Gå til innhold

Male mørk kjøkkeninnredning


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

HJELP!

Vi kjøpte hus for vel et år siden, med en ganske mørk blå kjøkkeninnrednig (fabrikkmalt). Da var den fin, men etter et år med den mørke innredninga er jeg lei! Jeg foretrekker nemlig lyse frager.

Men nok om det. Jeg lurer på om det er noen som har tips om hvordan jeg maler, for å få det jevnt og pent.

Heftgrunn eller ikke?

Svamp eller pensel eller rull?

Magret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aller først må du vaske med salmiakk eller kraftvask slik at du fjerner alt fett. Så må du gå lett over med fint sandpapir - ikke slipe ned altså, men "vaske" lett over.

Så en omgang med oljebasert heftgrunn. Jeg foretrekker rulle, men du trenger en liten pensel også.

Så to strøk med oljemaling, også det med rulle. Skal du male i lys farge kan du få Heftgrunnen brukket i samme farge.

Alternativet er å levere inn frontene til sprøytemaling, da blir resultatet like fint som når det kommer fra fabrikken, men det er jo litt dyrere da.

Alt forarbeidet og grunningen er kjempekjedelig, men uuuuutrolig viktig for et godt resultat. Husk også maling og pensler i god kvalitet.

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tusen takk for tips!

Glemte å skrive at skapfrontene ikke er av tre, men sånn veldig glatt.... et eller annet..(finner ikke ordet).. :ler:

Skal jeg bruke sandpapir på det likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint ann å male laminat hvis du er nøye med forarbeidet. Vask skikkelig slik at du får vekk fett. Heftgrunn er et must. Bruker du heftgrunn kan det meste males faktisk :D

Skapdørene bør absolutt males mens de henger ja, dersom de ligger flatt vil støv feste seg i malingen før den er helt tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Smilla (ikke innlogget)

Vi har malt våre laminatdører, og det ble kjempefint!

Brukte heftgrunn først, og så to strøk med maling. Vi brukte sånn liten tynn skumgummirulle til å male med, og dørene er helt glatte og fine. Tror ikke vi pusset noe mellom hvert strøk nei, men det skal man vel kanskje bare gjøre dersom dørene er av tre. Dørene hang på hengslene sine når vi malte dem, vi bare skrudde hengslene litt ut slik at vi kom til på bakkanten også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

På House Invaders som sendes på BBC så maler de laminatdører så det står etter, men de må prepareres med ett spesielt middel og vaskes 100% rene med sukkersåpe først. Men det lar seg gjennomføre uten tvil.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...