Gå til innhold

Alle er så like

Fremhevede innlegg

Skrevet

Motebildet og trendene har nok sin forklaring på hvorfor mange velger "like" kjoler. Det er akkurat det samme med klestrender generelt. Ett år er det in med smale bukser, og da går "alle" med det, neste år er det in med slengbukser osv. osv.

Jeg har valgt meg ut den kjolen som JEG likte best, og da driter jeg i om andre har make, eller en lignende kjole. Sånn tenker jo alle bruder... Vil jo ikke velge bort drømmekjolen fordi andre har like god smak som meg... ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ellers så tror jeg ikke de tenker på at kjolen er så "lik" "alle andres brudekjoler". Men føler seg heller ganske spesielle da de har valgt akkurat denne kjolen som er så "fin". For de fleste brudekjoler jeg har sett er ganske detaljerte, og kanskje det er mange som ser etter slike ting da de velger, og ikke tenker på at modellen er populær.

Motebildet og trendene har nok sin forklaring på hvorfor mange velger "like" kjoler. Det er akkurat det samme med klestrender generelt. Ett år er det in med smale bukser, og da går "alle" med det, neste år er det in med slengbukser osv. osv.

Jeg har valgt meg ut den kjolen som JEG likte best, og da driter jeg i om andre har make, eller en lignende kjole. Sånn tenker jo alle bruder... Vil jo ikke velge bort drømmekjolen fordi andre har like god smak som meg... ;)

Slik har jeg inntrykk av at mange tenker, det er jo ganske logisk, man vil jo gjerne ta seg så godt ut som mulig, og så er det et begrenset utvalg i butikkene. Og da har man lett for å ende opp med mye det samme.

Mange er i tilegg opptatt av at dette er deres drømmekjole og drømmedag, og har et (prinsesse) bilde i hodet. I tilegg så vil de gjerne se skikkelig brud ut, og da duger ikke en kjole som ser ut som en selskapskjole.. En venninde av meg som giftet seg i fjor sa at hun _egentlig_ ikke hadde tenkt til å se slik ut som hun gjorde på bryllupsdagen, men etter en runde i butikkene så måtte det bare bli sånn, forde hun følte seg finest og mest brud på den måten. Hun gikk opp kirkegulvet med en nydelig kjole med smalt liv og stort skjørt og langt slør og tiara og full pakke.

Jeg har i lengere tid obserert at det finnes en "brudeuniform" og at majoriteten av de som gifter seg har på seg denne. Ikke noe galt med et, de ser jo nydelig ut, men for meg så blir det litt for mye klisje, og bittelitt kostyme... (dukker unna anngrepet fra alle de sinte brudene som føler seg forulempet) ;)

Nå så er det jo sånn at mange føler seg mye mer alternative og andeledes og spesielle enn alle andre, og tror at de har gjort veldig alternative og unike valg. Men det er nå engang slik at dersom man skal ha hvit lang kjole med slør og bukett, så blir det jo litt likt uansett hvordan man gjør det...

Det viktigeste for meg er at bruden føler seg vakker! om jeg synes hun ligner litt på alle de andre brudene spiller da ingen rolle ;)

Forresten. morsomt, en skikkelig diskusjon på diskusjonsforaet bryllup, det har jeg ikke sett mye av... :klem:

Skrevet

Jeg syns mange ser like ut, men det spiller ingen rolle for meg.

Tror de fleste velger kjole utfra det de syns er pent og ikke utfra merke!!

Mulig jeg er naiv.

Jeg har valgt en kjole som jeg føler meg vel i og som beskriver meg godt! Mange små delikate blomster og et lett chiffongband rundt livet....

En ting er sikkert, jeg gidder ikke skille meg ut bare for å skille meg ut.

Skrevet

Jeg skjønner gamle alex godt jeg, det er utrolig mange like kjoler, like frisyrer og folk diskuterer alt fra sminke til gardiner her inne. Men vi skal jo igjennom det samme hele gjengen, og det er mange som har lyst til å ha et "tradisjonelt" bryllup med alt som hører med. Da blir det nødvendigvis noe likt...

Min kjole er nok typisk brudekjole, hvit med slep. Jeg har alltid villet stå hvit brud, og jeg har valgt en kjole jeg synes er fantastisk nydelig. Om andre bruder her inne har samme kjole som meg tenker ikke jeg på...

Av de andre 2006-brudene her inne er det ingen som har samme kjole som meg (som jeg vet om), men det var to i 2005 som hadde den. Det er ikke til å unngå at bruder velger samme type kjole, det er tross alt ikke all verden å få tak i av varierte kjoler. Moten gjør at mange kjoler er veldig like, men hva gjør det når hver enkelt er fornøyd?

Min kjole passer til meg, og jeg har ikke valgt den på basis av mote eller noe annet. Om jeg da ligner på andre bruder, so be it. I mitt bryllup er det jo bare en brud, da er det ikke noe problem, er det vel?

Skrevet

Er helt enig med Gammle Alex. Alle kjolene er veldig like. Jeg kan skjønne at folk følger moten til hverdags og ikke gidder å tenke for mye over det, men til bryllup kan man vel klare å finne sin egen smak?

Men dem om det. Det som plager meg mest er at det ikke finnes noe annet i butikkene. Jeg vil ikke ha en stroppløs kjole, av flere grunner. Men hver gang jeg går i brudebutikken er det en ting jeg møter, stroppløse kjoler i lange baner, alle med A-formet eller litt videre skjørt. Prøver jeg å forklare at dette ikke er det jeg vil ha, så får jeg enten beskjed om at det er dette som er mote, eller at jeg blir så fin i det så. Jeg skal gifte meg, ikke gå ned en catwalk! Jeg skjønner ikke at brudekjole-designerene ikke skjønner dette, og at "alle" brudene aksepterer dette.

Og for de som lurer, jeg er 23 år og skal ha så trdisjonelt bryllup jeg får til.

Skrevet
Er helt enig med Gammle Alex.  Alle kjolene er veldig like.  Jeg kan skjønne at folk følger moten til hverdags og ikke gidder å tenke for mye over det, men til bryllup kan man vel klare å finne sin egen smak?

Her tenker jeg litt omvendt; for meg er det viktigere å ha sin egen stil og identitet i hverdagen enn å skille seg ut akkurat den éne dagen man gifter seg. Hvis man klarer begge deler så er jo det supert, men for meg hadde det ikke været noen krise om jeg skulle se ut som en tradisjonell brud...

Gjest Gjesta
Skrevet
Er helt enig med Gammle Alex.  Alle kjolene er veldig like.  Jeg kan skjønne at folk følger moten til hverdags og ikke gidder å tenke for mye over det, men til bryllup kan man vel klare å finne sin egen smak?

Men dem om det.  Det som plager meg mest er at det ikke finnes noe annet i butikkene.  Jeg vil ikke ha en stroppløs kjole, av flere grunner.  Men hver gang jeg går i brudebutikken er det en ting jeg møter, stroppløse kjoler i lange baner, alle med A-formet eller litt videre skjørt.  Prøver jeg å forklare at dette ikke er det jeg vil ha, så får jeg enten beskjed om at det er dette som er mote, eller at jeg blir så fin i det så.  Jeg skal gifte meg, ikke gå ned en catwalk!  Jeg skjønner ikke at brudekjole-designerene ikke skjønner dette, og at "alle" brudene aksepterer dette.

Og for de som lurer, jeg er 23 år og skal ha så trdisjonelt bryllup jeg får til.

Men det er jo nettopp her det ligger, 90% av kjolene man får tak i er stroppeløse med stort skjørt. Og alle brudekjolene er lyse hvitaktig. Skal en brud ha noe som skiller seg ut kan det fort bli dyrt og/ eller ikke se så veldig ut som en brud.

Skrevet

Tenkte jeg skulle forsøke å besvare spørsmålet ditt jeg, Gamle Alex.

Selvfølgelig påvirkes de fleste av oss av moter. Vi har en tendens til å like det vi ser mye av. (Ikke spør hvorfor, for det vet jeg ikke.)

Jeg trodde i bunn og grunn at når jeg skulle velge brudekjole, så kom jeg til å velge utradisjonelt. Har alltid beundret kjolen til ei venninne, og hun giftet seg i mørkerød middelalderkjole. Trodde derfor at jeg kom til å ende opp i noe lignende. (Alternativt noe "fantasy-aktig" eller "ringenes herre"-stil.)

Derfor startet jeg min jakt på KJOLEN på nettet. Til min store overaskelse, ble de kjolene jeg tittet på mindre og mindre røde, og mer og mer hvite. (Tenkte en stund på hvit med røde detaljer, eller rødt liv.) Jeg gikk fra å se på kjoler med smale havfrueskjørt, til å se på kjoler emd vide A- skjørt... Og fra trompetarmer til bare armer.

Det viste seg nemlig at det jeg ønsket, var en brudekjole. Altså noe som så ut som en mer tradisjonell, hvit prinsessekjole. (Alt annet ble mer en pen selskapskjole for meg.)

Til slutt hadde jeg hvertfall definert hva jeg ville ha. Stroppeløs har aldri vært noe alternativ. Det er ikke meg, og jeg vil faktisk at kjolen skal være meg. Derfor falt valget på halterneck. Med dyp, pen, buet V- utringning.... Og et typisk A- skjørt, med litt slep på . Jeg hadde også definert at kjolen måtte være hel, og ikke todelt. Det skulle være en kjole, ikke en topp og skjørt.

Etter at kravene var definert, begynte jeg å se på hvilke aktuelle kjolemodeller som fantes, og hvordan de satt på normale jenter. (Regner med dette er det salgsannonsene på finn.no er til.)

Det ekskluderte endel kjoler. Mye ser fint ut på modeller, men ikke like pent på vanlige jenter.

Til slutt bestemte jeg meg for at jeg ønsket et spesifikt merke kjole. Dette er ikke et veldig vanlig merke i Norge, men de har ikke noe stort avvik fra "kjolestandarden" fordet.

Grunnen til at valget falt på dette merket, er at de tilbyr avtagbare slep. Noe som betyr et pent langt slep til bilder og kirke, men som man slipper å ha med seg resten av kvelden.

I tillegg er kjolen pen og enkel, med lite perler og broderier. Dette er helt i tråd med min personlighet. Det enkle er ofte det beste!

Nå er ikke kjolen min særlig vanlig i Norge, men det finnes jo mange kjoler som er ganske like den jeg har valgt.

Alikevel håper jeg at mine gjester ser at det ligger endel arbeid bak mitt valg av kjole. Den kler meg, og min personlighet.

For mange av oss er det vel akkurat disse små detaljene som gjør at akkurat dette er drømmekjolen!

Dette er altså forklaringen på mitt valg. Jeg er ikke mote-styrt, og heller ikke merke-styrt hverken i dette valget, eller til vanlig.

Men det betyr ikke dermed at jeg velger utradisjonelt eller ulikt mange andre.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Må jo si at det er en veldig fornuftig og fin begrunnelse for valg av kjole, men du har også valgt uten de kjolene jeg mener er like :)

Men i bunn og grunn så er vel svare på mitt eget spørsmål utifra de svarene som har kommet her at det er smaken som teller og hva som er mote

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke alle som kler de vanlige stroppeløse kjolene heller. Man kan lure på om enkelte har sett seg i speilet eller fått noen som helst slags veiledning. Stroppeløse kjoler er IKKE pent når man er 20+ overvektig. Jeg synes egentlig det er få som kler dem og så synes jeg heller ikke det tar seg så godt ut å være såpass halvnaken i en kirke. Jeg hadde ikke følt meg vel.

Gjest Neffi
Skrevet
Det er ikke alle som kler de vanlige stroppeløse kjolene heller. Man kan lure på om enkelte har sett seg i speilet eller fått noen som helst slags veiledning. Stroppeløse kjoler er IKKE pent når man er 20+ overvektig. Jeg synes egentlig det er få som kler dem og så synes jeg heller ikke det tar seg så godt ut å være såpass halvnaken i en kirke. Jeg hadde ikke følt meg vel.

Halvnaken i en kirke? nei, slik ser ikke jeg på det.

Gjest Gjest
Skrevet
Halvnaken i en kirke? nei, slik ser ikke jeg på det.

Med bare skuldre, bar rygg og bar til langt ned på brystet? Jeg hadde ihverfall følt meg halvnaken. I kirker flere steder i utlandet hadde man ikke kommet inn en gang med så mye bar hud.

Gjest Gjest
Skrevet

Føler du Guds Dømmende Blikk På Dine Usømmelig Nakne Skuldre,eller hva går det egentlig i? For en oppegående kvinne i 2006 burde dette være foreldet tenking.

Gjest Gjest
Skrevet
Føler du Guds Dømmende Blikk På Dine Usømmelig Nakne Skuldre,eller hva går det egentlig i? For en oppegående kvinne i 2006 burde dette være foreldet tenking.

Jøss! :overrasket: Dette har da inegen ting med "foreldet tenking" å gjøre! Kjære vene! Jeg tror vi alle er født med en naturlig bluferdighet. Kunne du tenkt deg å gå på jobben i bikini?
Gjest Gjest
Skrevet

Usaklig sammenligning. Men skuldre-hvorfor ha en så bluferdig holdning til dem?

Gjest Gjest
Skrevet
Usaklig sammenligning.

Overhodet ikke. Det er den samme følelsen når man føler seg for bar for situasjonen. Uansett om det gjelder rygg, skuldre eller andre deler av kroppen.
Skrevet

Er dessverre ikke så ofte i bryllup, men når jeg har tittet på brudekjolebilder her inne, i blader osv. tenker jeg veldig ofte: åja, den kjolen igjen, ja.

Hun som har valgt kjolen synes sikkert ikke det er viktig å skille seg ut, men jeg synes likevel med ett hun er hakket mer kjedelig.

Og klart alle vil ha den kjolen de blir aller vakrest i, men er stroppeløse kjoler det vakreste for alle?

Og jeg syntes heller ikke bryllupet var dagen for å vise veldig mye hud, selv om jeg ikke giftet meg i kirken en gang.

Men samme hva jeg mener, vel, jeg brukte den kjolen jeg ville, dere gjør det samme, ville bare si meg enig med Alex når jeg nå engang var det.

Gjest Neffi
Skrevet
Overhodet ikke. Det er den samme følelsen når man føler seg for bar for situasjonen. Uansett om det gjelder rygg, skuldre eller andre deler av kroppen.

unnskyld meg, men det er nok dine holdninger du bør jobbe med her, ikke fortelle oss hva vi burde føle osv.

Du sier altså at det er mange kirker i Norge som forbyr stroppeløse kjoler!?

Gjest Gjest
Skrevet
I kirker flere steder i utlandet hadde man ikke kommet inn en gang med så mye bar hud.

unnskyld meg, men det er nok dine holdninger du bør jobbe med her, ikke fortelle oss hva  vi burde føle osv.

Du sier altså at det er mange kirker i Norge som forbyr stroppeløse kjoler!?

Skriver jeg "i Norge"? Hvorfor skulle jeg "jobbe med holdningene mine"? Jeg skriver hva jeg mener og ikke hva andre burde føle! Er ikke dette et diskusjonsforum, da, hvor man skiver det man mener om ting? Jobb med holdningene dine sjøl og lær deg å lese!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...