Gå til innhold

Innvandrere koster oss oljefondet innen 20 år

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
det er en menneskelig egenskap og hjelpe folk i nød. Men det er ikke naturlig fra evolusjonens side å gi vekk resursser til noen "utenfor flokken"...

Håper jeg lever i en verden der egoismen ikke er enerådende.

Eller jeg håper vi etter hvert ser på alle mennesker som en flokk...

Endret av storebror*
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Tidlig på nittitallet så var somaliere en ny type flykninger i Norge, så at de hadde så lav sysselsettingsrate da er ikke så fryktelig rart. Den har nok økt litt nå. Jeg tror også at sysselsettingsraten for vietnamesere har økt enda mer.

En ting er å mangle høyere utdannelse, men mange somaliere som kommer til norge er analfabeter og kan overhodet ikke matematikk (de vet ikke hvor mye en cm er i forhold til en meter, de klarer ikke å legge sammen 100 + 12). De har NULL utdannelse fra før. Du får ingen jobb hvis du ikke kan lese, skrive eller regne. Det er ikke akkurat lett fra disse å plutselig i voksen alder skulle begynne på skole, særlig når du knapt nok forstår språket og har mange unger du skal ta deg av.

Videre er det ikke akkurat kultur for at kvinner jobber i Pakistan eller Somalia, så det vil derfor også her på bjerget være en større andel kvinner fra disse landene som vil være hjemme med barn, og dermed vil den totale sysselsettingsandelen gå ned (28% av kvinner opprinnelig fra pakistan jobber, 59 prosent av mennene). http://www.ssb.no/emner/06/01/innvregsys/

Det er jeg ikke så sikker på. Det er en god del somalske damer som utnytter de norske mulighetene til å skaffe seg skilsmisse fra sine udugelige menn (deres ord). Disse damene jobber ræva av seg for å skaffe seg såpass utdannelse at de kan få seg en jobb og ta vare på ungene sine. De har et enormt ønske om en jobb, men det er vanskelig for dem å få innpass på arbeidsmarkedet fordi de ikke har utdannelse eller noen som kan hjelpe seg med barna.

det er en menneskelig egenskap og hjelpe folk i nød. Men det er ikke naturlig fra evolusjonens side å gi vekk resursser til noen "utenfor flokken"...

Sosialdarwinisme var svært populært på 30-tallet. Man fant ut sånn litt ut på 40-tallet at det ikke var noen god ide. Jeg vet ikke om du har hørt om det?

Skrevet
Det er jeg ikke så sikker på. Det er en god del somalske damer som utnytter de norske mulighetene til å skaffe seg skilsmisse fra sine udugelige menn (deres ord). Disse damene jobber ræva av seg for å skaffe seg såpass utdannelse at de kan få seg en jobb og ta vare på ungene sine. De har et enormt ønske om en jobb, men det er vanskelig for dem å få innpass på arbeidsmarkedet fordi de ikke har utdannelse eller noen som kan hjelpe seg med barna.

Jeg har hørt noe av det samme selv, så jeg tipper somaliske kvinner blir raskere frigjorte enn andre. Islam er vel ikke så sterk som afrikansk temperament, og når de ser hvordan norske kvinner har det, fyker nok mannen fort ut hvis han ikke skjerper seg.

Gjest Ninakanin
Skrevet
Sosialdarwinisme var svært populært på 30-tallet. Man fant ut sånn litt ut på 40-tallet at det ikke var noen god ide. Jeg vet ikke om du har hørt om det?

Jeg elsker Darwin og hans "Origin of the Species" :danse:

Men jeg er ikke for noe utrydding av mennesker eller å avle på "elitemennesker" og sånn... Men jeg ser ikke poenget med å dele med de gode resursene vi har ;) Er like lite vår feil at vi er født her som det er andre sin feil at de er født der..

Syns vi skal få kose oss med oljepengene i fred og slutte å "redde verden" hele tiden.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg elsker Darwin og hans "Origin of the Species" :danse:

Men jeg er ikke for noe utrydding av mennesker eller å avle på "elitemennesker" og sånn... Men jeg ser ikke poenget med å dele med de gode resursene vi har ;) Er like lite vår feil at vi er født her som det er andre sin feil at de er født der..

Syns vi skal få kose oss med oljepengene i fred og slutte å "redde verden" hele tiden.

Tipper pipa får en annen låt den dagen ulykken råker deg - kanskje blir du syk, fattig etc.

Da er det ingen grunn for andre å dele sine "ressurser" med deg. Derimot så kan vi le av deg når du sulter i hjel på gata.

Gjest Ninakanin
Skrevet
Tipper pipa får en annen låt den dagen ulykken råker deg - kanskje blir du syk, fattig etc.

Da er det ingen grunn for andre å dele sine "ressurser" med deg. Derimot så kan vi le av deg når du sulter i hjel på gata.

Jeg bor i Norge, så jeg får trygd og støtte i såfall, hvis pengene og helsa skulle utebli av en eller annen grunn :sjarmor:

Skrevet (endret)

Et par ting jeg ikke skjønner - når noen publiserer tall slik SSB gjør så er det offentlig informasjon hvem som helst kan hente - så hvorfor redigere det bort og vise til regler da, i allefall uten å si noe om hvilken regel man henviser til?

Når det er sagt - tallene jeg hadde med bekrefter at det ER slik at innvandrere uavhengig av hva vi tror ikke klarer tilpasse seg norsk skole, arbeidsliv og levemåte like godt, og at dette avhenger av hvor de kommer fra, hvor lenge de har vært her osv. I tillegg avhenger det av hvordan de er som mennesker - noen av dem kommer fra en bakgrunn der alt som skjer er andres feil, de tar ikke ansvar for eget liv, egen velferd og egen fremtid - hvis de heller ikke ønsker å lære å ta ansvar hvorfor skal vi da "fø dem opp og frem" på bekostning av "våre egne" - barn og eldre som også fortjener en fremtid? De svake i vårt samfunn mister helsevesen, de mister sykehjem og hjemmehjelp fordi vi ikke har penger - men å risikere alle inntekter i fremtiden på "utakknemlige" som ikke løfter en finger for å yte noe tilbake er helt greit fordi vi kan sole oss i glansen av å være en nasjon som er kjent for å "hjelpe"? Hvilken hjelp gir vi da? Vi hjelper ikke - vi syr fordømte puter under armene på dem og passer på at de har det bra - mens mange som trenger det av våre egne barn og besteforeldre går for "lut og kaldtvann" - beklager men jeg syns ikke det er riktig. Det må gå ann å hjelpe dem til selvhjelp dersom det ikke legre er fare for deres liv ved å returnere i form av sykdom, krig osv.. Eller de kan få bli og bidra til å bygge opp en verdi som gir noe tilbake til landet i form av stabil økonomi, som igjen bidrar til et bedre sosialt fungerende samfunn for eksempel på helsesektoren eller i skolen. Hvorfor skal de på død og liv bygge moskeer i alle verdensdeler - kan de ikke som sjømannskirken "nøye seg med" å finansiere den selv og gjerne holde til på avsidesliggende kroker i kontorer ingen andre vil bruke? Det spiller da virkelig ingen rolle om det er feiende flott og dyrt inni siden man skal be der??

Dersom det viser seg over tid at mine barns fremtid i norge er "truet" av mengden innvandrere - vel da vurderer jeg til liks med andre å forlate landet og finne med til rette i en annen kultur, inrette meg landets levemåter og finne meg arbeid etc for å bidra der. Jeg orker ikke sitte stille å se at vi fremmedgjøres i vårt eget land slik det er i dag - å gå i enkelte bydeler i Oslo, Bergen, Stavanger osv er som å gå i andre land - du er en fremmed på steder du vokste opp fordi "de" har "tatt over" på en måte - det var vel ikke meningen med vår integrering? Kanskje det er på tide med en skikkelig debatt som ikke tillater at man skriker om rasisme - en debatt som går på at dersom de ønsker å komme hit er de velkomne til det - men vi forventer at de etterhvert også bidrar - ikke bare tar imot!

Endret av Carrot
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg bor i Norge, så jeg får trygd og støtte i såfall, hvis pengene og helsa skulle utebli av en eller annen grunn  :sjarmor:

Men om jeg skulle følge din tankegang ville det være helt uaktuelt å dele av mine ressurser (dvs mine skattepenger). Dermed ville all trygd og støtte falle bort, og i praksis ville du sulte i hjel på gata(slik du mener andre bør gjøre ettersom du ikke ser poenget med å dele på dine ressurser)

Gjest Ninakanin
Skrevet
Men om jeg skulle følge din tankegang ville det være helt uaktuelt å dele av mine ressurser (dvs mine skattepenger). Dermed ville all trygd og støtte falle bort, og i praksis ville du sulte i hjel på gata(slik du mener andre bør gjøre ettersom du ikke ser poenget med å dele på dine ressurser)

Nei aldeles ikke!

Jeg er født i Norge, og betaler skatt til Norge, og får samfunnsfordelene som faller de som bor i Norge til gode. Oljepengene tilhører Norge.

Hvor i dette regnestykket ser du at "jeg vil ikke dele med resten av verden" = "Jeg vil ikke betale skatt og nyte av samfunnets struktur og fordeler"?

Jeg er en av de rare som stemmer mot skatteletter, og liker å betale skatt!

Skrevet

For min del er det noe lignende passiv dødshjelp å ikke hjelpe når man faktisk kan hjelpe.

Skrevet (endret)
Nei aldeles ikke!

Jeg er født i Norge, og betaler skatt til Norge, og får samfunnsfordelene som faller de som bor i Norge til gode. Oljepengene tilhører Norge.

Hvor i dette regnestykket ser du at "jeg vil ikke dele med resten av verden" = "Jeg vil ikke betale skatt og nyte av samfunnets struktur og fordeler"?

Oljepenger tilhører de som jobber i oljebransjen.

Lei av klagete nordmenn som er stolt av av landet er rikt uten at de selv bidrar en dritt med å få skiten opp av havbunnen.

Endret av punktom
Gjest Ninakanin
Skrevet
Oljepenger tilhører de som jobber i oljebransjen.

:ler:

Ja selvfølgelig, tenkte på fondet ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Nei aldeles ikke!

Tankegangen din slik du presenterte den er at du ikke vil dele "ressursene" din med andre...gjelder ikke dette da også på individnivå?

Enkelte mennesker er uheldige og blir syke/arbeidsliedige uten å ha kunnet betale noen særlig skatt...hvorfor skal vi hjelpe disse? Det er egentlig helt uvesentlig om de er "norske".....jeg vil ikke bruke mine ressurser på disse..

Gjest Ninakanin
Skrevet
Tankegangen din slik du presenterte den er at du ikke vil dele "ressursene" din med andre...gjelder ikke dette da også på individnivå?

Enkelte mennesker er uheldige og blir syke/arbeidsliedige uten å ha kunnet betale noen særlig skatt...hvorfor skal vi hjelpe disse? Det er egentlig helt uvesentlig om de er "norske".....jeg vil ikke bruke mine ressurser på disse..

Jo det vil jeg, for DET kan like godt være meg en dag! Jeg er ikke dummere enn at jeg vet at i morgen kan jeg være kjørt paddeflat av en trailer og trenger pleie hele livet.

Men den tryggheten, den har jeg fordi jeg bor i dette landet.

Heldige egoistiske meg som ikke vil dele landet mitt :)

Skrevet (endret)
Jo det vil jeg, for DET kan like godt være meg en dag! Jeg er ikke dummere enn at jeg vet at i morgen kan jeg være kjørt paddeflat av en trailer og trenger pleie hele livet.

Men den tryggheten, den har jeg fordi jeg bor i dette landet.

Heldige egoistiske meg som ikke vil dele landet mitt :)

Men da har du vel full forståelse for at mange ikke vil betale for din eventuelle sykdom og skade også. I prinsippet er jo det det samme og ikke mer egoistisk.

Men hvis du tror du er trygg i Norge uavhengig av hva som skjer i verden og hva man velger å gjøre for å redusere eventuelle farer der ute, så er du litt i overkant naiv.

Endret av punktom
Gjest Ninakanin
Skrevet
Men da har du vel full forståelse for at mange ikke vil betale for din eventuelle sykdom og skade også. I prinsippet er jo det det samme og ikke mer egoistisk.

Men hvis du tror du er trygg i Norge uavhengig av hva som skjer i verden og hva man velger å gjøre for å redusere eventuelle farer der ute, så er du litt i overkant naiv.

Nei det mangler en haug med ressurser, fordi vi driver og spyr ut penger til alle andre hele tiden!

Gjest Gjest
Skrevet
Nei det mangler en haug med ressurser, fordi vi driver og spyr ut penger til alle andre hele tiden!

Ja, og det argumentet kunne ikke vært brukt av Kjell Inge Røkke, Fredriksen eller Hagen?

Hvorfor skal disse "spy" ut av sin rikdom til alle oss andre fattige nordmenn?

Nei, like greit å flagge ut til Bahamas....

Fordi vi akkurat nå har en ressurs som det er stor rift om betyr ikke at vi ikke om 200-300 år lever i ytterste fattigdom...og da antar jeg det samme gjelder oss...vi kan ikke forvente å få noe hjelp fra noen.

Skrevet

Sier meg enig med kaninen jeg. Norges penger burde først og fremst brukes på å bygge opp Norges land og dets innbyggere.

Jeg er også forholdsvis enig med dette:

Er det "rett og rimelig" at vi skal slite oss gjennom skole og utdanning som gode "etniske nordmenn" gjør for at innvandrere skal kunne få det samme "på sosialen" på bekostning av oss?

Det jeg i tillegg mener er at innvandrings- og asylpolitikken til Norge må revideres slik at ting som dette ikke skjer. F.eks en ingeniør fra India kan være like nyttig som en ingeniør fra Norge, dersom det er stort behov for arbeidsgruppen.

Gjest Ninakanin
Skrevet
Ja, og det argumentet kunne ikke vært brukt av Kjell Inge Røkke, Fredriksen eller Hagen?

Hvorfor skal disse "spy" ut av sin rikdom til alle oss andre fattige nordmenn?

Nei, like greit å flagge ut til Bahamas....

Fordi vi akkurat nå har en ressurs som det er stor rift om betyr ikke at vi ikke om 200-300 år lever i ytterste fattigdom...og da antar jeg det samme gjelder oss...vi kan ikke forvente å få noe hjelp fra noen.

nei vi kan faktisk ikke forvente det, så å drive å dele ut i hytt og ræv til korrupte land og til giddeløse trygdeinnvandrere er hjernedødt, når vi heller skulle planlagt en utrygg fremtid!!

Gjest Gjest
Skrevet
nei vi kan faktisk ikke forvente det, så å drive å dele ut i hytt og ræv til korrupte land og til giddeløse trygdeinnvandrere er hjernedødt, når vi heller skulle planlagt en utrygg fremtid!!

Nettopp. Det er alle for seg selv, så det er bare å begynne å spare på bok.

Forøvrig deler ikke Hagen, Røkke og Fredriksen ut til korrupte land o.l, men betaler skolen for barna dine, veien du kjører på og legen du går til. Det er vel neppe noen grunn for at han skal gjøre det heller....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...