Gå til innhold

Får narkomane ekstra penger om de har hund?


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Hei. Jeg og ei jente i naboblokken diskuterte hvorvidt narkomane får ekstra penger for å ha hund. Jeg mente at noe så tåpelig kunne vel ikke være tilfellet. Uansett har jeg lagt merke til at det er veldig mange narkomane som har hunder. Særlig her i Oslo. Dette irriterer meg noe utrolig, for jeg ser at mange av disse hunden ikke har det bra. En slik tilværesle som de narkomane fører passer ikke til hundehold. Jeg regner med mange blir provoserte nå, men jeg kunne tenke meg et mye strengere opplegg rundt rusmisbuk og hundehold. Det er for meg fullstendig uforståelig at narkomane skulle få ekstra penger for å ha hund. Dette blir for meg så naivt at jeg blir sint. Er det noen som faktisk vet om det er sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sosialtjenesten gir ikke ekstra stønad til dyrehold. Dette er hovedregelen. Dersom det gjennom et attføringsopplegg evnt andre målrettede tiltak legges opp til at klienten skal ha en positiv fritid med feks turer i skog og mark, kan det gis støtte til engangsinvesteringer. Men dette er skjønnsmessige vurderinger, og tror nok de skal være svært godt begrunnet for å "gå gjennom".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten digresjon. Hva synes dere om rettskrivingen til disse reporterene?

Hehe, ja. Ser ut som at det gikk litt fort i svingene der. Eventuelt hater journalisten orddeling - og setter sammen ord i vilden sky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Varg-Menja

Det som har vært opp i media er at i Bergen fikk sosialklienter generelt mere penger for å ha hund, noen som førte til en del skaffet seg hund bare for pengenes skyld. (Har desverre ikke link.)

Når det gjelder artikkelen over synes jeg det er helt på jordet å forby en gruppe mennesker å ha hund, da bør man heller åpne for at man kan gå inn og ta hunden fra de som mishandler den. De aller fleste narkomane som har hund tar veldig godt vare på den, siden det ofte er den eneste "familien" de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hehe, ja. Ser ut som at det gikk litt fort i svingene der. Eventuelt hater journalisten orddeling - og setter sammen ord i vilden sky.

Selv om det finnes en egen forening mot orddeling, tror jeg ikke det er slik rettskriving de kjemper for. kanskje journalisten trodde han kunne få et æresmedlemsskap i astronomer mot orddeling? :ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det som har vært opp i media er at i Bergen fikk sosialklienter generelt mere penger for å ha hund, noen som førte til en del skaffet seg hund bare for pengenes skyld. (Har desverre ikke link.)

Når det gjelder artikkelen over synes jeg det er helt på jordet å forby en gruppe mennesker å ha hund, da bør man heller åpne for at man kan gå inn og ta hunden fra de som mishandler den. De aller fleste narkomane som har hund tar veldig godt vare på den, siden det ofte er den eneste "familien" de har.

det er mulig å ta fra folk hunder som de midhandler. Dette er mattilsynets oppgave. Men dette er ikke noe mattilsynet prioriterer (i stedet løper de land og strand og leter etter døde fugler feks), så desverre er det altfor mange som ikek skulle hatt hund som fortsatt får ha det.

og det gjelder ikke bare mange narkomane som ikke burde hatt hund. Mange rusfrie burde også bli fratatt hundene sine hvis de ikke blir tatt godt nok vare på. Noe av det verste jeg ser er foreldre som gir dyr til barna etter de har mast seg til dyret og overlater alt stell til barnet. Det er ingen menneskerett å ha dyr, det er et privlegium man burde vise seg god nok til (gjennom å ta godt nok vare på dyret). Altfor mange dyr som lider unødig i dette landet :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Bare en liten digresjon. Hva synes dere om rettskrivingen til disse reporterene?

Tror de bør få seg en space-tast som funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

ja det er så mange hunder det er synd på her i landet,og en ting irriterer meg:hvorfor skaffer folk seg hund og omplasserer den like etterpå?Med mindre det handler om allergi f.eks og man ikke har muligheter for å ha den.

virker som det er så enkelt for folk å bare skaffe seg dyr,for deretter å kvitte seg med de,dette gjelder også andre dyr,spesielt katter (som er gratis).

når det ikke passer de lenger bare omplasserer de dyrene... :sur: blir så sint på disse folkene!hva skjer med å ta ansvar for sine handlinger?vet dette var litt utenfor tema,men måtte bare si det siden det er noe jeg har lurt lenge på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvilke regler som gjelder nå, men jeg vet om tilfeller der rusmisbrukere har fått støtte til dyrefor. Ofte er et kjæledyr viktig hjelp for rusmisbukere. De har noe de har ansvar for, noe som kanskje kan hjelpe til med å holde dem oppe i en ellers trist tilværelse. Jeg tror det er det som er tanken bak en eventuell støtte.

Dessverre bruker noen av disse personene støtten til annet enn dyrefor, noe dyrene lider under. Noen skaffer seg hund nettopp med tanke på denne støtten, dessverre. Før eller siden ender en del av disse hundene hos Dyrebeskyttelsen. Trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Varg-Menja
Hvem i alle dager er det som selger valper til disse menneskene da?

Hvem er "disse menneskene" du mener her?

- Narkomane?

- Sosialklienter?

- Dyremishandlere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er "disse menneskene" du mener her?

- Narkomane?

- Sosialklienter?

- Dyremishandlere?

Tunge narkomane som man tydelig kan se det på at de lever et slitsomt og tungt liv. Ser mange av de med hund, og tenker at hunden jo må ha det like trist som eieren. De trenger jo noen å være glad i og ta vare på, men jeg ville jo ikke solgt hund til dem. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ville selvsagt ikke solgt til dyremishandlere heller, men det er ikke alltid så lett å se. Hvorfor i alle dager skulle jeg hatt noe imot å selge valp til sosialklienter? Jeg har vurdert eiere til 27 valper, og ikke en av dem måtte legge frem selvangivelsen. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med mange blir provoserte nå, men jeg kunne tenke meg et mye strengere opplegg rundt rusmisbuk og hundehold. Det  er for meg fullstendig uforståelig at narkomane skulle få ekstra  penger for å ha hund. Dette blir for meg så naivt at jeg blir sint.  Er det noen som faktisk vet om det er sånn?

Jeg er enig med deg i dette, men mener at det generelt burde bli strengere å ha dyr. Hvis der skjer mishandling eller vannskjøtsel burde det være et register man kunne registerer det i. Synes ikke det gjelder bare hunder, men all type dyr som mennesker har ansvar for. Det er bare SV som har dette i sitt partiprogram og det synes jeg er utrolig trist å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
Tunge narkomane som man tydelig kan se det på at de lever et slitsomt og tungt liv. Ser mange av de med hund, og tenker at hunden jo må ha det like trist som eieren. De trenger jo noen å være glad i og ta vare på, men jeg ville jo ikke solgt hund til dem.  :forvirret:

De færreste av dem har jo kjøpt en hund til nypris av oppdretter, men har vel stort sett fått hunden på omplassering eller fra ett bastardkull via kjente. Dermed har de ikke blitt silt like strengt som mange oppdrettere gjør. (Og ikke alle oppdrettere som er like flinke der heller, foresten.)

Uansett så er det også mange tyngre narkomane som likevel er gode hundeiere, så jeg synes det blir feil og generalisere og si at ingen av dem burde ha hund.

Er også enig i at det ikke burde være noe problem å selge hunder til sosialklienter/trygdede, man har fint råd til å ta vare på en hund på sosialnorm, det handler bare om prioritering, men det finnes det som mener det motsatte der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...