Gå til innhold

Lavstatusnavn og høystatusnavn

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
regner med du sa det litt figurativt, er vel ikke så mange som kjenner så mange som heter Gunn-Rita, men klarer ikke å se for meg en høyt utdannet kvinne med det navnet nei :S

:ler: Nei, nettopp exactly.

Men tenk om vi finner to advokater som driver forretnignsimperie, der de to heter Jan-Ronny Morgans og Gunn-Rita Møyfrids...jeg tipper enkelte kommende klienter vil lurer på om det er aprilspøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Hva som er høystatus og hva som er lavstatus varierer jo også med tid.

Jeg vil tippe at navn som Emilie, Thea, Julie etc først ble populære i Bærum/Oslo Vest før de plutselig ble kjempepopulære i hele landet. Nå er de så mye brukt at de ikke kan regnes som høystatus.

At Jan og Anita topper krim-statistikken skyldes nok veldig mye at det er blant de mest brukte navnene blant folk som nå er i den alderen der det begås mest kriminalitet. Husker dere ikke at Jan Johansen er det mest brukte mannsnavnet i Norge. Anne Hansen er det vanligste kvinnenavnet, men det er mulig Anita er mer brukt i de "kriminelle aldersgruppene"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker om at Jan og Leif er forferdelige navn, men fortsetter vi å følge navnetradisjonene vil nok våre barnebarn bære disse navnene. :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er "høystatus" nå er vel å gi barna så merkelige og lange navn som mulig. men snart blir vel det ut også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg vil tippe at navn som Emilie, Thea, Julie etc først ble populære i Bærum/Oslo Vest før de plutselig ble kjempepopulære i hele landet. Nå er de så mye brukt at de ikke kan regnes som høystatus.

Men hva da med de som var "først ute2 (de i Bærum osv.): vil ikke de føle seg snytt for fine navn, når "alle" andre kopierer dem etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Gerda, Magnfrid og Mette er eksempler på tre lavstatusnavn. Men det er vanskelig å forklare hvorfor det er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gerda, Magnfrid og Mette er eksempler på tre lavstatusnavn. Men det er vanskelig å forklare hvorfor det er slik.

Mette? Hallo, man får vel ikke mer høystatus enn å være kronprinsesse - pg hva heter kronprinsessen vår? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Jan og Anita topper krim-statistikken skyldes nok veldig mye at det er blant de mest brukte navnene blant folk som nå er i den alderen der det begås mest kriminalitet. Husker dere ikke at Jan Johansen er det mest brukte mannsnavnet i Norge. Anne Hansen er det vanligste kvinnenavnet, men det er mulig Anita er mer brukt i de "kriminelle aldersgruppene"

Signerer denne jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Navn som Kjøttfrid, Magda, Linda, Monika, Rita, osv. er lavstatusnavn, mens Celine, Regine, osv. er høystatusnavn.

Hvordan kan man hevde det egentlig?

Hva skille ret høystatusnavn fra et lavstatusnavn?

Vil ikke kalle det lav/høystausnavn.

navnene er jo ofte gitt da de var populære. for ca 50 år siden var o Gunn,Tove,randi veldig in

Nå er det Celine,elena osv som er inn. om en generasjon er jo de ute også.

Monca var foresten veldig inn og hadde høy status for ca 30 år siden.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:enig: :enig_anim:

Men Hege og Regine, er det noe man kaller "høystatusnavn"? hm.. det var nytt for meg... Uansett så er det vel egentlig tull å kategorisere navn slik.. Selv om jeg må innrømme at jeg har en tendens til å tenke på f.eks noen få navn som det ene eller det andre :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
:enig:  :enig_anim:

Men Hege og Regine, er det noe man kaller "høystatusnavn"? hm.. det var nytt for meg... Uansett så er det vel egentlig tull å kategorisere navn slik.. Selv om jeg må innrømme at jeg har en tendens til å tenke på f.eks noen få navn som det ene eller det andre :sjenert:

Hvertfall typisk akademikernavn.. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kurt- Ronny

Jan- Wiggo

Leif- Bjarne

May- Liss

Gerd- Anne

The list can go on.. Men, huff, håper disse dobbelt navnene er over og ut, burde vært forbudt. Tenker sosial klienter, vet ikke hvorfor heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Kurt- Ronny

Jan- Wiggo

Leif- Bjarne

May- Liss

Gerd- Anne

The list can go on.. Men, huff, håper disse dobbelt navnene er over og ut, burde vært forbudt. Tenker sosial klienter, vet ikke hvorfor heller.

:klappe: Dette er helt klart klientnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg vet om en som heter Cornelia Falck - tror det er det flotteste navnet jeg vet! Det er noe svensk, adelig over det, på en måte.

Men Ronny, Jonny og Kenneth, det er skikkelig pøbelnavn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg Cornelia som en skikkelig rikmannsdatter av adelig slekt som bor på herregård.

Jøss, det er morsomt med disse navna dere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
De fleste Gunn Rita'er jeg vet om driver med bingo, basar og er uten utdanning.

Nope. De er verdensmestre på sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest
Jeg vet om en som heter Cornelia Falck - tror det er det flotteste navnet jeg vet! Det er noe svensk, adelig over det, på en måte.

Men Ronny, Jonny og Kenneth, det er skikkelig pøbelnavn...

For ti år siden var alle ronnier og Jonnier ca 20 år. For 30 år siden var disse navnene utrolig populære, så ikke rart at det ble mange kriminelle som fikk det navnet.

i dag er det ikke mange Ronnier og Jonnier som sitter fengslet.

At en avis tar navn ut fra statistikk og at det dermed blir røvernavn, blir jo helt feil.

Røvernavnene vil jo endre seg hvert tiår.

så om ca 20 år så er det Celina, Trym og Storm som er fengslet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

I Osloområdet er det ihvertfall slik at Ronny og Jonny er nevn mer brukt på Østkanten, også for 30 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sexy Cath

Jeg er ekstremt takknemlig for at jeg har et høystatusnavn. Lavstatusnavn er navn som; Olsen, Hansen, Haraldsen, Johannsen, osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...