Gå til innhold

overdriver jeg?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg syns du overdriver! Det er selvfølgelig at ingen røyker i nærheten av babyen, men å nekte røykere å holde/kose med babyen?! Det å få baby er stort for de som får den, men jeg tror ikke du skal regne med at hele verden stopper opp, eller at slektninger slutter å røyke fordi du har fått et barn. Vær heller glad for at babyen har slektninger som vil kose og dulle med den du, istedenfor å skremme de vekk.

:Nikke::Nikke: Enig!

Én ting er at baby ikke skal utsettes for røyk, emn røykLUKT synes jeg det er litt hysterisk å reagere slik på.

Gjest Gjest
Skrevet
Hverken mannen min eller jeg røyker.Jeg reagerer veldig på røyklukt,synes det lukter surt og vemmelig.Har jeg vært på besøk hos noen som røyker,kjenner jeg det lukter røyk av håret mitt og klærne mine etterpå,til slutt kan jeg ikke utstå det og tar meg en dusj og skifter klær.Må nevne at jeg har røykt selv i ca. 10år men har vært helt røykfri i snart to år.

Nå har det seg slik at jeg skal bli mamma,har termin i august.En tanke som har ramlet i hodet på meg er at jeg ikke vil at noen som nettopp har røykt eller som lukter av røyk, skal kose å dulle med

babyen våres.Ingen i min manns familie røyker,men i min røyker både mine foreldre og mine søsken.

Er redd for å såre dem jeg er glad i,så hvordan skal jeg få forklart de dette på en pen måte?De som røyker merker som regel ikke selv hvilken stank de drar med seg,og jeg vil ikke at røyklukten skal smitte over på babyen min eller at hun blir utsatt for en slik stank....

Noen her i samme situasjon som har tenkt det samme? evt.hvordan forklarte dere dette for familien?

Noen her som røyker og har opplevd familie eller venner som deler mine tanker?hvordan opplevde dere det ?

Overdriver jeg veldig her?

Hvordan vil du som røyker forholde deg til en spebarn etter å ha røykt? holder du deg unna eller duller du med babyen?

Dullet du med andres barn i den tiden du var røker?

Gjest Gjest
Skrevet
http://www.aftenposten.no/helse/article1301113.ece

"Røykefingre skader barna.

Foreldre som tar seg en blås kan skade huden til barna med svovelfingrene sine. "

Se også at 20 % av barna i Oslo har astma og årsakene til dette er "uklare". jeg vedder på at forurensning, svevestøv og fukt og dårlig ventilasjon i hjem og på skoler har mer å si enn at det finnes røykere utendørs.

Men for all del. Synes godt røykere kan vaske hendene før de holder i bittesmå babyer, men ville ikke forlangt det av slektninger som kom på besøk en sjelden gang.

Gjest Gjest_jadda_*
Skrevet

Det er nesten så jeg ikke tør å nærme meg babyer lenger, i tilfelle jeg lukter svette eller har dårlig ånde. Jeg røyker ikke og har heller aldri gjort det, har derimot hatt foreldre som har røkt omtrent hele barndommen.

Som nybakt mor blir man litt på tuppa, og jeg har vel også vært det på enkelte områder.

Jeg er litt enig med Piper i at vi beskytter bort barnas naturlige immunforsvar med overdreven renslighet og ved å holde dem unna alt som kan ligne på bakterier. Vi er vel alle redde for at barna våre skal bli syke, men vi må passe oss for overdrivelsene.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er umulig å gi et barn en "perfekt" oppvekst. Man må hele tiden gjøre avveininger hva som er til det beste for ungen. Og noen ganger må man velge mellom to onder. I dette tilfellet står valget mellom å skjerme ungen for alt av lukter eller at besteforeldre ikke skal få utvikle et godt forhold til barnebarnet. For selvsagt er det viktig at besteforeldrene også får ta i ungen for å utvikle et godt forhold til barnet. Eller er planen aldri å la besteforeldrene puste i nærheten av barnet?

Så lenge dere ikke røyker hjemme er litt røykeånde som en dråpe i havet. sannsynligheten for at barnet skal ta skade av litt røyklukt en gang imellom er veldig liten.

hva skal du svare til ungen din når h*n som 10-åring spør om hvorfor besteforeldrene aldri kommer på besøk? Når barnet forteller at vennene har besteforeldre som kommer på besøk hele tida osv. Er det virkelig verdt det å sette et sterilt miljø foran alt annet, også sosiale relasjoner?

Det er allment kjent at en forutsetning for god helse også er å ha det bra sosialt/psykisk. Hva hvis mødre kunne begynne å legge mer vekt på dette, i stedet for å være så hysteriske at deres nervøse vesen smitter over på barna?

Lurer også på om denne tråden bare er en tulletråd, for folk kan da virkelig ikke være så hysteriske som trådstarter og enkelte andre brukere her inne?

Skrevet

Leste i Aftenposten i går at røykere burde vaske hendene etter en røyk, før de tok på barn. Dette pga. svovelsyre på fingrene, som kan være spesielt skadelig for barnehud (særlig de med eksem). Tror dette er det eneste jeg ville forlangt. Det at de lukter røyk kan da umulig være skadelig, om enn noe ubehagelig (men sikkert mer for de voksne enn barna). Og selvøfølgelig ville jeg aldri ha utsatt mine framtidige barn for steder hvor folk røyker. Når jeg er i andre land, ser jeg stadig foreldre som tar med seg barna i røykeavdelingen på restauranter. Det er provoserende.

Skrevet

Andre land har kanskje ikke samme regler som oss, det betyr ikke at vi er bedre enn de andre landene. Det tok sin tid før vi kom dit vi er nå også.

Her i landet har vi blitt fullstendig hysterisk for den minste ting, alle andre skal ta hensyn til meg men jeg trenger ikke ta hensyn til noen.

Det er et ordtak som sier "For mye eller for lite forderver alt" og det er nyttig å ha med seg for det stemmer.

Min svigerfar hadde 11 søsken, de hadde ikke bad, de vasket klær i elven før de som de første i bygda fikk vaskemaskin. De hadde dyr de måtte ta vare på og klærne ble ikke vasket hver dag som idag. Alle voksne menn røykte den gangen, ikke noe filtersigaretter på den tiden. Han og hans søsken er nå oppi 80-årene, tre er døde. I følge dagens hygienehysteri skulle ingen av dem vokst opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...