Gå til innhold

Er pessimist et positivt eller negativt ladet ord


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Ka du trur? kan det noen ganger være positivt å være pessimist og ikke minst omvendt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nja. Ordet i seg selv er negativt ladet. Pessimisme i form av ren pessimisme er nok sjelden poritivt, men hvis man tenker på realisme som pessimisme, så kan det godt avstedkomme positive virkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt negativt ja, men sliter litt med definisjonen. Er det en som alltid tror det går dårlig? Men vil det DA si at, for å ta glassmetaforen, at man forventer et tomt glass og at glasset blir oppfattet som halvfullt hvis det er 50% vann i det? Men da blir definisjonen feil, eller?

Men sånn ellers: jeg tenker på det som negativt men tror ofte at realister blir kalt pessimister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Negativt... Det jeg ser som kan være positivt med å være pessimist, i noen tilfeller, må vel være at man kan bli hyggelig overrasket :) Ellers så synes jeg det er godt sagt at "optimisten tar like ofte feil som pessimisten, men han har det mye morsomere" :)

Endret av Chrizzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så synes jeg det er godt sagt at "optimisten tar like ofte feil som pessimisten, men han har det mye morsomere"  :)

Underveis riktignok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kan det noen ganger være positivt å være pessimist og ikke minst omvendt?

Dersom du spør en som blir sett på av andre som pesimist vil han nok si han er rett så positiv og haller mer til at han er realist enn pesimist og i den setting er han nok mer positiv enn mange - men for meg er selve ordet noe negativt ladet.. Selv om det nok handler om å se alle sider i en sak også det som kan gå galt heller enn bare se det som svinger pendelen dit man helst vil den skal liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg har visse pessimistiske tilbøyeligheter, i at jeg alltid er forberedt på det verste :ironi:, eller i hvertfall har en grad av sunn skepsis. Det negative som jeg forventer slår jo aldri til, så da blir jeg alltid positivt overrasket. ;)

Men noen ekte pessimist kan jeg nok ikke kalle meg.

Ordet i seg selv er vel negativt ladet, rett og slett fordi det har en positivt ladet motpol i ordet optimist. En realist er en som ser saker fra alle sider før h*n bestemmer seg for standpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pessimisme er jo et negativt ord per definisjon, men begrepet er jo ikke nødvendigvis bare negativt for det. Min oppfatning er at vi trenger pessimisme innimellom også. Noe av det verste jeg vet er grenseløse optimister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neffi
Synes det er litt negativt ja, men sliter litt med definisjonen. Er det en som alltid tror det går dårlig? Men vil det DA si at, for å ta glassmetaforen, at man forventer et tomt glass og at glasset blir oppfattet som halvfullt hvis det er 50% vann i det? Men da blir definisjonen feil, eller?

Men sånn ellers: jeg tenker på det som negativt men tror ofte at realister blir kalt pessimister.

?

En pessimist vil kalle glasset med med 50% vann for halvtomt, mens optimisten vil si halvfult...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

En pessimist vil kalle glasset med med 50% vann for halvtomt, mens optimisten vil si halvfult...

Ok. Jeg er dårlig til å forklare...

Hvis optimisten mener at glasset er halvfullt er han vel nødt til å ha forventet et tomt et?

Hvis han tror glasset kommer til å være fullt blir det jo nedtur med bare 50%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Positivt, siden jeg er en selv. På den måten blir jeg alltid positivt overrasket, eller "så det komme" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...