Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2006 #1 Skrevet 3. mai 2006 Har barn som går i skolekorps, å vi opplever stadig at det er barn som har lyst til å begynne i korpset, men de får ikke lov av foreldrene pga dugnadene. Dette er veldig synd, hvem kan vel tenke seg 17 tog uten skolekorpsene. Korpsmusikk er noe som hører bl.a 17 og barnetog til. Det er jo mange andre koselige sammenkomster og konserter også, men det er liksom på 17 mai at de virkelig synes. Det jeg vil fram til er hvorfor er foreldre så redde for å være med på å bidra til barnas fritidsaktiviteter? Idrettsforeninger og andre aktiviteter har da også dugnader, å hadde flere barn fått lov til å være med i skolekorps så ville det bli flere foreldre å fordele dugnadsjobbene på. Hvis barna ikke får lov til å delta i fritidsaktiviteter pga av dugnader, hvorfor da få barn? Å ha barn krever tid av foreldrene, å at foreldrene til tider legger egne behov til side for å følge opp barna. Hva er meningen med å ha barn hvis man ikke orker oppfølgingen dette medfører? Regner folk med at så fort barna er over det stadiet der de trenger hjelp til det meste, så skal foreldrene slutte å hjelpe til? Da er liksom deres jobb gjort? Selv er jeg en aktiv foreldre i vårt korps. Jeg er tilstede på mange av øvelsene, er med i aktivitetsgruppen, og stiller ellers opp der det trengs i korpset. Å jeg er med på kkorpsturene som en av gruppelederne. Dette er en glede for meg, jeg har blitt kjent med mange hærlige barn og ungdom og de andre aktive foreldrene. Det er veldig sosialt også for oss foreldre å være tilstede, det er ikke bare masse jobb, og de dugnadene vi har er også veldig sosiale og morsomme. Vi storkoser oss sammen, bare så veldig synd at de voksnes redsel for dugnader skal være til hinder for at barna kan være en del av et positivt miljø.
Gjest Gjesta Skrevet 3. mai 2006 #2 Skrevet 3. mai 2006 Svaret på spørsmålet ditt er veldig enkelt. TIDSKLEMMA!
Gjest Bare innom Skrevet 3. mai 2006 #3 Skrevet 3. mai 2006 Som en korpsmor opplever jeg det samme som deg, mange barn får ikke lov til å gå i korps. Det mange foreldre ikke tenker på, er at fotball, håndball, turn, skøyter krever like mye, og faktisk mer, oppfølging enn korps. Det er kamper nesten hver helg, tuneringer/stevner, treninger, kjøring, henting, vasking av drakter osv osv.. så korpsaktiviteten er nærmest som ferie å regne i forhold Dette vet jeg av erfaring ! Jeg mener ikke å si at alle barn skal tvinges til å begynne i korps, men jeg synes i det minste at det er barna som bør bestemme om de vil prøve eller ikke. Det er veldig trist å høre foreldre som sier at barna ikke får LOV til å begynne p.g.a "tidsklemma". Nei, min erfaring er at foreldrene vil ha fred og ro når de kommer hjem, ikke høre på ulydene som poden presterer mens h*n øver til neste ukes øvelse! Og bare så det er sagt, dette er ikke noe jeg tror, dette er noe mange foreldre har gitt som svar når jeg har spurt dem om hvorfor de nekter barna å spille i korpset.
Gjest Gjesta Skrevet 3. mai 2006 #4 Skrevet 3. mai 2006 Mine barn driver med TaeKwonDO. NULL dugnadsarbeid, NULL kakebaking, NULL lotterier, NULL kjøring. INNMARI behagelig for foreldrene
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 3. mai 2006 #5 Skrevet 3. mai 2006 Som en korpsmor opplever jeg det samme som deg, mange barn får ikke lov til å gå i korps. Det mange foreldre ikke tenker på, er at fotball, håndball, turn, skøyter krever like mye, og faktisk mer, oppfølging enn korps. Det er kamper nesten hver helg, tuneringer/stevner, treninger, kjøring, henting, vasking av drakter osv osv.. så korpsaktiviteten er nærmest som ferie å regne i forhold Dette vet jeg av erfaring ! Jeg mener ikke å si at alle barn skal tvinges til å begynne i korps, men jeg synes i det minste at det er barna som bør bestemme om de vil prøve eller ikke. Det er veldig trist å høre foreldre som sier at barna ikke får LOV til å begynne p.g.a "tidsklemma". Nei, min erfaring er at foreldrene vil ha fred og ro når de kommer hjem, ikke høre på ulydene som poden presterer mens h*n øver til neste ukes øvelse! Og bare så det er sagt, dette er ikke noe jeg tror, dette er noe mange foreldre har gitt som svar når jeg har spurt dem om hvorfor de nekter barna å spille i korpset. ← Enig, det er veldig synd at det skal være sånn. Jeg mener heller ikke at alle barn skal begynne i korps, men de som har lyst til det. Å da er det synd at de ikke får lov pga dugnadene. Mitt barn spiller også fotball, å det er som du sier masse som følger med det å, i tillegg til at her vi bor så bytter de stadig på treningsdager og treningsbaner. Det er så man knapt henger med på all byttingen. Å selv om jeg ikke har den helt store interessen for fotball så er det utrolig morsomt å være tilstede der å. Men dere foreldre som vil ha fred og ro etter arbeids- og skoletid, synes dere ikke at tilværelsen for barna blir veldig passiv, å siden foreldre er på jobb og barna er på skolen hele dagen, er det ikke litt hyggelig å være med sammen med barna istedenfor å bare sende de avgårde alene? En annen ting er at på korpssamlinger og fotballkamper så er det alltid noen barn med som har foreldre som aldri stiller opp. Å selv om de barna blir tatt hånd om av de voksne som er tilstede, så må det være leit for barna at deres foreldre aldri kommer å ser på dem. De må jo føle seg utenfor når de alltid blir sendt avgårde alene.
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2006 #6 Skrevet 3. mai 2006 Det jeg hører fra andre foreldre som har korps i skolekretsen er at det medfører mer dugnad enn andre fritidsaktiviteter. Det oppfattes også som en dyrere hobby i og med at man må ha uniformer og kostbare musikkinstrumenter. Du kan liksom ikke velge - dugnad eller penger - begge deler må til i rikelige mengder. Kanskje det oppleves som kostbart fordi utstyret er litt spesielt - lite anvendbart i andre sammenhenger. Var selv korpsmedlem i 5 år - det ville jeg ikke vært foruten. Lytter fremdeles etter stortromma for å "marsjere rett" i 17.mai toget
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 3. mai 2006 #7 Skrevet 3. mai 2006 Det jeg hører fra andre foreldre som har korps i skolekretsen er at det medfører mer dugnad enn andre fritidsaktiviteter. Det oppfattes også som en dyrere hobby i og med at man må ha uniformer og kostbare musikkinstrumenter. Du kan liksom ikke velge - dugnad eller penger - begge deler må til i rikelige mengder. Kanskje det oppleves som kostbart fordi utstyret er litt spesielt - lite anvendbart i andre sammenhenger. Var selv korpsmedlem i 5 år - det ville jeg ikke vært foruten. Lytter fremdeles etter stortromma for å "marsjere rett" i 17.mai toget ← Joda, uniformer og instrumenter koster, men det skal jo ikke foreldrene kjøpe. Vi kjøper bare skotøy, og enkelte korps har drillstøvler til drillerne. Ellers betales korpsdrift og ytstyr av bl.a dugnader. Noe tilskudd får jo korpsene fra kommuner og andre frivillige organisasjoner, men hadde flere fått lov til å være med i korps så hadde dugnadene også vært fordelt mer sånn at det ikke ville blitt så mye på hver enkelt. Tror at har man først vært korpsmedlem så kribler det nok litt når man hører korpsmusikk
Lemming Skrevet 3. mai 2006 #8 Skrevet 3. mai 2006 Er det virkelig barn som ikke får lov å være med i korps pga dugnader, og øving(støy) hjemme? Nå ble jeg faktisk overraska. Det synes jeg er utrolig synd, for barnas skyld.. Håper dette bare gjelder noen få, og ikke flertallet.. Det er jo synd å begrense barna sine sånn.. Jeg tror det jeg husker best fra jeg gikk i korps er stevnene vi var på, hvor vi møtte andre korps og sånn! Det var jo utrolig sosialt og gøy! Hilsen mor som kommer til å oppmuntre til kreative ettermiddagssysler som korps, spilling av andre instrumenter, eller tegning/maling, o.l. såvel som sport! Liten avsporing: Må man betale for uniformer og instrumenter selv? Da jeg og 2 av søsknene gikk i korps, vi måtte aldri kjøpe dette selv, korpset hadde sånne til låns. Vi måtte ikke ha spesielle sko heller, bare de var pene og svarte (ikke joggesko, o.l.). Det eneste jeg kan huske at vi måtte kjøpe selv var sånne hvite tynne bomullshansker.
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2006 #9 Skrevet 3. mai 2006 Kanskje fordi mange barn ikke bare vil gå i korps, men mange andre ting også. Og da blir det mange dugnader og kakebaking. Selv er jeg korpsmor til to stykker, men samtidig går de også på fotball, håndball, turn og kor. Det er helt klart mest dugnad i korpset. Og, ikke minst er korpset det dyreste når det kommer til kontigenter. Kanskje det er grunnen til at noen foreldre sier nei ?!
Gjest Gjest1 Skrevet 3. mai 2006 #10 Skrevet 3. mai 2006 Vi vurderte korps da det var aktuelt på denne tiden i fjor. Men da vi fikk høre at det var minimum to øvinger pr uke, og i tillegg vanligvis opplegg i helgene fant vi ut at det ble alt for mye. Man skal da ha fritid, lekser skal gjøres og noen ganger skal man kunne gjøre noe annet enn å være med i korps også.
Gjest Gjesta Skrevet 3. mai 2006 #11 Skrevet 3. mai 2006 Hjemme hos oss har det aldri vært snakk om korps, men det kommer mer på mangel på musikalitet/interesse.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 3. mai 2006 #12 Skrevet 3. mai 2006 Er det virkelig barn som ikke får lov å være med i korps pga dugnader, og øving(støy) hjemme? Nå ble jeg faktisk overraska. Det synes jeg er utrolig synd, for barnas skyld.. Håper dette bare gjelder noen få, og ikke flertallet.. Det er jo synd å begrense barna sine sånn.. Jeg tror det jeg husker best fra jeg gikk i korps er stevnene vi var på, hvor vi møtte andre korps og sånn! Det var jo utrolig sosialt og gøy! Liten avsporing: Må man betale for uniformer og instrumenter selv? Da jeg og 2 av søsknene gikk i korps, vi måtte aldri kjøpe dette selv, korpset hadde sånne til låns. Vi måtte ikke ha spesielle sko heller, bare de var pene og svarte (ikke joggesko, o.l.). Det eneste jeg kan huske at vi måtte kjøpe selv var sånne hvite tynne bomullshansker. ← Ja det er faktisk barn som ikke får begynne i korps pga dugnader og kakebaking. Veldig synd det da jeg ser at ungene stortrives på korpsturer og samlinger. Det er veldig moro for oss voksne å være med på å det Foreldrene må ikke betale for uniform og instrument. Det er utstyr som korpsene har, men for at korpsene skal få penger til innkjøp av utstyret så kreves det dugnader. Men det er jammen dugnader i fotball, håndball, turn osv også.
Gjest gjest1 Skrevet 3. mai 2006 #13 Skrevet 3. mai 2006 Jeg ville ikke hatt ungene i skolekorps fordi jeg ville vært bekymret for om de ble nerder jeg da... Ellers har jeg alltid nektet søstrene mine å øve på blokkfløyte til musikktimene mens det er andre i huset (det samme har mor og far gjort). Det låter helt jævlig, da får de øve før folk kommer hjem fra jobben, eller de får øve ute i hagen... Haha, nå får jeg vel mye pepper nå...
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 3. mai 2006 #14 Skrevet 3. mai 2006 Jeg ville ikke hatt ungene i skolekorps fordi jeg ville vært bekymret for om de ble nerder jeg da... Ellers har jeg alltid nektet søstrene mine å øve på blokkfløyte til musikktimene mens det er andre i huset (det samme har mor og far gjort). Det låter helt jævlig, da får de øve før folk kommer hjem fra jobben, eller de får øve ute i hagen... Haha, nå får jeg vel mye pepper nå... ← fant ikke noe filleriste smily's
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2006 #15 Skrevet 3. mai 2006 Jeg har vært med i korps selv. Aldri har jeg vært så lykkelig som den dagen jeg slutta!! Og jeg er sjeleglad for at vi bor på en plass hvor det ikke er korps i det hele tatt!! Hater lyden av korpsinstrumenter som øver...!!!
Gjest Gjesta Skrevet 3. mai 2006 #16 Skrevet 3. mai 2006 Trodde jeg var den eneste som hadde sånne foreldre jeg ... Husker at jeg ikke fikk gå på noe annet enn musikkskolen. Mamma var så redd for at mine fritidsaktiviteter ville kreve noe av henne og at hun måtte delta på dugnader at jeg ble nektet å begynne både på korps, fotball og alt annet. Skikkelig surt, og man faller jo litt utenfor i vennegjengen også. Greit nok om grunnen til at man nektes er at det blir for mye, for mange dager med aktiviteter o.l., men dersom det bare dreier seg om latskap hos foreldrene syns jeg ikke det er greit.
Gjest gjest1 Skrevet 4. mai 2006 #17 Skrevet 4. mai 2006 Vel, jeg har styrt mine jenter unna korps nettopp fordi jeg ikke gidder å lage riskrem til 250 stykker på 16.mai, fly rundt på dugnader og øvinger i hytt og pine og terrorisere nabolaget med loddbøker. Håndball og fotball er også fullstendig utelukket fordi jeg blånekter på å bruke lørdagsmorgen til å stå opp kl sju fordi vi skal være på cup på andre siden av byen til kl åtte samt de evindelige loddbøkene. Vi har istedenfor valgt musikkskolen( piano og fiolin). God, individuell undervisning samt gruppeøvinger for de som ønsker, en konsert i halvåret( som forøvrig pleier å være fantastisk bra), thats it.......... I tillegg er det en undervisningsform som de begge trives med, og de får utvikle seg musikalsk i sitt eget tempo og sin egen retning. Utover det er jentene akkurat nå med i 4H klubb( to ettermiddager i uka) og det er mer enn nok. Det skal være tid til lekser og venner også. Jeg synes det er utrolig artig å være med på opplegget fra musikkskolen og se framgangen jentene har. Men det er ikke dermed det samme som at jeg ønsker å bruke mesteparten av fritiden min på dette, jeg har også egne intresser jeg ikke ønsker å legge på hylla; som egen spilling, maling og trening. Fikk følgene kongekommentar fra en nabounge forleden som stod å tittet på bildet på stafeliet:" Du driver med så mye spennende du, mamma gjør ingenting hun."Jeg holdt på å knekke sammen, for hvordan skal vel den aktuelle moren ( og faren) få tid til egen aktiviteter? De har tre unger som alle spiller i korps..............
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 4. mai 2006 #19 Skrevet 4. mai 2006 Vel, jeg har styrt mine jenter unna korps nettopp fordi jeg ikke gidder å lage riskrem til 250 stykker på 16.mai, fly rundt på dugnader og øvinger i hytt og pine og terrorisere nabolaget med loddbøker. Håndball og fotball er også fullstendig utelukket fordi jeg blånekter på å bruke lørdagsmorgen til å stå opp kl sju fordi vi skal være på cup på andre siden av byen til kl åtte samt de evindelige loddbøkene. Vi har istedenfor valgt musikkskolen( piano og fiolin). God, individuell undervisning samt gruppeøvinger for de som ønsker, en konsert i halvåret( som forøvrig pleier å være fantastisk bra), thats it.......... I tillegg er det en undervisningsform som de begge trives med, og de får utvikle seg musikalsk i sitt eget tempo og sin egen retning. Utover det er jentene akkurat nå med i 4H klubb( to ettermiddager i uka) og det er mer enn nok. Det skal være tid til lekser og venner også. Jeg synes det er utrolig artig å være med på opplegget fra musikkskolen og se framgangen jentene har. Men det er ikke dermed det samme som at jeg ønsker å bruke mesteparten av fritiden min på dette, jeg har også egne intresser jeg ikke ønsker å legge på hylla; som egen spilling, maling og trening. Fikk følgene kongekommentar fra en nabounge forleden som stod å tittet på bildet på stafeliet:" Du driver med så mye spennende du, mamma gjør ingenting hun."Jeg holdt på å knekke sammen, for hvordan skal vel den aktuelle moren ( og faren) få tid til egen aktiviteter? De har tre unger som alle spiller i korps.............. ← Dere har valgt deres aktiviteter, å så lenge barna er fornøyd med det de driver med på fritiden så er jo hensikten oppnådd. Alle kan jo ikke gå i korps og spille fotball, enhver finner sin aktivitet og interesse. Har stebarn i 4H, å der er det også lagt opp til oppfølging av foreldre. De har bl.a prosjekter som medlemmene skal fordype seg i å lage, å jeg har ikke tall på hvor mye tid vi har brukt på det. Det er også snakk om ukentlige møter som finner sted hjemme hos medlemmene, å da må jo vi stille vårt hus til disposisjon til gruppens ledere og medlemmer i tillegg til at vi må ha noe spiselig å by dem. Gruppemæter har de hver uke, å de er 6 stykker i gruppen. Det sier seg selv at det blir ganske ofte at vi må stille opp der. Poenget er at det er barn som har veldig lyst til å begynne i f.eks korps som ikke får lov pga dugnader. Å det er de barna det er snakk om. Men det er ikke snakk om at all min fritid går til aktiviteter og dugnader, men endel tid går det jo. Men jeg trives med det.
Gjest Gamle Alex Skrevet 4. mai 2006 #20 Skrevet 4. mai 2006 Jeg synes det er ille jeg at foreldre ikke gidder bake en kake eller ta i en rake en og annen gang til fordel for barnas akiviteter. Det samme gjelder og melde seg i FAU eller som foreldrekontakt. Foreldre sitter på hendene sine, sparker i grusen sog kikker ned når det tid for og finne årets representanter. Sett deg heller et mål I gang i løpet av 3 år burde man være klassekontakt 1 gang Bak kake 2 ganger i løpet av sesongen til akiviteten til barnet/barna deres. Tenk om alle skulle ha innstilling " har ikke tid" - da hadde ikke ungnene våre at noe å finne på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå