Gå til innhold

"Må" man få barn når man gifter seg?


Fakse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Nei absolutt ikke. Hva med å si det som det er til din familie - at dere ikke har planer ennå. icon_smile.gif

Vi tar det som det kommer, men vi går nå i hvertfall ikke inn for å få barn rett etter bryllupet. Vi er av den oppfatning at om det skjer så skjer det og da er et barn veldig velkomment, men å gå å teste når EL er hele tiden, nei. Så om familie eller venner spør så si det rett ut icon_smile.gif Ikke det at de har noe med det heller egentlig.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok heller det er slik at de som planlegger barn snakker mer om det enn de som ikke planlegger familieforøkelse. Noe som forøvrig er helt naturlig.

Tiger -som ikke ønsker seg barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange som får barn ikke så lenge etter bryllupet, men personlig har vi ikke tenkt å haste med det.

Vi har selvsagt snakket om det, men ønsker ingen barn de nærmeste 3 årene ihvertfall. Man vet jo selvsagt aldri hva som skjer, men vi er unge (22 og 25) så vi stresser ikke med det. Alt til sin tid. icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Hei!

Jeg synes ikke det er så innmari vanlig å få barn med en gang man har giftet seg. Det er mulig den eldre generasjonen mener det, og det kan nok hende de stiller noen spørsmål. Men ærlig talt så er jo dette opp til hver enkelt!! Om man ønsker barn eller ikke er det bare dere som kam bestemme!! Jeg synes faktisk ikke det passer seg å mase om sånne ting. Er man ikke klar for å få barn burde man iallefall ikke få det!

Man kan jo sammenligne med kronprinsparet vårt; alle medier skrev om når det førsta barnet kom osv, så det er kanskje noe noen forventer. Men jeg synes ikke du skal bry deg om det. Mulig noen maser og graver, men drit i dem. Svar kort å enkelt at du vil vente. Noe mer enn det trenger du ikke si!

Jeg støtter uansett alle sine valg om man vil vente eller ikke. Dette er helt opp til hvert enkelt par! Lykke til og lev livet så lenge du vil uten barn!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man planlegger barn rett etter man gifter seg er vel veldig individuelt. Alder kan vel også ha litt med saken å gjøre.

Selv er jeg 26 og samboern er 30 når vi gifter oss, og jeg må si jeg føler det river litt i eggstokkene icon_wink.gif Min samboer har hatt lyst på barn i flere år allerede, selv har jeg villet vente litt. Vi har begge vært enig i å vente til vi er gift.

Vi har veldig lyst på barn nå som vi gifter oss, gjerne så snart som mulig. Imidlertid passer det litt dårlig akkurat nå. Jeg er ferdig med en utdannelse nå til sommeren og synes vel det er best å jobbe et år eller to før barna kommer.

På en annen side er det kanskje dumt å vente for lenge. Man skal ikke ta det for gitt at man blir gravid med en gang man prøver - ei heller at man kan få barn.

Hvorvidt dere velger å få barn er jo helt og holdent opp til deg og din kjære. Ikke tenk så mye på hva andre mener og forventer!

_________________

¤ Anni ¤

1212[ Dette Innlegg er endret av: Anni den 2002-03-18 12:54 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Vi vil prøve å få barn etter at vi har giftet oss, men det er ikke PÅ GRUNN AV at vi har giftet oss. Vi vil ha barn snart, så vi hadde prøvd å få barn snart uansett.

Vi har derimot måttet forklare familie etc i mange år- at vil vil vente med å få barn. Er ganske lei av mas fra folk og fe om det.

Men Ragnhild- det viktigste er ikke om familie og andre "venter" at dere skal få barn, du må vente til det føles riktig for deg!

Si som sant er- at dere vil prioritere hverandre, karriere etc først, og så barn etterpå. Det får folk bare forholde seg til.

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører mange som sier at etter de har bodd sammen mange år så henger det litt isammen, det å gifte seg og å få barn. Noen planlegger barn og ønsker ekteskapet som en trygg ramme rundt familien/samlivet. Andre opplever at de får lyst på barn når de har giftet seg og syns det er fint å være litt mer etablert.

Selv giftet jeg meg ganske ung fordi vi ville være gift før vi flyttet sammen, og det er mange (!) år til vi blir flere!!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild: Sitter med samme følelse som deg. Vi vet faktisk for det første ikke om vi vil ha barn, og evt. om vi vil det, når. Det var en del som spurte om jeg var gravid da vi fortalte at vi skulle gifte oss, og jeg tror nok det er noe foreldre som ønsker å bli besteforeldre, men dette kan vi ikke ta hensyn til. Begynner å bli vant til at folk spør... Bryr meg ikke om det, siden jeg synes det høres fjernt ut. Og vi er nok gamle nok til å få barn; 27 og 32, men jeg flyter fortsatt på bølgen/unnskyldningen "nyutdanna og trenger erfaring". Kan sikkert flyte på den et år el. to til.. icon_wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 28 og 33 og har ingen planer om barn selv om vi gifter oss i sommer. Har faktisk en del familie og venner som maser. Og hele tiden minner meg på at jeg ikke blir yngre og en dag vil det være for sent. Men vi lar oss ikke presse, selv om vi har bodd sammen i tre år vil vi være sammen vi to og oppleve ting, være kjærester lengre før vi får barn.

Vi vil ha barn når vi begge er klar for det og ikke når omverden mener det passer og vi burde osv. At man gifter seg trenger ikke bety at man ikke ønsker å utforske mer av verden, interesser, hobbyer og ikke minst hverandre. Vi gifter oss fordi vi er veldig, veldig glad for hverandre og ønsker å beholde det flotte vi har og ikke fordi den biologiske klokka tikker.

Alt til sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg gifta meg i sommer. Og ikke før jeg hadde kommet hjem fra bryllupsreisen var maset i gang.

Tror ikke det gikk en dag jeg, uten spørsmål om barn.

Nå har det seg jo sånn at jeg gjerne ville vært gravid nå jeg. Men det vil vist ikke naturen, har prøvd i 8 mnd. nå uten hell.

I førsten sa jeg bare: vi får se på, jobbsituasjon osv.

Men de som maser gir seg jo ikke med det.

Da spør de på nytt etter en mnd.

Så har jeg sagt det da; joda vi prøver vi men får det ikke til og jeg er dritt lei av å prate om det og veldig lei meg om dagen sånn er det!

Vel, da holder de iallefall kjeft. (Vel mamma klarte å mumle noe om adopsjon her om dagen. Herregud det har jeg jo ikke begynt å tenke på ennå, vi har jo "bare" prøvd i 8 mnd.)

Så hvis det er sånn at dere ikke prøver å si at dere prøver å ikke får det til. Så blir det iallefall tyst en stund på alle nyskjerrige venner og familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ønsker oss barn om et par år, og har hele tiden sagt at vi ønsker å være gift før vi får barn, så for oss blir det en naturlig sammenheng. men jeg kjenner mange som er gift og har vært det i noen år som fortsatt ikke planlegger å få barn. Tror det helst er besteforeldregenrasjonen som er litt opphengt i det at barn skal komme 9 mnd etter bryllupet.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å få din kommende mann til å si noe i talen, så setter dere en stopper for spørsmål de nærmeste årene.

Ja, det er mange som sikkert kommer til å spørre. Det kjipe er at brudeparet liksom etterhvert bli s¨å lei dette at de forventer at en spør. Fikk til svar på et spørsmål om det hadde skjedd noe i det siste (hadde ikke snakket med dem på lenge, så dette var ikke tenkt på noe gravid eller ikke-spørsmål), og fikk til svar at det ikke var noen store endringer i den nærmeste framtid. Ikke så gøy når man ikke har tenkt tanken engang. Men jeg forstår det egentlig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har hatt barn i snart 7 år allerede, så problemstillingen finnes ikke her icon_smile.gif

Nesten alle vi kjenner har fått barn først , og giftet seg etterpå. De få (to?) parene som ikke har gjort det i den rekkefølgen, har fått barna innen ett år etter bryllupet.

Unntaket er de som ikke kan får barn, og jeg vet at de sliter med spørsmål fra omgivelsene. Det er nok litt forventet, ja, at man får barn etter bryllup. Og når barna ikke kommer, så virker det som at folk maser til de får en grunn de kan godta! Fryktelig slitsomt for parene det gjelder!

Men kanskje du og dine "like" kan snu litt på trenden? Kanskje dere kan vise at det ikke går automatikk i bryllup+baby-regla? Og så blir det litt mer fred rundt folks valg etterpå.

Ha en god dag!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen andre enn en selv bestemmer dette - synes det er uhøflig å mase om slikt - man vet jo ikke en gang om en kan få barn før man har prøvd.

Jeg skal selv slutte med pillene rundt bryllupstider. Ikke fordi jeg stresser med det, men fordi - vi begge var enige om at dette hvertfall ikke skulle skje før etter vi var gift (er nok litt gammeldags der ja) Skjer det så skjer det!

Foresten synes jeg det er en rar tanke å tenke - er 32 - og barn har aldri vært aktuelt for meg før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur vi er i samme båt, Ragnhild.....

Vi gifter oss i år, da har vi bodd sammen i nesten 9 år og er snart 30 år begge to....

Jeg har valgt å gifte meg som en følge av mitt ønske om å dele resten av livet mitt med denne mannen! Og "alle" trur nå at fordi vi skal gifte oss, så blir det "unge, stasjonsvog og rekkehus" i løpet av kort tid.... Men for meg er det ikke ensbetydende å få barn, selv om jeg nå velger min livsledsager for evig og alltid!

Fortalte nylig kollegaer og familie at vi har vært på utkikk etter ny leilighet midt i Oslo-gryta.... Og ikke én har unnlatt å fortelle meg at..."ja, nå som dere snart er gift, så er vel ikke akkurat Grüneløkka noe sted for dere.....".

Takk og pris er det mitt valg hvorvidt jeg forblir barnløs og slår opp telt i Sinsenkrysset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...