Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #1 Skrevet 16. mai 2006 Jeg skriver også en del feil, leser ofte innlegg her, hvor det brukes til tider imponerende ordforråd. Men det jeg ser går igjen ofte, er bruken av "å /og". Å- skal jo brukes foran verb. eks: Jeg OG mannen var på handletur Å kjøpte klær. Selv om noen skriver litt på dialekt innimellom så irriterer feil gramatikk meg mer enn uforståelige ord på diverse dialekter. Skriver du selv på dialekt? Er du bevist på å prøve å skrive riktig, eller driter du i det så lenge poenget ditt kommer frem? Ja til mer norsk i skolen!!
Gjest Eurikine Skrevet 16. mai 2006 #2 Skrevet 16. mai 2006 Jeg skriver også en del feil, leser ofte innlegg her, hvor det brukes til tider imponerende ordforråd. Men det jeg ser går igjen ofte, er bruken av "å /og". Å- skal jo brukes foran verb. eks: Jeg OG mannen var på handletur Å kjøpte klær. Selv om noen skriver litt på dialekt innimellom så irriterer feil gramatikk meg mer enn uforståelige ord på diverse dialekter. Skriver du selv på dialekt? Er du bevist på å prøve å skrive riktig, eller driter du i det så lenge poenget ditt kommer frem? Ja til mer norsk i skolen!! ← Usikker på om du bare tuller Grammatikk skrives gjerne med to m'er... Å brukes riktignok foran verb, men det er infinitvsmerke. J"eg OG mannen var på handletur OG kjøpte klær" er riktig..
Montezuma Skrevet 16. mai 2006 #3 Skrevet 16. mai 2006 Jeg vet at jeg skriver en del feil her. Det er fordi det går litt fort unna, og det er ike alltid jeg giddr rette opp. bare slurv, altså! men det er irriterende å lese ja.........
Gjest LoisLane Skrevet 16. mai 2006 #4 Skrevet 16. mai 2006 Jeg synes det er et mål å skrive riktig, og synes det er trist at noen ikke synes det er så farlig. Jeg er skjønt enig med deg, Gjest. Og husk at grammatikk skrives med to m'er.
Gjest Gjesta Skrevet 16. mai 2006 #5 Skrevet 16. mai 2006 (endret) Er mulig det er jeg som er fjern her nå, men er ikke eksempelsetningen din feil? Jeg trodde at dette er riktig måte å bruke og/å på: Jeg OG mannen var på handletur OG kjøpte klær. ? Edit: Eurikinine kom meg visst i forkjøpet Endret 16. mai 2006 av Fairy
Gjest camillo Skrevet 16. mai 2006 #6 Skrevet 16. mai 2006 Jeg er generelt flink i grammatikk, men vet jeg tar feil når det gjelder og/å innimellom. Å brukes riktignok foran verb, men det er infinitvsmerke. J"eg OG mannen var på handletur OG kjøpte klær" er riktig.. Hvordan er dette igjen? Lignende setninger sliter jeg med. Blir det å KUN dersom ordet etter står i infinitiv?
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #7 Skrevet 16. mai 2006 Er mulig det er jeg som er fjern her nå, men er ikke eksempelsetningen din feil? Jeg trodde at dette er riktig måte å bruke og/å på: Jeg OG mannen var på handletur OG kjøpte klær. ? ← Det er riktig det, ja. Innlegg til trådstarteren er litt ironisk i grunnen
Gjest Eurikini Skrevet 16. mai 2006 #8 Skrevet 16. mai 2006 Hvordan er dette igjen? Lignende setninger sliter jeg med. Blir det å KUN dersom ordet etter står i infinitiv? ← Yes, bare hvis verbet er i infinitiv. Men ikke hvis det er to verb etterhverandre; Å hoppe og le samtidig. (hehe, jeg ser jeg har ørten skrivefeil i innlegget mitt ovenfor. Jeg velger Å tro at det bare er slurvefeil.)
Leo Skrevet 16. mai 2006 #9 Skrevet 16. mai 2006 Jeg synes det er et mål å skrive riktig, og synes det er trist at noen ikke synes det er så farlig. ← Veldig enig! Å lære riktig stavemåte på vanlige norske ord og den lille gangetabellen må vel være et ikke så alt for ambisiøst mål før man går ut av sjuende?
Gjest Eurikini Skrevet 16. mai 2006 #10 Skrevet 16. mai 2006 Ps, har du problemer...så bare tenk på engelsk. Blir det "and" så er det "og" Me and my husband went shopping and bought some clothes.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #11 Skrevet 16. mai 2006 Åh, jeg trodde det stod skreveferdigheter her på KG. Sorry!
Gjest gjest1 Skrevet 16. mai 2006 #12 Skrevet 16. mai 2006 Det heter vel strengt tatt "mannen min og jeg" - man nevner seg selv sist. På engelsk ville det blitt My husband and I...
Leo Skrevet 16. mai 2006 #13 Skrevet 16. mai 2006 Det heter vel strengt tatt "mannen min og jeg" - man nevner seg selv sist. På engelsk ville det blitt My husband and I... ← Helt riktig!
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #14 Skrevet 16. mai 2006 Usikker på om du bare tuller Grammatikk skrives gjerne med to m'er... Å brukes riktignok foran verb, men det er infinitvsmerke. J"eg OG mannen var på handletur OG kjøpte klær" er riktig.. ← Vet jo det, var en del av meningen å se om dere lot vær å kommentere de to M'ene, og heller konsentrere dere om innholdet i innlegget. Men det heter : Jeg OG mannen var på handletur Å kjøpte klær...... : Jeg og mannen var på handletur og klær kjøpte vi.... Hilsen trådstarter.
Gjest gjest1 Skrevet 16. mai 2006 #15 Skrevet 16. mai 2006 Vet jo det, var en del av meningen å se om dere lot vær å kommentere de to M'ene, og heller konsentrere dere om innholdet i innlegget. Men det heter : Jeg OG mannen var på handletur Å kjøpte klær...... : Jeg og mannen var på handletur og klær kjøpte vi.... Hilsen trådstarter. ← Det heter: Mannen OG jeg var på handletur OG kjøpte klær... "Å" bruker du foran: Kjøpe, sykle, seile, selge, handle, gå, løpe, ake, bade.... ikke i fortidsform.. som "kjøpte".
Gjest Chrizzy Skrevet 17. mai 2006 #16 Skrevet 17. mai 2006 Jeg skriver også en del feil, leser ofte innlegg her, hvor det brukes til tider imponerende ordforråd. Men det jeg ser går igjen ofte, er bruken av "å /og". Å- skal jo brukes foran verb. eks: Jeg OG mannen var på handletur Å kjøpte klær. Selv om noen skriver litt på dialekt innimellom så irriterer feil gramatikk meg mer enn uforståelige ord på diverse dialekter. Skriver du selv på dialekt? Er du bevist på å prøve å skrive riktig, eller driter du i det så lenge poenget ditt kommer frem? Ja til mer norsk i skolen!! ← Jeg synes du burde skrive riktig sjøl først! Og/å irriterer meg mye mindre enn uforståelige ord skrevet på dialekt. Dette virker som et tulleinnlegg!
Gjest allium Skrevet 17. mai 2006 #17 Skrevet 17. mai 2006 Vet jo det, var en del av meningen å se om dere lot vær å kommentere de to M'ene, og heller konsentrere dere om innholdet i innlegget. Men det heter : Jeg OG mannen var på handletur Å kjøpte klær...... : Jeg og mannen var på handletur og klær kjøpte vi.... Hilsen trådstarter. ← Nei, som mysan sier gjør det ikke det. Det heter ikke "lot vær" heller. Det heter "lot være". Og mens vi er igang: "heller KONSENTRERTE dere om innholdet". Samme tid på alle verb i setningen! Har du hørt om stein og glasshus?
Brunhilde Skrevet 17. mai 2006 #18 Skrevet 17. mai 2006 Vet jo det, var en del av meningen å se om dere lot vær å kommentere de to M'ene, og heller konsentrere dere om innholdet i innlegget. Men det heter : Jeg OG mannen var på handletur Å kjøpte klær...... : Jeg og mannen var på handletur og klær kjøpte vi.... Hilsen trådstarter. ← Ja, her var ferdighetene virkelig på topp! Påståeligheten også. Gjest, jeg vil herved informere deg om at du skriver feil. Første eksempel er feil, andre eksempel er dårlig norsk. Uff, jeg må nesten
Gjest *Snart medlem* Skrevet 17. mai 2006 #19 Skrevet 17. mai 2006 Men det heter : Jeg OG mannen var på handletur Å kjøpte klær...... ← Nei, som det blir påpekt, det gjør det ikke Hvis du absolutt vil ha "å" i setningen din, så skriver du heller: Jeg og mannen min var på handletur for å kjøpe klær. "Å" brukes kun foran et verb i infinitiv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå