Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2006 #41 Del Skrevet 11. mai 2006 Hei alle sammen! Kan noen si meg om Anja er høy- eller lavstatusnavn? Bare lurer.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diktern Skrevet 11. mai 2006 #42 Del Skrevet 11. mai 2006 Hva er høystatus-etternavn da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sexy Cath Skrevet 11. mai 2006 #43 Del Skrevet 11. mai 2006 Hei alle sammen! Kan noen si meg om Anja er høy- eller lavstatusnavn? Bare lurer.. ← det er midt i mellom. mange som heter anja er harry Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 11. mai 2006 #44 Del Skrevet 11. mai 2006 Hva er høystatus-etternavn da? ← Morgenstiærne, V, VII, XIV, Syphilius, Gyldenløwe og Siidenswanz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Nigo-san_* Skrevet 11. mai 2006 #45 Del Skrevet 11. mai 2006 Jeg er ekstremt takknemlig for at jeg har et høystatusnavn. Lavstatusnavn er navn som; Olsen, Hansen, Haraldsen, Johannsen, osv... ← Uff, ja. Stakkars (tidligere) Sonja Haraldsen, hun kom visst fra et ganske harry strøk, ja. Ikke særlig med manerer der i gården. For ikke å snakke om Wilh. Wilhelmsen. Og Johan Andresen. Og Fred og Petter Olsen. Ikke har'em stil, og ikke har'em penger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Nigo-san_* Skrevet 11. mai 2006 #46 Del Skrevet 11. mai 2006 Morgenstiærne, V, VII, XIV, Syphilius, Gyldenløwe og Siidenswanz ← Kvinneguden da! Det heter jo Siidenschwanz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jalileh Skrevet 11. mai 2006 #47 Del Skrevet 11. mai 2006 Uff, ja. Stakkars (tidligere) Sonja Haraldsen, hun kom visst fra et ganske harry strøk, ja. Ikke særlig med manerer der i gården. For ikke å snakke om Wilh. Wilhelmsen. Og Johan Andresen. Og Fred og Petter Olsen. Ikke har'em stil, og ikke har'em penger! ← Du har fæn meg rett æssæ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2006 #48 Del Skrevet 11. mai 2006 Hei alle sammen! Kan noen si meg om Anja er høy- eller lavstatusnavn? Bare lurer.. ← Navnet Anja forbinder hvertfall jeg med noe ganske harry, altså lavstatus. Men ikke noe personlig her da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2006 #49 Del Skrevet 11. mai 2006 Jeg er ekstremt takknemlig for at jeg har et høystatusnavn. Lavstatusnavn er navn som; Olsen, Hansen, Haraldsen, Johannsen, osv... ← Det vil altså si at Dronning Sonja og Pia, som begge heter Haraldsen, har lavstatus-etternavn. I tillegg har Pia et lavstatus fornavn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2006 #50 Del Skrevet 11. mai 2006 Hva er høystatus-etternavn da? ← Berg, Dal, Haug, Strøm, osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2006 #51 Del Skrevet 11. mai 2006 Navnet Anja forbinder hvertfall jeg med noe ganske harry, altså lavstatus. Men ikke noe personlig her da ← Pøh... Altså... Jeg heter Anja, og har ikke inntrykk av at det er så veldig lavstatus. Men når jeg tenker meg om er det et ganske nytt navn i norsk sammenheng, altså ikke noe tradisjonsrikt ---> vanligere at "vanlige" folk kaller barnet sitt det enn "fiine" folk. Spesielt harry tror jeg ikke det er, det er ikke noe "verstingnavn" selv om det altså heller ikke er spesielt classy. 4 av 5 jeg kjenner som heter det er i hvert fall oppegående folk i 25-30-årsalderen, med oppegående, om enn ikke gammelrike foreldre. Den siste er rett nok erkeharry. Hva med Bettina, Celina o.l? Jeg synes slike navn er blodharry, men hva slags miljøer er det vanlig i? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LilSweetie Skrevet 11. mai 2006 #52 Del Skrevet 11. mai 2006 Jeg mener også at Anja er midt på treet. Kjenner bare en som heter det, og hun er definitivt høystatus, riktignok. Det jeg tror gjelder for høy- og lavstatusnavn er at hva som er høystatusnavn forandrer seg fort, mens hva som er lavstatusnavn er mer konstant... Bettina, Celina osv er f.eks egentlig høystatusnavn, men som jeg er enig begynner å bli mer harry og lavstatus. Navn faller liksom nedover lista. Mens navn som Roger, Ronny osv. nok alltid vil forbli lavstatus og aldri krabbe oppover listen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. mai 2006 #53 Del Skrevet 11. mai 2006 Pøh... Altså... Jeg heter Anja, og har ikke inntrykk av at det er så veldig lavstatus. Men når jeg tenker meg om er det et ganske nytt navn i norsk sammenheng, altså ikke noe tradisjonsrikt ---> vanligere at "vanlige" folk kaller barnet sitt det enn "fiine" folk. Spesielt harry tror jeg ikke det er, det er ikke noe "verstingnavn" selv om det altså heller ikke er spesielt classy. 4 av 5 jeg kjenner som heter det er i hvert fall oppegående folk i 25-30-årsalderen, med oppegående, om enn ikke gammelrike foreldre. Den siste er rett nok erkeharry. Hva med Bettina, Celina o.l? Jeg synes slike navn er blodharry, men hva slags miljøer er det vanlig i? ← Jeg kjenner hvertfall bare harry Anja'er. Bettina og Celine, osv. er Oslo-vest navn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sexy Cath Skrevet 11. mai 2006 #54 Del Skrevet 11. mai 2006 (endret) Det vil altså si at Dronning Sonja og Pia, som begge heter Haraldsen, har lavstatus-etternavn. I tillegg har Pia et lavstatus fornavn. ← ja. ingen av de VAR av den høyere klasse. foreldrene til dronning sonja drev vel en butikk eller noe. ikke noe big deal det vel? og pia haraldsen er jo søppeldronningen selv. ikke rart hun heter haraldsen til etternavn Endret 12. mai 2006 av Mie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sexy Cath Skrevet 11. mai 2006 #55 Del Skrevet 11. mai 2006 Uff, ja. Stakkars (tidligere) Sonja Haraldsen, hun kom visst fra et ganske harry strøk, ja. Ikke særlig med manerer der i gården. For ikke å snakke om Wilh. Wilhelmsen. Og Johan Andresen. Og Fred og Petter Olsen. Ikke har'em stil, og ikke har'em penger! ← hun var ingenting spesielt hun. i såfall, hva? det andre du skriver er vel et utslag av litt for mye rødvin tenker jeg? nok av dere vindrankere her inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. mai 2006 #56 Del Skrevet 12. mai 2006 hmm, hva med Charlotte, Live og Elisabeth da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #57 Del Skrevet 12. mai 2006 "Har du et dobbeltnavn som starter på Jan, er i midten av 20-åra og kommer fra Finnmark, er sjansen stor for å havne bak gitteret." Slik startet en artikkel fra Aftenposten for en tid tilbake. Det finnes faktisk statistikk på hvilke navn som er mest kriminelle! Anita topper forresten navnelistene blant kriminelle jenter. Ellers så husker jeg å ha lest en undersøkelse om at nordmenn med høy utdannelse oftere gir barna sine norske navn, mens folk med lav utdannelse velger mer internasjonale/engelskvennlige navn. ← Jeg har hatt flaks, har klart å holde meg unna den kriminelle løpebanen, og det har faktisk alle jentene jeg kjenner med mitt navn også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LilSweetie Skrevet 12. mai 2006 #58 Del Skrevet 12. mai 2006 hmm, hva med Charlotte, Live og Elisabeth da? ← Jeg mener at Charlotte og Elisabeth er høystatus Live vet jeg ikke helt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Nigo-san_* Skrevet 12. mai 2006 #59 Del Skrevet 12. mai 2006 hun var ingenting spesielt hun. i såfall, hva? det andre du skriver er vel et utslag av litt for mye rødvin tenker jeg? nok av dere vindrankere her inne. ← Vel, de fleste er vel klar over at Sonja Haraldsen tilhørte det du antagelig ville kalle for "høystatus". Det var ikke akkurat Kiwi de drev, og de bodde på tjukkeste Smestad. Rødvin er godt det, men er sjelden brisen klokken sju om kvelden gitt. "Det andre" jeg skrev, var et svar på påstanden din om "-sen-navn" og ikke noe annet. Jeg kunne jo fortsatt med John Fredriksen (selv om han sikkert ikke er noe spesielt han heller ), men da blir jeg antageligvis beskyldt for å være dritings... Skjønt, det er vel bare et tegn på at du er tom for argumenter. Jaja, deg om det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. mai 2006 #60 Del Skrevet 12. mai 2006 Jeg mener at Charlotte og Elisabeth er høystatus Live vet jeg ikke helt. ← Charlotte kjenner jeg bare dansker som heter... Elisabeth er så sinnsykt vanlig at det ville vært feil å definere det som høystatus, ikke mer eller mindre enn Anja i hvert fall. Anja synes jeg er et ganske nøytralt navn, men det kan være interessant å se om vedkommende har dobbeltnavn og hva dette er... Celina, Bettina o.l er nok mest vestkant/besteborgerlige navn; det finnes jo "fine" strøk med glasert takstein i andre deler av landet enn Oslo også. Min fordom mot disse navnene er at det fote er barn av "nyrike", se og hør-kjendiser o.l som heter det, ikke virkelig høystatusnavn... Pengenavn bare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå