Gjest Anonymous Skrevet 3. februar 2003 #41 Skrevet 3. februar 2003 Endelig er det mandag mandag mandag mandag.........NOT! Skulle gjerne ha krabbet godt under dyna i dag også jeg. Det er kaldt og glatt ute, men jeg har nå ikke ramla på bakparten ennå :D Har forøvrig hatt en kjempeflott helg og er vi jammen ikke kommet til 22 uke nå også. Helt utrolig dette her. Lille jenta vår sparker som bare det og har holdt det gående hele helga. Hele lørdagen var det spark og pappa'n kjente spark utenpå magen opptil flere ganger på rad. Artig å se hvordan magen buler ut når hun tildeler oss et lite spark. Helga har vært fin som nevnt den :D Fredagen kjøpte vi med oss noe innbakt pizza - namm namm, men kjente det ble litt mye karri. Pleier å elske slike ting ellers, men merker at smaksløkene er litt annerledes. Lørdagen var det slikt ruskevær. Hadde undervisning med små podene frem til klokka 13 og så var det ut på litt shopping etter matvarer. På kvelden laget vi oss noe god indisk mat og så Minority Report på DVD. Herlig å ha en helg der vi ikke har så mange planer og der jeg bare kan ruge. Søndagen bar det ut på middag hos svigers. Fikk Ørret til middag. Har ikke hatt det siden skolekjøkkenet nesten Men det var fantastisk godt og vi fikk jammen oss et enkelt måltid denne søndagen også. I dag må jeg bestille time hos frisøren og få shine meg opp litt. Kanskje ta bittelitt ansiktssol - har gjort det av og til og en føler seg bare så mye friskere med en gang. Så i morgen skal jeg ut med ei venninne og håper å få kjøpt noe nytt til garderoben min igjen. Ellers er det ikke så mye å rapportere om egentlig. Får se når jeg skriver neste gang. 22+1 - JIPPIII
Gjest Anonymous Skrevet 4. februar 2003 #42 Skrevet 4. februar 2003 Guri land kan tro jeg var flink i går. Kom hjem litt etter fire og gikk ut for å gjøre dagens innkjøp i matveien. Fikk vasket og ryddet hele kjøkkenet, jeg støvsuget og gjorde rent fugleburet til Pipp, ryddet i stua, vasket klær og hengte disse opp og så laget jeg jo middagen da :D Mannen kom så sent hjem så jeg måtte da spise alene, men pytt pytt - det begynner å bli en liten vanesak to uker i måneden. Formen er egentlig veldig bra den. I går var det sparking og dunking inne i magen min. Er helt utrolig følelse dette og bare så deilig å kjenne. I dag har det vært litt roligere så langt, men det setter nok i gang ut over dagen kjenner jeg jenta mi rett. I kveld blir det turen ut på Kvadrat med ei venninne for å gjøre litt shopping og bare jabbe litt. I morgen blir det besøk til ei ny venninne og torsdag skal jeg klippe håret og bli ny igjen. Fredagen blir det besøk hos besteforeldre og søndagen er det morsdag så det blir kaffebesøk denne dagen samt gravbesøk på kirkegården der moren til mannen min ligger gravlagt. Det ser ut til at det skal bli en travel uke gitt. I dag har jeg tatt med meg fiberknekkebrød og Philadelphia light ost - namm - skal kose meg, samt jeg har to bananer med meg. Det burde holde meg frem til lunch og som litt mellommåltider det regner jeg med. Har ennå ikke kvittet meg helt med viruset som henger i kroppen og det blir så lite trening. Det er litt frustrerende, men jeg får nå gått en del turer.....har så lyst å svømme nå. 22+2
Håper Skrevet 4. februar 2003 #43 Skrevet 4. februar 2003 Hei Takk for hilsen i dagboken min Kjekt å se at alt går fint med deg og jentungen. Gleder meg utrolig til jeg kommer så langt at en kan kjenne spark, det er en utrolig fin opplevelse. Koz fra Håper 7+4
viwi Skrevet 4. februar 2003 #44 Skrevet 4. februar 2003 Hei Limbo!! Godt å høre at viruset begynner å slippe taket nå... Forresten så bare må jeg få si: det er et nydelig navn dere har valgt til den lille jenta!!! Skal sende deg en mail heller en dag! kos deg på Kvadrat!! klem
Gjest Anonymous Skrevet 5. februar 2003 #45 Skrevet 5. februar 2003 Ååå det er så koselig å få hilsner i dagboka mi synes jeg I går var jeg the big money spender kan man vel si. Kjøpte nye truser, ny bh, ny jumper, samt et sjal som jeg skal ha til en fin kjole og en ny jumper. Det bør vel være stopp nå for en stund fremover. Herlig å gå på salg når man har god råd da :D Så spiste vi på NB Sørensen også -namm det var god mat. Hadde kyllingfillet innbakt i pitabrød med gode strekte poteter. Deilig med god mat da og så slapp jeg å lage noe hjemme også. Mannen kom jo så sent hjem fra jobben så det ble kun en time før jeg la meg vi fikk sammen. Får ta det igjen til helga og da håper jeg at det roer seg litt ned for ham. I dag skal vi på besøk igjen til ei anna venninne så det blir travelt og hektisk nå denne uka. Det er enten eller her. Rolig eller travelt, men jeg må jo innrømme at det blir koselig. Ikke så masse nyheter å komme med annet enn at jeg er 22+3 i dag 22+3 :D
Gjest Anonymous Skrevet 6. februar 2003 #46 Skrevet 6. februar 2003 Gjeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeesp! Er vanvittig trett i dag - ble sen kveld på oss i går, men alltid koselig å ta en tur til venner da. Ble mye prating og sladder gitt, men det er nå slik det skal være. I dag skal jeg rett til frisøren etter jobb og skal få klippet det litt samt legge inn noen striper. Har ikke så mye hår å klippe så det blir vel helst med stussen der. Må også ta en tur ned til mamma. Ryggen har låst seg der så hun er sykemeldt ut uka. Ikke noe kjekt for en dame som var sykemeldt en gang for fem år siden og har vært frisk siden dess. Men hun ligger og strikker babytøy til oss. I offwhite farger strikker hun just in case det skulle komme ut en liten gutt da. Ellers så er det masse liv både inne og utenpå magen. Lillemor sparker nesten dagen lang. Hun er veldig rolig om nettene og det er jo bra det da. Merker at det strekker seg voldsomt om nettene og nå klarer jeg ikke å ligge på ryggen lenger - det blir høyre og venstre side det går mest på. Merker at det blir ekstra mye sparking når jeg setter meg godt tilbake i godstolen og når jeg sitter rolig over lengre tid på jobben. Men det er en herlig følelse å kjenne det. Hun sparker ganske lavt ennå - det er vel nesten nede ved skambenet, men det var visstnok helt vanlig. Siste nytt for dagen var dette. I morgen blir det besteforeldre besøk. Må også shoppe morsdagsgave 22+4
Gjest Anonymous Skrevet 7. februar 2003 #47 Skrevet 7. februar 2003 07.02.2003 - i følge egen termin skal jeg begynne på min sjette mnd. Men satser på UL termin som er 8 Juni og da begynner jeg på sjette måned i morgen. Er 23 uker på søndag - wow......så nå er det fire hele mnd. igjen av svangerskapet. Formen er på topp den og det er masser med liv. Merker det når jeg sitter mye, men ikke så galt når jeg ligger - det ser ut til at hun forstår at da skal mamma hvile og at hun ikke må sparke for mye Tar igjen alt på dagtid heller. Har hatt meg fire knekkebrød nå og sitter også med en flaske med vann som jeg lesker meg med. Denne helga bærer preg av total avslapping og det skal bli så herlig. Får lade opp til årsfesten neste helg. Blir jo sjåfør og når gutta setter i gang så kan det bli sent. 22+5 :D
viwi Skrevet 7. februar 2003 #48 Skrevet 7. februar 2003 Hei hei! Så spennende at du er kommet så langt. Nå er det jo faktisk mulig at barnet lever opp om det skulle bli født for tidlig... rart hva? Det er jo ei grense som sikkert er deilig å komme over!!! Fantastisk Jeg syns og at tida er gått fort. Til søndag er jeg 17 fullgådte....Deilig! Kjenner ikke noe liv enda men det er jo tidlig. Ja de venninnene mine er produktive de og. Til sammen har jeg 5 venninner her i byen som skal ha fram mot sommern. Godt å ha flere i samme situasjon samtidig... :D Håper du ble fornøyd med håret etter du kom fra frisøren! Skal og ta meg en tur snart og fiffe meg litt opp.. Men nå må jeg stikke- skal på shopping med ei venninne. klem
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2003 #49 Skrevet 11. februar 2003 Tirsdag 11.02.2003 I dag er formen helt på topp. Etter en fæl natt i går så har jeg fått sovet ut grundig. Det ser ut til at jeg fikk meg noen kraftige kynnere. Har egentlig lite peiling på dette, men både venninna mi som er jordmor og min mor som er sykepleier mente at dette var nok tilfelle. Kjente det tok godt i magen og ryggen da ja. Men i natt har alt vært helt deilig og lillemor har kost seg der inne. Tror at hun tok en liten hevn for kakene jeg spiste på morsdag....falt sikkert ikke helt i smak det nei. I dag skal jeg til og med komme meg på svømmetrening igjen. Etter det lange oppholdet mitt der jeg hadde denne hersens virusinfeksjonen har det blitt lite med svømming, men nå mener jeg at formen er på topp igjen. Det skal bli rett og slett herlig. Vi hadde en fin og rolig helg. Fredagen laget vi oss noe god thai mat med grønn karrisaus til - nammmm og masse friske grønnsaker til. Hadde litt ananas til dessert og det gjorde jammen meg måltidet gitt Lørdagen gikk også fort forbi. Måtte en tur til biblioteket for å levere alle bøkene som jeg har lånt om svangerskap. Har lest meg kyndig nå tror jeg og er ganske fornøyd med meg selv. Vurderte om jeg skulle låne en bok om fødsel, men skal først melde oss på svangerskapskurs. Vi har pratet om kursene og det blir nok et helgekurs i løpet av 32 eller 34 svangerskapsuke og det er jo rundt 10 uker til det. På kvelden hadde vi hjemmelaget pizza og vi leide film. The Royal Tenenbaums. Mannen syntes filmen var litt vel sær, men syntes den var god jeg - selv om den var spesiell da....rar form for humor. Det ble faktisk en sen kveld for meg å regne så jeg sov godt natt til søndag. Søndagen var det jo Messe som vanlig for meg. Det regnet og blåste godt den dagen, men vi våget oss alikevel ut til Hå Gamle Prestegård. Det er museum som ligger mellom Bryne og Nærbø og langs de forblåste jærstrendene. Synd at været ble dårlig, men vi fikk med oss en kunstutstilling. Mannen er litt mer interessert i kunst enn meg, men det var vel mest for turen jeg ble med og for å se de fantastiske bølgene som slår opp langs steinene på Jæren. Anbefales på det sterkeste, man får i hvertfall masse med frisk luft. Det var siste nytt fra denne jenta og i dag er jeg også 23+2 og så er vi kommet til 6 svangerskaps måned også. Her går det unna gitt. :D 23+2 :D
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2003 #50 Skrevet 12. februar 2003 12.02.2003: 23+3 :D Føler meg utrolig opplagt og tror nok at det kommer av at jeg endelig fikk komme meg i svømmehallen. Det var så deilig og jeg var der vel en god times tid og svømte aktivt frem og tilbake. Jeg tror at jenta mi likte all den aktiviteten for på kvelden ble det utrolig mye liv. Faktisk så var hele gårsdagen veldig livlig i magen min. Det tyder nok på at jenta tar igjen for mandagen når hun var ganske rolig etter at jeg hadde sovet så dårlig. Mannen min - min engel hadde skrellt poteter og tilberedt grønnsaker og tatt ut fisken før jeg kom hjem. Han er såååå snill mot meg og gjett om jeg setter pris på det. Vi laget oss Hvitløks Marinert Torsk som vi stekte på panna og namm det vil jeg ha igjen. Har ikke marinert torsken vanligvis, men det frister så absolutt til å prøve igjen. Det er kjekt å ha en mann som tar seg av en når han er hjemme en gang i blant til middagen. Kvelden gikk så innmari fort, men jeg fikk tatt meg litt solarium. Er veldig forsiktig med dette, men det var deilig å få litt farge i ansiktet. Som legen sa til meg - man kan ta litt solarium, men han anbefaler det ikke i like stor grad som før no problemo. I dag bærer dagen preg av litt overtidsarbeid for min del - og så må je gen tur for å besøke min unge mor som er gressenke nå som min unge far har reist offshore igjen :D Viktig å pleie familien. Så må jeg få tatt oppvasken og ryddet litt ekstra i huset også. Jaja 23+3 og Madeleine våknet på slaget 6 i morges når klokkeradioen slo seg på. Da ble det livat der inne igjen. Deilig. 23+3 :D
Gjest Anonymous Skrevet 14. februar 2003 #51 Skrevet 14. februar 2003 14.02.2003 Valentines day. Har alltid feiret denne dagen hjemme hos oss, men det er jo litt festlig at denne tradisjonen er kommet til Norge også. Har fått noen Valentine Kort fra venner som bor i utlandet, men heller lite fra venner her hjemme. Får se om mannen husker det i år. I fjor spanderte han tross alt tur på meg til Paris og vi feiret Valentines Day der. Herlig var det da. Tenkte jeg skulle kjøpe noen roser til ham når jeg går hjem i dag - er så heldig at vi bor rett i nærheten av en blomsterdekoratør. Så skal vi lage oss noe god mat i kveld - kanskje litt spicy. Syndet veldig i går og hadde faktisk MacDonalds, men jeg er så stolt av å si at det blir nok siste gangen på veldig lenge. Det smakte rett og slett pyton så jeg har kompensert med masse frukt og grove skiver med ost og kaviar i dag da og masse melk og vann. Håper ikke lillemor der inne bærer nag for meg. I går svinset vi rundt i sentrum og sjekket litt priser og kvaliteter på videokamera. Vi har ikke dette fra før av og nå ønsker elsklingen å bruke litt penger på dette. Han får en bonus hvert å fra jobben og har bestemt at dette skal verken settes inn på sparekonto eller noe annet, men skal brukes på noe som han vil ha :D Ellers har vi fått låne firmahytte 14-16 Mars via hans jobb. Har vært på denne øya før og det var bare så deilig. Gleder meg villt jeg. En lang herlig helg hjemmefra med mannen min. Da var det nesten helg og søndag er jeg jammen kommet til 24 uker. Helt deilig og utrolig. 23+5
Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2003 #52 Skrevet 17. februar 2003 Uke 24+1: Her er jeg iflg. BarniMagen I dag er det mandag 17. februar. Du går nå i 25. svangerskapsuke og har 111 dager (16 uker) til termin søndag 8. juni 2003. Uke 25: Babyen er nå ca 31cm lang og veier rundt 750 gram. Det du kanskje vil kunne begynne å merke er at babyen har noen perioder hvor den er roligere enn andre, det er fordi den sover. Ofte er det mer aktivitet når du skal slappe av selv. Jaja uke 24+1 og har til og med tatt tre nye magebilder. Synes at magen står litt på stede hvil akuratt nå, men mannen sier noe annet han da. Her kan dere se hvordan det ser ut pr dags dato. HER Kommer tilbake med mer senere. 24+1 :D
Håper Skrevet 17. februar 2003 #53 Skrevet 17. februar 2003 Heisann Flott mage du har Jeg gleder meg til min begynner å vokse. Jeg var på en tidlig UL siste uke for å finne ut hvor langt jeg var på vei. Nurket var 22 mm, ikke stort, og jeg var 9 uker. Det nermer seg vilt de magiske 12, gleder meg. Håper 9+4
Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2003 #54 Skrevet 17. februar 2003 Som lovet skulle jeg komme tilbake igjen med mer Tusen takk for hilsen i dagboka mi Håper - synes det er kjempekoselig å få hilsen jeg. Fredag 14.02.2003: Gikk hjem fra jobb og fikk styrt litt i huset før mannen kom. Gikk opp og kjøpte en favn med roser til ham. Synes det er kjekt å kunne markere Valentines day. Hadde vel egentlig ikke forventet at mannen skulle huske denne dagen her, men hvem var det som kom hjem med roser samt en ekstra bukett med blomster til fruen. Jo det var manne. De hadde visstnok pratet om dette i lunchen alle gutta og blitt enige om at alle skulle kjøpe roser til sine fruer. Det var uansett veldig koselig synes jeg. På kvelden laget vi oss noe Thai mat. De fleste som kjenner oss nå forstår nok at vi er ganske begeistret for asiatisk mat :blunke: Ble ikke så aller sen kveld på oss heller, men vi satt og så litt på tv ut over kvelden. Det er nesten et must å få med seg Nytt på Nytt og Fredrik Skavland på fredagskvelden. Ellers er det vel ikke så mye å rope hurra for på tv. Lørdag 15.02.2003: Vi kom oss opp ganske tidlig. Sola var bare helt fantastisk nydelig og været holdt seg hele lørdagen selv om det ble kaldt ute. Vi fikk vasket bilen og ryddet godt opp hjemme. På kvelden var vi på firmafest. Det var greit det og jeg trodde aldri at jeg skulle holde ut så lenge som til klokka to på natta, men det gjorde jeg og var ganske stolt over meg selv. Hadde en mann som fikk litt innabords og som koste seg da. Vi fikk nå gratis mat da og litt artig underholdning ved at ansatte som hadde fått litt for mye sang karaoke til alle andre. Søndag 16.02.2003: Mannen slet med en hangover så si hele dagen og vi sov lenge. Jeg gikk faktisk ikke til messe i går :oops: skamme på meg, men tar det igjen til uka da jeg skal gå heller. Det var grått ute og litt trist så det ble ikke lange turen på oss. Vi gikk ut på resturant og hadde oss litt søndagsbuffet som man kan få for en billig penge og resten av dagen gikk vel til å se på litt sport (for hans del) samt jeg måtte få med meg dokumentaren om Bismarck som gikk på Discovery. En gjespende søndag med andre ord. Sola skinner nå i hvertfall i dag og jeg skal hjem og hive ut litt matter og sengetøy og få luftet ut huset godt. Må jo også rydde hos birdyen vår. Nå er det strax hjem og det skal bli herlig. 24+1 :D
Gjest Mayamor Skrevet 17. februar 2003 #55 Skrevet 17. februar 2003 Koselig å se bildene av barna dine :D Artig å høre om flere som ønsker mange barn Selv har jeg bare en gutt, og samboeren har 1 jente og 2 gutter. Prøver nå å få felles barn, og har det kjekt i prøvingen... Av og til blir vi litt frustrert over at det ikke gikk denne måneden heller, men vi får bare "jobbe" videre... Klem fra Maya30
Gjest Anonymous Skrevet 26. februar 2003 #56 Skrevet 26. februar 2003 I dag er det onsdag 26. februar. Du går nå i 26. svangerskapsuke og har 100 dager (14 uker) til termin lørdag 8. juni 2003. Uke 26: Babyen er nå ca 32 cm lang og veier ca 850 gram, nesten en sukkerpose! Du kan noen ganger "hilse" på babyen ved å støte lett imot den delen som sparker ut av magen din, gni litt og gi litt kontakt tilbake. 100 dager igjen til termin, er nesten helt ufattelig dette. I fjor hadde jeg nedtelling til bryllupet mitt og i år er det jammen nedtelling til en stor ankomst - nemlig vår lille Madeleine. Er rart å tenke på at det største som skjedde og hadde skjedd i vårt liv i fjor var bryllupet, men nå får vi en helt annen dimensjon å forholde oss til. I helga har jeg kjøpt det vørste babyplagget - en gul liten body som passer både gutt og jente. Man kan jo aldri være helt sikker. Ellers vasket jeg hele huset på mandagen og i går svømte jeg en time. Deilig. Har som mål å svømme to ganger i uka og håper at jeg klarer å holde meg til det Ellers er ryggen litt krank og har sovet dårlig i natt, men det har jeg hatt før også og satser nå på at det forsvinner. Tusen takk for hilsen i dagboka mi forresten Maya30 alltid like koselig vettu. 25+3
viwi Skrevet 27. februar 2003 #57 Skrevet 27. februar 2003 Hei hei Limbo!! Håper ryggen din blir bedre- tungt når man ikke får sove på nettene GOD BEDRING!!! JO jeg har det bra. Svangerskapet går nå riktig så bra, og jeg kjenner masse liv i magen. Svakt enda, men jeg kjenner det iallfall. Og det er både rart og deilig!! Har ikke vært i bassenget på over en uke. Er blitt så fryktelig forkjølt. Så jeg bør nok bli litt friskere før jeg tar min neste svømmetur. gleder meg til det for det er så deilig og befriende å være i bassenget. Men det deilige været vi har hatt i det siste gjør jo at jeg bare må ut og gå tur. Så jeg får litt bevegelse iallfall... Får sånn deilig vårfølelse. Vi er jo snart i mars så nå er det snart vår Heldigvis!!! Ser fram til litt varme nå. Du får kose deg du og i fineværet!! Klemmer fra viwi :D
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2003 #58 Skrevet 27. februar 2003 :-? Dette har vært min natt ja - har slitt med innmari vond rygg og et enormt trykk på venstre side. Klarte ikke ligge på venstre side ei heller høyre side og i hvertfall ikke på ryggen. Men knøttet har det bra virker det ut som for det var full baluba inne i magen min mellom fire og fem i morges samt i hele dag har det vært ganske så livat der inne. Men skal nå til legen i morgen på svangerskaps kontroll og får bare notere meg hvilke spørsmål jeg skal stille. Tviler på at det er så mye som kan bli gjort med ryggplagene mine. Uansett nå har jeg ikke sovet på nesten to døgn og skal rett hjem fra jobb og rett i loppekassa. Er innmari trist å sove bort denne nydelige dagen med solskinn og skyfri himmel, men skal jo være litt i live til mannen min kommer hjem også da. Nå er det jo snart helg i hvertfall og bollesøndag førstkommende søndag. Namm namm. Skal invitere litt folk over på boller og krem - det blir koselig tror jeg Får bake litt med mannen på lørdag som kommer. Så er det jo Askeonsdag på førstkommende Onsdag. Da er vi i fastetiden så det betyr at nå må jeg kutte ut søtsakene - selv om det blir veldig vanskelig i tiden som kommer. Må lissom ofre litt her :o Bebisen blir nok fornøyd med at mor ikke inntar sjokoladen kan jeg tenke meg. Vel ikke mye nytt her egentlig bortsett fra dette syteinnlegget. Koselig å få hilsen Viwi - det skal bli svømming i morgen uansett hvordan ryggen er - det er jo kjempegod trening uansett så må bare stå på :blunke: 25+4 :D
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2003 #59 Skrevet 28. februar 2003 Svangerskapskontroll: 28.02.2002 Uke: 25+5 Vekt: + 3 kg fra sist - totalt 5 kg. i hele svangerskapet BT: 125/75 HB: 12,4 Urin: Litt sukker i Urin FL/Min: 146 Symfyse/Fundusmål: 24 cm og akuratt på den røde linjen. I natt har jeg sovet vanvittig bra. Tok igjen for de to nettene jeg har sovet dårlig nå. Pratet med legen og han bekreftet vel egentlig det jeg allerede visste fra før av. Nurket presser mot nervene i ryggen og det jeg kjente på venstre side var mest sannsynlig voksesmerter. Legger til at i dag kjenner jeg ingenting og det føles herlig. Humøret er igjen på topp. Gikk en tur i går kveld som egentlig hadde vart et kvarter i vanlig pigg tilstand, men i går tok det oss ca. 40 minutter. Hjelper med frisk luft da. I dag blir det svømming rett etter arbeid og det skal bli herlig :D Som legen sa: det er bra at jeg svømmer og holder meg i aktivitet. Får mye igjen for det senere. I morgen blir det bollebaking som nevnt ellers skal vi bare kose oss og slappe godt av. Mannen må nok jobbe litt og jeg får vel se om jeg kan drasse teppene ut for å få dem banket litt. En av de mer kjedelige tingene her i livet det ja 25+5
Mistyen Skrevet 28. februar 2003 #60 Skrevet 28. februar 2003 Hei på deg Limbo.... Synes du har flott mage asså, min er ikke så stor som din enda jeg ligger et par dager før deg i løypa.....hmmmm Det kommer vel etterhvert. Masse aktivitet her om dagen også, og det er jo bra. Lykke til videre, følger med deg. PS Endret den ene linken din til en knapp, ettersom den var så lang at den endret sideformatet. Håper det er greit.
Anbefalte innlegg