg rett ut, svarer jeg selvsagt "Ja, jeg er feminist." Men med enkelte folk gidder jeg ikke legge opp til noen diskusjon. Derfor sier jeg, at jeg TIL EN VISS GRAD (vel og merke) forstår de som sier de ikke er det. Og det er mitt svar til TS.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 14. juni 2006 #22 Skrevet 14. juni 2006 Jeg er ikke feminist, i den forstand at jeg absolutt ikke ønsker å bli puttet i samme bås som millitante, mannehatende, snauklipte kjærringer som kler seg som menn og nekter å bruke bh (de er forøvrig en merkelig rase for meg - det å hate menn og gå i mannsklær blir liksom som å hate mørkhudete mennesker, men grille seg i solarium to ganger i uka for å bli brun...). Jeg er for likeverd. Det er en selvfølge. Men jeg mener også at så lenge basisen er på plass, stemmerett, lik lønn for likt arbeid osv (det mangler vi jo faktisk fortsatt, men det er kanskje mer skjult enn før?), så skal folk selv få bestemme hvem som skal gjøre hva, og hva man skal gjøre med livet sitt. Å tvinge folk til å dele fødselspermisjonen likt, f.eks, det synes jeg er helt på jordet. Det er ikke alle det passer for. Det må være opp til hver enkelt familie å finne ut av. Og om kvinner prioriterer annerledes enn menn, og derfor har deltidsjobber i stedet for uavbrutte karrierer med tilhørende lønn og arbeidstid, eller omvendt, så er ikke det et valg staten eller Ottar skal ta for oss. Det velger vi selv, hver og en, mann og kvinne. Dessuten: Menn og kvinner er ikke like. Kvinner og kvinner er ikke like en gang. Vi er individer alle sammen, og fortjener å bli behandlet deretter. Alle sammen. Om jeg gjør en bedre jobb enn en kollega av meg, legger mer tid og innsats i det jeg gjør, så hadde det vært blodig urettferdig hvis vi fikk samme lønn. Samme om en mann som gjør samme jobb som meg, bare bedre, og mer, fikk samme lønn som meg. Hva er da poenget med å jobbe og stå på?
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 14. juni 2006 #23 Skrevet 14. juni 2006 Samme om en mann som gjør samme jobb som meg, bare bedre, og mer, fikk samme lønn som meg. Hva er da poenget med å jobbe og stå på? ← Jobber du og står på hovedsaklig p.g.a. penger? Sørgelig.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 14. juni 2006 #24 Skrevet 14. juni 2006 Jobber du og står på hovedsaklig p.g.a. penger? Sørgelig. ← Jeg kan gjøre en helt grei jobb, gå hjem når jeg skal og ikke engasjere meg mer enn jeg må. Eller jeg kan prioritere jobben, stå på og gjøre en super jobb. Det må gå ut over noe annet. Ja, jeg jobber for å tjene penger så jeg kan kjøpe mat og betale huset. Jeg har en jobb jeg liker veldig godt, men jeg jobber da ikke gratis for det.
Gjest Hilde79 Skrevet 14. juni 2006 #25 Skrevet 14. juni 2006 Jobber du og står på hovedsaklig p.g.a. penger? Sørgelig. ← Om jeg en gang får mulighet til å jobbe med det jeg brenner for mest her i verden, og arbeidsoppgavene er en stor motivasjon i seg selv, så aksepterer jeg allikevel ikke å få mindre lønn enn en mann som gjør samme! Den innvendingen der var ikke særlig holdbar.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 14. juni 2006 #26 Skrevet 14. juni 2006 Jeg kan gjøre en helt grei jobb, gå hjem når jeg skal og ikke engasjere meg mer enn jeg må. Eller jeg kan prioritere jobben, stå på og gjøre en super jobb. Det må gå ut over noe annet. Ja, jeg jobber for å tjene penger så jeg kan kjøpe mat og betale huset. Jeg har en jobb jeg liker veldig godt, men jeg jobber da ikke gratis for det. ← At man ikke få bonus for hver eneste fjært, betyr jo såklart at man jobber gratis. Hvis motivasjonen for å bidra er penger, synes jeg man har valgt feil jobb. Om jeg en gang får mulighet til å jobbe med det jeg brenner for mest her i verden, og arbeidsoppgavene er en stor motivasjon i seg selv, så aksepterer jeg allikevel ikke å få mindre lønn enn en mann som gjør samme! Den innvendingen der var ikke særlig holdbar. ← Var punktet "hvorfor skal jeg gidde å jobbe mer, hvis jeg ikke får penger for det", jeg pekte på.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 14. juni 2006 #27 Skrevet 14. juni 2006 At man ikke få bonus for hver eneste fjært, betyr jo såklart at man jobber gratis. Hvis motivasjonen for å bidra er penger, synes jeg man har valgt feil jobb. Var punktet "hvorfor skal jeg gidde å jobbe mer, hvis jeg ikke får penger for det", jeg pekte på. ← Det har jo ingenting med den øvrige diskusjonen å gjøre, men sånn tror jeg veldig mange har det. Du jobber jo ikke gratis overtid, da er du bare dum og lar deg selv bli utnyttet. Eller du har en annen stilling i kikkerten, som innebærer andre oppgaver og mer penger. Hvis du ikke jobber for penger, da har du for mye av dem, og kan sette dem inn på min konto
Gjest Hilde79 Skrevet 14. juni 2006 #28 Skrevet 14. juni 2006 Hvis du ikke jobber for penger, da har du for mye av dem, og kan sette dem inn på min konto ← Og min!!
stikkelsbær Skrevet 14. juni 2006 #29 Skrevet 14. juni 2006 Jeg er helt klart feminist, og er ikke redd for å bruke den betegnelsen. For meg handler feminisme først og fremst om like muligheter, uansett kjønn. Og da mener jeg ikke bare formelt, men i praksis også. Anbefaler alle, feminister eller ikke, å lese boken "Det finnes et eget sted i helvete for kvinner som ikke hjelper hverandre" av Liza Marklund og Lotta Snickare. Den forklarer bl.a. hvordan gutter og jenter blir forskjellsbehandlet helt fra bleiestadiet. Eksempelvis er det gjort et forsøk der babyer ble kledd tilfeldig i rosa og blå klær. De ble så plassert sammen med voksne som skulle ta vare på dem, og det viste seg at babyene ble behandlet forskjellig ut i fra fargen på klærne. De babyene som hadde blå klær, og som da ble tatt for å være gutter, fikk f.eks. lov til å krabbe lenger før de ble tatt opp, mens de rosa ble løftet opp og dullet med mye raskere. Og slik fortsetter det hele livet. Småting, ja, men det er de tingene som gjør oss til den vi er. Sosialisering er et kjempeviktig stikkord - samfunnet former oss: man stiller ulike krav til gutter og jenter, og dermed blir vi forskjellige. Dessuten: Menn og kvinner er ikke like. Kvinner og kvinner er ikke like en gang. Vi er individer alle sammen, og fortjener å bli behandlet deretter. Alle sammen. Nettopp. I en ideell verden har det ikke noe å si hvilket kjønn man er, og folk burde bli vurdert individuelt. Men sånn er det dessverre ikke i dag, og så lenge man har ulike forventninger til kvinner og menn, er det ikke så enkelt for kvinner å velge akkurat det en har lyst til og er flink til. Man velger heller det som samfunnet forteller en at en har lyst til, og det samfunnet har lært en å være flink til. Når det gjelder kvotering er jeg i utgangspunktet skeptisk til å la en mindre kvalifisert person få jobben pga kjønn, det sier seg selv, men jeg synes likevel kvotering er et viktig virkemiddel for å få arbeidsmarkedet mer jevnt, så lenge det ikke er like enkelt for en kvinne som en mann å få jobb i enkelte yrker. Og det tror jeg faktisk ikke det er.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 15. juni 2006 #30 Skrevet 15. juni 2006 (endret) Det har jo ingenting med den øvrige diskusjonen å gjøre, men sånn tror jeg veldig mange har det. Du jobber jo ikke gratis overtid, da er du bare dum og lar deg selv bli utnyttet. ← Man skal selvfølgelig ha overtidsbetaling, men innsats måles ikke bare i antall timer. Noen er mer effektive og mer arbeidsomme i de timene man jobber. Jeg håper at de fleste jobber hardere for å utvikle seg faglig og bidra. Eller du har en annen stilling i kikkerten, som innebærer andre oppgaver og mer penger. ← Nåja. Det finnes mange eksempler på folk som sier nei til en lederstilling med høyere lønn, fordi det faglig sett er mindre utfordrende og spennende. Endret 15. juni 2006 av Slangen
Gjest *Snart medlem* Skrevet 15. juni 2006 #31 Skrevet 15. juni 2006 Som mange har påpekt over er det blitt knyttet en rekke fordommer til ordet feminist, og derfor kaller jeg meg ikke feminist, selv om jeg i aller høyeste grad er det. Jeg mener at bortsett fra de rent forplantningsmessige og fysiologiske forskjellene mellom kjønn, er de aller fleste forskjellene kulturelt betinget. Ut fra dette mener jeg også at kvinner og menn skal ha lik rett til de samme mulighetene. Og selv om vi i Norge begynner å nærme oss likestilte kjønn, er det helt andre tilstander på verdensbasis. Men det skal også understrekes at jeg er opptatt av utseende, sminker meg og kler meg feminint. Jeg ser ingen motsetning mellom det å se bra ut og det å mene at man skal likestilles. Som en sluttkommentar vil jeg også påpeke at ordet feminist i seg selv er misvisende, for dagens moderne feminister er ofte like opptatt av menns rettigheter i forhold til likestilling som kvinners.
Gjest Varg-Menja Skrevet 15. juni 2006 #32 Skrevet 15. juni 2006 Jeg er for likestilling, men er ikke feminist, fordi jeg har en del verdier og holdninger som bryter med de fleste former for feminisme jeg har vært borti. Dermed ville det være falsk markedføring om jeg skulle gå rundt å titulere meg feminist.
Diktern Skrevet 15. juni 2006 #33 Skrevet 15. juni 2006 Men hvordan mener dere feminist-kvinner som har skrivi i denne tråden at man skal oppnå likestillig? DET er det som er vesentlig her! Tror dere at full likestilling kan oppnås under kapitalismen?
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 15. juni 2006 #34 Skrevet 15. juni 2006 Neppe. Kommunisme er nok løsning. Alle blir enige om å få trenert likestilling på folk. ...og de som ikke er enige...vel: http://www.gr8st8.com/images/Graphs_Pics/C...n_democrats.jpg
Gjest Hilde79 Skrevet 15. juni 2006 #35 Skrevet 15. juni 2006 Som en sluttkommentar vil jeg også påpeke at ordet feminist i seg selv er misvisende, for dagens moderne feminister er ofte like opptatt av menns rettigheter i forhold til likestilling som kvinners. ← Godt poeng. Vil man ha likestilling, må man nødvendigvis blande inn mannfolka og.
Diktern Skrevet 15. juni 2006 #36 Skrevet 15. juni 2006 heh.. jeg er i hvertfall mest opptatt av kvinners rettigheter.
Gjest Hilde79 Skrevet 15. juni 2006 #37 Skrevet 15. juni 2006 Tror dere at full likestilling kan oppnås under kapitalismen? ← Håper hvertfall ikke at kommunismen skal være en forutsetning for likestilling! Den ønsker jeg ikke velkommen. I min pure ungdom gikk jeg rundt og trodde jeg var kommunist, men har i senere tid skjønt at jeg var historieløs og naiv. Grøss og gru.
Gjest Hilde79 Skrevet 15. juni 2006 #38 Skrevet 15. juni 2006 heh.. jeg er i hvertfall mest opptatt av kvinners rettigheter. ← Hvordan kan vektskålen bli stabil, hvis man bare lesser på den ene siden?
Diktern Skrevet 15. juni 2006 #39 Skrevet 15. juni 2006 Håper hvertfall ikke at kommunismen skal være en forutsetning for likestilling! Den ønsker jeg ikke velkommen. I min pure ungdom gikk jeg rundt og trodde jeg var kommunist, men har i senere tid skjønt at jeg var historieløs og naiv. Grøss og gru. ← Etter min mening kan vi bare oppnå full likestilling mellom menn og kvinner (og også klasser, raser osv.) under kommunismen. I dag er vi altfor forma av det samfunnet vi er sosialisert inn i til at vi kan oppnå likestilling. Det trengs en total omveltning av samfunnet for å få dette til. Hvordan mener du likestilling skal oppnås? Via loven? Vi er allerede like for loven (bortsett fra verneplikta), og det hjelper ikke no spesielt. Hva er ditt forslag?
Diktern Skrevet 15. juni 2006 #40 Skrevet 15. juni 2006 Hvordan kan vektskålen bli stabil, hvis man bare lesser på den ene siden? ← Fordi det er kvinner som i dag er de undertrykte, ikke menna. Men jeg vil selvsagt at også menn skal ha frihet til å definere hvem de er. Det ser jeg på som en selvfølge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå