Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #21 Skrevet 1. mai 2006 Røykere er mennesker dem også. Handler egentlig om å akseptere og respektere andre. Nesten som med hudfarve (bare litt overdrevent kanskje) ← Å sammenligne med hudfarge er ikke bare litt overdrevent. Røyking er helseskadelig OG selvvalgt. Det er ikke hudfarge. Det er selvfølgelig at ingen røyker i nærheten av babyen, ← Beklageligvis er det ikke sånn alltid.
Gjest 2324 Skrevet 1. mai 2006 #22 Skrevet 1. mai 2006 Men det er jo tydeligvis lukten du henger deg opp i. Vil du nekte folk med mye parfyme, en som kanskje lukter litt svette eller en som har dårlig ånde å holde babyen din?
Gjest gjest1 Skrevet 1. mai 2006 #23 Skrevet 1. mai 2006 Jeg synes også dett er hysterisk. Har heller aldri møtt mennesker som krever håndvask før man skal holde en baby...
Gjest lilletroll Skrevet 1. mai 2006 #24 Skrevet 1. mai 2006 Vil vel også si at du ikke kan forlange at andre skal stumpe røyken, eller gå ut og røyke når dere kommer på besøk i dems hjem. ← Min svigerforeldre røyker begge (de er skilt) og i begge deres hjem har det vært praktisert heftig utlufting før vi har kommet på besøk med vår lille, og ingen røyking inne før vi har dratt igjen. Hadde de ikke gjort dette hadde vi ikke dratt på besøk! Kall meg hysterisk eller hva dere vil, men INGEN skal velge på vegne av min datter at hun skal utsettes for røyk, og passiv røyking er like ille som å røyke. Når hun har sovet over hos dem lukter det jo allikvel røyk av hele ungen og alt hun har hatt med seg, så da er det til å stappe ungen i badekaret og alle klærne i maskinen. Sånn er det bare, og det finner jeg meg i, men passiv røyking; nei takk!
Gjest Gjest1 Skrevet 1. mai 2006 #25 Skrevet 1. mai 2006 Det er tross alt en helt nyfødt baby det er snakk om, og da har de ikke så sterkt immunforsvar. Altså synes jeg de bør utsettes for minst mulig av både røyk, parfyme og bakterier. Jeg skjønner bare ikke hvordan folk kan mene at deres "rett til å røyke" kan overskygge et spebarns behov for beskyttelse. Hvorfor er det så utrolig vanskelig å ta litt hensyn rundt et nyfødt barn at man må beskytte sine rettigheter som røyker?
Gjest 2324 Skrevet 1. mai 2006 #26 Skrevet 1. mai 2006 Min svigerforeldre røyker begge (de er skilt) og i begge deres hjem har det vært praktisert heftig utlufting før vi har kommet på besøk med vår lille, og ingen røyking inne før vi har dratt igjen. Hadde de ikke gjort dette hadde vi ikke dratt på besøk! Kall meg hysterisk eller hva dere vil, men INGEN skal velge på vegne av min datter at hun skal utsettes for røyk, og passiv røyking er like ille som å røyke. Når hun har sovet over hos dem lukter det jo allikvel røyk av hele ungen og alt hun har hatt med seg, så da er det til å stappe ungen i badekaret og alle klærne i maskinen. Sånn er det bare, og det finner jeg meg i, men passiv røyking; nei takk! ← Dette skjønner jeg veldig godt. Og bror har også sagt at hvis vi hadde røyket inne hadde de ikke tatt med barna på besøk. Og det synes jeg ikke er hysterisk.
Gjest 2324 Skrevet 1. mai 2006 #27 Skrevet 1. mai 2006 Violetta, hva har lukter med immunforsvar å gjøre? Blir man syk av ubehagelige lukter?
Gjest Gjest1 Skrevet 1. mai 2006 #28 Skrevet 1. mai 2006 Violetta, hva har lukter med immunforsvar å gjøre? Blir man syk av ubehagelige lukter? ← Nei men man kan da være allergisk både mot røyk og parfyme, kan man ikke? Og hva om dette fører til at barnet reagerer på dette? De har som sagt ikke så veldig sterkt immunforsvar.
Gjest 2324 Skrevet 1. mai 2006 #29 Skrevet 1. mai 2006 Ja, selvfølgelig kan man reagere på slike ting, men så lenge barnet ikke gjør det ser jeg ikke poenget med å nekte røykere å holde barnet. Jeg har holdt bra mange babyer i mitt liv, og ingen av dem har reagert.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 1. mai 2006 #30 Skrevet 1. mai 2006 milah:Men det er jo tydeligvis lukten du henger deg opp i. Vil du nekte folk med mye parfyme, en som kanskje lukter litt svette eller en som har dårlig ånde å holde babyen din? Det har jeg ikke tenkt noe på før du nevner det nå,men både venner og familie er renslige,ingen som dynker seg med parfyme eller som drypper av svette og jeg har vel aldri lagt merke til noe dårlig ånde hos noen av de ,utenom når de nettopp har røykt og snakker med ansiktet vendt til meg. Det er klart at hvis en kommer udusjet rett fra en treningsøkt,drivende svett så regner jeg med ikke det er nødvendig å si ifra at de ikke skal holde babyen.lukter noen veldig sterkt parfyme ville jeg sagt ifra om jeg ser at babyen reagerer på dette.Når det gjelder dårlig ånde så kan det være mange årsaker til hvorfor,jeg ville ikke nektet en med dårlig ånde å holde babyen min,om ikke den dårlige ånden kom av at personen nettopp har røykt,da vil jeg nok be personen vente litt røykeimen har lagt seg.
Lemming Skrevet 1. mai 2006 #31 Skrevet 1. mai 2006 (endret) Det lukter jo røyk av klærne, munnen og håret til røykere...jeg ville hvertfall ha vært konsekvent med mine barn og holdt dem unna røykere. ← Snakker du om babyer her, eller større barn også? Hvis det gjelder større barn også synes jeg litt synd på barna dine. Jeg hadde en venninne som hadde sånne foreldre da vi var små. Hun kunne aldri være på besøk hos noen, fordi hun ikke fikk lov av foreldrene, siden våre foreldre røykte. Og gjett hvem som var den første av oss til å begynne å røyke da vi kom i tenårene? Til Trådstarter: Å totalt nekte dem å dulle med babyen når de har røkt er kanskje litt mye forlangt.. Men du kan jo be dem om å vaske hender/ansikt med såpe + pusse tennene før de tar babyen? Det tar iallefall den verste stanken. Det er det moren min gjør.. Hun venter også minst 15 min før tar opp Lille etter at hun har røkt, med det gjør hun helt på eget initiativ. Hilsen x-røyker. Endret 1. mai 2006 av Lemming
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2006 #32 Skrevet 1. mai 2006 Det er klart at hvis en kommer udusjet rett fra en treningsøkt,drivende svett så regner jeg med ikke det er nødvendig å si ifra at de ikke skal holde babyen← Hvorfor i all verden kan man ikke holde babyen om man er svett? Du har mye merkelig for deg må jeg si. Fjerner du babyen fra rommet om natten fordi dere promper når dere sover også (lukter vondt)?
Gjest Piper Skrevet 1. mai 2006 #33 Skrevet 1. mai 2006 (endret) Du er hysterisk, men du er nå ikke den eneste som er det. Det finnes de som ikke vil at barnet skal være i nærheten av støv, sandkasser, drit og andre ting, så dette er nå ikke det verste. Men jeg må si at jeg syns synd på de barna som har slike hysteriske foreldre, for det du egentlig nekter de, er omgang med sine egne besteforeldre. Barn blir fortere syk i dag enn de gjorde før, og dette tror jeg har mye med slike hysterier å gjøre. Det er flere barn emd astma i dag, enn det var før. Og det merkeligste er at det er få foreldre som i dag røyker inne, mens før i tiden gjorde de fleste det. Så en kan kanskje begynne å lure på om barn har det så mye bedre nå enn før, for før fikk barn lov til å leke og herje vilt i skog og mark. Nå skal de helst ikke gjøre det, for hjelpe meg om de blir skitne. Mange hjem i dag er mer eller mindre sterile, for foreldrene ønsker å ha en støvfri tilværelse. Dette igjen fører til at barn blir mindre immun mot støv og skitt, og det igjen gjør at de blir fortere syk. Så bare vær hysterisk, for du er ikke alene om å være det. Kanskje en liten trøst. Men ejg lurer på hva dine nærmeste vil si, når du nekter de å kose med babyen fordi de lukter røyk. Jeg hadde sett rart på deg, og spurt om du virkelig hadde det bra med deg selv. Og om du har glemt at du selv har vært en røyker, og tror du er så mye bedre enn alle andre. Endret 1. mai 2006 av Piper
Gjest Piper Skrevet 1. mai 2006 #34 Skrevet 1. mai 2006 Det er tross alt en helt nyfødt baby det er snakk om, og da har de ikke så sterkt immunforsvar. Altså synes jeg de bør utsettes for minst mulig av både røyk, parfyme og bakterier. Jeg skjønner bare ikke hvordan folk kan mene at deres "rett til å røyke" kan overskygge et spebarns behov for beskyttelse. Hvorfor er det så utrolig vanskelig å ta litt hensyn rundt et nyfødt barn at man må beskytte sine rettigheter som røyker? ← Og et lite barn kommer heller ikke til å klare å få bedre immunforsvar, med slike holdninger som det du har. Den lille må ut en gang, og da bør den virkelig ha fått bygget opp litt av immunforsvaret sitt, for ellers kan du i alle fall risikere at den lille blir syk.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 1. mai 2006 #35 Skrevet 1. mai 2006 til gjest:Hvorfor i all verden kan man ikke holde babyen om man er svett? Du har mye merkelig for deg må jeg si. Fjerner du babyen fra rommet om natten fordi dere promper når dere sover også (lukter vondt)? Jeg har ikke skrevet at ingen skal holde babyen om de er litt svett,men for å si det på en annen måte....hvis jeg kom rett fra en treningsøkt drivende svett ville jeg ikke gått bort å klemmet på deg.Jeg tåler både litt svettelukt,og er også kommet over bæsje/tisse/prompe stadiet for lenge siden. Det er da naturlige kroppslukter/eksrementer. Det det egentlig er snakk om her er røyking som alle har hørt: er skadelig både for de som røyker og ikke røyker og det er også nevnt av fagfolk at barn som blir MYE(altså mye)utsatt for PASSIV røyking kan utvikle astma.Så ville jeg frem til at jeg ikke vil eksponere babyen min med at noen røyker i samme rom,eller at noen som nettopp har røykt koser/susser på babyen min. det er selvfølgelig ikke ment at om noen røykte for et kvarter siden skal de ikke få holde babyen min.Du har sikkert kjent røykeimen av en som NETTOPP har røykt,når personen går forbi deg?den vil jeg heller ikke babyen skal bli utsatt for. Dette er som sagt bare tankespinn,dette er ikke praktisert ,babyen kommer i august,og selvfølgelig skal familie,røykere og ikke røykere få kose med babyen,bare de ikke NETTOPP har røykt. Er det helt vanvittig??????
Gjest Gjest1 Skrevet 1. mai 2006 #36 Skrevet 1. mai 2006 Er det helt vanvittig?????? ← Synes ikke det jeg, og står dermed for det jeg har sagt uten at jeg gidder å utdebattere det noe mer. Så får folk kalle både meg og trådstarter hysterisk så mye de vil for meg.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 1. mai 2006 #37 Skrevet 1. mai 2006 Takk for alle svar. Da har jeg fått både positive og negative tilbakemld på mitt innlegg,sånn er det,vi er alle forskjellige og har egne meninger. Jeg har blitt tilført noen nye tanker rundt dette som jeg tar med meg videre Ha en super dag allesammen
Lemming Skrevet 1. mai 2006 #38 Skrevet 1. mai 2006 Piper har et viktig poeng. I dag blir alt mer og mer sterilt, vi vasker oss oftere og grundigere, og likevel blir vi mer og mer syke. For eksempel: Røyking under svangerskap og mye røyking rundt barn kan føre til at de utvikler astma. Jeg, og alle mine 5 søsken (og de fleste andre jeg kjenner, for den saks skyld) vokste opp i et hjem hvor mamma og pappa røykte inne. Ikke glem at dette var helt vanlig før. Før røykelovene kom ble det også røykt i barnehager og på skoler - ja, overalt. Men det var ikke noe overvelmende høyt tall av astma-barn da, var det vel? Og nå skal man male med miljø-maling, for det er mer skånsomt for barn. Vel... Før malte jo alle med vanlig maling, og som sagt var det ikke så mange som hadde astma.. Mens min søster, som bygget seg nytt hus sammen med mannen sin før de fikk barn 2 og 3 kjørte miljø hele veien, slutta å røyke da hun ble gravid, malte alle rom med miljømaling og hele pakka. Og både barn 2 og 3 har astma.. Rart? Jeg forsvarer selvsagt ikke at man skal røyke rundt barn.. Jeg slutta selv å røyke på dagen da jeg fant ut at jeg var gravid. Men det er et faktum at som et resultat av bedre (overdreven?) hygiene, og alle disse "skån barna- tiltakene" så tåler vi mye mindre, og blir fortere syke.
Gjest Gjest1 Skrevet 1. mai 2006 #39 Skrevet 1. mai 2006 Og antall barn som dør i krybbedød er blitt mye mindre også etter at det er fokusert på røyking både under graviditet og mens man har spebarn.
Lemming Skrevet 1. mai 2006 #40 Skrevet 1. mai 2006 Og antall barn som dør i krybbedød er blitt mye mindre også etter at det er fokusert på røyking både under graviditet og mens man har spebarn. ← Jepp. Og etter at helsevesenet sluttet å insistere på at babyer måtte sove på magen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå