Gjest regine Skrevet 12. mai 2006 #61 Skrevet 12. mai 2006 Og jeg må si meg enig med gjest som trekker fram dette med "bar hud" i kirka..... Det handler ikke om "foreldete holdninger" men derimot om respekt for kirken. Og jeg er ikke kristen, så det er ikke det. Men rett og slett at i et religiøst hus så kler man seg annerledes enn på fest. At man da har noe over kjolen som dekker litt, eller en kjole som ikke er "bar til navlen" er vel ikke unaturlig? Da kan man være korrekt kledt i kirken, og så heller "kle av" seg til festen.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #62 Skrevet 12. mai 2006 Det er ikke alle som kler de vanlige stroppeløse kjolene heller. Man kan lure på om enkelte har sett seg i speilet eller fått noen som helst slags veiledning. Stroppeløse kjoler er IKKE pent når man er 20+ overvektig. Jeg synes egentlig det er få som kler dem og så synes jeg heller ikke det tar seg så godt ut å være såpass halvnaken i en kirke. Jeg hadde ikke følt meg vel. ← Jeg er oppdratt til at man dekker skuldrene i kirken. Ikke uvanlig holdning blandt den eldre garde at man kan ha et sjal over skuldrene. Selv skal jeg ha en liten jakke på over kjolen, og selvom jeg gifter meg midt på sommeren så regner jeg med at det er litt kjølig i kirken, så den blir nok god å ha... Jeg velger jakken av respekt for min mor, og det hele har ikke noe med guds vrede å gjøre. (for en merkelig kommentar forresten... )
Gjest -eline- Skrevet 12. mai 2006 #63 Skrevet 12. mai 2006 Dette med å ikke ha "bare skuldre i kirken" er en holdning til og med min mor på 46 har, hun er oppvokst med at man dekker til skuldre i kirken. Tror nok jeg selv vil gjøre det når det blir min tur, siden jeg vet at hun og mine besteforeldre vil reagere dersom jeg ikke gjør det. (...nå skal ikke jeg ha stroppeløs kjole uansett, er ikke veldig glad i det i utgangspunket og det kler meg ikke så...) ...jeg personlig hever ikke et øyebryn om bruden ikke dekker til skuldrene, men den eldre garde vil kanskje gjøre det... greit å vite om det i hvertfall.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #64 Skrevet 12. mai 2006 Enig med trådstarter, det er så mange som velger den samme, trygge stilen, -og det blir desverre dødskjedelig å se på. Litt sånn: har du sett en så har du sett alle. Men det er vel norsken i et nøtteskall: kjedelig og tradisjonell.
afr0dite Skrevet 12. mai 2006 #65 Skrevet 12. mai 2006 Uff, hva man skal gidde å bry seg om! Jeg aner ikke hva slags merke kjolen min er, og bryr meg ikke noe om det heller. Det er en brudekjole, hvor forskjellige KAN de bli? En olabukse er fortsatt en olabukse selv om den har perler, broderier, hull og/ eller paljetter. Hvem bryr seg? Man velger den olabuksen man føler seg fin i, ikke en man føler tilfredsstiller mengden. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om mote. Om jeg liker noe som er mote er det like tilfeldig som når jeg liker noe som ikke er mote. Jeg kler meg i det jeg liker, og blåser i hva andre måtte mene, hva det måtte koste og hva moten måtte være. De eneste som maser om hvor like brudekjoler er, er de som har valgt noe annet. Så mitt sprøsmål til dere som gikk i dress og fotside selskapskjoler; Hvis dere er så fornøyde med hvor unike dere var, så hvorfor er dere så opphengt i hva alle andre velger? Personlig oppfatter jeg det som om dere kanskje egentlig ikke var så fornøyde med de valgene dere tok likevel. Og hva i all verden er galt med å ville være tradisjonell brud? Det blir jo mer og mer tydelig, at det som FAKTISK er på moten nå, er nettopp å skulle være så sabla unik. Og da er man jo plutselig ikke unik lenger i allefall. Med det sagt, så finner jeg det også ganske underlig at noen reagerer på at man diskuterer bryllupsgreier på et bryllupsforum... Det viktigste er nå at bruden og brudgommen får hverandre og føler seg fine, så får de bryllupsgjestene som velger å sitte å dømme alle likhetene sitte der og surmule mens alle andre koser seg... God dag mann økseskaft sier nå jeg...
Klips Skrevet 12. mai 2006 #66 Skrevet 12. mai 2006 Personlig oppfatter jeg det som om dere kanskje egentlig ikke var så fornøyde med de valgene dere tok likevel. ← Ai, hvorfor må man alltid trekke sånne slutninger? Hvis du ikke er enig med meg så er det fordi du ikke har det godt med deg selv? Neida, det var ikke det du sa, det er bare et eksempel på argumenttypen. Nåvel, jeg trekker slutninger jeg også, det har jeg innrømmet. Lik kjole som alle andre = litt kjedelig person? At vi er opphengt i det er vel å ta i, her sitter vi en god del tid hver dag og sludrer, man kan kommentere i øst og vest uten at man er fryktelig opphengt i emnene.
afr0dite Skrevet 12. mai 2006 #67 Skrevet 12. mai 2006 Ai, hvorfor må man alltid trekke sånne slutninger? Hvis du ikke er enig med meg så er det fordi du ikke har det godt med deg selv? Neida, det var ikke det du sa, det er bare et eksempel på argumenttypen. ← Joa, jeg skjønner hva du mener. Jeg bare forstår ikke hvorfor de som så bevisst velger noe som ikke andre har, er så opptatt av å vise det til alle andre. Det blir litt selvmotsigende for meg, fordi: 1. De må sette seg inn i hva alle andre velger 2. De må bruke tid på å finne noe som ikke ligner det alle andre velger 3. De må fortelle til alle at de velger noe alle andre ikke velger Fra mitt ståsted er det fryktelig mye tidkrevende enn å gå inn i en butikk og finne en kjole man liker og ferdig med det. Hvem bryr seg om hva alle andre går med? Og hvorfor i all verden skal man dømme en brud for å være kjedelig på en av de viktigste dagene i livet hennes? Kan man ikke bare glede seg på brudeparets vegne? Dersom jeg hadde vært i ti klin like bryllup, tør jeg påstå at jeg ville vært like rørt i dem alle, fordi noen jeg bryr meg om avgir et løfte om å dele livet sitt med noen som betyr mye for vedkommene. Kjoler, blomster, mat og mote betyr da ingenting i den sammenhengen! (Og nå kjenner jeg at jeg gleder meg noe VELDIG!!! )
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #68 Skrevet 12. mai 2006 Hvis man skal gifte seg og kikker på kjoler på nettet og i blader og butikker, skjønner ikke jeg at man ikke blir lei de stroppeløse, nesten identiske kjolene med en gang og vil se etter noe annet. Det blir omtrent som det var å gå på Karl Johan i fjor høst og se at 99% av alle damer hadde brune boots med buksa oppi. Fikk man lyst på det da? Ikke jeg, ihvertfall...
Mies Skrevet 12. mai 2006 #69 Skrevet 12. mai 2006 hmmm, jeg er en sånn som ikke liker å ha det samme som alle andre. Men jeg tenker ikke ondt om andre som (mer eller mindre) bevist velger å se like ut! Generelt så liker jeg at klærne mine varer i mange år, og da er det greit å styre unna de største motepåfunnene. Når det gjelder bryllupsting så kommer jeg nok til å prøve å være mest mulig meg, og benytte anledningen til å gjøre ting på måter man ikke ellers tar seg råd (og tid) til. For meg vil det si at jeg får det meste designet til meg. Noen står i butikken og tenker, neeei, den ble for rar/anndeledes Noen står i butikken og tenker, jaaaa, så kul og andeledes Noen står i butikken og tenker, nååå så jeg skikkelig brud ut Noen står i butikken og tenker, gjeeeesp Alle ender opp i ett antrekk og tenker såååå fiiin Av og til så blir jeg litt oppgitt over alle de som bare gjør det slik som alle andre uten å tenke på at det finnes andre måter å gjøre det på. Men det er nok mest forde jeg selv jobber med design, og skulle gjerne se at flere valgte å få ting laget til seg/en gitt situasjon i stedet for å kjøpe masseproduserte/serieproduserte butikkvarer. Dersom man bruker 10.000-15.000 på kjolen, så finnes det utrolig mange måter å gjøre det på.
afr0dite Skrevet 12. mai 2006 #70 Skrevet 12. mai 2006 Er jo ikke alle som er forlovet i åresvis og setter seg så dypt inn i det her at de VET hva som er brudemote og har tid til å få designet en egen. Hadde jeg vært forlovet så lenge, ville jeg sikkert gjort det samme, men jeg har sansen for at man ikke går forlovet i år ut og år inn. Når vi gifter oss har vi vært forlovet i knappe fire måneder, og jeg visste ikke før jeg leste denne tråden at stroppeløse brudekjoler var på moten i år. Jeg kan ikke skjønne hvorfor noen skal si at hva de ikke liker ikke er noe fint evt er kjedelig. Hvis det er slik at det ER på moten, så er det jo mange her inne som HAR nettopp sånne kjoler, og hvorfor skal man si at det er kjedelig fordi man ikke liker det selv? Personlig synes jeg det er uoppdragent. Det er det samme som å sitte å si æsj til den maten andre spiser, mens de spiser, fordi man ikke liker det selv. Fryktelig usjarmerende.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #71 Skrevet 12. mai 2006 Faktisk, i den boken vi fikk utlevert i forbindelse med ekteskapskurset vi gikk på, sto det i siste kapittelet av bruden ikke skal ha dyp utringning eller bare skuldre .. Noe jeg har tenkt å gi en god bæng i ! Hva kan presten gjøre da, hvis han synes kjolen min er uhøvisk? Sende meg ut igjen? :icon_razz:
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #72 Skrevet 12. mai 2006 EJeg kan ikke skjønne hvorfor noen skal si at hva de ikke liker ikke er noe fint evt er kjedelig. Hvis det er slik at det ER på moten, så er det jo mange her inne som HAR nettopp sånne kjoler, og hvorfor skal man si at det er kjedelig fordi man ikke liker det selv? ← Det er det som heter en diskusjon og dette er et diskusjonsforum. Og når de stroppeløse kjolene er så dominerende som de er innen brudemoten nå, synes jeg det blir kjedelig. Skjønner ikke at alle hiver seg på sånne bølger.
Netten Skrevet 12. mai 2006 #73 Skrevet 12. mai 2006 Jøss! Dette har da inegen ting med "foreldet tenking" å gjøre! Kjære vene! Jeg tror vi alle er født med en naturlig bluferdighet. Kunne du tenkt deg å gå på jobben i bikini? ← Og jeg må si meg enig med gjest som trekker fram dette med "bar hud" i kirka..... Det handler ikke om "foreldete holdninger" men derimot om respekt for kirken. Og jeg er ikke kristen, så det er ikke det. Men rett og slett at i et religiøst hus så kler man seg annerledes enn på fest. At man da har noe over kjolen som dekker litt, eller en kjole som ikke er "bar til navlen" er vel ikke unaturlig? Da kan man være korrekt kledt i kirken, og så heller "kle av" seg til festen. ← Ok... For 50 år siden var det kanskje skandaløst å ha bare skuldre i kirken, men tidene forandrer jo seg da! Tviler på at presten står der fremme og tenker "å hjelpe meg, hvilken syndig bekledning" om 80% av brudene som har stroppeløse kjoler... Besteforeldrene mine, som er både kristne og over 80 år synes det er helt greit med stroppeløs brudekjole. De har skjønt at tidene og motene forandrer seg. Selvfølgelig finnes det visse grenser for hva man har på seg, men stroppeløse brudekjoler er jo ikke særlig dristige akkurat! Min er fotsid og viser ingen kløft, kun mine "syndige" skuldre...
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #74 Skrevet 12. mai 2006 Faktisk, i den boken vi fikk utlevert i forbindelse med ekteskapskurset vi gikk på, sto det i siste kapittelet av bruden ikke skal ha dyp utringning eller bare skuldre .. Noe jeg har tenkt å gi en god bæng i ! Hva kan presten gjøre da, hvis han synes kjolen min er uhøvisk? Sende meg ut igjen? :icon_razz: ← Synes du skal respektere skikk og bruk i kirken når du velger å gifte deg der.
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #75 Skrevet 12. mai 2006 Nuja, kjolen min har brede stropper og viser kun en bitteliten antydning til kløft. I tillegg kommer et ganske dominerende smykke, som ligger over antydningen av kløft. Og også sløret vil jo dekke de syndige skuldrene mine, tenker det holder jeg. Dessuten har Herren skapt meg med de skuldrene, og da skal jeg ikke skjemmes over dem. Ei heller i kirken (når de er så tildekket som de er. Mener ikke at det er greit å løpe naken rundt i kirken fordi det sånn man er skapt. Så ro ned fettet, folkens).
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 12. mai 2006 #76 Skrevet 12. mai 2006 Synes du skal respektere skikk og bruk i kirken når du velger å gifte deg der. ← Plutselig endret diskusjonen seg til å handle om at stroppeløse kjoler som tydeligvis er moderne i år, ikke er lov til å bruke i kirken. Jeg må le
Gjest WO Skrevet 12. mai 2006 #77 Skrevet 12. mai 2006 Dere som synes det er ille med strapless-kjoler i kirken: hva skal dere ha på dere? Skal dere gifte dere i kirken - OG - er dere kristne? *lurer*
afr0dite Skrevet 12. mai 2006 #78 Skrevet 12. mai 2006 Det er det som heter en diskusjon og dette er et diskusjonsforum. Og når de stroppeløse kjolene er så dominerende som de er innen brudemoten nå, synes jeg det blir kjedelig. Skjønner ikke at alle hiver seg på sånne bølger. ← Noen gang falt deg inn at det ikke handler om å hive seg på bølger? Kanskje folk faktisk synes det er FINT! Noen gang tenkt på det?
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #79 Skrevet 12. mai 2006 Noen gang falt deg inn at det ikke handler om å hive seg på bølger? Kanskje folk faktisk synes det er FINT! Noen gang tenkt på det? ← Noen synes nok det. Men tviler på om 90% av alle bruder putselig liker den samme kjolen sånn helt uten videre. Kler de seg likt til hverdags også, tror du, eller er det bare når det kommer til dette spesielle plagget at smaken plutselig blir helt lik?
Mies Skrevet 12. mai 2006 #80 Skrevet 12. mai 2006 (endret) Er jo ikke alle som er forlovet i åresvis og setter seg så dypt inn i det her at de VET hva som er brudemote og har tid til å få designet en egen. Hadde jeg vært forlovet så lenge, ville jeg sikkert gjort det samme, men jeg har sansen for at man ikke går forlovet i år ut og år inn. Når vi gifter oss har vi vært forlovet i knappe fire måneder, og jeg visste ikke før jeg leste denne tråden at stroppeløse brudekjoler var på moten i år. Jeg kan ikke skjønne hvorfor noen skal si at hva de ikke liker ikke er noe fint evt er kjedelig. Hvis det er slik at det ER på moten, så er det jo mange her inne som HAR nettopp sånne kjoler, og hvorfor skal man si at det er kjedelig fordi man ikke liker det selv? Personlig synes jeg det er uoppdragent. Det er det samme som å sitte å si æsj til den maten andre spiser, mens de spiser, fordi man ikke liker det selv. Fryktelig usjarmerende. ← Åida, var da ikke meningen å tråkke deg (eller andre) på tærne. Jeg mente ikke at alle andre skulle gjøre det ene eller det andre, bare at jeg skulle ønske flere tenkte over alle mulighetene de faktisk har. Jeg driter en laaaang masj i mote, om noe så er det at en ting er på moten bare en grunn til å hoppe over det. Poenget mitt er ikke om det er på mote eller ei, bare at hele brudeantrekket kan bli litt likt fra brud til brud. Igjenn -ikke noe galt med det men ikke slik jeg ville gjøre det. Jeg synes det er naturlig å diskutere hva man liker og ikke liker og synes og ikke synes sånn på ett generelt grunnlag, eller si si mening dersom noen legger ut en lenke og spør hva andre mener. Men jeg vandrer da ikke bort til venninden min på bryllupsdagen og sier at hun ser kjedelig ut, ei heller kommenterer kjoler på negativ måte når noen har valgt å legge de ut og ikke ber om en kommentar eller allerede har bestemt seg. I slike tilfeller så sier jeg jo fortsatt det man mener, men om jeg ikke kan se noe pent i kjolen, så kan jeg jo holde kjeft! Så til hele stoppløs-kirkegreia. Jeg er ikke kristen, skal gifte meg i kirken, og kommer til å dekke skuldrene i kirken. Fordi jeg vil og forde det passer meg. Samme for meg hva andre gjør i så henseende, og jeg tviler på at de fleste preste bryr seg med det heller. lagt til senere: "Uff, jeg ser etter å ha postet dette at jeg har falt i fella. Ved å si at andre ikke skal gjøre sånn som andre gjør, så virker det jo som om jeg vil at de skal gjøre slik som jeg vil... Og jeg ser at jenter her kan føle seg kritisert, beklager at jeg ikke tenkte på det, skal være litt forsiktigere med å si ting som så direkte kan oppfattes som kritikk, dere kjenner meg ikke, og og hvet ikke hva jeg står for. Jeg er vant til å si meningen min, og liker at andre gjør det samme, men ingen liker å bli kritisert." Endret 12. mai 2006 av Mies
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå