Gå til innhold

Pannekaker i matpakka

Fremhevede innlegg

Gjest Fruktkake
Skrevet

Til dem her som mener at lærerens oppgave er å passe på at barna spiser opp all maten: FY!

Mitt verste minne fra barneskolen er fra da jeg gikk i 1. eller 2. klasse, og jeg fikk ikke lov å gå ut før jeg hadde drukket opp melka. Jeg klarte det rett og slett ikke, fordi jeg var mett (og likte ikke melk så godt). Det endte med at jeg satt inne med melka foran meg sammen med lærerinnen, mens alle vennene mine var ute og lekte. Husker også at jeg brakk meg da jeg drakk den aller siste slurken.

Ble ingen langfri på meg den dagen. Og melk har jeg ikke drukket siden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det er faktisk veldig mye sukker i det, nå kommer det selvsagt ann på yoghurten da. Jeg glemmer aldri hvor sjokkert jeg ble da jeg fikk vite hvor mange sukkerbiter det var i Go'morgen-youghurt.(..) Det var ikke rent få. Men nå sier ikke jeg at vi skal forby det, jeg spiser det selv. Poenget mitt er at jeg synes det blir teit å forby f. eks pannekaker når det er å mye annet dagligdags vi spiser som er egentlig ikke så sunt som vi skal ha det til.

Ja, det er mye sukker i de mest sukkerholdige yoghurtene (fra Tine, Litago ++), og det poengterer jeg også i innlegget mitt, samtidig som jeg nevner at samtlige har begynt å kutte ned på hvor mye tilsatt sukker det er i yoghurten. I tillegg til dette kan du finne sukkerfrie (og til og med nesten fettfrie) yoghurter i hyllene også. Derfor syns jeg det er helt på jordet å nevne yoghurt i samme setning som godteri, kaker osv.

Gjest Gjest
Skrevet
men de aller, aller fleste foreldre har vel dømmekraft nok til å ordne dette selv?!

Det skulle man tro, men den gang ei! Var lærerassistent på barneskole for noen år siden. Vi hadde ei jente i ei klasse der som var skrubbsulten hver eneste morgen, så det var bare å ta henne med ut av timen og bort til SFO og gi henne litt mat. Hun hadde omtrent alltid vondt i magen og huet litt utover dagen, en gang hadde hun bare fire små Ritz kjeks med smøreost i matboksen sin, men som regel hadde hun en hel (!) brødskive. Hun fikk ikke frokost hjemme og moren sa at hun hadde ikke tid til å la jenta spise frokost. Etter mye om og men fikk vi avtalt med henne at jenta ble kjørt til skolen en halvtime tidligere, så hun kunne spise frokost på SFO sammen med de andre få barna som spiste frokost på skolen.

Noen foreldre tenker rett og slett ikke med hodet, derfor hender det lærere og andre utenforstående må blande seg. Bedre å bry seg en gang for mye en gang for lite mener nå jeg.

Tilbake til saken: De foreldrene som mener det var galt å sende med ungen pannekaker som nødløsning, ble sikkert bare irritert fordi ungene hennes ikke tidligere har mast om annet enn brødskiver, men må nå rettferdiggjøre overfor dem at de selv ikke gidder å sende med dem annet.

Selv husker jeg at det eneste som var forbudt i matboksen var sjokoladepålegg og syltetøy (og godteri selvfølgelig), men saft var lov og sjokopulver til melken fikk vi lov å ha. Mener også å huske at jeg hadde med meg vaffelrester og pizzarester uten at det ble noe bråk om det..... Men det skulle være enkelt å spise uten mye styr, ville jo ut og leke også.

Skrevet

Jeg reagerer på at det tydeligvis finnes en del foreldre som klager til læreren hvis de hører at andre barn i klassen har søtt pålegg e.l. :overrasket:

Gjest Ninakanin
Skrevet

:ler:

Jeg har ikke unger selv, så jeg er sjeldent inne på dette forumet.. Men hallo hallo her var det gøy gitt!!

:ler:

Må si jeg gleder meg til å få barn, sånn at jeg kan få krangle med alle idiotene rundt omkring som koser seg med tullete lover og regler i hytt og pine! Å "ta det opp" med en mor at hun gav ungene sine pannekaker i matpakka... Hallo!?

Dette passer jo bare perfekt inn i et land som snart har røyeforbud i folk sine egne hjem.

Hurra for Sovjet-Norge :ironi:

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg reagerer på at det tydeligvis finnes en del foreldre som klager til læreren hvis de hører at andre barn i klassen har søtt pålegg e.l.  :overrasket:

Jeg forsto det sånn at ungene hadde klaget til læreren OG til foreldrene, og dermed fikk trådstarter både lærer og foreldre på nakken! Men like dumt uansett! Hadde påsan kommet hjem og klaget over at en i klassen hadde pannekaker til matpakka, hadde jeg ikke brydd meg. Urettferdig liksom

Skrevet (endret)
Ja, det er mye sukker i de mest sukkerholdige yoghurtene (fra Tine, Litago ++), og det poengterer jeg også i innlegget mitt, samtidig som jeg nevner at samtlige har begynt å kutte ned på hvor mye tilsatt sukker det er i yoghurten. I tillegg til dette kan du finne sukkerfrie (og til og med nesten fettfrie) yoghurter i hyllene også. Derfor syns jeg det er helt på jordet å nevne yoghurt i samme setning som godteri, kaker osv.

Ja, det samme også med saft, syltetøy osv, men det var tross alt ikke det som var poenget mitt .(..)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...