Gå til innhold

Her er siste nytt i psykiatrien

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok absolutt vår livsstil vil kunne resultere i mer stress og angst hos både barn og voksne. For ikke å snakke om at en skal være så flink i alt mulig, kjenner jeg nesten blir stresset selv her jeg sitter. :forvirret: Men at sårbare mennesker, barn eller voksne kan lettere få angst eller "andre" problemer er jo ikke akkurat noen nyhet.

At samsoving kan være bra, det tviler jeg ikke på. Men de kunne godt opplyst om hvilke alder det er snakk om her. Det er litt "lett" å si dette, uten å komme med noe mer informasjon synes jeg.

Å være atskilt fra mor etter fødselen eller å ikke få sove sammen med foreldrene kan være stressende for barnet.
Gjest Gjest
Skrevet

At samsoving kan være bra, det tviler jeg ikke på. Men de kunne godt opplyst om hvilke alder det er snakk om her. Det er litt "lett" å si dette, uten å komme med noe mer informasjon synes jeg. [

I artikkelen (som krever medline-abonnement) så står det at det er snakk om spedbarn. Det meste av den seriøse forskningen gjort med et evolusjonsperspektiv dreier seg om spedbarn. Det kommer riktignok ikke like godt frem hele tiden..

(Men jeg er enig i at dette ikke akkurat er revolusjonerende nyhter..)

Skrevet

Hei det var ei bra side! Takk for linken.

Skrevet

Ingen årsak. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg liker den ikke.. Den er altfor forenklende, på grensen til misvisende. Får man ikke lest artiklene som det refereres til, så kan man fint misforstå det som blir skrevet, uten at det er direkte feil det som står der. (Denne tråden er jo faktisk et bra eksempel på det)

Gjest Gjest
Skrevet

Det er jo rart at det ble oppgående normale mennesker av. Ifølge alt tullet disse forståsegpåerene kommer med, skulle vi jo ha vert psykisk ødelagde hele gjengen. Og de fleste av oss burde vert tatt hand om av barnevernet, for vi ble jo oppdratt på helt feil måte. Forstår ikke de som sluker alt dette rått, uten å sette spørsmålstegn ved noe. Bare vent, om noen år mener disse psykologene noe annet.

Gjest tvilende
Skrevet
Ifølge alt tullet disse forståsegpåerene kommer med, skulle vi jo ha vert psykisk ødelagde hele gjengen.

...

Forstår ikke de som sluker alt dette rått, uten å sette spørsmålstegn ved noe. Bare vent, om noen år mener disse psykologene noe annet.

I psykiatrien finnes det ulike fagretninger (slik det gjør i de fleste andre fag). Noen av disse mener noe som andre er uenige i. Leser du forskningsnytt fra begge retningene, kan du sitte igjen med motstridende informasjon. Det synes jeg alle burde vite, om de sluker ting rått eller ikke (...). I tillegg, hvis man leser om forskning f.eks. i Dagbladet, så bør man huske på at journalister ikke leser forskningsartikler selv. De referer til noen som allerede har referert til artikkelen. (Derfor er jeg ikke imponert over at en psykiater på nevnte side ikke klarer å skrive bedre om den aktuelle artikkelen.)

Og angående det at psykologer (selv om dette er psykiatre) kan mene noe annet om noen år. Vel..ja. Det er slik vitenskap er; ting forandrer seg. Ny kunnskap kommer frem, annen kunnskap må forkastes. Vi kan ikke holde fast ved det gamle bare for å ikke forvirre folket :)

Skrevet

Det der har jeg hørt om før, tror det var en biolog som holdt et foredrag.

Skrevet (endret)
Den er altfor forenklende, på grensen til misvisende. Får man ikke lest artiklene som det refereres til, så kan man fint misforstå det som blir skrevet, uten at det er direkte feil det som står der.

Hvis du skal ta konsekvensen av det du skriver der, kan du ikke lese aviser.

Hmm nå gjør *jeg* forsåvidt omtrent ikke det :P

Og vanlige medier har som regel heller ikke primærkilder som er lette å sjekke opp, slik den sida der.

Endret av Cognizance
Skrevet
Det er jo rart at det ble oppgående normale mennesker av. Ifølge alt tullet disse forståsegpåerene kommer med, skulle vi jo ha vert psykisk ødelagde hele gjengen.

...

Forstår ikke de som sluker alt dette rått, uten å sette spørsmålstegn ved noe. Bare vent, om noen år mener disse psykologene noe annet.

Allerede nå mener sikkert noen andre psykologer noe helt annet.

Trokke du vet så mye om hvordan vitenskap fungerer egentlig.

Klart det er interessant å forske på hvorfor folk får sykdommer, slik at forebygging blir mulig!

Gjest tvilende
Skrevet
Hvis du skal ta konsekvensen av det du skriver der, kan du ikke lese aviser.

Hmm nå gjør *jeg* forsåvidt omtrent ikke det :P

Og vanlige medier har som regel heller ikke primærkilder som er lette å sjekke opp, slik den sida der.

Jeg leser sjeldent forskningsnyheter i aviser... Tredje(4? 5?)håndskilder er altfor usikkert.

Det finnes veldig mange vitenskapelige magasiner som er bedre enn aviser og siden som det henvises til her. Norsk psykologforenings magasin kan anbefales hvis man vil lese om psykologi (jeg som lege leser også det).

Jeg trodde ikke folk flest hadde abonnement på medisinske tidsskrifter forresten.. Har man ikke det, så får man sjeldent sjekket primærkildene, og da er man like langt.

Skrevet
Jeg trodde ikke folk flest hadde abonnement på medisinske tidsskrifter forresten.. Har man ikke det, så får man sjeldent sjekket primærkildene, og da er man like langt.

Vanlige nyheter i medier er om mulig enda mindre reliabel enn de "vitenskapelige" nyhetene, slik jeg har erfart.

Den nettsida der linker direkte til forskningsartiklene. Ikke verst bare det :P

Lege, ja. Akademia fordrer kritiske tenkemåter.

Gjest Gjest
Skrevet

Den nettsida der linker direkte til forskningsartiklene. Ikke verst bare det :P

Linker ja. Men man får ikke lest artikkelen uten abonnement.

Skrevet

Hmm ja. Jeg er tilkobla UiB via vpn, gir visse fordeler, som tilgang til tidsskrift.

Gjest Gjest_sleepy_*
Skrevet
At samsoving kan være bra, det tviler jeg ikke på. Men de kunne godt opplyst om hvilke alder det er snakk om her. Det er litt "lett" å si dette, uten å komme med noe mer informasjon synes jeg.

I andre artikler i samme gate har de oppgitt at samsoving er svært bra opp til 5-årsalderen.

En av årsaken til dette er at når barn under denne alderen skilles fra sine foreldre, øker utsondringen av stresshormonet kortisol, som igjen vil ha en negativ effekt på hjernens utvikling.

Du kan lese mer om det f.eks. her

Skrevet

Interessant link Sleepy

Oi :O

Det var vel en periode der mødre blei råda til å gi mat til spedbarn kun på faste tidspunkt. Unger hylte og skreik, men fikk ikke pupp utenom klokka slik og så. Og så fant man ut etterhvert at det var en rimelig dum idé.

Jeg er sikker på at hvis jeg blir forelder noen gang, kommer jeg til å ta fullstendig av, og lese alt som er om hva som er lurt og ikke lurt om hvordan barn bør behandles..

Gjest Gjest
Skrevet

Samsoving-betyr det at foreldre og barn sover i samme seng,eller? Det kunne jeg aldri tenkt meg å gjøre.Forholdet mellom foreldrene trenger også å pleies, og da treneg de å ha senga som "sitt" sted.

Gjest StoreSky
Skrevet

Vanlig oppvekts kan gi angst? Ja det vet da alle. På samme måte som at en uvanlig oppvekst kan gi angst. Dessuten "angst" er da et mangefoldig begrep. Det er KUN når angsten preger den enkelte persons liv og hverdag at det er et problem.

Tror neppe samsoving kan forebygge alle psykriatri-tilfeller. En noe forenkling av virkeligheten.

Som pedagog synes jeg det er skremmende hvordan noen setter så stor lit til artikkler skrevet av "forskere". Sunn fornuft er lurt.

Familie-liv er ikke bare BARNET, men også andre søsken, foreldre som kvinne-mann, besteforeldre, etc. Å sosialiseres handler om å inkludere barnet inn i verden - IKKE å la verden snurre rundt barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...