Gå til innhold

overdriver jeg?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut på mange som om man må gå gjennom en skikkelig vask av hender før man kan ta i et spedbarn i det hele og det store. Dette syns jeg virker litt overdrevent. Skal man holde på rundt ansiktet dens (vaske, smukk evt.) ville jeg nok ha vaska hendene mine. Men visst jeg hadde hatt et spedbarn med i butikken og jeg måtte ta i det hadde jeg vel ikke løpt rundt for å finne et sted å vaske meg.

For må man vaske hendene før man tar i den eller holder den inntil seg burde man jo ha vaska klærne og visst det er sååååå nøye.

Skrevet

Det er ikke sunt for et spedbarn å puste inn det som en som nettop har røykt puster ut. Utpusten inneholder en hel rekke stoffer et lite barn ikke skal utsettes for. Det er en grunn til at det frarådes samsoving hvis mor er røyker.

Å sammenligne det med andre lukter og si at man må være allergisk for at det skal ha noen betydning, blir rett og slett bare tåpelig og har ikke noe med saken å gjøre.

Gjest Gjest
Skrevet
I dag blir alt mer og mer sterilt, vi vasker oss oftere og grundigere, og likevel blir vi mer og mer syke.

Jeg tror vi må trekke inn flere aspekter før vi kan konkludere med noe. Blant annet må man tenke på forurensning, ernæring og tilsetningsstoffer.

Gjest gjest1
Skrevet

Luftveissykdommer som astma og allergi har jo eksplodert de siste årene. Før i tiden røyket jo folk oppå ungene sine fordi de ikke visste bedre. Jeg tror en gyllen middelvei er lurt jeg. La ungene få treffe mennesker, ikke være hysteriske på vasking, og la de være utendørs.

Gjest Gjest1
Skrevet
Luftveissykdommer som astma og allergi har jo eksplodert de siste årene. Før i tiden røyket jo folk oppå ungene sine fordi de ikke visste bedre. Jeg tror en gyllen middelvei er lurt jeg. La ungene få treffe mennesker, ikke være hysteriske på vasking, og la de være utendørs.

Jada, denne blir både intern og off topic, men uansett: Bare vent du Frysepulver, så blir du akkurat like hysterisk som oss andre du også! :ler:

Gjest gjest1
Skrevet
Jada, denne blir både intern og off topic, men uansett: Bare vent du Frysepulver, så blir du akkurat like hysterisk som oss andre du også! :ler:

Å, nei du :)

Snakket med mamma nå og nevnte trådene og la til at jeg håper jeg ikke blir slik (hun er av samme kaliber som meg) og hun sa at jeg var så fornuftlig at hun trodde jeg ble normal og ikke så hysterisk som endel her inne :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg tror nok de fleste ser på seg selv som normal,det gjør ivertfall jeg.

Og frysepulver:Jeg er sikker på at hadde du gått til din mor og grått å sagt en kollega/klassekamerat kalte deg stygg,ville sikkert din mor også sagt til deg at du er en veldig vakker jente/kvinne........

Gjest Gjest1
Skrevet
Jeg tror nok de fleste ser på seg selv som normal,det gjør ivertfall jeg.

Og frysepulver:Jeg er sikker på at hadde du gått til din mor og grått å sagt en kollega/klassekamerat kalte deg stygg,ville sikkert din mor også sagt til deg at du er en veldig vakker jente/kvinne........

:ler:

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Hva med å kjøpe "romdrakt" og oksygentelt til ungen?

La h*n vokse opp i sterile omgivelser uten hudkontakt og slippe å utvikle immunforsvaret sitt før h*n er konfirmert. :ironi:

For all del:

Vi mennesker skal vise hensyn til hverandre, og ett av hensyna vi bør ta er å unngå allergifremkallende stoffer der det finnes allergikere.

Men derfra til å stille slike krav som trådstarter antyder her er galematias.

Endret av Lynx Lynx
Gjest gjest1
Skrevet

Nå var det vel i denne sammenheng ment slik at hun tror jeg vil gjøre som hun, altså det vi i vår familie anser for å være nortmalt

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det er å overdrive å ikke ville la en som nylig har røykt holde babyen. Ja, jeg synes også røyklukt er ekkelt, og regner med at en baby også synes det. men på den annen side hender det man har slektninger som kanskje luker litt svette, parfyme eller har dårlig ånde. Ikke at jeg har det, alle i min familie er selvsagt plettfrie ( :roll: ). Jeg ville ikke nektet folk å holde babyen uansett, jeg. Med mindre de sitter med en røyk i kjeften eller de er beruset, eller generelt ikke til å stole på.

Det er ingen reell fare for noen ting at noen med røyklukt i klærne holder babyen en sjelden gang, med mindre barnet viser seg å være veldig allergisk. Dårlig innemiljø (fukt, f eks, og en del typer materialer) og forurensning utendørs er mye farligere og noe jeg heller ville tatt i betraktning før jeg i det hele tatt fikk barn.

Gjest gjest1
Skrevet

Ja, du overdriver!

Noe av det verste jeg vet er eks røykere som har blitt så antirøyk etter de har sluttet og holder leksjoner for andre røykere og rakker ned på dem. :frustrert:

Du får sitte der alene og dulle med ungen din for røykerne i familien din vil nok ikke komme hvis de må ta siste blås tre dager før de har tenkt å komme på besøk til deg! :frustrert:

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg skjønner trådstarter sitt dilemma jeg... røykere stinker og hun vil vel ikke ha den sure lukta i babyen sin.

Men enkelte ting må man nesten bare tåle og leve med også. Så lenge babyen ikke utsettes for røyk, så må man nesten bare tåle at det lukter av dem..

Jeg har røkt selv, og jeg vet at man selv ikke kjenner hvor ille man stinker, men som ikkerøyker kjenner jeg nå veldig godt hvordan røykere lukter, og det er faktisk kvalmt.

Som moderen også sa etter å ha vært røykfri i noen år: Når jeg nå får røykere ved siden av meg på bussen blir jeg flau ved tanken på at jeg selv har luktet så vondt.

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg tror vi må trekke inn flere aspekter før vi kan konkludere med noe. Blant annet må man tenke på forurensning, ernæring og tilsetningsstoffer.

Det har du helt rett i, det er mange faktorer, men det er også en kjensgjerning at man må utsettes for dette og hint for å få bygget opp et skikkelig immunforsvar.

Vi ER hysterisk renslige i dag, det kommer vi ikke forbi.

Gjest gjest1
Skrevet

Noe av det verste jeg vet er eks røykere som har blitt så antirøyk etter de har sluttet og holder leksjoner for andre røykere og rakker ned på dem.  :frustrert:

Jeg har en teori om at vi som er eksrøykere er mer ømtålige når det kommer til røyklukt av en eller annen grunn.

Jeg har venner som aldri har røykt og som heller aldri har vært sjenert av røyklukt, mens jeg som har røykt er kjempeømfindtlig på det, og kan bli direkte uvel av røyklukt... nesten så jeg må kaste opp. Så det kan være helt reelt og ikke nødvendigvis en fanatisk holdning vi har påtatt oss fordi vi selv har vært så "lure" at vi har sluttet.

Gjest Gjest
Skrevet
Hverken mannen min eller jeg røyker.Jeg reagerer veldig på røyklukt,synes det lukter surt og vemmelig.Har jeg vært på besøk hos noen som røyker,kjenner jeg det lukter røyk av håret mitt og klærne mine etterpå,til slutt kan jeg ikke utstå det og tar meg en dusj og skifter klær.Må nevne at jeg har røykt selv i ca. 10år men har vært helt røykfri i snart to år.

Nå har det seg slik at jeg skal bli mamma,har termin i august.En tanke som har ramlet i hodet på meg er at jeg ikke vil at noen som nettopp har røykt eller som lukter av røyk, skal kose å dulle med

babyen våres.Ingen i min manns familie røyker,men i min røyker både mine foreldre og mine søsken.

Er redd for å såre dem jeg er glad i,så hvordan skal jeg få forklart de dette på en pen måte?De som røyker merker som regel ikke selv hvilken stank de drar med seg,og jeg vil ikke at røyklukten skal smitte over på babyen min eller at hun blir utsatt for en slik stank....

Noen her i samme situasjon som har tenkt det samme? evt.hvordan forklarte dere dette for familien?

Noen her som røyker og har opplevd familie eller venner som deler mine tanker?hvordan opplevde dere det ?

Overdriver jeg veldig her?

Det er vel ingen som stumper røyken og går rett bort til baby?

Det er vel slik en tenker da man har fulstendig kontroll selv. Babyen er spe....hva med da den beg å kave nede i gulvet om noen mnd. Putter i munnen alle bakteriene du har der. Det kan jo være at noen av fam din har fotsopp?

Du er hysterisk.På grensen til frekk. Om ikke mange mnd står babyen ustø på bena ute, putter sand som hund og katt har bæsjet på. Du skal få litt av en jobb.

Og hva med bhagen?

Hvordan vil du som røyker forholde deg til en spebarn etter å ha røykt? holder du deg unna eller duller du med babyen?

Skrevet (endret)
Det er ikke sunt for et spedbarn å puste inn det som en som nettop har røykt puster ut. Utpusten inneholder en hel rekke stoffer et lite barn ikke skal utsettes for. Det er en grunn til at det frarådes samsoving hvis mor er røyker.

Å sammenligne det med andre lukter og si at man må være allergisk for at det skal ha noen betydning, blir rett og slett bare tåpelig og har ikke noe med saken å gjøre.

Samsoving hvis mor røyker frarådes først og fremst fordi nikotin kommer ut porene når man svetter, og dermed tar barnet det opp i seg når man ligger tett sammen.

Jeg synes nok du overdriver, selv om jeg kan forstå at du synes det er ekkelt. Jeg tror ikke jeg ville sagt noe, jeg...

Endret av Lemming
Gjest Binna
Skrevet

Ja, du overreagerer. Du kan jo be røykerne om å vaske seg på hendene, men det stopper der. Er selv eks- røyker og reagerer likt som deg hvis jeg har vært på besøk hos noen som røyker inne. Men det får være måte på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...