Gjest Neffi Skrevet 15. mai 2006 #101 Skrevet 15. mai 2006 Jeg regner med at du bare er vrang nå. Og dette er godt besvart i tråden som en annen linket til. Hvorfor noen tar sånn på vei over aat none synes det er best å dekke skuldrene i kirken forstår jeg ikke. Det er da ikke en eneste av disse som har vært dømmende? (litt spydige ja, men ikke dømmende?). Når jeg er på tur så har jeg alltid et lite tørkle i vesken slik at jeg kan dekke (hår) og skuldre når jeg skal inn i kirke/moske/tempel. Ikke noe rart i dette, og det står gjerne besked i døren på vei inn. Eksempel på land: thailand (der skal du egentlig ikke gå på gaten i singlet, dersom du ser deg om så så ser du at alle jentene har topper med små ermer), Italia og spania og andre katolske land, Tyrkia. Respekt! I Norske statskirker er det ingen slike regler om at man må dekke seg til, men det var gammel sedvane, om man ønsker å følge det er opp til hver enkelt. (Jeg har forresten vært i en gammel stavkirke her i norge hvor vi ble annmodet til å ha på litt klær, helt greit det da) ← Jeg fatter ikke hva som er problemet her! De fleste skal jo gifte seg i Norge... Så det å bruke dette som en slags grunn til at man ikke burde gifte seg i stroppeløs blir bare dumt.
Gjest Gamle Alex Skrevet 15. mai 2006 #102 Skrevet 15. mai 2006 Du kanskje trenger en psykologi-eskamen for å kunne forklare og redgjøre dette fenomenet ned til minste detalj. Selv synes jeg det ikke er det minste merkelig å _forstå_, som flere her har prøvd å forklare deg; Moter er moter av en grunn, vi mennesker liker det vi ser mye av. Vi er ikke mer komplekse enn som så - de fleste av oss - enn at vi også velger å det naboen valgte. Er det så rart? Vi har en hjerne som lagrer informasjon heletiden, den informasjonen den ser mest av, er den den vil huske best, og det som vil fremstå som best alternativ for oss da vi står ovenfor et valg. Jeg håper med dette jeg kan sette punktum ved dine undringer, og at du kanskje kan lese litt om dette på egenhånd ved eventuelle andre spørsmål rundt temaet "flokkmennesket". ← Jøss, du må virkelig ha følt deg truffet. Ok, men da drar jeg den enkle konklusjonen, alle bruder er flokkdyr og gjør som naboen
Gjest Neffi Skrevet 15. mai 2006 #103 Skrevet 15. mai 2006 Jøss, du må virkelig ha følt deg truffet. Ok, men da drar jeg den enkle konklusjonen, alle bruder er flokkdyr og gjør som naboen ← Nei, har ikke kjøpt brudekjole engang. Jeg ville bare forklare for deg at det ikke er et aktiv valg; hm!! Nå skal jeg jammen bli kjedelig på bryllupsdagen gitt!
Gjest Gamle Alex Skrevet 15. mai 2006 #104 Skrevet 15. mai 2006 Men det begynner å demre for meg at fryktelig mange av brukerne her inne i høy grad er svært selvsentrerte og er ute etter å skape reaksjoner, fremfor å være hyggelige medmennesker. Derfor skriver jeg med dette ut av denne tråden, og holder meg til tråder der folk holder seg for gode til å rakke ned på de valgene andre mennesker tar. Jeg ser ingen grunn til å fylle livet mitt med slik negativitet. ← Nå er dette et diskusjonsforum og jeg kan ikke se at jeg er selvsentrert fordi jeg mener at brudekjoler er like og bruder ser like ut. Ta deg et søk på nett så ser du har 80-90% av kjolene er like. Er ikke slem det er fakta. Bruder er en spesiell rase ( har akkurat vært en selv ) og det er liksom ikke lov og si noe negativ om bruder . Det blir litt feil. Sier ingenting om deg som bruker afrodite, men synes bare det er rart at alle vil se like ut, det er det eneste.At du leser det som at jeg etlite hyggelig medmennske som rakker ned på andre er vel å være litt vel sensetiv
Gjest BagLady Skrevet 15. mai 2006 #105 Skrevet 15. mai 2006 Det er jo brudekjoler det er snakk om her da. De er hvite. De er lange. Hvor forskjellige kan de bli? Ikke rart alle ser like ut...
Gjest Gjesta Skrevet 15. mai 2006 #106 Skrevet 15. mai 2006 Det er jo brudekjoler det er snakk om her da. De er hvite. De er lange. Hvor forskjellige kan de bli? Ikke rart alle ser like ut... ← Tror ikke det er bare hvite lange kjoler Gamle Alex sikter til her.. Det er hviteaktige, lange stroppeløse med utoverskjørt... Det finnes andre snitt på brudekjoler.
Gjest BagLady Skrevet 15. mai 2006 #107 Skrevet 15. mai 2006 Tror ikke det er bare hvite lange kjoler Gamle Alex sikter til her.. Det er hviteaktige, lange stroppeløse med utoverskjørt... Det finnes andre snitt på brudekjoler. ← Tja, Gamle Alex mente jo også at en halterneck-kjole var et eksmpel på en kjole som så lik ut som alle de andre. Poenget mitt er at det er begrenset hvor unike brudekjoler kan bli, uansett snitt, så lenge de skal se ut som det som folk flest forbinder med en brudekjole.
Susan Sto Helit Skrevet 15. mai 2006 #108 Skrevet 15. mai 2006 Tja, Gamle Alex mente jo også at en halterneck-kjole var et eksmpel på en kjole som så lik ut som alle de andre. Poenget mitt er at det er begrenset hvor unike brudekjoler kan bli, uansett snitt, så lenge de skal se ut som det som folk flest forbinder med en brudekjole. ← Min oppfattning var at Gamle Alex mente en halterneck- kjole IKKE var lik alle de andre, men det er jo mulig jeg har lest feil. Jeg har også oppfattet at tråden mest kritiserer at "alle" bruder idag skal ha en stroppeløs kjole med A - skjørt. (Som det kalles når det er langt og går utover.) Men det er vel med dette som med alt annet? På 80' tallet så jo "alle" ut som gedigne marengser...
Gjest Gamle Alex Skrevet 15. mai 2006 #109 Skrevet 15. mai 2006 Tja, Gamle Alex mente jo også at en halterneck-kjole var et eksmpel på en kjole som så lik ut som alle de andre. Poenget mitt er at det er begrenset hvor unike brudekjoler kan bli, uansett snitt, så lenge de skal se ut som det som folk flest forbinder med en brudekjole. ← FEIL Sensommerbrud har forstått poenget Må jo si at det er en veldig fornuftig og fin begrunnelse for valg av kjole, men du har også valgt uten de kjolene jeg mener er like Men i bunn og grunn så er vel svare på mitt eget spørsmål utifra de svarene som har kommet her at det er smaken som teller og hva som er mote ←
Gjest Gjesta Skrevet 15. mai 2006 #110 Skrevet 15. mai 2006 Tja, Gamle Alex mente jo også at en halterneck-kjole var et eksmpel på en kjole som så lik ut som alle de andre. Poenget mitt er at det er begrenset hvor unike brudekjoler kan bli, uansett snitt, så lenge de skal se ut som det som folk flest forbinder med en brudekjole. ← Da har du misforstått. Tråden handkler ikke om at alle brudekjoler er like, men at mange velger nesten identiske brudekjoler.
*Emma* Skrevet 15. mai 2006 #111 Skrevet 15. mai 2006 Hvis en kjole er lik en annen fordi de har samme snitt - ja da er jeg enig i at "alle" kjoler er like. Men hvis man gidder å se litt nøyere på dem så er det jo alltid forskjellig broderier/perler/steiner osv. Jeg har sett på kjoler på nett i flere år (først sammen m venninder som har giftet seg også til megselv) for flere år siden falt jeg for snittet i kjolene til Maggie Sottero. Og de kler meg. Den gangen kjente jeg ingen som hadde giftet seg og hadde ikke vært i bryllup selv. (De vennindene jeg så på sammen m på nett var utenlandske og jeg var aldri der eller så kjolene deres.) Jeg har sett kjoler med lang arm, kort arm, halterneck og strapless og uansett hvor mange kjoler jeg ser syns jeg strapless er finest. Derfor valgte jeg det. Som sagt tror jeg det har med smak og gjøre også - ikke bare "dette er moten". Jeg liker kjolene til Maggie Sottero. Jeg skal gifte meg i en hvit stroppeløs kjole....likevel føler jeg ikke at det er noe kjedelig valg....jeg har ikke sett noen andre som har giftet seg i min kjole (feks på finn.no) Den er "unik" - likevel vil sikkert GamleAlex feks si den er lik alle andres... Folk får mene hva de vil.....og si hva de vil....jeg falt ihvertfall for min kjole lenge før jeg visste at det var "moten".
Gjest Gjesta Skrevet 15. mai 2006 #112 Skrevet 15. mai 2006 Hvis man kler stroppeløs kjole best/ synes det er finest så er det jo helt naturlig å velge det. Og utvalget i stroppeløse A- kjoler er enormt bra. Jeg hadde valgt det selv hvis det var det jeg likte/ kledde best. Men sånn jeg ser det er det mange som velger en slik kjole som ikke kler den. Har sett noen som får puppene laaangt nede på magen av den typen snitt, og det er ikke særlig pent. Men det er vel jenter/ damer som synes en slik kjole er så fin at de ikke "ser seg selv". Men dette blir litt utenom temaet.
Kara W Skrevet 15. mai 2006 #113 Skrevet 15. mai 2006 Lang og intersant tråd, med mange poenger. Orker ikke å bla tilbake gjennom hele tråden, så jeg lar være å sitere, og håper at folk husker hva som er blitt sagt. Først angående at folk velger den kjolen de synes er pen og kler dem: Jeg kan ikke la være å synes det er rart at for 10 år siden syntes "ingen" det var pent med stoppløse kjoler med A-skjørt, og nå synes "alle" det. Den endringen kan ikke være noe annet enn det som kalles mote. Jeg er også enig med henne som påpeker at folk liker det de ser mye av, men er det en dag i livet jeg føler at man kan tenke selv, så må det da være bryllupsdagen. Det er mange som ikke kler, eller egentlig ikke liker stroppløse kjoler, og jeg ser at de ofte velger dem, fordi de "mener" at de er penest (og fordi det ikke finnes alternativer). Ja, det store flertallet av kjolene har akkurat samme snittet (kall det gjerne 90%), og det mener jeg gjør dem like, selv om de har andre stoffer eller detaljer. Det er snittet som bestemmer hvordan den sitter og ser ut og gir hovedintrykket. Jeg vil gjerne ha en tradisjonell brudekjole, og nettop derfor kommer jeg ikke til å velge en stroppløs kjole med A-kjørt. Jeg reagerer faktisk på at folk kaller denne kjolen tradisjonell. Når og hvor har det vært tradisjon med dette? Jeg er også av oppfattningen at man bør dekke seg til i kirken. Dette handler ikke om sfykt, men om respekt. Du er faktisk i noens andre hus (enten du velger å se på det som Guds hus, eller huset til de kristne eller presten), og da bør du følge deres tradisjoner og normer. Var det noe jeg hadde glemt å komentere på da? Jo, til hun som bare var forlovet i 4 måneder: det er fult mulig å få laget en egen brudekjole på den tiden. Er det midt i høysesongen kan det være vanskelig å finne en som ikke er fullbooket, men det er mulig! Selve kjolen tar jo under en måned å sy. Men så er det jo opp til en selv om det er noe man velger å bruke tid, penger og energi på.
Netten Skrevet 15. mai 2006 #114 Skrevet 15. mai 2006 Det er faktisk utrolig merkelig at noen velger kjoler utfra noen annen grunn enn at de selv er fin i den... Jeg hadde sett meg ut en kjole på nettet som jeg syntes var helt fantastisk, men da jeg prøvde den så jeg med én gang at den ikke var for meg. Dette er min brudekjole - en kjole jeg ALDRI ville valgt etter bildet på nettet, rett og slett fordi hun modellen som har den på ikke kler den. Jeg kler den, og da driter jeg langt i at 90% har noe liknende. Kjolene ser forskjellig ut etter hvem som bærer dem, tilbehør o.l. anyway. Men det er selvfølgelig trist hvis enkelte ikke "ser seg selv" som Binna sier, og kun velger kjolen ut ifra kjolen i seg selv. Det er jo helheten som er viktig!
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #115 Skrevet 15. mai 2006 En kommentar til Kara W: hva vil det si å dekke seg til i kirken? Holder det med å ha stropper på kjolen eller må det være noe som dekker hele skulderpartiet? Det er det jo ikke mange brudekjoler som har...
Gjest Neffi Skrevet 15. mai 2006 #116 Skrevet 15. mai 2006 Det er faktisk utrolig merkelig at noen velger kjoler utfra noen annen grunn enn at de selv er fin i den... Jeg hadde sett meg ut en kjole på nettet som jeg syntes var helt fantastisk, men da jeg prøvde den så jeg med én gang at den ikke var for meg. Dette er min brudekjole - en kjole jeg ALDRI ville valgt etter bildet på nettet, rett og slett fordi hun modellen som har den på ikke kler den. Jeg kler den, og da driter jeg langt i at 90% har noe liknende. Kjolene ser forskjellig ut etter hvem som bærer dem, tilbehør o.l. anyway. Men det er selvfølgelig trist hvis enkelte ikke "ser seg selv" som Binna sier, og kun velger kjolen ut ifra kjolen i seg selv. Det er jo helheten som er viktig! ← dette er jeg helt enig i :-)
Kara W Skrevet 15. mai 2006 #117 Skrevet 15. mai 2006 En kommentar til Kara W: hva vil det si å dekke seg til i kirken? Holder det med å ha stropper på kjolen eller må det være noe som dekker hele skulderpartiet? Det er det jo ikke mange brudekjoler som har... ← Jeg ville minimum hatt små ermer som dekker akkurat ytterst på skulderen. Personlig synes jeg det fortsatt er litt lite med tynne stropper, men brede stropper som dekker hele skulderen kan gå bra. Man trenger jo ikke noe som dekker hele skulderen fra halsen og ut, det er jo den ytterste delen som blir betraktet som en erogen sone (som er derfor man skal dekke den til). Jeg ville også sagt at det går bra med et lite skjerf eller sjal knyttet over skuldrene og bak ryggen, som jeg har sett noen bruder gjøre. Men det aller viktigste (for meg) er helhetsintrykket, man skal ikke se vågalt sexy ut i kirken, og for noen er bare skuldre nettop det.
Gjest Neffi Skrevet 15. mai 2006 #118 Skrevet 15. mai 2006 Jeg ville minimum hatt små ermer som dekker akkurat ytterst på skulderen. Personlig synes jeg det fortsatt er litt lite med tynne stropper, men brede stropper som dekker hele skulderen kan gå bra. Man trenger jo ikke noe som dekker hele skulderen fra halsen og ut, det er jo den ytterste delen som blir betraktet som en erogen sone (som er derfor man skal dekke den til). Jeg ville også sagt at det går bra med et lite skjerf eller sjal knyttet over skuldrene og bak ryggen, som jeg har sett noen bruder gjøre. Men det aller viktigste (for meg) er helhetsintrykket, man skal ikke se vågalt sexy ut i kirken, og for noen er bare skuldre nettop det. ← men blir man mere sexy i en stroppeløs som viser skuldrene, enn en kjole med stropper som også viser skuldrene?
Gjest BagLady Skrevet 15. mai 2006 #119 Skrevet 15. mai 2006 FEIL Sensommerbrud har forstått poenget ← Ok, jeg leste feil jeg. 2 ganger faktisk
*Emma* Skrevet 15. mai 2006 #120 Skrevet 15. mai 2006 Syns ikke en brudekjole er sexy uansett om den er stroppløs eller har ermer jeg da men... Brudekjoler er romantiske og pene...de er ikke sexy'e. Og mens vi snakker om motekjoler....syns halvparten av alle som jeg ser her inne skal ha Linea Raffaeli kjoler eller Rembo Styling jeg....er ikke det "galt også" da...hvis man ikke skal følge moten?!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå