Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #41 Skrevet 30. mai 2006 Er jo litt forskjell på at de ikke spiser i det hele tatt, enn om læreren skal få ungene til å true ned 4 brødskiver om de bare orker en den dagen ← I det tilfellet jeg refererte til var det snakk om at læreren ikke passet på at barnet spiste alt i matboksen. Det som er viktig er god kommunikasjon mellom lærere og foreldre for det er utrolig mange ulike meninger der ute. Det noen foreldre mener er en selvfølge er helt utenkelig for andre! men de aller, aller fleste foreldre har vel dømmekraft nok til å ordne dette selv?! ← Beklageligvis ikke. Jeg har hatt elever som aldri har vært hos tannlegen, og etter et kosthold bestående av saft og loff kun hadde brune, råtne stubber igjen i munnen. (Og det er kun ett eksempel.)
Orestes Skrevet 30. mai 2006 #42 Skrevet 30. mai 2006 (endret) Det er en ting jeg lurer på her, etter å ha lest hva en lærer KAN finne på å gjøre; at hun/han orker! Jeg er fullstendig klar over at en lærer SKAL følge skolens rettningslinjer, men hadde jeg vært lærer, hadde jeg rett og slett ikke orket å sjekke ut hva alle elevene spiste til enhver tid, hver dag, året igjennom... grine.gif Klart man må reagere, dersom det er helt "bananas-tilstander" i matboksen, men de aller, aller fleste foreldre har vel dømmekraft nok til å ordne dette selv?! Det er vel ikke så mye å "sjekke" akkurat, sitter man i et klasserom med 25 unger får man da fort med seg om enkelte til stadighet har med seg "godsaker". (Og gjør man det ikke så er rommet alltids fullt av korte informanter.) Den læreren som forventet at ungene skulle spise opp all maten.. Skulle likt å preparere matpakkene hennes noen uker, selvsagt skulle hun måtte spise alt. *muahaha* Endret 30. mai 2006 av Orestes
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #43 Skrevet 30. mai 2006 Mulig jeg er i mindretall her, men jeg syns nå det er greit med litt regler for hva man har med på skolen. Mener selvfølgelig at man skal kunne sende med barna fylte pitabrød og omelett, men syns det er dumt å gi dem pannekaker og andre søte ting i matpakka. En gang i blandt må det være greit om det er en nødløsning. Men barn har en tendens til å ville ha søte ting, spesielt hvis andre får, og jeg syns det er greit å ha en regel om at man ikke har med kjeks, kaker eller andre søte ting på skolen. Jeg syns dette er på samme måte som at det er greit å ha en felles enighet om ca hvor mye man gir bursdagspresanger for. Men ville nok ikke ha laget så mye styr for pannekaker én gang, kun hvis det var mange som gjorde det, og det ble mye masing fra mine egne barn om å få spise usunne ting. Kall meg gjerne en regelnazi. Syns forøvrig at foreldre ikke skal pålegges alle mulige tulleregler, men barna påvirkes av hverandre. Hvis noen får lov til å ha dårlige matvaner, kan dette påvirke andre barn, noe jeg ikke syns er bra (dette vil kanskje bety at noen foreldre mister sin egen frihet, fordi de ikke vil at barna skal bli utenfor, og dermed gir etter for presset).
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #44 Skrevet 30. mai 2006 Den læreren som forventet at ungene skulle spise opp all maten.. Skulle likt å preparere matpakkene hennes noen uker, selvsagt skulle hun måtte spise alt. *muahaha* ← Jeg har vært i den situasjonen at jeg måtte "tvinge" enkelte barn til å spise opp maten de har med seg ettersom de ikke ville ha spist nok uten "presset." Heldigvis har jeg hatt foreldrene på min side!
Gjest Gjest1 Skrevet 30. mai 2006 #45 Skrevet 30. mai 2006 Jeg har vært i den situasjonen at jeg måtte "tvinge" enkelte barn til å spise opp maten de har med seg ettersom de ikke ville ha spist nok uten "presset." Heldigvis har jeg hatt foreldrene på min side! ← Jeg skjønner ikke at du tar på deg et slikt ansvar.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #46 Skrevet 30. mai 2006 Enig med gjest over her som liker litt regler. Det er ikke så lett å alltid være den som sier nei til boller og kaker i matpakka og marsmallows på utedagen hver uke. Det er viktig for meg at datteren min får mest mulig ut av skoledagen, og da trengs det mat som gir energi som varer litt lenger. Vanlige pannekaker er slettes ikke sunt. Det er stort sett bare hvitt mel, smør og sukker. Her i huset har vi pannekaker veldig sjelden, men da spiser vi suppe først. (Forøvrig ingen grunn til å henge seg opp i et engangs krisetilfelle)
Gjest Gjest1 Skrevet 30. mai 2006 #47 Skrevet 30. mai 2006 Enig med gjest over her som liker litt regler. Det er ikke så lett å alltid være den som sier nei til boller og kaker i matpakka og marsmallows på utedagen hver uke. Det er viktig for meg at datteren min får mest mulig ut av skoledagen, og da trengs det mat som gir energi som varer litt lenger. Vanlige pannekaker er slettes ikke sunt. Det er stort sett bare hvitt mel, smør og sukker. Her i huset har vi pannekaker veldig sjelden, men da spiser vi suppe først. (Forøvrig ingen grunn til å henge seg opp i et engangs krisetilfelle) ← Synes det ser ut som de fleste her er enige i at søt mat ikke hører hjemme som lunsj i skole og barnehage jeg.
Gjest Lise-Lotte Skrevet 30. mai 2006 #48 Skrevet 30. mai 2006 De eneste reglene jeg setter pris på er et klart nei til sjokoladepulver på skolen. Husker at det var et evinnelig mas fra ungene mine at de ville ha med O`Boy for det hadde så mange andre i klassen. Hvis ungene mine ikke ville drikke melken uten sjokolade i - så er det bedre å ikke drikke melk - min mening. Ellers mener jeg at det er opp til foreldrene selv å avgjøre hva de skal spise på skolen ... Vi har alltid fått råd fra lærere og helsesøster om hva som er sunn mat og hva som bør unngås. Setter pris på råd uten forbud ... annet enn mot O`Boy ...
Gjest Gjest1 Skrevet 30. mai 2006 #49 Skrevet 30. mai 2006 De eneste reglene jeg setter pris på er et klart nei til sjokoladepulver på skolen. Husker at det var et evinnelig mas fra ungene mine at de ville ha med O`Boy for det hadde så mange andre i klassen. Hvis ungene mine ikke ville drikke melken uten sjokolade i - så er det bedre å ikke drikke melk - min mening. Ellers mener jeg at det er opp til foreldrene selv å avgjøre hva de skal spise på skolen ... Vi har alltid fått råd fra lærere og helsesøster om hva som er sunn mat og hva som bør unngås. Setter pris på råd uten forbud ... annet enn mot O`Boy ... ← Det synes jeg var en merkelig innstilling. Så alle andre forbud er ikke ok, men sjokomelk er helt greit å forby? Hva om andre har samme innstilling mtp sjokoladepålegg?
Anglofil Skrevet 30. mai 2006 #50 Skrevet 30. mai 2006 (endret) Det er da bare teit, med tenke på alt det andre foreldrene sender med barna i matpakkene sine. Det er jo ikke noe sunnere å sende f. eks med brødskriver med syltetøy eller sjokoladepålegg, med tanke på hvor mye sukker det er i det. Eller bare for å snakke om yoghurt eller saft! Fikk selv med pannekaker på skolen da jeg var yngre hvis det var igjen fra middagen dagen før o.l. Ser absolutt ikke noe galt idet. Mvh Yvonne Endret 30. mai 2006 av yvonne
Rakel Skrevet 30. mai 2006 #51 Skrevet 30. mai 2006 (endret) Jeg må bare le av disse her. Jeg synes vi har regler og "uskrevne regler", lover og bestemmelser for nær sagt alt. For meg finnes Det en dag jeg husker som om det var i går. Jeg åpnet matpakken og der lå det en svær skolebolle oppi. Jeg fikk sjokk, så ble kjempeglad, og dette er den beste skolebollen jeg har spist i mitt liv. Jeg glemmer det aldri. Til meg?? Håper flere får oppleve det samme. (som dere skjønner var dette slett ikke dagligdags. Tørre skiver med ost eller leverpostei var det vanlige. Så jeg kunne nesten ikke tro det var sant. Vi fikk dette kun på lørdager så vidt) Det er HERRLIGG å bryte reglene av og til. Endret 30. mai 2006 av Rakel
Gjest 1111 Skrevet 31. mai 2006 #52 Skrevet 31. mai 2006 (Kanskje total avsporing, men jeg ser yoghurt blir nevnt sammen med sjokoladepulver, sjokoladepålegg, kaker, godteri osv. Er ikke det litt drøyt da? Yoghurt er da vitterlig sunt hvis man ikke velger de mest sukkerholdige variantene, men også de som var mest sukkerholdige før kutter ned på sukkeret nå. Kaker og godterier og slike ting kan jeg skjønne, men yoghurt?).
Anglofil Skrevet 31. mai 2006 #53 Skrevet 31. mai 2006 Det er faktisk veldig mye sukker i det, nå kommer det selvsagt ann på yoghurten da. Jeg glemmer aldri hvor sjokkert jeg ble da jeg fikk vite hvor mange sukkerbiter det var i Go'morgen-youghurt.(..) Det var ikke rent få. Men nå sier ikke jeg at vi skal forby det, jeg spiser det selv. Poenget mitt er at jeg synes det blir teit å forby f. eks pannekaker når det er å mye annet dagligdags vi spiser som er egentlig ikke så sunt som vi skal ha det til. Mvh Yvonne
Gjest Gjesta Skrevet 31. mai 2006 #54 Skrevet 31. mai 2006 I dag skal mine få med seg lomper med smør og litt strøsykker på i matpakka (pluss vanlige brødskiver så klart)
Gjest gjest1 Skrevet 31. mai 2006 #55 Skrevet 31. mai 2006 Jeg fikk egg på på matpakka hver dag, den perioden jeg hadde egg-kick. Og jeg hadde nypete med i termosen. Det er ikke noe galt i å sende med barna pannekaker, pannekaker er så mye og skulle ts latt være å sende med mat eller valgt pannekaker? Sønnen min fikk usukret juice med seg i tillegg til matpakka, pga. melkeintoleranse. Jeg har aldri fått kjeft for det og ingen reaksjoner. Hverken lærere eller foreldre kunne vite om årsaken, men det er som regel en grunn til at man velger slik man gjør. Når de blir ungdommer, går de og kjøper seg skolebrød eller en baguette med salat. og kaster matpakka... Likevel var jeg hønemor og lagde matpakke hver dag... Kanskje barna lærer noe viktig når de ser at alle ikke kan få alt samtidig? Slik fungerer jo virkeligheten, så hvorfor ikke starte tidlig? Det var jeg som skrev at jeg sendte med koteletter på avslutninger, men jeg lagde så mange at sønnen min kunne dele ut til marshmallows-foreldrenes barn. Jeg mener ikke at ts skal lage pannekaker til hele klassen, men klassen må tåle at andre ikke bare har brunost på brødskiva. En lærer som ikke kan forklare sin klasse at det er ok med usunn mat av og til, burde revurdere sine holdninger. Men nå må jo barna tegne pizza i stedet for å lære å lage mat.... Forøvrig burde skolene fjernet brusautomatene (har de gjort det?). Hvor ble det av valgløftet fra sv om varm lunsj? I Sverige har de det på skolen, men hvor sunn maten er, er en annen ting. Jeg tror ikke et storkjøkken kan trylle fram sunn mat med pasta og kjøttsaus... Synes det er kreativt av foreldre å sende med pannekaker, kyllingsalat , par vafler osv. Alle kan ikke ha lik matpakke til enhver tid.
Gjest Gjest_Lise-Lotte_* Skrevet 31. mai 2006 #56 Skrevet 31. mai 2006 De eneste reglene jeg setter pris på er et klart nei til sjokoladepulver på skolen. Husker at det var et evinnelig mas fra ungene mine at de ville ha med O`Boy for det hadde så mange andre i klassen. Hvis ungene mine ikke ville drikke melken uten sjokolade i - så er det bedre å ikke drikke melk - min mening. Ellers mener jeg at det er opp til foreldrene selv å avgjøre hva de skal spise på skolen ... Vi har alltid fått råd fra lærere og helsesøster om hva som er sunn mat og hva som bør unngås. Setter pris på råd uten forbud ... annet enn mot O`Boy ... ← Det synes jeg var en merkelig innstilling. Så alle andre forbud er ikke ok, men sjokomelk er helt greit å forby? Hva om andre har samme innstilling mtp sjokoladepålegg? ← Sjokoladepålegg har aldri mine unger fått - hverken hjemme eller på skolen. Det går fint å si nei til det ... Det er verre når halve klassen har med seg sjokoladepulver til å ha i melken ... Men det er heldigvis ikke noe jeg noe med lenger - ungene mine overlevde skolegangen uten hverken sjokoladepålegg eller sjokoladepulver ...
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #57 Skrevet 31. mai 2006 Jeg skjønner ikke at du tar på deg et slikt ansvar. ← Det er faktisk jeg som må håndtere disse barna hele dagen. Barn uten mat er ikke så lette å ha med å gjøre. Ja, og i tillegg så bryr jeg meg faktisk om dem. Sønnen min fikk usukret juice med seg i tillegg til matpakka, pga. melkeintoleranse. Jeg har aldri fått kjeft for det og ingen reaksjoner. Hverken lærere eller foreldre kunne vite om årsaken, men det er som regel en grunn til at man velger slik man gjør. Men nå må jo barna tegne pizza i stedet for å lære å lage mat.... Synes det er kreativt av foreldre å sende med pannekaker, kyllingsalat , par vafler osv. Alle kan ikke ha lik matpakke til enhver tid. ← At barn har melkeintoleranse og derfor får med juice er i allefall noe jeg som lærer vet om mine elever. Det er veldig praktisk å vite slikt. (Spesielt om man har elever som henger seg opp i detaljer om andre.) På skolen vår tegnes det aldri mat i steden for å lage det. Takk og pris! Er helt enig med deg i at kreative matpakker er kjempepositivt! Usunne, kreative matpakker, derimot, er jeg mer i mot. En gang i blant er det helt greit, men loff og nugatti hver dag er ikke bra verken for helse eller læring.
Titti72 Skrevet 31. mai 2006 #58 Skrevet 31. mai 2006 Min datter har ofte hatt nugatti på matpakka si. Kun 1 foreldrepar har tatt det opp på foreldremøte og ville forby det. Frøkna sa aldri noen gang et ord om vårt påleggsvalg. Jeg smører det hun liker den uka for da er det en sjanse at den blir spist.
Kara W Skrevet 31. mai 2006 #59 Skrevet 31. mai 2006 Et spørsmål jeg sitter igjen med her: var jeg den eneste som måtte lage matpakken min selv? Foreldrene mine lagde helt sikkert matpakken min til meg når jeg var liten, men jeg kan ikke huske det. De skjærte brødskivene til meg mens jeg var for liten til å greie det, og satt ofte frem pålegget, men jeg fikk nå lage matpakken min selv. Det orket de ikke å styre med hver morgen. Dermed fikk jeg akkurat det jeg hadde lyst på. De var jo som regel rett i nærheten og sørget for at jeg ikke snek frem Nugattiboksen, men ellers var det jeg som bestemte.
Gjest gjest1 Skrevet 31. mai 2006 #60 Skrevet 31. mai 2006 Pannekaker laget av egg, mel, og melk er da ikke så usunt, særlig hvis man ikke dynger de ned med masse syltetøy. Kreative og varierte matpakker er kjempebra, husker at da jeg var liten gledet jeg meg alltid til matpakken hvis jeg visste at jeg hadde med meg noe i tillegg til brødskivene, om det så var en youghurt, et eple, en gulerot eller en halv vaffelplate. Når jeg gledet meg spiste jeg jo opp maten min også, ingen matpakker ble kastet, og jeg hadde energi nok til resten av dagen. Aldri kan jeg huske at lærerne tvang oss til å spise opp- heldigvis. Kan ikke huske at læreren min gikk rundt til alle 25 elevene og inspiserte hva vi spiste heller. Høres merkelig ut. Tror jeg hadde blitt irritert om jeg som forelder hadde blitt kalt inn på teppet fordi matpakkene jeg laget var for spennende med frokostmuffins eller pitabrød o.l. I hovedsak synes jeg ikke læreren har noe med hva barna får med seg av mat, men jeg skjønner at de tar det opp hvis et barn har med seg bare sjokoladekake hver eneste dag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå