Gå til innhold

Pannekaker i matpakka

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg og søstersen fikk vafler en sjelden gang da mamma hadde glemt å ta opp brød av fryseren. Ingen som reagerte på det..

Til og med sjefen i barnevernet har gjort det...

Jeg vil gjerne møte det mennesket som ikke har hatt med seg vafler, pannekaker..you name it.. (en mors kreativitet setter ingen grenser) på skolen.

Pannekaker en jo gammel norsk kost..

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Herlighet, det finnes så mange idiotiske mennesker... Har de ikke annet å henge seg opp i?

Skrevet

Min sønn har en gang hatt med seg en hjemmelaget muffin fra sitt selskap dagen før, og læreren nektet ham å spise den, for de andre ungene ville syns det var urettferdig...

:riste:

Skrevet

Sender med jevne mellomrom med både pannekaker, vafler, lapper og annet styggedom i T@ssen sin matpakke. Idiotisk og henge seg opp i sånt. :klaske:

Skrevet (endret)
Sender med jevne mellomrom med både pannekaker, vafler, lapper og annet styggedom i T@ssen sin matpakke. Idiotisk og henge seg opp i sånt.  :klaske:

Jøss, hadde du gjort det så hadde læreren på vår skole sagt i fra til deg.

På vår skole så ser helst lærerne at barna ikke har sjokoladepålegg på skivene. Og ikke får de ha med seg saft til å drikke på heller.

Datteren vår er kresen og dette setter en stopper for hva hun kan ha på matpakken. Hun liker ikke så veldig mange pålegg og dermed så står vi jo litt fast.

Så hun får de samme vanlige påleggene på. De få hun spiser ihvertfall og hun synes det er kjedelig og hun er tydeligvis lei av den maten.

Hadde jeg sendt med pannekaker, vafler, fylte pitabrød, en bolle e.l. så hadde jeg fått tilbakemelding på at det ikke er lov.

En gang så hadde datteren vår på sjokoladepålegg på matpakken sin. Da hun kom hjem fra skolen, så sa hun at frøken hadde sagt at hun hadde ikke en sunn matpakke med seg......

Jeg kan forstå at de vil ha sunne matpakker, men hva gjør man når barnet er veldig kresent og knapt spiser noe av de sunne påleggene som skolen vil at de skal spise?

Jeg gir datteren min det hun vil ha på skiven hjemme fordi hun er så småspist og kresen. Og det er bedre at hun får sjokoladepålegg på skiven og spiser det opp enn å få kjedelig hvitost og spiser enten ingenting eller bare et par tygg....

Endret av Kittykat
Skrevet

Syntes det bare er teit og klage over sånne ting, jeg skjønner virkelig ikke hvorfor alt skal være så fordømt sunt for tia.. Jeg vokste da opp med sjokoladepålegg på maten hver dag og kan da ikke se jeg er spesielt usunn eller overvektig..

Gjest Gjest
Skrevet

Min sønn fikk med seg melding hjem fra skolen med klage på maten hans :forvirret: Han hadde nemlig med seg for mye mat, og det mente læreren tok altfor lang tid å spise opp. Han måtte jo ut å leke også.

Når jeg så spurte sønnen min hva det gjaldt forteller han at lærerne forventer og forlanger at de spiser opp alt de har med seg :overrasket:

Jeg sender med mye mat til sønnen, for noen dager spiser han mye og andre dager lite. Heller kaste en brødskive enn at han skal gå sulten, jeg forventer ikke at han skal spise opp og brødskivene er kjøpt for mine penger.

Jeg tok da en telefon til læreren og fortalte hva jeg mente. Det får være måte på innblanding.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tok da en telefon til læreren og fortalte hva jeg mente. Det får være måte på innblanding.

Og jeg har opplevd at læreren fikk kjeft fordi han ikke passet på at barna spiste. ;)

På skolen vår har foreldrene blitt enige på foreldremøte hvordan vi vil ha det i forhold til bla. matpakkene. Vi er enige om at vi ikke ønsker usunne matpakker til hverdag. (Har man rester fra en bursdag dagen før e.l. går det greit, men ikke hver uke!) Dessuten, og det synes jeg er en viktig regel, får ikke barna lov å dele med bare noen få. Dersom de har kjeks e.l. må de dele med alle eller spise dem selv.

Gjest Gjest1
Skrevet

Jeg synes også det var å overreagere når man har pannekaker med for en gangs skyld, når det er en nødløsning.

Når det er sagt så synes jeg det er stor forskjell på å fylle et pitabrød med sunne ting som salat, annet grønt og litt kjøtt og å sende med vafler og kaker. Sunn mat kan være mye mer enn brødskiver, og jeg synes ikke man skal kunne kreve fra skolen at man kun kan sende med brødskiver med pålegg! Det må være lov å ha forskjellig mat med seg som salat, forskjellige typer brødmat, middagsrester og lignende. Jeg spiser ikke det samme til lunsj hver dag, og ikke gjør min datter det heller. Men søt lunsj er det ikke ofte vi har.

Skrevet

Noen skal da også legge seg oppi alt mulig da.

Jeg lurer på hvor grensen da skal gå for hva barna kan ha med seg i matpakka?

Skal ikkr barna ha med seg mat som ikke de andre barna også har med, eller rettere sagt som de andre foreldrene ikke har tid til å lage?

Skal man da pirke på oppskjært frukt og grønt som ihvertfall jeg sender med min datter? Det tar jo også tid å skjære, skrelle og dele. Hvis man først skal legge seg borti hva andre har mener jeg.

Det er også forskjell på å skeie ut en gang i blandt og å stadig ha med såkalt usunn mat.

Gjest Gjest
Skrevet
Og jeg har opplevd at læreren fikk kjeft fordi han ikke passet på at barna spiste.  ;)

Er jo litt forskjell på at de ikke spiser i det hele tatt, enn om læreren skal få ungene til å true ned 4 brødskiver om de bare orker en den dagen ;)

Skrevet

Det går ju att göra pannkakor på olika slags smet. Det går att ha i grahamsgryn, havregryn eller rågmjöl - och då ser inte jag någon skillnad mot att ha med ljust bröd som loff eller kneip-bröd. Du kan också blanda i lite rivna morötter/gulrötter i smeten. Jag brukar blanda i spenat i mina ibland.

Sen behöver du inte ha sylt på varken bröd eller pannkakor. Det går att göra crépes liknande pannkakor med skinka, ost och tomat, eller en champinjonsmet till.

---

Jag är trots allt glad över att slippa det problemet här. Hos oss får både förskole/barnehagebarn och skolbarn varm lagad mat på skolan med gott om grönsaker till. Inget strul på morgonen och samma mat till nästan alla. Vegetarianer, allergiker eller icke-fläskätande barn som muslimer får specialkost utan någon kostnad för det.

Min man är fortfarande ovan vid den svenska modellen men tycker det är bra. Sonen lär sig att äta varierad mat som är lagad av andra än oss. (Fast det är kanske en annan diskussion)

Gjest Gjest1
Skrevet
Min sønn fikk med seg melding hjem fra skolen med klage på maten hans  :forvirret:  Han hadde nemlig med seg for mye mat, og det mente læreren tok altfor lang tid å spise opp. Han måtte jo ut å leke også.

Når jeg så spurte sønnen min hva det gjaldt forteller han at lærerne forventer og forlanger at de spiser opp alt de har med seg  :overrasket:

Jeg sender med mye mat til sønnen, for noen dager spiser han mye og andre dager lite. Heller kaste en brødskive enn at han skal gå sulten, jeg forventer ikke at han skal spise opp og brødskivene er kjøpt for mine penger.

Jeg tenker akkurat som deg. Det er da ikke lærerens ansvar at barna spiser opp maten sin! :overrasket: Hva svarte læreren da du sa fra?

Gjest Gjesta
Skrevet

Det står ingen steder i lovverket at det er begrensninger på hva barn kan ha med seg i matpakka, så lenge den ikke inneholder brus og godteri.

I barnehagen hos oss har ungene med seg så mye godt at tom vi voksne blir misunnelige innimellom... :ler:

Pizza, pastarester, pølsebiter og tomatsaus, makaroni, omelett, ostesmørbrød, toast, fruktsalat, eplebiter, rosiner og nøtter, drikkeyoghurter, toast, you name it ;)

Og ungene eter!! :) -og det er vel det viktigste ;)

Skrevet

Det får man si, man skal blande seg i mye.

Men jeg fikk også en reaksjøn fra skolen på maten til minsten. Jeg hadde bakt grove muffins, og fylt de med ost og skinke. Dette ble oppfattet som kake, og det ble selvfølgelig reaskjoner på det. Jeg hadde de an samtale med frøken, og fikk forklart henne at det var faktisk mere sunt enn brødskiven med Nugatti, og da ble det stille. Men har i ettertid hørt at noen foreldre reagerer på det. For han får det innimellom enda.

Det skal da også sies at han får med noen Cherrytomater og Babygulerøtter som snakcs, og det blir vel egentlig misunnelse ut av det. Fordi noen foreldre ikke klarer å være kreative nok til å tenke at det faktisk er mye annet å finne på enn bare en tørr brødskive. Min sønn spiser det meste, og han spiser mye. At jeg har valgt å bake litt anderledes mat-alternativer, er mitt valg, og noe jeg gjør for å glede han innimellom.

Fortsett å steke pannekaker du. Syns det var en god ide jeg. Og er det egentlig SÅ usunt? Behøver ikke være det. Lag noen med grovt mel, og se om de slriker like høyt da!!!

Utrolig hva folk skal blande seg opp i..... :overrasket:

Skrevet
Min sønn fikk med seg melding hjem fra skolen med klage på maten hans  :forvirret:  Han hadde nemlig med seg for mye mat, og det mente læreren tok altfor lang tid å spise opp. Han måtte jo ut å leke også.

bra de ikke har den regelen i barnehagen til sønnen min...Jeg smører konsekvent to brødskiver til matpakka for å være sikker på at det er nok mat. selv om han stort sett bare spiser en ser jeg ikke noe grunn til å endre det siden han har behov for en brødskive på veien hjem før middag for ikke å bli gretten...

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tenker akkurat som deg. Det er da ikke lærerens ansvar at barna spiser opp maten sin! :overrasket: Hva svarte læreren da du sa fra?

Hun ble nok ganske stille ;) Som jeg sa til henne, min sønn har overlevd til nå på den maten han spiser, han regulerer inntaket selv og om han spiser en eller fire brødskiver skal ikke du bry deg med. Det kom egentlig bare "jammen, jammen..." tilbake.

Gjest Mireya
Skrevet

Jeg synes det må være helt ok å sende med middagsrester, også pannekaker, i matpakka til barna.

Pannekaker er da ikke direkte usunt, så lenge de ikke er nedlesset med sukker eller syltetøy?

Og argumentet med at de andre barna kan bli misunnelige; hallo?? Vel, sånn er livet! Barna må på ett eller annet tidspunkt lære seg at alt ikke kan være likt for alle til enhver tid!

Gjest Gjest1
Skrevet
Hun ble nok ganske stille ;) Som jeg sa til henne, min sønn har overlevd til nå på den maten han spiser, han regulerer inntaket selv og om han spiser en eller fire brødskiver skal ikke du bry deg med. Det kom egentlig bare "jammen, jammen..." tilbake.

:ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Det er en ting jeg lurer på her, etter å ha lest hva en lærer KAN finne på å gjøre; at hun/han orker! Jeg er fullstendig klar over at en lærer SKAL følge skolens rettningslinjer, men hadde jeg vært lærer, hadde jeg rett og slett ikke orket å sjekke ut hva alle elevene spiste til enhver tid, hver dag, året igjennom... :grine:

Klart man må reagere, dersom det er helt "bananas-tilstander" i matboksen, men de aller, aller fleste foreldre har vel dømmekraft nok til å ordne dette selv?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...