Gå til innhold

Om du kunne møte Gud


Gjest splæsj

Anbefalte innlegg

Bare Gud kan gjøre deg virkelig fri, mener nå jeg.

Bare troen på en gud kan få gode mennesker til å gjøre gale ting.

"With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." Steven Weinberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Chrizzy
Bare troen på en gud kan få gode mennesker til å gjøre gale ting.

"With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." Steven Weinberg

Ja ja, jeg har hørt om de som gjør det for at de er sulten også...

Dette er noe i mennesket, det handler ikke om religion. Jeg tror faktisk ikke verden hadde vært en bedre plass uten religion. Om vi ikke hadde hatt religion så tror jeg vi hadde sloss for det som ligger bak religion. Makt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, jeg har hørt om de som gjør det for at de er sulten også...

Dette er noe i mennesket, det handler ikke om religion. Jeg tror faktisk ikke verden hadde vært en bedre plass uten religion. Om vi ikke hadde hatt religion så tror jeg vi hadde sloss for det som ligger bak religion. Makt!

Joda, men de som sloss for makt og gjør gale ting for makt dekkes av dette: "With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things."

Men ikke av dette: "But for good people to do evil things, that takes religion"

I tillegg kan man nok også slenge inn andre ideologier (kommunisme, etc), men det er nå ikke en del av det opprinnelige sitatet.

Poenget til Weinberg var vel at folk som kan virke gode og fornuftige, fortsatt kan gjøre gale ting, eller støtte gale ting, så lenge de føler at de gjør det for de rette årsakene (selvmordsbombing, drap på abortleger, styrte fly inn i wtc, korstog osv. osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Jeg tror det er litt for enkelt å si det som han sier. Selv om jeg skjønner poenget og synes det er godt...

Endret av Chrizzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
For min del er jeg ganske sur på Gud, og tror rett og slett jeg ville kjeftet på han. Jeg kan ikke forstå hvordan en god Gud kan tillate så mye vondt. Hvorfor har f.eks mamma kreft og smerter og kommer kanskje til å dø? Hvorfor så mye lidelse? Jeg forstår det ikke.

Selv tror jeg ikke på Gud lenger pga dette, så for min del blir det en tenkt situasjon. Så, om jeg hadde møtt han, ville han altså fått kjeft.

Hva med dere andre, hva ville dere sagt?

man kan ikke forstå gud, men velge å tor eller ikke.....gud er som vinden....man kan ikke se den.....kun føle den......mennesket fikk fri vilje til å gjør med jorden hva ma ville....så vi er skyld i det meste selv......men ang din mor......ja ser ut til at de gode får svi....og di dårlige varer......skjønner det ikke selv........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*
"With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." Steven Weinberg

And for evil people to turn and be good again because they've learned what evil is, and has now tasted of the good and clean love, that takes an thruthful (ful of thruth, full av sannhet) and almighty God. -me-

Og for deg G.sky, hvordan går det med moren din nå?? Vit at selv David under all sin smerte holdt seg nær og ropte sine bønner til Gud når han hadde det vondt.

Han var ikke sint på Gud selv om, han bare erkjente at Gud er Gud. Har lest det i Salmene, lite har jeg lest kongebøkene, men jeg vet David var trofast til Gud til døden.

Salmene.38.1-23

En Davids-salme. Til påminning.

2 Herre, refs meg ikke i din vrede,

og tukt meg ikke i din harme!

3 For dine piler har truffet meg,

din hånd ligger tungt på meg.

4 Fordi du straffer i din harme,

er ingenting friskt i min kropp;

mine lemmer er syke fordi jeg har syndet.

5 Min syndeskyld stiger over mitt hode,

den er som en byrde, for tung for meg.

6 Jeg har stinkende sår, som renner av verk,

fordi jeg var så uforstandig.

7 Jeg er kroket, fullstendig nedbøyd,

jeg går og sørger dagen lang.

8 Mine hofter er fulle av verk,

ingenting er friskt i min kropp.

9 Jeg er fullstendig kraftløs og knekket;

jeg skriker fordi mitt sinn er i opprør.

10 Herre, du ser hva min lengsel er,

mitt sukk er ikke skjult for deg.

11 Mitt hjerte hamrer, kraften svikter,

selv mine øynes lys er borte.

12 Mine venner og frender

snur seg bort fra min plage,

mine nærmeste holder seg på avstand.

13 De som står meg etter livet,

setter snarer for meg,

og de som vil meg vondt,

taler om å ødelegge meg

og tenker dagen lang på svik.

14 Men jeg er som en døv, jeg hører ikke,

lik en stum som ikke åpner munnen.

15 Jeg ligner en mann som ikke hører

og ikke har svar i sin munn.

16 Herre, til deg står mitt håp.

Du vil svare meg, Herre, min Gud.

17 Jeg tenker: La dem ikke triumfere over meg,

og ikke briske seg når jeg vakler.

18 For jeg er nær ved å falle,

min plage står alltid for meg.

19 Men jeg bekjenner min misgjerning

og sørger over min synd.

20 Mine fiender er fulle av liv og kraft;

og mange er de

som hater meg uten grunn.

21 De som gjengjelder godt med ondt, er imot meg,

fordi jeg jager etter det gode.

22 Forlat meg ikke, Herre!

Min Gud, vær ikke langt borte fra meg!

23 Skynd deg og kom meg til hjelp,

Herre, du som er min frelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg ville bedt han skrive ned alt av positive og negative ting jeg har gjort gjennom årenes løp. Bedt han forklare nøye og detaljert, for å vite hvorfor livet er slik det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...