Gå til innhold

Betale ned permanent misligholdt studielån


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Har ei venninne som har noen hundre tusen i studielån. Dette lånet er misligholdt og det trekkes av lønna hver mnd til SI. Nå har hun fått en del penger, og vil spare disse til hus. Jeg har ikke noe med det, men kanskje disse pengene bør brukes til å nedbetale studielånet? Kan man i det hele tatt få boliglån hvis man har et permanent misligholdt studielån? Og hvis man klarer å skaffe seg bolig, kan SI ta pant i boligen da?

Håper noen som har peiling kan komme med råd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest1

Klart det er mest riktig av henne å betale ned studielånet sitt. Om hun får lån vet ikke jeg, hun må spørre en bank antagelig.

Men det er hennes ansvar å finne ut hva hun vil gjøre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tror ikke det er noe problem å få boliglån selv om man har studielån som er misligholdt, men ville nok vurdert å bruke pengene på å betale tilbake en del på studielånet. Studielån teller jo like mye som annet lån når en skal kjøpe bolig, så like greit å kvitte seg med det, hadde i hvert fall jeg gjort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jaja, det er selvsagt ikke min sak hva hun gjør, og er ikke noe jeg legger meg bort i. Jeg bare lurte på hva som er lurest å gjøre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva som er LUREST synes jeg vel ikke er så vanskelig å forstå, men om det er mulig å ikke gjøre det lure, skal jeg ikke uttale meg om.

jeg forstår de som ønsker å både betale ned på studielån samtidig som de sparer til bolig, og hadde hun ikke misligholdt lånet men betalt jevnt og trutt ned på det, så hadde jeg nok gjerne tatt ekstra-penger i såpass store summer, og satt det i bolig. kunne vært troende til det ja.

men ikke når hun i utgangspunktet klarer å missligholde ett studielån!!!

da burde hun gjøre opp for seg og rydde opp i rotet sitt før hun begynner enda mer.

og dersom hun ikke klarer å holde ett studielån, som faktisk gir flere muligheter til å klare seg dersom man har det trangt en måned eller to, så bør hun sterkt vurdere å bli mer økonomisk før hun går hen og tar opp lån til bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

det er ingen problemer å få boliglån med et misligholdt studielån.

På en merkelig måte lønner det seg nesten økonomisk å ikke betale ned det misligholdte lånet med en gang, fordi alt man betaler via SI blir rapportert som renter. Hvis man blir trekt 3000 i mnd kan man skrive av 36000 på skatten. For et vanlig lån får man bare skrive av en liten del på skatten.

Jeg vet ikke om det er riktig, eller om det kommer til å bli slik i framtiden, men slik har det i hvertfall vært for oss de siste par årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

det er ingen problemer å få boliglån med et misligholdt studielån.

På en merkelig måte lønner det seg nesten økonomisk å ikke betale ned det misligholdte lånet med en gang, fordi alt man betaler via SI blir rapportert som renter. Hvis man blir trekt 3000 i mnd kan man skrive av 36000 på skatten. For et vanlig lån får man bare skrive av en liten del på skatten.

Jeg vet ikke om det er riktig, eller om det kommer til å bli slik i framtiden, men slik har det i hvertfall vært for oss de siste par årene.

Det er nok fordi du har så stor rentesaldo at det bare er renter og rentesrenter som betales med kr 3000,- per mnd. Når du en gang laaaaaaang inn i fremtiden begynner å betjene lånet, vil du se at det ikke stemmer det du her skriver. Og har du bare betalt renter i et par år, og med kr 3000,- per mnd, så bør man kanskje se på om dette har "lønt seg" i forhold til å betjene gjelden allerede fra måneden etter avsluttet eksamen.

SI tar pant i bolig, og tvangsselger denne. Dersom banken har rukket å tinglyse boliglånet før utleggspantet blir tinglyst, så vil det mest mulig ikke bli dekning til studielånet ved et tvangssalg. Da blir det som regel ikke gjennomført, men SI avventer og ser om evt verdien skulle stige og banklånet betales ned. BOOOOOOM, så kommer tvangssalget.

Og de ganger hvor banken har somlet med å tinglyse boliglånet, så er man i DEEEEEEEEP SHIT om SI rekker å ta utlegg og tinglyse dette. Da forsvinner huset og man sitter med banklån med høy rente (usikret lån).

Dessuten tar SI pant i bankkontoen med pengene, så hun rekker kanskje aldri å bruke dem til bolig (eller andre ting).

Det som lønner seg er å ajourbetale gjelden, og betale etter ordinær betalingsplan. Med lav studielånsrente, og hvor det ennå ikke er tatt pant eller registrert noen betalingsanmerkninger, så bør man ikke betale det ned raskere enn betalingplan. Da bør man heller betale på andre lån med høyere rente. Men det tar seg ikke ut å ha tvangstrekk i lønn gjennom arbeidsgiver. Da bør man heller ordne opp og betale med månedlige trek fra banken (Er det virkelig greit at arbeidsgiver vet at du ikke har betjent gjelden din og at namsmannen (for det er det SI er) har besluttet lønnstrekk????) Og med betalingsanmerkning får man problemer med å få mobilabonnement, forsikring, lån osv.

Men er lånet permanent mislingholdt, så får man ikke ajourbetale. Da må man betale inn til SI helt til alt er innfridd. Så hun har en del år foran seg hvor hun bør forsøke å betale ned med de penger hun har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Diddi: jobber du i SI?

Hvordan fungerer det hvis SI tar pant i bankkkonto? Hvor mye av pengene tar de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tar det du har innestående på kontoen. Unntak er penger du trenger til livsopphold (ofte de løpende midler på lønnskontoen din). Men BSU, vps-konti, sparekonti osv., blir sperret og tvangssolgt. (Vær obs på at du da må betale tilbake skattefordelen man har fått på bsu-sparing, siden pengene ikke har gått til å betale boliggjeld.) Det hender også at kontiene blir sperret, uten at de blir tvangssolgt umiddelbart pga f.eks. gode lønnstrekk eller andre pant. Men utleggspant i løsøre (alt annet enn fast eiendom), må realiseres (tvangsselges eller selges frivillig) innen tre år. Det er foreldelsesfristen på utleggspant på løssøre.

Så det er bedre å unngå å havne i den situasjonen. (Har jo mulighet til å søke utsettelser på studielånet. Og har man liten inntekt kan man kanskje ha rett til rentefritak også.)

Bedre å ajourbetale frivillig før det er tatt pant/trekk (kanskje ligger man bare etter med noen tusenlapper) enn å risikere å måtte innfri gjelden med en gang fordi man hadde et par hundre tusen på en konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tar mest sannsynlig aksjene og kan deretter kreve utbytte. Unoterte aksjer er vanskelig å selge. Men når det hviler heftelser på disse, så skal du ikke se bort fra at det medfører betalingsanmerkning, som kan gi deg ubehaglige konsekvenser.

Jeg hadde gjort svært mye for å unngå en slik situasjon. Eks. bedt om kort betalingsutsettelse eller avdragsfrihet på boliglånet for å komme ajour raskt med studielånet. Deretter hadde jeg betjent studielånet ved månedlige betalinger som ikke betalte ned mer enn etter ordinærbetalingsplan.

Og dersom du faktisk har penger, så vil det vel være enklere å ajurbetale det du ligger på etterskudd med enn å forsøke å sno seg unna ved å flytte pengene rundt. (Det kan tas utlegg i det som er ditt. Det må jo da bevises at det er dine penger som står på ektefellens konto.)

Hvorfor er du så opptatt av dette og ikke av å rydde opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Må presisere at jeg ikke er trådstarter altså.

Jeg prøver ikke å sno meg unna. Men så lenge studielånet er permanent overført til SI så får jeg jo ikke betalt meg à jour vel? Som det sto i den andre tråden så var jeg redd for at aksjene skulle bli tvangssolgt slik at jeg ikke får brukt utbyttet til å nedbetale gjelden. Men hvis de ikke tvangsselger aksjene så får jeg sannsynligvis betalt ned hele gjelden med utbyttet som kommer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja. Var det du som var permanent overført. Da får du ikke ajourbetalt.

Ja, da løser det seg vel i forbindelse med utbetaling av utbyttet, siden du da innfrir hele gjelden. Men SI vil ikke vite hvor mye du forventer å få i utbytte. Så dersom det tas pant før du har fått disse pengene, så bør du ha en dialog.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Tusen takk for svar, Diddi. Mener du at jeg bør kontakte SI hvis de tar pant i aksjene/bankkonto og si at det er utbytte på vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

diddi: merkelig at vi ikke har opplevd noe av det du beskriver! har boliglån, sparekonto, bsu-konto, aksjer osv, men det eneste vi har merket av SI er de 3000 i mnd som trekkes fra lønna. Så jeg tror nok det du beskriver er ting som KAN skje, men i virkeligheten er det ikke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I virkeligheten er det tusenvis av mennesker som har opplevd å både bli trukket i lønn, og så etter at dette har pågått en tid så oppdager SI både bankkonti og eiendom. Du har muligens hatt flaks, for jeg stusser veldig på hva kreditorene vil si til at ikke pengene kommer inn med en gang dersom du eier sparekonto/aksjer. Kreditorer har ofte svært liten forståelse for at en skyldner sitter med penger på konto samtidig som det foreligger forfalte krav. Spesielt dersom lønnstrekk er så lave at det tar lang tid å dekke kravet.

Jeg aner ikke hvor lenge du har hatt pågående trekk. Men jeg hadde ikke stolt på at det ikke blir tatt pant i kontoene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...