Gå til innhold

Hvilken kommune har Norges verste barnevern? STEM HER!!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kjenner ikke til barnevernet runt om i landet.

Barnevernet er der for å hjelpe.

Jeg liker barnevernet og synes de gjør en god jobb.

Det er jo tragisk når barnevernet,leger ol. gjør en tabbe,men det forekommer og en gang er en for mye.

Hvorfor hater du barnevernet?

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Og hva skal poenget være med denne debatten???

Husk at Barnevernet gjør en strålende jobb, problemet er bare at ytterpunktene kun blir fokusert på fra den ene siden i Se&Hør. Disse sakene har også alltid to sider, ikke sant??

Synes Barnevernet gjør en formidabel og til tider ufortjent utakknemlig jobb.

10na icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slår meg med der, barnevernet gjør en fantasktisk jobb. Man må ikke glemme at det man leser i aviser oglingdene er en side av saken. Barnevernet har tausetsplikt, og kan ikke uttale seg og forklare hvordan det "egentlig" var.

all ros til Barnevernet.12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på.. Er enig at barnevernet gør en kjempejobb! icon_smile.gif

Stakkarene får altfor liten takk for den kjempejobben de gjør!

(og som sagt; snakker man om overgrep fra deres side, er det aller, aller, aller mestfordi de IKKE griper inn)12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg også på det de andre har sagt her. Barnevernet gjør som regel en strålende jobb!!!!! icon_smile.gif

Var i nærkontakt med barnevernet når min sambo gikk til sak mot sin ex om dagelig omsorg for deres fellesbarn.

Må bare si at de støttet oss noe helt enormt!!! 3 ganger 3 HURRA for barnevernet!!!

icon_biggrin.gif

Klems fra,

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det meste gjør nok barnevernet en strålende jobb, men jeg har også erfaring i at de IKKE gjør det.

Her hvor jeg bor er det mange narkomane, og mange av disse er alenemødre. De har kontakt med barnevernet, og barnevernet vet hvordan dagliglivet til disse barna er.

Hvordan kan man forsvare at barnevernet lar barna bo hos mor, som ruser seg daglig på tyngre stoffer?

Eller at barnevernet vet at far slår mor, mens barna ser på, og likevel ikke gjør noe mer med det enn å ha en kurrator på besøk en dag per uke?

Joda, barnevernet gjør en fin jobb, men noen ganger burde den vært bedre.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Puma

Barnevernet har strenge lover og regler å forholde seg til, det er noe vi alle vet. Dermed kan de ikke gripe inn når situasjonen er slik som du beskriver den...... naboer som tror at de vet noe.

For at Barnevernet skal kunne gripe inn, må håndfaste bevis foreligge. Dessuten, denne etaten er ikke eneveldende.... dvs. andre instanser må også kobles inn før en eventuell inngripen kan finne sted.

Synes forøvrig at det må være verdens mest utakknemlige jobb å arbeide i denne etaten..... griper de ikke inn - er det galt.... griper de inn, havner saken i Se og Hør.......

Stakkars folk - de har min fulle sympati - de gjør en strålende jobb.

10na icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite spørsmål -hvem kjenner barnevernet i alle landets 435 kommuner? Ikke jeg, heldigvis -og jeg håper det er få som gjør det... (reint bort i fra de som jobber med organisering av barnevernet, selvsagt!)

Å kåre det dårligste barnevernet blir helt feil for min del, men jeg har da heller aldri vært borti de privat.

_________________

hjerte.gif *Astra* hjerte.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Astra den 2002-03-20 09:59 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10na.

I de situasjonene som jeg beskrev her, vet jeg at barnevernet har håndfaste bevis.

En alenemor som har levert positive prøver på narkotika.

En far som slo mor, mens at kurrator var til stede.

Problemet ligger vel mest i det at de ikke har ressurser nok. Komunen jeg bor i plages veldig med økonomien, og barnevernet får lide for det, eller riktigere sagt: BARNA får lide for det.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Puma...

VET du at denne alenemoren ruser seg når hun har barna?

Hvordan VET du at denne faren slo moren? Sa kuratoren det til deg?

Uansett, Barnevernet er ingen etat med eneveldende myndighet - andre instanser så som rettsvesen og politi må også trekkes inn FØR de kan gripe inn.

For all del - jeg forsvarer ikke mødre som ruser seg i barns nærvær eller personer som slår - men, enn så lenge loven er slik den er - så er det dessverre en hverdag vi må innfinne oss med - og det er som du sier barna det går ut over.

10na icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 10na, jeg VET at denne alenemoren ruser seg sammen med barna. Hvordan jeg vet dette, er ikke noe jeg har lyst til å gå nærmere inn på her. Jeg vet også at han slo henne, mens kurratoren var der. Dette fordi at han fortalte dette til meg, og hun som ble slått bekreftet dette.

Jeg vet at barnevernet ikke er en etat med eneveldende myndighet, og til tross for en god del dårlige erfaringer med barnevernet selv, ser jeg at det er stor bruk for denne etaten.

Jeg har ikke klart å holde et positivt syn på barnevernet, men jeg tør ikke tenke tanken på hvordan livet til enkelte barn ville ha vært uten dem.

En liten tanke til slutt. Barnevernets fremste oppgave er å hjelpe barnet, men de gjør det helst ved å hjelpe familien. Desverre, pga dårlig mediadekning, er ordet/navnet barnevern synonymt med negative ting. Hadde det kansje ikke vært en ide for etaten å bytte navn? Kanskje kalt seg for familievernet?

For meg hvertall så virker ikke det like truende. For det er bare å innse at for mange mennesker rundt omkring, så er barnevernet en "farlig" etat, som dermed kan virke truende.

Det ville kanskje også ha vært lettere om folk visste bedre hva barnevernet står for.

Dette ble en del rot, men dere forstår sikkert hva jeg vil fram til.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men Puma, dersom denne kuratoren har sagt til deg som utenforstående at denne kvinnen ble slått - så har han brutt taushetsplikten sin, ikke sant?

Og, når du VET at denne kvinnen ruser seg med barna tilstede - og du VET at dette går ut over barna, da bør du etter min mening trekke inn politiet og levere inn en anmeldelse på forholdet. Først da kan barnevernet gjøre noe.

Årsaken til at barnevernet ofte bli synonymt med negative ting, er som du sier omtale i mediene. I mediene blir kun sakens ene side tatt frem - og det er den siden hvor parten som er blitt fratatt sine barn sitter. Her serveres det usanne historier fra denne partens side, og barnevernet blir dermed den store stygge ulven - selv om de har handlet rett.

10na icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen erfaringer med barnevernet selv,men kan fortelle om en bekjent av meg.

Hun hadde tre unger,dårlig økonomi,dårlige nerver,og drakk en smule for mye.Barnevernet fikk inn et tips om henne,og de sjekket ut saken.

Det viste seg at hun drakk for å roe nervene,fordi hun hadde så mye økonomiske problemer hengende over seg.Hun hadde ingen avlastning for sønnene sine,og de var i det man kaller en krevsom alder 3-8 år.

Barnevernet satte inn ett hjelpetiltak for denne unge alenemoren,hun fikk samlet hele gjelden sin til ett lån,som hun betaler ned på hver mnd,men til ett levelig beløp.

Hun har fått avlastningshjem til ungene annenhver helg.Noe hun virkelig trengte.

Jeg og alle som kjenner henne og barna ser hvordan de har lyst opp,og hvor godt de trives.Nå kan hun ta seg av seg selv annenhver helg,ta seg en fest hvis hun vil,uten at ungene ser henne drikke.

Her syns jeg virkelig at barnevernet gjorde en kjempe jobb,men jeg vet om andre historier som ikke er så bra,i tilfeller der man sier:Hvor er barnevernet når man virkelig trenger de,men henger meg på 10na her og sier at da er det samfunnet generelt som svikter,og ikke bare barnevernet.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten saksopplysning: 10na; det er ikke slik at du må anmelde en sak til politet før barnevernet kan gripe inn. Du melder en sak til barneverntjenesten, og da har de plikt til å gå gjennom meldingen i løpet av 1 uke, og dersom de finner grunn til å gå videre med saken, har de 3 måneder til å undersøke forholdene rundt meldingen, og så fatte sine vedtak. Om en sak blir anmeldt til politiet, kan de melde saken videre til barneverntjenesten dersom de finner grunn til det.

Synes forresten det er fint at mange ser viktigheten av at vi har ei barneverntjeneste, og at mange har positive erfaringer med denne. Det er bare det ekstreme som kommer fram i media, fra èn synsvinkel, og dette ødelegger veldig mye for barneverntj. og i neste omgang for enkelt barn.

Jeg er ikke enig i at barneverntjenesten skal bytte navn til familievernet. Denne tjenesten ivaretas gjennom familievernkontoret over hele landet. Barneverntjenesten bør bli enda tydeligere på at det er barnets interesser som står i fokus. Mange ganger vil det si at man hjelper hele familien til en bedre fungering, men ofte bør barnet ut av et skadelig hjemmemiljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10na.

Tror du missforsto meg litt. Det var ikke kurrator som fortalte meg at far slo, men far selv.

Når det gjelder alenemoren, er det ikke mer jeg kan gjøre. Jeg meldte det inn til barnevernet, men det er også alt jeg kan gjøre.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen som husker historien om gutten som ble hentet hos far av politiet, skrikende og uvillig? Synes virkelig å huske at barnevernet ikke gjorde en spesielt god jobb i denne saken. Bl.a. valgte de "side" i konflikten mellom mor og far, med en del uønskede resultater.

Har også hatt med barnevernet å gjøre i jobben min som ped.leder i barnehage, og er ikke spesielt imponert over "samarbeid" med oss i den sammenhengen (uten å si mer om den saken).

Jeg synes man skal være forsiktig med å fastslå så bombastisk at de gjør en god eller dårlig jobb. Det er mennesker som jobber der, og de kan også gjøre feil. Barnevernet har stor makt, og det er derfor viktig at de blir fulgt med et kritisk blikk, nettopp for å sette fokus på uheldige rutiner osv.

Når det er sagt, vil jeg si meg enig i at vi trenger et godt barnevern i Norge, og at det er barnas beste som er det viktige. De voksne som har sitt virkeområde innen omsorg for barn/utdannelse må være meget bevisste på nettopp dette.

_________________

-Lille- enig_animasjon.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Lille den 2002-03-20 22:44 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere jobbet med barnevern.

Barneverneter avhengig av å få melding inn om de problemene som barn har.

Et av de største problemene er at det underrapporteres. Offentlige ansatte, f.eks. lærere og helsesøstre unnlater ofte å melde saker til barnevernet. De "håper" at problemet skal løse seg uten innblanding av barnevernet. Derfor har mange saker blitt ganske ille før de blir kjent for barnevernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manglende ressurser gjør at barnevernstjenesten ikke kan gjøre en så god jobb som de ønsker. Jeg kjenner flere barnevernspedagoger, og det er en gjeng fortvila mennesker. Som så gjerne skulle ønske at de fantes midler til å hjelpe alle. Og når barnevernet er inne i bildet, og vet at barn må i fosterhjem, så kan de jo ikke bare sende barn til hvem som helst. Det skal jo være ordentlige mennesker traumatiserte barn skal flytte til... Og det er ikke så lett å finne fosterhjem!! Det er MANGE barn som MÅ bo hjemme fordi det ikke er noen annen plass for dem å bo!! Der ligger den største tragedien av alle. Da er det faktisk lite barnevernet kan gjøre. De kan ikke ha alle barna hjemme hos seg selv. Min mening er derfor: Det er stort sett ikke barnevernspedagogene det er noe i veien med, men systemet. Det er gjengen som sitter på pengesekken, som ikke ser profitten i forebyggende tiltak!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...