Gjest Donna Skrevet 4. mai 2006 #41 Skrevet 4. mai 2006 Mannen min har trent begge sønnene mine sine fotball-lag i flere år - det er et ulønnet arbeid som krever mye mer enn å bake kaker til korps-utlodniger. I tillegg til trening flere dager i uken så er det kamper og turneringer hvor lagene skal meldes på, det skal lages statestikker over spilletid, over antall mål, kamper, osv ... Et veldig krevende arbeid - men allikevel mest givende. Hvis ingen foreldre gadd å stille opp så ville ungene våre ikke ha noen tilbud av denne typen - det vil si at nærmiljøene ville blitt mye "fattigere" uten lokale idrettslag, korps og foreninger drevet av frivillige ...
Gjest Gjesta Skrevet 4. mai 2006 #42 Skrevet 4. mai 2006 Vi betaler 1000 kr pr mnd for å ha to barn på kompsport. Ja det koster, men er absolutt verdt det. Og ikke et fnugg av dugnadsarbeid. Så ting er klart dyrere enn korps ja...
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2006 #43 Skrevet 4. mai 2006 Det JEG ikke forstår, er hvorfor de ikke bare høyner kontigentene og kutter ut dugnaden. Da vet man hva man har å forholde seg til fra starten. For det er vel ikke annet enn skjult kontigent, når man blir pålagt å selge så og så mange lodd, kalendere, kakebokser eller hva det er alt. Når barna går i flere forskjellige idrettslag/korps osv, og samtlige andre unger i gata gjør det samme, er det begrenset hvor mye en får solgt til de stakkars naboene. Og har man ikke stoooor familie, ender man opp med å måtte kjøpe hele stakken selv. Og, vips har man betalt 500 kroner mer i kontigent enn det som ble oppgitt da man startet.
Gjest Fruktfat Skrevet 4. mai 2006 #44 Skrevet 4. mai 2006 Hvis barna ikke får lov til å delta i fritidsaktiviteter pga av dugnader, hvorfor da få barn?← HAHAHA, dette er vel noe av det _dummeste_ jeg har lest her! du mener at om man ikke vil på dugnad så bør man ikke få barn? mine foreldre har 3 barn og det eneste dugnadsarbeidet de har vært med på er å holde en kiosk på et skisted oppe 1 lørdag. og jeg har vært med på håndball, fotball, friidrett, skigruppe, karate, dans, jazzballett, korps (slutta før det ble aktuely med dugnad, hehehe!) og 4H.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2006 #45 Skrevet 4. mai 2006 HAHAHA, dette er vel noe av det _dummeste_ jeg har lest her! du mener at om man ikke vil på dugnad så bør man ikke få barn? mine foreldre har 3 barn og det eneste dugnadsarbeidet de har vært med på er å holde en kiosk på et skisted oppe 1 lørdag. og jeg har vært med på håndball, fotball, friidrett, skigruppe, karate, dans, jazzballett, korps (slutta før det ble aktuely med dugnad, hehehe!) og 4H. ← Nå er det jo ofte dugnad på skolene også da........... Selv om jeg ikke er happy når det blir snakk om dugnad, så stiller jeg selvsagt. Vil heller at ungene mine skal få være med på fritidsaktiviteter, og ha foreldre som engasjerer seg, enn å ende opp med å slenge rundt i byen, fordi foreldrene har nok med seg og sitt.
Gjest Gjesta Skrevet 4. mai 2006 #46 Skrevet 4. mai 2006 Nå er det jo ofte dugnad på skolene også da........... Er det? Jeg har to barn på skolen, og har aldri vært på dugnad.......
Gjest Embla s Skrevet 4. mai 2006 #47 Skrevet 4. mai 2006 Noen foreldre (som trådstarter) trives jo åpenbart veldig godt i miljøet med de andre korpsforeldrene - virker som om dette er en del av hennes sosiale nettverk. Kjempebra! Da får jo både foreldre og barn noe utav det. Men å bruke så utrolig mye tid som kreves ved f.eks. korps må jo sees i sammenheng med hele familien. Det at foreldre ikke orker alt som kommer med korps betyr vel ikke at de ikke burde fått barn og er dårlige foreldre? Skjønner heller ikke at det er så forferdelig om barn ikke får velge og vrake helt på egenhånd hva de skal være med på. Barn er jo en del av et fellesskap (familien) og er man det må man tilpasse seg. Så lenge aktivitetene krever mye oppfølging av foreldre må da de kunne få sette ned foten?
Gjest Korps-elsker Cumulus Skrevet 4. mai 2006 #48 Skrevet 4. mai 2006 Jeg ELSKER korps! Jeg har spilt fløyte i korps siden jeg var 9 år. Mine foreldre var aktive, min far var instruktør, og min mor var formann gjennom en årrekke. Gode minner: *Korpsturer til Larvik og Mandal *Hyttetur hver vinter på Kvamskogen. (Er fra Bergen) *Oppleve å mestre noe, fikk mye ros (jeg ble ganske flink) *Sommerleirer en uke hver sommer fra jeg var 13 til 17. Her smakte jeg alkohol for første gang, jeg ble forelsket, jeg hadde kjærlighetssorg, jeg fikk nye venner... *marsjere på 17. mai, kjempegøy!! Mine foreldre var som sagt veldig aktive i korpset. De var begge i full jobb. I ettertid har de sagt at det var en travel tid, men det var år de aldri ville vært foruten. Jeg er selv mor til 2 jenter på 2 og snart 5, og gleder meg allerede til de skal (merk:SKAL! ) begynne i korps og jeg kan få delta i deres liv på en givende måte. Idag er jeg 36 år, og spiller fortsatt i korps, på høyt nivå. Jeg er SÅ glad for at jeg har holdt spillingen ved like, det er utrolig givende å drive med noe som ikke har verken med barn eller jobb å gjøre. Være med på turer, og få store musikalske opplevelser. Jeg har spilt i flere venninners bryllup, noe jeg vet de har satt stor pris på. Jeg er av de som strigråter på 17. mai når skolekorpsene marsjerer forbi, de er så søte disse små som spiller surt og j¤#& i altfor store uniformer. Det jeg egentlig vil si er: Tenk på at dette er en hobby man definitivt kan ha glede av hele livet. Jeg traff til og med mannen min i korpsmiljøet! Som sagt, jeg ELSKER korps! Cumulus
T.S Skrevet 4. mai 2006 #49 Skrevet 4. mai 2006 Skjønner heller ikke at det er så forferdelig om barn ikke får velge og vrake helt på egenhånd hva de skal være med på. Barn er jo en del av et fellesskap (familien) og er man det må man tilpasse seg. Så lenge aktivitetene krever mye oppfølging av foreldre må da de kunne få sette ned foten? ← For meg blir det feil at de voksne skal bestemme aktivitetene for barna. Og iallefall når kriteriene blir å finne den med minst mulig voksenarbeid. Trenerne bidrar _mye_. Litt lodd og kaker er ikke _mye_ synes jeg
Gjest Embla s Skrevet 4. mai 2006 #50 Skrevet 4. mai 2006 For meg blir det feil at de voksne skal bestemme aktivitetene for barna. Og iallefall når kriteriene blir å finne den med minst mulig voksenarbeid. Trenerne bidrar _mye_. Litt lodd og kaker er ikke _mye_ synes jeg ← Enig i at foreldrene ikke skal b e s t e m m e aktivitetene for barna. Det fremmer vel ikke akkurat barnas motiavsjon heller... Men at det kan forekomme aktiviteter barn har lyst til å prøve som de av ulike grunner ikke kan, syns jeg ikke er så skrekkelig. De fleste barn har jo lyst til å prøve/gjøre "alt", så at foreldrene kanskje begrenser menyen litt ser jeg ikke på som problematisk. Noen aktiviteter krever utrolig mye av foreldrene. Noen foreldre trives med det, jeg har venner som har livet sitt lagt opp etter korpset og som har dette som en viktig sosial bit også for de voksne, med et korpsnettverk. Og for de foreldrene skjønner jeg at det er lett å se skjevt på de som ikke prioriterer så mye ressurser på en aktivitet for barna. For de får jo mye ut av det selv. Tror vi må innse at folk er forskjellig og at folk lever på ulik måte. Er ikke dermed sagt at man ikke stiller opp for barna sine eller er dårlig foreldre. Syns jeg. Og jeg vet godt at trenere og andre ildsjeler bidrar utrolig mye og gjør en kjempeinnsats for mange. Men det er et valg de tar og jeg regner med at det gir de noe, at det ikke er et eneste stort offer for dem. Håper i allefall ikke det. Andre foreldre bidrar kanskje mye på andre måter, selv om de reserverer seg fra å bruke mesteparten av fritiden familien har på korpsaktiviteter.
Gjest Embla s Skrevet 4. mai 2006 #51 Skrevet 4. mai 2006 Er det? Jeg har to barn på skolen, og har aldri vært på dugnad....... ← dugnad på skolen burde ingen være med på. (vaske/male klasserom osv) Det er med på å frata det offentlige ansvar for skolene.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2006 #52 Skrevet 4. mai 2006 HAHAHA, dette er vel noe av det _dummeste_ jeg har lest her! du mener at om man ikke vil på dugnad så bør man ikke få barn? mine foreldre har 3 barn og det eneste dugnadsarbeidet de har vært med på er å holde en kiosk på et skisted oppe 1 lørdag. og jeg har vært med på håndball, fotball, friidrett, skigruppe, karate, dans, jazzballett, korps (slutta før det ble aktuely med dugnad, hehehe!) og 4H. ← Nå var det vel ikke det at folk som ikke lar ungene begynne i korps som ikke burde få barn gjest mente heller, men at som foreldre så må man bruke av sin tid for å stille opp for ungene og deres aktiviteter.
Gjest Gjesta Skrevet 4. mai 2006 #53 Skrevet 4. mai 2006 Gode minner: *Korpsturer til Larvik og Mandal *Hyttetur hver vinter på Kvamskogen. (Er fra Bergen) *Oppleve å mestre noe, fikk mye ros (jeg ble ganske flink) *Sommerleirer en uke hver sommer fra jeg var 13 til 17. Her smakte jeg alkohol for første gang, jeg ble forelsket, jeg hadde kjærlighetssorg, jeg fikk nye venner... *marsjere på 17. mai, kjempegøy!! s på. Men disse minnene kan man få andre steder enn i korps. Mine barn drar på treningscamp i treningsstudioet, og på sommerleirer til en by noen timer unna her vi bor. De får definnitivt følelsen av å mestre noe sår de fire ganger i året går opp til ny gradering foran en master, som bestemmer om de er gode nok til å gå opp en grad eller ikke, og de har beltekoder som viser hvilken grad de har / oppnår. I tillegg går de på delgraderinger tre ganger mellom hver gardering, så tolv ganger i året beviser de hva de kan. De har oppvisninger for foreldre, og ellers for alle som vil når det er åpent hus. Så det skjer positive ting andre steder enn i korpset også
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2006 #54 Skrevet 4. mai 2006 dugnad på skolen burde ingen være med på. (vaske/male klasserom osv) Det er med på å frata det offentlige ansvar for skolene. ← Og når det offentlige ikke gjør noe ? Skal foreldrene da bare trekke på skuldrene og si.....ja,ja....ikke mitt problem
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2006 #55 Skrevet 4. mai 2006 Er det? Jeg har to barn på skolen, og har aldri vært på dugnad....... ← Det har vi. En gang i året - alle foreldrene på skolen. Kanskje aldri vært klassekontakt og bakt boller, kokt grøt osv heller ??
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2006 #56 Skrevet 4. mai 2006 Folk i byer og generelt: dere bør lærere dere å stille mer opp på dugnader. Både for dere selv, for barna deres og for alle de forestilte fellesskapene rundt omkring. Uten dugnad faller mye fra hverandre, og mange lag og aktiviteter er helt avhengig av enkeltpersoners innsats. Nei, dere får ikke penger for det, men dere gjør en innsats for fellesskapet. Dugnad er for folk som klarer å se litt lengre enn til sin egen dørmatte. Det er positivt med dugnad, og folk bør slutte å syte og skjerpe seg.
Gjest Gjest Skrevet 4. mai 2006 #57 Skrevet 4. mai 2006 Da får lagene falle fra hverandre, for da har de ikke livets rett. Dugnader er kos, og når det ikke er kos, er det en lite samfunnsøkonomisk arbeidsmodell. Gammeldagse, inntørka lag som driver inntektspolitikk på vegne av medlemmene sine kan råtne i helvete.
T.S Skrevet 5. mai 2006 #58 Skrevet 5. mai 2006 Og jeg vet godt at trenere og andre ildsjeler bidrar utrolig mye og gjør en kjempeinnsats for mange. Men det er et valg de tar og jeg regner med at det gir de noe, at det ikke er et eneste stort offer for dem. Håper i allefall ikke det. Andre foreldre bidrar kanskje mye på andre måter, selv om de reserverer seg fra å bruke mesteparten av fritiden familien har på korpsaktiviteter. ← enige vi. Men jeg kommenetrte egentlig det mindretallet som vi vet finnes. de som bryr seg mer om hva som er best for de voksne enn ungene. -Vi vet de finnes også de som synes alt som ikke er gøy og givende for _dem_ er pyton. De som ikke stiller opp på noe hverken i skolen eller ellers...
Gjest Gjesta Skrevet 5. mai 2006 #59 Skrevet 5. mai 2006 Det har vi. En gang i året - alle foreldrene på skolen. Kanskje aldri vært klassekontakt og bakt boller, kokt grøt osv heller ?? ← Det er ingen klassekontakter på ungenes skole som baker boller noen gang nei. Ei heller koker grøt.
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2006 #60 Skrevet 5. mai 2006 jeg tror at alle foreldre leder barna sine et stykke på vei med hvilke aktiviteter de skal drive med. Jeg tror mine barn kommer til å begynne med fotball og turn feks. for det er de aktivitetene jeg og faren drev med da vi var små. Tror ikke korps er aktuelt, rett og slett fordi ingen av oss har drevet med det før. Dugnad synes jeg at er helt greit å stille opp på, har det selv på golfbanen, så det er bare gøy. Stiller også opp hvis det er dugnad i barnehagen og jeg stiller meg stortsett først i køen for å bake kake til forskjellige annledninger (men det er mest fordi jeg elsker og bake og ingen hjemme hos meg liker å spise det )
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå