T.S Skrevet 3. juni 2006 #21 Skrevet 3. juni 2006 Har ikke peiling, ....og den siste skjønte jeg ikke. ← For å åpne nye sider (når du skla trykke på en link) så trykker du med museknapen. Den du bruker for å rulle med...
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2006 #22 Skrevet 3. juni 2006 For å åpne nye sider (når du skla trykke på en link) så trykker du med museknapen. Den du bruker for å rulle med... ← Ja, er det jeg pleier å gjøre. Men med IE låste det seg til stadighet. Kan jo være maskinen som ikke takler å mye på en gang også. En ting jeg lurer på med firefox her. Når jeg skriver en adresse i adresselinjen så blir den ikke lagret der, hvorfor ikke? Noe med innstillinger kanskje? Samme hvis jeg trykker for å gå inn på en adresse som ligger der fra før, da forblir den på plassen sin i stedet for å havne øverst. Synes det er litt dumt, siden jeg alltid har pleid å ha de sidene jeg besøker oftest øverst.
T.S Skrevet 3. juni 2006 #24 Skrevet 3. juni 2006 Ja, er det jeg pleier å gjøre. Men med IE låste det seg til stadighet. Kan jo være maskinen som ikke takler å mye på en gang også. En ting jeg lurer på med firefox her. Når jeg skriver en adresse i adresselinjen så blir den ikke lagret der, hvorfor ikke? Noe med innstillinger kanskje? Samme hvis jeg trykker for å gå inn på en adresse som ligger der fra før, da forblir den på plassen sin i stedet for å havne øverst. Synes det er litt dumt, siden jeg alltid har pleid å ha de sidene jeg besøker oftest øverst. ← Øverst hvor? Jeg lagrer sider i bokmerkene jeg... Har sikkert flere hundre bokmerker i forskjellige mapper. Ellers er det sikkert bare å gå inn på instillingene og se. Den blir lagret om du skriver direkte i adresselinjen jo. Bare trykk på pilen til høyre der oppe.... Skal du google så skriv inn bak G"-en ved siden av den lengste adresselinjen..
Crazee Skrevet 3. juni 2006 #25 Skrevet 3. juni 2006 Definitivt Opera. Mykje enklare enn Firefox. Men - så er det det med personleg smak, då. Nokre føretrekk ein nettlesar med knapt nokre funksjonar utanom å sjå på nettsider, og heller utvida med funksjonar etter kvart. Andre likar ein rask og kompakt nettlesar som kjem med mange nyttige funksjonar innebygd, og som garantert fungerer pirkefritt i lag. Me har alle ulike grunnar for å føretrekka den eine eller andre (eller tredje eller...) nettlesaren, så kva me synest er best varierer med kva me legg vekt på. Kva er viktigast for deg? Ein som brukar IE går glipp av ganske mykje funksjonalitet samanlikna med nyare nettlesarar. Prøver du Opera, kjem denne med svært mykje inkludert (men likevel er det effektivt og tek lite plass og resursar) - noko vil du kanskje ikkje bruka, mens andre ting oppdagar du at du ikkje klarar deg utan. I Firefox må du finna ut kva utvidingar du vil lasta ned og innstallere og prøva ut, nokre gode, nokre mindre gode. Personleg landa eg på Opera fordi det eg likar der fungerer betre enn tilsvarande som finst for Firefox. Rettnok finst det nokre snasne utvidingar til Firefox som ikkje finst til Opera, men ikkje nok til at eg skiftar til den som standard. Eg har dog begge innstallert. Prøv begge to grundig. Kanskje du vil føretrekkja Firefox, men oppdaga funksjonar i Opera som du vil lasta ned som utvidingar? Eller at det du likar i Firefox fungerer betre for deg i Opera? Ekstra funksjonalitet i nettlesarane er ein ting. Det finst i IE-shell som Avant og Maxthon og slikt òg. Kor godt standardar som (X)HTML og CSS er støtta er ei anna sak - der ligg IE fleire år tilbake for andre, og dermed vil Avant og dei andre IE-shella liggja like langt tilbake. Ikkje noko å trakta etter, altså.
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2006 #26 Skrevet 3. juni 2006 Ja, er det jeg pleier å gjøre. Men med IE låste det seg til stadighet. Kan jo være maskinen som ikke takler å mye på en gang også. En ting jeg lurer på med firefox her. Når jeg skriver en adresse i adresselinjen så blir den ikke lagret der, hvorfor ikke? Noe med innstillinger kanskje? Samme hvis jeg trykker for å gå inn på en adresse som ligger der fra før, da forblir den på plassen sin i stedet for å havne øverst. Synes det er litt dumt, siden jeg alltid har pleid å ha de sidene jeg besøker oftest øverst. ← Det at adressene ikke lagrer seg har nok med innsyillingene å gjøre, gå på tools>options og privacy, så tror jeg du finner det ut der. Jeg er veldig fornøyd med Firefox, og bruker IE kun til sider som ikke kan leses skikkelig i Firefox, men det er få, og ofte sånne hjemmesnekra hobbysider:-) Alle proffe/viktige sider jeg vet om leses fint i Firefox. Opera har jeg ikke prøvd.
SW20 Skrevet 5. juni 2006 #27 Skrevet 5. juni 2006 Opera seff! Har både IE og Firefox, men Opera er den jeg bruker 95% av tiden. Synes Firefox virker så TUNGT i forhold, selv med bare et par plug-ins installert. Dessuten er reklameblokkereren på Opera 9 Beta verdens beste! Sykt deilig å surfe uten reklame noe sted, også går det hele så mye glattere enn Firefox m/Adblock
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 5. juni 2006 #28 Skrevet 5. juni 2006 Dessuten er reklameblokkereren på Opera 9 Beta verdens beste! Sykt deilig å surfe uten reklame noe sted, også går det hele så mye glattere enn Firefox m/Adblock ← Den der tror du ikke på selv en gang.
SW20 Skrevet 5. juni 2006 #29 Skrevet 5. juni 2006 Den der tror du ikke på selv en gang. ← Huh? Hvorfor ikke det? Har du prøvd det selv?
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 5. juni 2006 #30 Skrevet 5. juni 2006 (endret) Ja, men jeg fant ikke ut hvordan man fikk redigert filteret uten den lange veien gjennom tools- options, fane ditt og fane datt. Er det mulig å høyreklikke på et bildet og velge adblock bildet eller alt som er på serveren bildet kom fra? Får man et filter som automatisk oppdateres jevnlig? Endret 5. juni 2006 av Slangen
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #31 Skrevet 5. juni 2006 Firefox er vel litt mer rssurskrevende enn Opera om man har en maskin med lite RAM. Ellers fant jeg aldri ut hvordan jeg fikk adblock i Firefox til å faktisk adblocke uten at jeg måtte trykke på alle reklamene hver gang jeg gikk inn på en side. Nå har jeg adblock i firewallen, sikkert en dårligere løsning, men uansett deilig å ikke se reklame.
Velvet Skrevet 5. juni 2006 #32 Skrevet 5. juni 2006 Firefox er vel litt mer rssurskrevende enn Opera om man har en maskin med lite RAM. Ellers fant jeg aldri ut hvordan jeg fikk adblock i Firefox til å faktisk adblocke uten at jeg måtte trykke på alle reklamene hver gang jeg gikk inn på en side. Nå har jeg adblock i firewallen, sikkert en dårligere løsning, men uansett deilig å ikke se reklame. ← Dette skjønte jeg ikke noe av. Jeg bruker Firefox og liker det bedre enn Opera og IE. Jeg er godt fornøyd.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 5. juni 2006 #33 Skrevet 5. juni 2006 Firefox er vel litt mer rssurskrevende enn Opera om man har en maskin med lite RAM. Ellers fant jeg aldri ut hvordan jeg fikk adblock i Firefox til å faktisk adblocke uten at jeg måtte trykke på alle reklamene hver gang jeg gikk inn på en side. Nå har jeg adblock i firewallen, sikkert en dårligere løsning, men uansett deilig å ikke se reklame. ← Man finner filteret på nettet, dessuten har man jo denne: https://addons.mozilla.org/firefox/1136/ Etter at jeg installerte den, har jeg ikke trengt å redigere noe som helst.
T.S Skrevet 5. juni 2006 #34 Skrevet 5. juni 2006 Man finner filteret på nettet, dessuten har man jo denne: https://addons.mozilla.org/firefox/1136/ Etter at jeg installerte den, har jeg ikke trengt å redigere noe som helst. ← Eller man bruker * for å vise at alt etter * også skal bort...
SW20 Skrevet 5. juni 2006 #35 Skrevet 5. juni 2006 Ja, men jeg fant ikke ut hvordan man fikk redigert filteret uten den lange veien gjennom tools- options, fane ditt og fane datt. Er det mulig å høyreklikke på et bildet og velge adblock bildet eller alt som er på serveren bildet kom fra? Får man et filter som automatisk oppdateres jevnlig? ← Bare fordi du ikke fikk det til betyr ikke at det er dårlig Høyreklikk et nøytralt sted på siden - nederst på fanen får du opp "Block Content". Så blir skjermbildet "dusete" og du kan venstreklikke på innholdet du ikke vil ha opp neste gang. Funker fett som fy, så ja, jeg tror på det jeg skrev.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 5. juni 2006 #36 Skrevet 5. juni 2006 (endret) Den er grei. Da er/kommer forhåpentligvis også mulighet for ferdigdefinerte filtre, automatisk oppdatering av filter og whitelisting. Endret 5. juni 2006 av Slangen
Gjest splæsj Skrevet 5. juni 2006 #37 Skrevet 5. juni 2006 Det er vel en smakssak. Gar prøvd begge, foretrekker firefox.
Gjest copernicus_utlogget Skrevet 5. juni 2006 #38 Skrevet 5. juni 2006 De fleste adBlockere og webfiltere, enten det er i Firefox, Opera eller andre nettlesere benytter seg av regexp (regular expressions). Det hele fungerer slik at nettleseren sjekker opp HTML-koden på en webside opp i mot et regelsett med slike regulære uttrykk. Dersom eksempelvis http://*/banners/* ligger i dette regelsettet, så vil nettleseren erstatte alle referanser til noe i en mappe kalt banners i HTML-kilden med noe annet (eksempelvis ingenting). Alt (eksempelvis image-filer) i denne mappen vil dermed altså ikke lastes ned eller vises i nettleseren din. Stjernen er et såkalt wildcard og vil omfatte alle mulige og umulige strenger. Dersom man ønsker et skikkelig kraftig og godt webfilter som bygger på regular expressions, så kan jeg nevne Proxomitron. Her kan du lage nøyaktig de filtrene du selv ønsker, men det forutsetter at du kan litt om markup og prinsipper innen programmering og skripting. Opera har faktisk hatt mulighet for reklameblokkering i svært lang tid. Det fungerer på nøyaktig samme måte som i Firefox, men du må endre litt på noen ini-filer. Her finner du en grei beskrivelse på hvordan du gjør det: http://itpro.no/art/7653.html Du finner også et oppdatert filter som kan brukes.
Grooo Skrevet 6. juni 2006 #40 Skrevet 6. juni 2006 Jeg brukte Opera i flere år, nektet å prøve noe annet fordi jeg likte den så godt. Så lånte jeg en maskin der eieren brute Firefox, og siden den dagen har jeg ikke åpnet Opera igjen...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå